De broze godsdienstvrede in Indonesië

In Indonesië is geen ontspanning in de religieuze betrekkingen te bekennen. Tot geweld bereide scherpslijpers worden met fluwelen handschoentjes aangepakt.

In Ambon leidde op 10 september een gerucht ertoe, dat moslims en christenen elkaar met kapmessen en stenen te lijf gingen. Vijf personen werden gedood, meerdere tientallen raakte gewond. Via sms en Twitter hadden onbekenden verbreid, dat een taxichauffeur zou zijn doodgemarteld door christenen. De politie verzekerde later, dat de man zou zijn gestorven aan de gevolgen van een verkeersongeluk.

Deze melding kwam echter te laat. Het lukte de veiligheidstroepen slechts d.m.v. het inzetten van honderden speciale agenten om de woedende meute in de provinciehoofdstad van de Molukken onder controle te krijgen. Tussen 1999 en 2002 hadden op de eilandengroep religieus gemotiveerde onlusten meer dan 5000 doden geëist.   

Gedulde hetze

Daarmee zette zich een serie religieus gemotiveerde gewelddadigheden voort, die vooral gericht zijn tegen leden van de christelijke minderheid. Alleen al dit jaar werden er meer dan vijfentwintig aanvallen op kerken geregistreerd, de meeste op Java, het eiland van Indonesië met de meeste mensen. Door de islamisten wordt o.a. de Ahmadiyah-sekte op de korrel genomen, die zichzelf beschouwt als deel van de islamitische gemeenschap. Hardliners beschouwen gelovigen van de Ahmadiyah-sekte als “dissidenten” en eisen een verbod van de organisatie.

De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono heeft zich herhaaldelijk uitgesproken tegen tot geweld bereide fundamentalisten en geworven voor religieuze tolerantie in het grootste islamitische land ter wereld. Ook de religieuze basisorganisaties Nahdlatul Ulama en Muhammadiyha, die samen 80 miljoen leden hebben, staan voor een gematigde uitleg van de islam en zetten zich in voor de dialoog met andere geloofsgemeenschappen.

Toch staan deze beide massaorganisaties het doen en laten van de fundamentalisten in ieder geval gedeeltelijk toe. Tot de laatste behoort het Front ter verdediging van d eislam (FPI), waarvan de in het wit geklede aanhangers met scherpe woorden, vuur en stenen tegen alles wat “onislamitisch” is ten strijde trekken en zich met hun luidruchtige optreden in de openbare discussie op de voorgrond dringen.

De gematigde krachten lopen volgens inschattingen van waarnemers het gevaar minder relevant te worden. De FPI was in 1998 met steun van het leger en de politie als conservatief tegenwicht tegen de demonstrerende studenten in het leven geroepen; de demonstranten brachten destijds de dictator Soeharto ten val. De chef van de Indonesische politie prees de FPI ook nog in 2010 als partner voor veiligheid en orde in Jakarta.

Groteske vonnissen

De irritante milde vonnissen tegen de aanstichters tot het religieuze geweld hebben nauwelijks een afschrikwekkend effect. Twaalf verdachten, die drie leden van de Ahmadiyah met stenen hadden doodgeslagen, kregen onlangs gevangenisstraffen van drie tot zes maanden. Een van de overlevende sekteleden kreeg dezelfde straf. Hij zou de aanwijzingen van de politie niet hebben opgevolgd en een aanvaller hebben verwond.

Volgens het in godsdienstvrijheid gespecialiseerde Setara-instituut werden er in 2006 slechts drie gevallen van geweld tegen leden van de Ahmadiyah-sekte geteld; het afgelopen jaar waren dit er 50. Het werd de sekte in 2008 d.m.v. een decreet van de regering verboden om leren te verbreiden, die van de zuilen van de islam afwijken. Terwijl rechtsdeskundigen als onverenigbaar beschouwen met de door Indonesië gegarandeerde geloofsvrijheid, argumenteerden de autoriteiten dat daarmee religieus geweld zou worden beëindigd.

In meerdere provincies werd het decreet er heel duidelijk voor gebruikt om de religieuze activiteiten van de Ahmadiyah-sekte ronduit te verbieden. Op verschillende plaatsen werden moskeeën door de autoriteiten verzegeld, waartegen Ahmadiyah een proces aanspant.

Hartstochtelijke missionarissen  

De religieuze spanningen worden ook aangewakkerd door exponenten van het christelijke kamp. Vooral protestantse bewegingen wakkeren in het over de 80% islamitische land met agressief missiewerk de angst aan van een onophoudelijke “kerstening”. De evangelische organisatie Yayasan Mahanaim, die als uitgesproken rijk bekend staat, richt zich bewust op de armere lagen van de bevolking. De organisatie sponsorde bijvoorbeeld een massale bruiloft voor islamitische paren. Andere kerken onderhouden scholen, waarvan de geslaagden zich moeten verplichten om minstens vijf moslims te bekeren.

Bovendien hebben Amerikaanse vrije kerken hun tenten opgeslagen, die in hun bekeringsijver in niets onderdoen voor binnenlandse organisaties. De evangelische protestanten, velen daarvan etnische Chinezen, kregen volgens een onderzoek van de International Crisis Group de afgelopen jaren veel nieuwe leden. De religieuze spanningen hebben zodoende ook een etnische component.

“Uitwassen aan alle kanten”

De grote geloofsgemeenschappen benadrukken, dat er aan alle kanten ongewenste uitwassen zouden bestaan; toch zouden de verworvenheden van de interreligieuze dialoog niet in vergetelheid moeten raken. Een katholieke priester zegt bijvoorbeeld, dat de islamitische massaorganisatie Nahdlatul Ulama zijn kerk met Kerstmis een bewakingsdienst zou hebben aangeboden. Peilingen wijzen er echter op, dat de religieuze tolerantie in de bevolking afneemt.

Bron:

http://www.nzz.ch/nachrichten/politik/international/indonesiens_bruechiger_religionsfrieden_1.12695332.html

Auteur: Marco Kauffmann Bossart, Jakarta

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

(Bovenstaand artikel geeft niet per se de mening van de vertaler weer. Dit geldt overigens eveneens voor alle andere vertalingen van E.J. Bron)

E.J. Bron is ook te volgen via Twitter

PS: Neem ook eens een kijkje op onze uitstekende NIEUWSPAGINA

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Islam, Islamisering. Bookmark de permalink .

Een reactie op De broze godsdienstvrede in Indonesië

  1. Pingback: Oh, wat is het fijn om Step Vaessen te zijn! | E.J. Bron

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s