Geen verandering in Koptische woestijnkloosters

Koptische monniken in Egypte weten weinig over de “Arabische Lente”. De evangelist Mattheus bericht hoe Maria. Jozef en de nieuwgeboren Jezus op hun vlucht voor de beulen van Herodes naar Egypte zijn getrokken. Daarbij zouden ze ook door het onherbergzame gebied van Wadi al-Natrun gekomen zijn. Talrijke gewijde plaatsen herinneren aan deze reis. Op plaatsen, waar de heilige familie zich zou hebben opgehouden, werden gewijde plaatsen opgericht. Al in het begin van de 4e eeuw hebben christelijke kluizenaars zich in deze kerken en kloosters teruggetrokken. In de eenzaamheid van de woestijn wilden ze zich dichterbij God voelen. Tegenwoordig is het woestijngebied van Wadi al-Natrun een centrum van christelijk leven in Egypte. Elk Koptisch klooster vormt een economisch zelfstandige eenheid, met uitgestrekte landerijen, waarvan het groen in de anders zo droge woestenij duidelijk te zien is. De meeste christenen in Egypte zijn Kopten. Het woord Kopt komt van Aigyptios. Daarom zeggen veel Kopten, dat zij de oorspronkelijke Egyptenaren zouden zijn. De Arabieren zijn pas in het jaar 620 na Christus in de Nijldelta gekomen.

De Koptische kloosters

Het vermoedelijk oudste Koptische klooster is dat van Al-Baramus. Hier leeft een jonge monnik, die anoniem wil blijven. Maar over zijn leven wil hij graag vertellen: “Ik verlaat slechts zeer, zeer zelden het klooster. In 12 jaar ben ik driemaal buiten geweest. Ik heb zelf voor dit leven gekozen. Daarom voel ik het niet als een beperking van mijn vrijheid.” Blijkbaar heeft het monnikenleven in de woestijn niets van zijn aantrekkingskracht verloren. In de kloosters van Wadi al-Natrun leven tegenwoordige honderden monniken in zelf opgelegde armoede en onthouding: Ieder heeft een andere motivering”, zegt de jonge monnik. “De ene kan denken: ´ Mijn leven op aarde zal vroeger of later ten einde zijn. Ik moet iets voor mijn eeuwige leven doen´. Een ander heeft misschien het verhaal van een heilige gelezen en werd daardoor diep geraakt. Ik zelf had een zeer aangenaam leven en een goed gezin. Ik heb economische wetenschappen gestudeerd en had een goede baan. Godzijdank heb ik een succesvol leven geleid. Desondanks heb ik besloten de wereld te verlaten en het klooster in te gaan. Ik wilde meer tijd besteden aan gebed en beschouwing.” Het leven in de kloosters wordt bepaald door rituelen en gebruiken. De monniken merken slechts weinig van de ingrijpende gebeurtenissen, die de Egyptische samenleving op dit moment meemaakt. “Wij houden ons niet bezig met politiek. Maar af en toe komen er mensen van buiten, die ons nieuws brengen. Wij hebben een mening, net zoals ieder ander mens. Ik denk, dat de islamisering van het land toeneemt. Er zijn nu weliswaar meer vrijheden, maar niet voor christenen. In Caïro werden vele brandaanslagen op kerken gepleegd.”

De solidariteit neemt af

Bij de demonstraties in januari tegen de despoot Moebarak hebben Kopten en moslims schouder aan schouder geprotesteerd. Samen hadden ze succes. Maar de solidariteit neemt af. Door het creëren van nieuwe partijen is er een competitief denken ontstaan, hoewel de revolutie nog niet echt ten einde is. De politieke en sociale omwentelingen hebben geen nieuwe vrijheden voor de bevolking gebracht. Daarbij hoort echter ook de vrijheid om ongestraft religieuze minderheden te discrimineren. In Egypte leven meer dan 80 miljoen mensen. Ongeveer 5 miljoen van hen zijn Kopten.

Gewelddadige overvallen op christelijke gemeenschappen waren er ook al tijdens de 30-jarige heerschappij van Moebarak. Maar de verslaggeving over deze zaken werd vaak onderdrukt. Sinds de revolutie is zulke informatie min of meer vrij beschikbaar. Daarom weten de Kopten precies, dat in de loop van de afgelopen maanden veel kerken in brand gestoken en tientallen van hun geloofsbroeders vermoord zijn. Het komt vooral tot zulke geweldsuitbarstingen wanneer christenen tegen de latente beperking van hun geloofsvrijheid willen protesteren. Deze discriminatie heeft traditie in Egypte. Zelfs de voormalige president en Nobelprijswinnaar voor de vrede Anwar as-Sadat geldt als tegenstander van de geloofsvrijheid voor christenen. In het jaar 1981 verbande hij de Koptische paus naar het klooster Sint Bishoy. Pas vier jaar later werd het hoofd van de orthodoxe Kopten door Sadat´s opvolger Moebarak vrijgelaten.

Sint Bishoy is nu de tweede residentie van de Koptische paus Shenouda III. Er leven ook 120 monniken in het klooster. Een van hen is broeder Joaquin. Hij zit op een bed van houten planken in een sobere ruimte, die niet groter is dan 5 m². Niets herinnert aan de bloedige conflicten, die op de straten van Egypte worden uitgevochten. “Dit is een cel voor monniken met twee kamers uit de 9e eeuw”, zegt broeder Joaquin. “Deze kamer is voor meditatie, gebed, lezen en ook om te slapen. In de andere kamer kan de monnik gasten ontvangen, andere monniken, die hem als vrienden bezoeken. Bovendien is het de werkkamer. In het verleden hebben de monniken hier vooral manden van palmbladeren gevlochten. De oude deur is zo smal, omdat deze moet herinneren aan de poort waarvan Jezus Christus sprak. In het evangelie van Mattheus, hoofdstuk 7, zegt hij, dat door een smalle poort te gaan zou betekenen je er aan te herinneren dat de weg tot het leven moeilijker is dan altijd slechts zo te handelen, zoals het jezelf bevalt.” Terwijl de mensen in Egypte zich op fundamentele veranderingen moeten instellen, blijft het leven van de monniken in de kloosters grotendeels hetzelfde. “Het systeem voor ons is iedere dag hetzelfde. We bidden voor de mensen, die buiten leven. Bovendien moeten we dagelijks een spiritueel programma doorwerken, waarin we voor vrede bidden. Hier bij ons is de veiligheidssituatie heel goed. God staat ons bij.”

Priester in de oude stad van Caïro

In de kerk van de heilige Barbara in het oude centrum van Caïro eindigt juist een godsdienst. De priester Sarabamoni Zaki is naar zijn luxe ingerichte bureau gegaan. Hij zit op een beklede bureaustoel voor het vlakke beeldscherm van een computer. De man heeft een lange, grijze baard. Vroeger was hij goed geschoren. Na een studie economie heeft hij voor een oliemaatschappij in Libië gewerkt. Maar toen, dertig jaar geleden, werd hij gewijd tot priester van de Koptisch-orthodoxe kerk. Hij interesseert zich nog altijd voor de politieke gebeurtenissen in Egypte. Hij zegt, dat de situatie van de Kopten door de revolutie merkbaar zouden zijn veranderd: “Sinds 25 januari zijn enkele christenen bang. We weten niet wat er zal gebeuren. We zijn ons er heel goed van bewust, dat er een verandering bestaat in de relatie tussen christenen en moslims. De islamitische vleugel doet enorm zijn best om de macht te krijgen. Zoiets hebben we de afgelopen dertig jaar nog nooit meegemaakt.”

De meeste Koptische hoogwaardigheidsbekleders zeggen, dat ze blij zouden zijn dat het de bevolking gelukt is om Moebarak ten val te brengen. Maar ze missen ook enkele voordelen van het oude regime. “Ik zou niet willen zeggen dat het goed of slecht was. Maar deze onzekerheid, waaronder we nu te lijden hebben, bestond niet. We begrijpen, dat dit een overgangsfase is. Maar hoe zal het einde van deze fase eruit zien? Alleen God weet het. In ieder geval ontbreekt het aan veiligheid, en dat is het belangrijkste. Want wanneer je niet veilig bent op weg naar je werk, naar de kerk of naar school, dan heeft dat ook betrekking op de economie. Een sterke economie heeft een sterke veiligheid nodig. Daarom is dit een zorgwekkende tijd.” De priester maakt zich zorgen over de toekomst van de Kopten in Egypte. Desondanks ziet hij geen reden om zich te verbergen: “Tegen de jonge mensen zeg ik: ´Hou vol. Wees sterk. Jullie moeten je onder de moslims mengen en met hen samenleven. Wees niet bang. Maak hen tot jullie vrienden en leg jullie zorgen aan ze uit. Word nooit woedend of nerveus. Wees respectvol en spreek vredelievend´.”

Bron:

http://koptisch.wordpress.com/2011/12/10/kein-wandel-in-wustenklostern/

Auteur: Andreas Boueke

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

(Voorts ben ik van mening dat een Populistische Omroep goed voor Nederland zou zijn: word lid van PopNed.nl (Populistische Omroep Nederland). Als u dat doet o.v.v. E.J. Bron, is dat in 2012 gratis.)

 

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Arabische Lente", Christenvervolging, Islam, Islamisering, Moslims. Bookmark de permalink .

4 reacties op Geen verandering in Koptische woestijnkloosters

  1. Linsky zegt:

    “Tegen de jonge mensen zeg ik: ´Hou vol. Wees sterk. Jullie moeten je onder de moslims mengen en met hen samenleven. Wees niet bang. Maak hen tot jullie vrienden en leg jullie zorgen aan ze uit. Word nooit woedend of nerveus. Wees respectvol en spreek vredelievend´.”???

    Is dat niet heel erg naïef van de goede man?

    Goed stuk E.J.
    Mooie foto’s ook!

    Like

  2. Ziet er somber uit voor de Kopten. Wordt tijd voor een omwenteling in Iran en vervolgens de rest.

    Like

  3. Madar zegt:

    @ rechtse rakker. Wat denkt u waar de Iraanse bevolking al tig jaren mee bezig is? En waarom dit met een islamitisch bewind zo moeilijk gaat? Iran is het voorbeeld zoals er in de rest van deze landen ook zal plaatsvinden dat stond vanaf het begin vast.
    Al 30 jaar gaat de Iraanse bevolking gebukt onder de sharia die ervoor zorgt dat de zo gehoopte omwenteling nog steeds niet heeft plaatsgevonden.
    Wat denkt u dat het Iraanse volk moet doen om dat te bewerkstelligen? Wat kúnnen ze doen?

    Like

  4. @ Madar 11 december 2011 om 14:54
    Ik weet dat ik makkelijk praten heb, maar ik ben bang dat er no easy way out is: het Iraanse volk moet in opstand komen, desnoods ten koste van duizenden burgerslachtoffers. Doen ze dat niet dan vallen die duizenden burgerslachtoffers (en meer) toch wel, maar dan wat langzamer in de Iraanse slachthuizen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s