Dreigt in Iran een nieuwe Beeldenstorm?

In Iran werden de belangrijke kunsthistorische en religieushistorische rotsreliëfs bij Bishapur beschadigd. Men vermoedt een politieke achtergrond.

De beschadiging van Perzische oudheden houdt de Iraanse pers bezig. Dat is opmerkelijk, omdat de Organisatie voor culturele relicten en oudheden, toerisme en nijverheid (CHTHO) twee jaar geleden alle interviews met archeologen en opgravers verbood en daarmee informatie over kunstroof en vandalisme in feite aan banden heeft gelegd.

Midden december berichtten media uit Teheran echter over moedwillige vernielingen. In een Dastvar genoemde archeologische site in de buurt van de Perzische Golf, die behoorde bij het oude rijk Elam (omstreeks 3500 voor Christus – 600 na Christus) hebben, naar het heet, hele groepen plunderaars de enige bewaker overvallen en graven leeggeroofd. Meer opzien echter baarde een vernietigingsactie op het terrein van de ruïnestad Bishapur, in de 3e tot de 7e eeuw na Christus een metropool van het tweede, laatantieke Perzische grote rijk, het Sassaniedenrijk.

(klikken op kaart voor groter!)

Plaats van het misdrijf naast de opgraving Bishapur

Op 7 december werden er uit een van de historisch, kunsthistorisch en religieushistorisch belangrijke rotsreliëfs stukken geslagen. Plaats van het misdrijf is de als Tang-e Tschogan bekend staande plek vlak naast de opgraving van Bishapur. Het vernielde reliëf in de Tschogankloof op de noordelijke oever van de rivier de Shapur, is het tweede in een serie van vier uit de rots gehouwen monumentale sculpturen uit de 3e en 4e eeuw na Christus, dat de Sassaniedische heerser Bahram II. (276 – 293 na Chr.) voorstelt. Normaalgesproken wordt het “Bahram ontvangt een delegatie van Arabische stammen” genoemd, maar het gaat echter om de voorstelling van een tribuut betalend, dus afhankelijk, gezantschap van stamvorsten.

Hoewel de scene bijna vier eeuwen voor de opkomst van de islam en zijn verbreiding door Arabische strijders in Perzië speelt, vinden de tegenwoordig in Iran heersende moellahs het “anti-Arabische” accent uitermate onaangenaam.

De meest indrukwekkende – en de best bewaard gebleven – sculptuur stelt de installatie van de Sassaniedenkoning Bahram I. uit het jaar 273 na Chr. voor; de bereden heerser ontvangt van de teven bereden Ahura Mazda de ring van de macht. De installaties van Sassaniedenheersers zijn ook in Taq e-Bostan, de vaker bezochte grot- en rotsreliëfs aan de rand van Kermanshah te vinden, maar daar worden de god Ahura Mazda en de wereldlijke machthebbers niet op paarden uitgebeeld.

Bovendien treedt daar een andere godheid, Mithra, op, de god van het verdrag en van de eed, beschermer van de waarheid en in Perzië al eeuwenlang voor het optreden van Zoroaster vereerd. De voorstellingen van Bishapur, Taq e-Bostan en enkele andere plaatsen bewijzen nadrukkelijk de rol van het Zoroastrisme, de omstreeks 600 jaar voor Chr. door Zoroaster verkondigde monotheïstische religie als toenmalige staatsreligie.

Teruggrijpen op de klassieke Oudheid beschouwen clerici als ketterij

De gebeeldhouwde voorstelling zowel als een historische daad in de tijd van voor de islam evenals de destijds bestaande religieuze tolerantie doen een politieke achtergrond van de daad vermoeden. In de twist met de geestelijke vleugel beroep president Ahmadinejad zich, zelf een radicaalpopulistische demagoog, de laatste tijd steeds vaker op het pre-islamitische erfgoed van Iran en probeert een geschiedkundige ontwikkeling te bewijzen, die de islam in Perzië verfijnd en “gecultiveerd” zou hebben.

In zijn politieke kamp wordt de “Iraanse islam” benadrukt, maar ook heel sterk de meer dan duizend jaar voorbije historie en cultuur van de elkaar opvolgende Perzische grote rijken. Het bewijs daarvan vormde het afgelopen jaar het uitlenen van de Cyrus cilinder, een eerste formulering van mensenrechten uit het jaar 552 voor Chr., die zich tegenwoordig in Brits bezit bevindt.

(klikken op foto voor groter!)

Dit teruggrijpen op de Oudheid en zo´n zogenaamde relativering van de geloofsleer beschouwt de fractie van de geestelijken als pure ketterij. Deze twist is sinds een jaar scherp toegenomen en zou tot de achtergrond van de vandalistische acties kunnen behoren, zowel in Tang e-Tschogan als in Dastvar en op andere plaatsen. Al een maand daarvoor zou er in een grot, die tot het complex van Tang e-Tschogan behoort, een explosie zijn geweest, berichtte Mohsen Abbaspur, een plaatselijke jeugdfunctionaris, aan Iraanse media.

Abbaspur waarschuwde voor het “serieuze gevaar” van nog meer vernielingen. Hij voerde ze echter terug op een plaatselijk probleem. De plaatselijke bevolking zou zich verzetten tegen de organisatie CHTHO, omdat diens voorschriften bouwprojecten zou verhinderen. Omdat het grootste deel van de vier bas-reliëfs pas in 1974 werd blootgelegd, toen een gedemonteerde waterleiding al tijdens de tijd van de sjah aanzienlijke schade aan de sculpturen had veroorzaakt en men onlangs een hek om het terrein liet plaatsen, klinkt ook deze versie plausibel.

Een woordvoerder van de CHTHO tipte echter op gepoogde kunstroof, wat de Teheran Times “bizar” noemde. Hij beloofde de installatie van elektronische bewakingsmiddelen. Tot nu toe is er maar een bewaker beschikbaar om de sculpturen te beschermen en om aan de bezoekers, die de rotsbeelden bezichtigen en zich willen verpozen in een klein park, entreekaartjes te verkopen.

Bron:

http://www.fr-online.de/kultur/altertuemer-droht-im-iran-ein-neuer-bildersturm-,1472786,11359736,view,asFirstTeaser.html

Auteur: Karl Grobe

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

(Voorts ben ik van mening dat een Populistische Omroep goed voor Nederland zou zijn: word lid van PopNed.nl (Populistische Omroep Nederland). Als u dat doet o.v.v. E.J. Bron, is dat in 2012 gratis.)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Iran. Bookmark de permalink .

5 reacties op Dreigt in Iran een nieuwe Beeldenstorm?

  1. Linsky zegt:

    Dit soort dingen valt natuurlijk in het niet bij de misdadigheid die tegen mensen wordt gericht.
    Maar het illustreert wel de waanzin, het gebrek aan respect, inzicht en normale geestelijke vermogens.

    Helaas delen ze dat wel met veel westerlingen.
    Juist dit soort dingen zijn echt van onschatbare waarde, niet in geld,
    maar als bewijs van beschavingen, waar we uiteindelijk toch zelf uit voortkwamen.

    Men hoeft het met de ideeën uit de oudheid niet eens te zijn maar ze helpen ons wel onszelf en de ontwikkelingen te begrijpen en te plaatsen.
    dat is ook precies de reden die al vaker vernoemde, dat oorlogvoerende altijd zullen trachten de geschiedenis van een volk te vernietigen.
    Daarmee wordt beoogd het moreel te breken.
    En jammer genoeg is deze mensheid in een staat, waar de innerlijke waarde van het ‘Zelf’ nog steeds niet begrepen is…en der halve afhankelijk is en blijft van uiterlijkheden en geschiedenis. 😦

    Misschien, heel misschien dat ooit nog eens de tijd komt dat we gewoon zonder het verleden…ons Zelf kunnen zijn.

    Like

  2. hans van de mortel zegt:

    Mijn zoon wordt in januari zestien jaar. Hij is intelligent (doet er niets kapitalistisch mee) en slim. Hij is een zeer bedreven sociaal intelligente jongen die heel makkelijk vrienden maakt en daarna de leidersrol op zich neemt. Tot tevredenheid van zijn vader behaalt hij nu op zijn school – eindelijk – top cijfers. Afwachten dus. Maar wat ik zeggen wil is dat hij in het geheel niets heeft met geschiedenis. Dat vindt hij maar niets. Een soort nutteloos tijdsverdrijf. Oei! Dat moest ik wel even doorslikken. Want ik zelf ben juist ontzettend geïnteresseerd in de historie van de mensheid. En dan bedoel ik niet dat kinderachtige lulverhaal van de bijbel hoe de mens ontstaan is. Want dat weet niemand. Ook niet die mafketels die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben door alles klakkeloos aan Darwin op te hangen. Dommer kan de mens zich niet waarmaken. We weten het eenvoudigweg niet.

    Conclusie na hier over nagedacht te hebben: Geschiedenis is leuk voor wie daar behoefte aan heeft, maar het draagt totaal niets bij aan de verbeterde toekomst van de mens . Immers, ‘wie niet leren wil van de geschiedenis heeft geen toekomst’, is een gevleugelde uitspraak. Van wie? . . . Doet er niet aan toe. Of toch wel? Immers, de mens heeft nooit iets geleerd van zijn geschiedenis. NOOIT! Hij werd gemanipuleerd door zijn omstandigheden. Tijden veranderen niet. Wel de omstandigheden.

    Laat ze maar lekker al die steenklompen die men piramiden noemt opruimen, inclusief alle uitingen van godsdienstwaanzin door de eeuwen heen. Om plaats te maken voor de wederopbouw van een beschaving die afrekent met de nietszeggende achterlijke heidense cultuur die bekend staat als islam.

    Like

  3. louis-portugal zegt:

    Sorry hans. Ik ben volkomen tegen het vernietigen van oude blijken van cultuur ook als het de mijne niet is.
    Toen ik 16 was had ik er ook geen interesse in maar dat wil niet zeggen dat we die dan maar af moeten breken.
    Ik vind eigenlijk dat we dat recht niet hebben om dat nu te doen.

    Like

  4. qutrex zegt:

    @ Hans
    Ik kan jouw betoog in het geheel niet volgen. Enerzijds stel je bijzonder geinteresseerd te zijn in de historie van de mensheid, terwijl je anderzijds in een adem stel dat de geschiedenis totaal niets bijdraagt aan het verbeteren van de toekomst van de mens(heid). Het is volgens jou allemaal lulkoek en de mens heeft van het verleden (geschiedenis/historie) nooit iets geleerd ?
    En dan moeten we toch een/de beschaving wederopbouwen ? Het woord wederopbouwen verwijst naar een eerdere jou blijkbaar wel gevallige beschaving ? Welke dan ?
    Kortom : geen touw aan jouw betoog vast te knopen. Wat hebben bijv. de piramiden in vredesnaam van doen met de islam ? Leg eens uit svp. I hoop van harte dat jouw slimme, intelligente en sociale zoon een andere kijk heeft dan zijn vader op alles wat de samenleving heeft voortgebracht.
    vr.gr.

    Like

  5. Columnist zegt:

    Straks gaan de Iraniërs beweren dat de Islam in Iran ontstaan is, en zich naar de Arabische landen verspreid heeft.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s