Met hoofddoek en sluier in de “slag tegen de naaktheid”

Het zijn geen vrouwentijdschriften zoals “Cosmopolitan”, “Elle” of “Vogue”, waaruit islamitische vrouwen adviezen over mode, cosmetica en carrière halen. “Âlâ” (Arabisch: “Voortreffelijk”), een nieuw Turks modetijdschrift voor de moderne vrouw met hoofddoek en sluier, heeft de harten van de moslima´s veroverd en heeft zich tegelijkertijd ontwikkeld tot een verkoopsucces. Bikini´s, borsten en benen zijn taboe, daarvoor in de plaats kleden de verhulde modellen zich in merkkleding. Het “islamitische Lifestyle-Magazine” wordt aangevuld met een beetje decoratie, kind en carrière. In plaats van tips om te flirten staat er religieuze liefdespoëzie in.

De gelovige moslim Ibrahim Burak Birer (31) uit Istanboel was verontwaardigd, toen hij in een tijdschrift foto´s zag van transseksuelen en besloot daarom ongeveer een half jaar geleden een tijdschrift te maken om de “dictatuur van de naaktheid” tegen te gaan. Samen met zijn vriend Mehmet Volkan Atay (32) creëerde hij het modeblad “Âlâ”, dat zichzelf een Avant-gardeblad voor de “versluierde” mode noemt. “Alle gangbare modebladen gaan alleen maar over seks en naakte huid”, zegt Birer. “Er wordt gezegd dat ´Sex sells´, maar wij denken, net zoals miljoenen vrouwen in de hele wereld, dat mode ook anders kan zijn”. Voor negen Turkse Lira, omgerekend ongeveer € 4,00, kan de islamitische vrouw zichzelf in de “slag tegen de naaktheid” gooien, zoals Birer het noemt.

Talrijke abonnees in Duitsland

Hoewel het tijdschrift nog maar zes uitgaven telt, heeft het nu al zoveel succes, dat de oplage meerdere malen verhoogd moest worden. Sinds juni vorig jaar steeg deze van 10.000 naar 30.000 stuks, waarvan ongeveer 5000 exemplaren naar abonnees in het buitenland worden opgestuurd. 1500 abonnementen gaan naar Duitsland, waar het tijdschrift al veel aanhangers heeft onder vrome Turkse migranten. De ondernemers denken al na over een toekomstige Duitse uitgave. “We hadden daarvoor nog geen ervaring met tijdschriften. We komen echter uit de marketing”, zegt Atay tegenover “Spiegel-Online”, “en we hebben ons erin gespecialiseerd om gaten in de markt te ontdekken.” Op Facebook heeft “Âlâ” intussen meer dan 112.000 fans, die intensief discussiëren over het tijdschrift. “Zo´n modetijdschrift was al een hele tijd nodig”,  schrijven velen.

Richtingstrijd tussen Allah en luxe

In Turkije is na het uitgeven van het eerste nummer een cultuurstrijd ontbrand. De strenggelovige moslims zien het blad als een uitwas van het westerse kapitalisme en beschouwen luxueuze mode en islamitische waarden als onverenigbaar. In de conservatieve krant “Zaman” wordt er in een cynisch commentaar gezegd: “Het is toch zeker dat we in de hemel komen, dus laten we nu genieten van deze leugenwereld, dure merken kopen en de trucs leren voor een goed en mooi leven!” Maar voor veel lezeressen in de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar vormen Allah en luxe geen tegenstrijdigheid. Zij vertegenwoordigen conservatieve waarden, maar moderne consumptie. Zo zien de uitgevers het ook, die een tijdschrift voor de ontwikkelde, modebewuste vrouw met een eigen inkomen hebben gemaakt, een vrouw, die nog gelooft in het dragen van sluiers.

“Hoofddoek is plicht”

Met de “Âlâ”-serie “Je bedekken is mooi!” wil men vrouwen enthousiast maken voor de hoofddoek. In de serie vertellen vrouwen hoe zij voor de hoofddoek beslisten en daarbij hun geluk gevonden hebben. “Veel vrouwen dragen nu de hoofddoek, omdat ze onze mode zo mooi vinden”, zegt een moderedactrice. Voor de oprichter van “Âlâ” Atay is het dragen van een hoofddoek echter niet alleen een optie: “De hoofddoek is niet alleen een Lifestyle, maar wordt door de koran voorgeschreven, een plicht voor iedere gelovige moslima. Het is een zonde als zij deze niet draagt.” En inderdaad, de intensieve stemmingmakerij heeft effect: 64% denkt, dat het aantal draagsters van hoofddoeken zou zijn toegenomen. Bijna 70% van de vrouwen bedekt het hun haar, velen uit traditie, velen uit religieuze overtuiging.

Bron:

http://www.unzensuriert.at/content/007095-Mit-Kopftuch-und-Schleier-die-Schlacht-gegen-die-Nacktheit

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Islam, Islamisering, Turkije. Bookmark de permalink .

7 reacties op Met hoofddoek en sluier in de “slag tegen de naaktheid”

  1. Linsky zegt:

    Wat is dit, E.J., aandelen in de Libelle, of zo?

    Ik schrijf niks over ‘mode’! 😦

    Like

  2. G.Deckzeijl zegt:

    Lumineus idee… http://tinyurl.com/74e4j9j
    Nou nog een kentekenplicht voor dat zooitje!

    Like

  3. Linsky zegt:

    hahahaha, da’s een prima idee Decky.
    Wie binnenkort in een boerka langs een flitspaal loopt, krijgt automatisch een boete in de bus.! 🙂
    Toch wel inventieve jongens hè, die van het TNO! )

    Like

  4. G.Deckzeijl zegt:

    Ja, en bovendien effectiever dan een kopvoddentaks, vind ik.
    Maar aan de andere kant is DIT de lucratiefste oplossing:
    http://tinyurl.com/3jt6g3f

    Like

  5. louis-portugal zegt:

    G.D. Ik vind dit al dicht bij een kopvoddentaks komen.
    Van mij zou het mogen.
    Ze hadden dit moeten bewaren tot 1 april vind ik.

    Like

  6. G.Deckzeijl zegt:

    En dan deze… hoe weten ze dat het een vrouw was..???
    http://tinyurl.com/86degyz
    (weer gratis reclame voor een vrouwVIJANDIG woestijngeloof)
    Als ik in die commissie had gezeten om te bepalen welke foto de winnende foto moest worden,
    was dat een totaal andere foto geworden!

    Like

  7. Toeschouwer zegt:

    belachelijk dit blad.
    Een zwart laken met een gat da’s pas mode.

    Overigens een steen goed idee, belasting op religie.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s