“Sarrazin voelt zich bevestigd – dat is tragisch”

Een “schokkende studie” heeft BILD het onderzoek genoemd. Een vijfde deel van de Duitse moslims weigert te integreren. Wolfgang Frindte, de verantwoordelijke auteur van de studie, is echter vooral geschokt over één ding: De eenzijdige omgang van de media en politici met zijn cijfers. De verslaggeving in de boulevardpers zou de medewerkers van zijn team wanhopig hebben gemaakt.

Professor Wolfgang Frindte van de Friedrich Schiller-universiteit in Jena is een van de auteurs van de studie “Leefwerelden van jonge moslims in Duitsland”. Samen met zin collega´s heeft hij voor het Duitse Ministerie van Binnenlandse Zaken het radicaliseringproces van jonge mensen in Duitsland onderzocht.

Süddeutsche Zeitung: Meneer Frindte, de studie, die u en uw collega´s in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken hebben uitgevoerd, baart groot opzien. Volgens deze studie is in Duitsland 24% van de niet-Duitse moslims in de leeftijd tussen 14 en 32 jaar streng religieus, hebben een sterke afkeer tegenover het Westen, laten een principiële bereidheid tot geweld zien en zijn er niet in geïnteresseerd om zich te integreren. De “BILD-Zeitung” spreekt van een schokkende studie.

Wolfgang Frindte: Veel journalisten zoeken er bij complexe dingen datgene uit wat spannend is en in de filosofie van het medium past. In ons team ontstond er na de publicatie in een boulevardblad grote verontrusting, zelfs wanhoop. Daar werd een detail van de studie op een dusdanige wijze openbaar gemaakt, dat de door ons ondervraagde moslims zich misbruikt zouden kunnen voelen – dat is treurig. En we hebben ons de afgelopen drie dagen behoorlijk alleen gelaten gevoeld. Maar het is goed, dat er nu notitie wordt genomen van de studie. En inmiddels wordt er ook op een competente manier over bericht.

Süddeutsche Zeitung: Ook Minister van Binnenlandse Zaken Hans-Peter Friedrich (CSU) spreekt van de import van autoritaire, antidemocratische en fanatieke religieuze opvattingen door moslims.

Wolfgang Frindte: Hij heeft echter ook nadrukkelijk aangegeven, dat de meerderheid van de moslims zich distantieert van het islamistische terrorisme en zich wil integreren. Het glas is niet een vierde leeg, het is meer dan drie vierde vol.

Süddeutsche Zeitung: Waarom werd BILD exclusief over de studie geïnformeerd?

Wolfgang Frindte: Dat weet ik niet.

Süddeutsche Zeitung: Er was kritiek, dat uw studie niet representatief zou zijn.

Wolfgang Frindte: Er bestaan relatief weinig sociaaldemografische cijfers over de moslims in Duitsland. Alleen al over hun aantal bestaan slechts schattingen, volgens welke het ondertussen 3,8 tot 4,2 miljoen zijn. We weten dus helaas niet hoe representatief onze cijfers zijn. Maar ik denk, dat men onze studie desondanks serieus moet nemen.

Süddeutsche Zeitung: Als een vijfde deel van de Duitse moslims en bijna de helft van alle niet-Duitse moslims in Duitsland zich niet willen integreren, klinkt dat toch als een groot aantal.

Wolfgang Frindte: Enerzijds zijn dat veel mensen uit Noord-Afrika, Pakistan, Afghanistan, Iran, Irak en het Midden-Oosten. Die om politieke redenen hier zijn en nog niet heel lang. Die hebben nog sterke bindingen met het land van herkomst, waar ook velen graag naar terug zouden willen.

Süddeutsche Zeitung: Dat zijn vooral de niet-Duitse moslims. Hoe zit het met de moslims met een Duits paspoort?

Wolfgang Frindte: Het gaat hier vooral om oorspronkelijk uit Turkije afkomstige moslims van de derde immigratiegeneratie. Dat van hen een vijfde deel zich niet wil integreren, houdt vermoedelijk verband met de omstandigheideden in de samenleving. We hebben in onze studie daarom ook een serie aanbevelingen aan de politiek geformuleerd.

Wolfgang Frindte: De beslissende taak van de meerderheidssamenleving – dat hebben we nadrukkelijk geaccentueerd – is communicatie met de migranten. De samenleving moet gelijke kansen voor moslims op de arbeidsmarkt scheppen, gelijke onderwijskansen, meer mogelijkheden om de Duitse taal te leren. En men moet de jonge moslims de kans geven om politiek mee te doen. Het gaat niet alleen om symboolpolitiek op het Berlijnse toneel, maar om reële contacten in de regio, in de stadswijken.

Süddeutsche Zeitung: Veel mensen zijn er van overtuigd, dat de verantwoordelijkheid alleen bij de moslims ligt. Die zouden alleen maar moeten willen.

Wolfgang Frindte: Als een deel van de jonge moslims slechts een geringe bereidheid toont om zich met de Duitse cultuur te identificeren, dan hangt dat er ook mee samen, dat ze zich als groep gediscrimineerd voelen. Dat is een wisselspel tussen de meerderheids- en de minderheidssamenleving. We hebben dat gedurende onze studie kunnen zien aan het voorbeeld van het Sarrazin-debat in 2010: Moslims, die na het verschijnen van zijn boek geïnterviewd werden, legden veel meer vooroordelen en een grotere afwijzing tegenover Duitsland en het Westen aan de dag dan diegenen, die wij daarvoor hadden ondervraagd. Dan rijst de vraag of dat te maken had met de Sarrazin-hype. Dat Thilo Sarrazin nu zegt, dat hij zich bevestigd voelt door de studie, is tragisch.

Süddeutsche Zeitung: Identificeren moslims, die gediscrimineerd worden of gediscrimineerd voelen, zich nog sterker met de groep waarbij ze ingedeeld worden? Per slot van rekening voelen ze zich daar geaccepteerd.

Wolfgang Frindte: Daar ben ik het helemaal mee eens. En de afgrenzing tussen moslims en niet-moslims wordt daardoor versterkt. Representatieve studies tonen aan, dat 20 tot 25% van de Duitsers afwijzend of vijandig tegenover de islam of moslims staat. De afwijzing in de Duitse meerderheids- en minderheidssamenleving kan elkaar wederzijds versterken en de integratiewil van de moslims verder beperken.

Süddeutsche Zeitung: Het klinkt bedreigend als zoveel moslims in Duitsland geweld accepteren. Gaat het hier om een rekruteringspool voor islamistische terroristen?

Wolfgang Frindte: Nee. Het gaat niet om de persoonlijke bereidheid tot geweld. De desbetreffende moslims zijn van mening: als het zover komt, dat de westerse wereld hen onderdrukt, dan zouden ze eventueel ook groepsgeweld als legitiem instrument beschouwen om zich te verdedigen. En het is nog een hele andere vraag hoe ze deze instelling in het reële gedrag zouden omzetten. Daarover weten we relatief weinig. Maar ik zeg heel duidelijk: We hebben hier geen potentiële Jihadisten geïdentificeerd. De jihad is nog niet in Duitsland aangekomen. En aan de kant van de meerderheidssamenleving hebben we immers eenzelfde problematiek. Denkt u aan de NSU-terroristen en hun slachtoffers.

Süddeutsche Zeitung: Houdt de autoritaire instelling, die veel jonge moslims hebben, verband met hun religie? Of met hun culturele afkomst?

Wolfgang Frindte: We hebben de oorzaak van deze neiging niet nader onderzocht. Andere studies laten echter zien, dat een autoritaire instelling vaak samengaat met buitenlanderhaat, antisemitisme en rechts-radicalisme. Met d eislam of religie heeft dat weinig te maken, veelmeer met traditionele familiestructuren – zowel bij moslims als bij niet-moslims. Het gaat hier om een neiging om zich ondergeschikt te maken en zich agressief te gedragen tegenover diegenen, die dat niet willen doen. Ook conservatieve geloofs- en ideologiefacetten spelen een rol.

Süddeutsche Zeitung: Veel politici eisen nu, dat er geen parallelsamenlevingen in Duitsland mogen bestaan, die de Duitse maatschappij- en waarde-orde bedreigen.

Wolfgang Frindte: Het zou naïef zijn om te zeggen, dat er niets parallel zou verlopen. Wij zijn een immigratieland en er bestaat een groei van de islamitische bevolking. Er bestaan afgrenzingen aan beide kanten. Maar ik haal uit onze studie geen belangrijke bedreiging van onze maatschappij- en waarde-orde. Toch is het noodzakelijk om iets te doen. En naast de positieve signalen, die onze studie afgeeft, mag men één ding niet vergeten: We hebben 15 jaar lang niet geweten, dat zich een rechts-extremisme in ons bestel heeft ontwikkeld, dat tot moorden leidt. We moeten dus in principe voorzichtig zijn tegenover het geweldspotentieel in de bevolkingsgroepen. Dat geldt voor moslims en niet-moslims in dezelfde mate.

Bron:

http://www.sueddeutsche.de/politik/autor-der-studie-zu-muslimen-in-deutschland-sarrazin-fuehlt-sich-bestaetigt-das-ist-tragisch-1.1298747

Interview: Markus C. Schulte von Drach

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Dhimmitude, Duitsland, Islam, Islamisering, Moslims, political correctness. Bookmark de permalink .

8 reacties op “Sarrazin voelt zich bevestigd – dat is tragisch”

  1. E.J. Bron zegt:

    Mijn persoonlijke mening? Deze professor Wolfgang Frindte hoort op het lijstje van “Projekt Nürnberg 2.0” te staan!!! 😦

    Zie: http://wiki.artikel20.com/

    Like

  2. lucky9 zegt:

    Frindte is O zo poco! Een kleverige slijm-intellectueel die weigert de formeel logische conclusies te formuleren.

    Like

  3. vederso zegt:

    Ja, ze willen het gewoon niet weten. De islam heeft er niks mee te maken. In GB is de afwijzing van jonge moslims van het Westen nog groter. 37 %

    Like

  4. Henk der Niederländer zegt:

    Ik vind dit wel een goeie.

    Wolfgang Frindte: Enerzijds zijn dat veel mensen uit Noord-Afrika, Pakistan, Afghanistan, Iran, Irak en het Midden-Oosten. Die om politieke redenen hier zijn en nog niet heel lang. Die hebben nog sterke bindingen met het land van herkomst, waar ook velen graag naar terug zouden willen.

    Nadat ze het Sozialambt ondekt hebben.
    Zou die gek dat echt zelf geloven.

    Like

  5. G.Deckzeijl zegt:

    Onthou ’t nou maar: ze komen enkel hier naartoe om CHAOS te veroorzaken, ze zijn NIET van plan om te integreren!! http://tinyurl.com/3e2bwuv
    Het is een lang geleden uitgedokterde strategie, laat iedereen(ook degenen die meelezen en niet posten) dat goed tussen de oren proppen!
    http://tinyurl.com/3qcstlc

    Like

  6. louis-portugal zegt:

    Ik blijf bij de uitspraak van Erdogan gedaan in Duitsland .”het is een misdaad te eisen dat turken assimileren in Duitsland.”

    Like

  7. Een vijand is een vriend voor wie men niet genoeg heeft gedaan.
    Luister maar!

    “Dat van hen een vijfde deel zich niet wil integreren, houdt vermoedelijk verband met de omstandigheideden in de samenleving. We hebben in onze studie daarom ook een serie aanbevelingen aan de politiek geformuleerd. De beslissende taak van de meerderheidssamenleving – dat hebben we nadrukkelijk geaccentueerd – is communicatie met de migranten. De samenleving moet gelijke kansen voor moslims op de arbeidsmarkt scheppen, gelijke onderwijskansen, meer mogelijkheden om de Duitse taal te leren. En men moet de jonge moslims de kans geven om politiek mee te doen. Het gaat niet alleen om symboolpolitiek op het Berlijnse toneel, maar om reële contacten in de regio, in de stadswijken.”

    Like

  8. G.Deckzeijl zegt:

    @Louis-portugal, 3-2, 12:59 Lees deze over Erdogan nog maar even…
    http://tinyurl.com/6hyhstp

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s