De islamitische activiste Emel Zeynelabidin heeft zich heftig tegen de hoofddoek in de islam gekeerd. Als een vrouw de verhulling als voorwaarde voor morele waarden zou beschouwen, “dan verdwijnt ongemerkt de vrijheid”, schrijft ze in een bijdrage voor de “Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Ze vraagt zich af wat kleding met religie en de wil van Allah te maken zou hebben.
De uit de koran afgeleide “verhullingdwang” zou gebonden zijn aan de islamitische vroege periode, waarin moslima´s zich moesten onderscheiden van niet verhulde slavinnen om het lastig vallen door mannen te voorkomen, zei ze. Tegenwoordig zou de verhulling echter “geenszins het geschikte antwoord zijn op de respectloze marketing van het vrouwelijke lichaam in niet-islamitische samenlevingen.”
De communicatiemanager is draagster van de Lutherprijs “Het onverschrokken woord.” Haar vader Yusuf Zeynelabidin richtte in de jaren-70 de voorloper op van het Turks-islamistische Milli Görüs. Het is daarom spectaculair te noemen, dat Emel Zeynelabidin enkele jaren geleden zelf haar hoofddoek afdeed. “Sinds ik dat heb gedaan, heb ik nieuwe leefwerelden voor mezelf ontsloten”, schrijft ze in de FAZ. Vooral in de door mannen gedomineerde islamitische verenigingen zou ze echter een gelijkberechtigde samenwerking van mannen en vrouwen missen. In plaats daarvan zou de hoofddoek nog steeds als graadmeter gelden van de gelovigheid van de vrouw.
Zeynelabidin heeft scherpe kritiek op de traditionele uitleg van de koran, die zou berusten op het beloven van loon en op de bedreiging met goddelijke straffen en ook door de islamitische verenigingen zou worden vertegenwoordigd. “Met de koran als maatstaf en de duivel als strenge leermeester is het gemakkelijk om over anderen te oordelen zonder goed te hoeven kijken”, aldus Zeynelabidin.
Er zou inmiddels een regelrechte “fatwa-industrie” bestaan, waarin islamgeleerden de koran met de aanspraak uit elkaar zouden plukken precies te kunnen regelen wat toegestaan en wat verboden zou zijn. Het zou “tot nu toe echter noch de meerderheid van de moslims noch de islamitische organisaties gelukt zijn om met Allah´s woord en met diens interpretatie de mensheid vreugde, vooruitgang en vrede te geven – integendeel”. Het verbreide koranbegrip zou “niet te overbruggen muren” tussen de verschillende leefwerelden hebben opgebouwd.
Zie ook:
PRO:
http://www.pro-medienmagazin.de/journalismus.html?&news%5Baction%5D=detail&news%5Bid%5D=5166
BILD:
http://www.pi-news.net/2012/03/islam-aktivistin-kopftuch-verhindert-freiheit/#more-244150
Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron (www.ejbron.wordpress.com)
Ik wens deze mevrouw een lang en vooral gelukkig leven toe. De scheidingslijn tussen afvalligheid en het uitoefenen van spreekrecht is in de islam immers flinterdun.
Maar zelfs al mogen de moslima’s morgen allemaal bikini’s dragen, dan nog verandert dit niets aan de moorddadigheid van hun islamitische ideologie noch aan die van hun echtgenoten.
Ik stel dus een tegenstrijdigheid vast tussen de term islamitische activiste en de inhoud van haar artikel in de FAZ
Takiyya voor gevorderden?
LikeLike
De respectloze marketing van het vrouwelijke lichaam zegt ze.
In de islam gebeurt veel meer maar dan stiekem.
Er zijn genoeg t.v. programma´s die voor mij niet hoeven omdat er ongeneerd met elkaar wordt omgegaan.
Ze hebben echter de vrije keuze om mee te doen en wij kunnen ons permiteren om niet te kijken.
LikeLike
Was vanmiddag bij een kennis. Hij bekijkt graag de zgn “warme” sites. Op een filmpje was een naakte moslimvrouw te zien die samen met haar man de oudste beweging van de wereld maakte, met één in het oog springend detail: ze droeg de bovenste helft van een….
NIQAAB…!!! Schaamhaar is totaal geen probleem, het hoofdhaar daarentegen wel.
Pim Fortuyn had groot gelijk: de islam is een achterlijke cultuur.
http://tinyurl.com/7qwlwp3
LikeLike