Deens rapport over terrorisme: Islamitische bewegingen zijn een bedreiging voor de democratie. Extremisme wordt gevoed door aanhangers van de “slachtoffermentaliteit”

Het rapport “Islamitische, antidemocratische en geweld bevorderende milieus in Denemarken. Wat weten we?” is baanbrekend. Zelfs onze sociaaldemocraten lijken het dreigende gevaar op te merken aan de basis van onze samenleving en onze manier van leven, de democratie ligt onder vuur. Volgens het rapport zijn islamitische bewegingen ook tegen multiculturalisme…

Er zijn in Denemarken verschillende soorten islamitische bewegingen die islamistische ideologieën aanhangen. Dat is de conclusie in een nieuw rapport over de extremistische stromingen in delen van de islamitische gemeenschap in Denemarken. Het rapport is een uitgave van het Ministerie van Sociale Zaken en Integratie.

Volgens minister Karen Haekkerup (sociaaldemocraten) blijkt uit het rapport dat extremistische milieus een bedreiging voor de democratie vormen. Het rapport stelt ook dat een aantal van de extremistische milieus een rol heeft gespeeld voor mensen die zijn gepakt in terrorismezaken.

“Onderzoek geeft een aanwijzing dat er meerdere jaren een milieu in de regio Kopenhagen is geweest dat geweld ondersteunt. Milieus, die in verband staan met verschillende zaken van terrorisme,” aldus het rapport. “In Denemarken zijn er verschillende soorten antidemocratische bewegingen die islamitische ideologieën uitdragen.” Volgens het rapport wordt het islamisme gevoed door de “slachtoffermentaliteit” onder z’n volgelingen. “De perceptie van onrecht en onderdrukking van de Deense en mondiale context is een terugkerend thema,” aldus het rapport.

“Niet alleen de huidige heersers in de wereld worden als vijanden gezien, maar ook niet-moslims en moslims die de westerse levensstijl niet verwerpen. Multiculturalisme, integratie en participatie in democratische verkiezingen worden gezien als vijanden door deze groeperingen,” aldus het rapport. “Oorlog en gewelddadige conflicten in de wereld, conflicten en problemen in Denemarken zelf, worden ook gekoppeld aan een samenhangend beeld van een algemeen conflict tussen moslims en niet-moslims, waarin moslims superieur, maar op het moment ‘slachtoffers’ zijn.”

Er zijn echter verschillen in de mate hoe ver de groeperingen willen gaan. Sommigen geloven dat het kalifaat – een islamitische staat – overal in Denemarken moet worden ingevoerd. Anderen vinden dit doel niet realistisch.

Er zijn vier soorten groepen die politiekislamitische ideologieën aanhangen

Er zijn groepen, die een leider volgen en voornamelijk gericht zijn op een situatie in het buitenland. Dan zijn er enkele, die gericht zijn op zowel Denemarken als het buitenland. En er zijn de activistische bewegingen, die “op een agressieve manier omgaan met de Deense samenleving” en tenslotte zijn er de gevestigde organisaties, die vooral bezorgd zijn over situaties in het buitenland. Alle soorten groeperingen hebben contacten met islamitische extremisten in het buitenland – ook via het internet, met inbegrip van de sociale media.

Van daaruit verzamelen zich groepen rondom individuen, zoals sjeik Abu Ahmad en het netwerk Called, dat zichzelf heeft gepresenteerd met het waarschuwen van moslims niet deel te nemen aan democratische verkiezingen en door de invoering van de shariazones in het onrustige getto Tingbjerg.

Volgens het rapport suggereert de invoering van shariazones dat Called contact heeft gehad met de omstreden imam Anjem Choudary in Groot-Brittannië, van wie een aantal van zijn groeperingen zijn verboden. “Het lijkt waarschijnlijk dat Called tot op zekere hoogte samenwerkt met, of op z’n minst geïnspireerd wordt door, Choudary,” stelt het rapport.

De meest extreme bewegingen weigeren deel te nemen aan democratische processen

“Zulke personen kunnen gebrandmerkt worden als ongelovigen, de zogenaamde kafirs,” zegt het rapport over islamitisch extremisme. Extreme bewegingen zijn o.a. organisaties als Hizb ut-Tahrir, die ook deelneemt aan het publieke debat en deel uitmaakt van een internationale organisatie met oorsprong in het Midden-Oosten. Men denkt dat de beweging maximaal 200 leden telt en 1000 tot 1200 mensen kan verzamelen in publieke evenementen.

De mate van contact met de samenleving verdeelt de islamitische groeperingen. Het gebeurt zelfs dat er openlijke vijandigheid uitbreekt tussen groepen als een groepering er voor kiest met de autoriteiten samen te werken, bijvoorbeeld in het geval van het melden van misdaden.

Een aantal van de bewegingen is betrokken geweest bij gevallen van terrorisme, waarvan de politie de afgelopen jaren in staat is geweest deze te ontrafelen. In het geval van de Glasvejenzaak had een van de veroordeelden contact gehad met Hizb ut-Tahrir en met personen die in verband worden gebracht met andere zaken in Glostrup en Sarajevo (Bosnië). Er was ook contact met de imam Said Mansour, die is veroordeeld voor het aanmoedigen van terrorisme. Ook de zaak Vollsmose (wijk in Odense) en het geval van een Somaliër, die de maker van de Mohammedcartoon Kurt Westergaard in zijn eigen huis aanviel, worden geassocieerd met milieus die worden verdacht van terrorisme. Volgens het rapport heeft de voormalige Guantánamogevangene Slimane Hadj Abderrahmane uitgelegd hoe hij in de regio Aarhus op zoek ging naar contactpersonen die hem konden helpen om deel te nemen aan de strijd.

De Deense islamitische gemeenschappen bestaan al sinds de vroege jaren 1990, toen Denemarken toestond dat vermoedelijke of veroordeelde terroristen zich in het land vestigden. Een van hen was de Egyptenaar Talat Fuad Qassim, die in Egypte was veroordeeld voor betrokkenheid bij de moord op president Anwar Sadat in 1981 en die asiel in Denemarken werd verleend. Volgens het rapport bedreef Qassim progaganda in de vrijdaggebeden in de moskee van Nørrebro. Nog een ander was het geval van terrorisme, waarin vingerafdrukken van de verdachte werden gevonden in het onderzoek naar een aanslag op het World Trade Center in 1993.

Het rapport stelt dat het uitermate moeilijk is om een nauwkeurig beeld te krijgen van islamitisch extremisme. “Het is buitengewoon moeilijk om onderzoek te doen naar dit zorgwekkende onderwerp, want het is uitermate moeilijk toegang te krijgen tot bestaande gegevens en om nieuwe te genereren,” aldus het rapport.

Vertaling uit het Deens door Nicolai Sennels (Rapport: Kopenhagen kent al jaren islamitische bewegingen die geweld propageren. Politiken, 8 mei)

Lees ook: Islamitische groepering probeert shariazones te vestigen in Tingbjerg (plus video)

http://www.jihadwatch.org/2011/10/denmark-islamic-group-seeks-to-introduce-sharia-zones-in-copenhagen.html

Bron:

http://www.jihadwatch.org/2012/05/danish-report-on-terror-islamic-movements-a-threat-to-democracy-extremism-gets-its-nourishments-from.html

Vertaald uit het Engels door:

vederso (voor  https://ejbron.wordpress.com/)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Denemarken, Islam, Islamisering, Islamitisch fundamentalisme. Bookmark de permalink .

6 reacties op Deens rapport over terrorisme: Islamitische bewegingen zijn een bedreiging voor de democratie. Extremisme wordt gevoed door aanhangers van de “slachtoffermentaliteit”

  1. Linsky zegt:

    Ik mag aannemen dat de opstellers van dat raport, binnenkort voor de rechtbank verschijnen wegens subversieve, opruiende en discriminerende taal?

    Like

  2. koddebeier zegt:

    Hoewel een zeer beladen woord , de enige oplossing is deportatie van alle islamieten naar land van herkomst, zoniet dan komt over 10-15 jaar het einde van een vrij Europa en zullen de kafirs geknecht worden !!

    Like

  3. lucky9 zegt:

    Wel Linsky, dat denk ik niet, want ze dragen voor zover ik heb kunnen lezen in de commentaar, onmiskenbare feiten aan. Bij voorbeeld: Waarom verleende Denemarken “politiek” asiel aan een Egyptenaar verdacht van medeplichtigheid aan de MOORD op president Sadat in 1981? Waarom?

    Dat was immers even krankzinnig als het verlenen van een bouwtoelating voor een kerncentrale aan de verkeerde kant van Japan. Deze pertinente vraag is een accuraat middel om het aan invloed winnende fascisme voor schut te zetten alvorens de islamofiele collaborateurs zelf naar geweld grijpen. Op dat ogenblik zal het immers klaar zijn waarom er is gebeurd wat er gebeurde. Moord is moord zou ik denken. Of bestaat er iets als “politiek correcte” moord?

    Voorlopig is het gebruik van fysiek geweld alleen voorbehouden aan de islamitische janitsaren en mammelukken die als ware het parachutisten in pyjama gedropt werden op het oude en het nieuwe continent.

    Op het ogenblik dat een blanke linkser zelf een mes trekt en steekt gaan de poppen aan het dansen. Daarom moeten we er voor zorgen dat hun achterban doorlopend uitgedaagd wordt met telkens nieuwe of anders geformuleerde rationele argumenten.
    De samenstellers van dat rapport verdienen na de dood van Fortuyn al onze steun.

    En dan zeggen dat ik zelf niet eens in Nederland mag gaan stemmen!

    Like

  4. Tom Hendrix zegt:

    @Koddebeijer, daar spreekt U een waar woord.

    Like

  5. Columnist zegt:

    “slachtoffermentaliteit”; daar draaien communisme en christendom ook om.

    “Waarom verleende Denemarken “politiek” asiel aan een Egyptenaar verdacht van medeplichtigheid aan de MOORD op president Sadat in 1981? Waarom?”

    NWO. Klaarblijkelijk wordt de radicale islam gericht gebruikt tegen lastige bevolkingen. Wees de NWO te vlug af, leer Esperanto.

    Like

  6. Linsky zegt:

    Collumnist, kun jij niet beter gewoon Arabisch leren, en al die moslims Nederlands?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s