Voor altijd grote pauze!

Screenshot_11

Op Berlijnse scholen leren kinderen vooral één ding: zich niet inspannen. Een paar kinderen uit mijn kennissenkring hebben nu ontspanningslessen op school. De kinderen maken het gezellig, luisteren naar rustgevende muziek en oefenen autogene training.

Als je een actuele peiling mag geloven, hebben kinderen tegenwoordig dringend ontspanning nodig. Bijna zijn basisschoolleerlingen al bijna net zo dichtbij een burn-out als topmanagers. Volgens een studie van de Duitse Bond van kinderbescherming voelt één op de drie kinderen in de groepen in groep 4 en 5 zich gestrest door huiswerk en school. De helft van de kinderen wil graag meer ontspanning. En in bijna alle Duitse deelstaten is school bij kinderen stressfactor nummer 1. In Berlijn natuurlijk niet.

Toen ik op zoek was naar de juiste school voor mijn dochter, ging ik eerst naar de school in de buurt. Een onderwijzeres leidde op de Open Dag een hele meute aandachtige ouders door het gebouw. In plaats van tafels en stoelen bevonden zich dikke tapijten, behaaglijke hoeken en klimwanden in de klassen. De kinderen lummelden wat rond, bladerden in boeken of schilderden. De school, kreeg ik te horen, zou zich op Montessori-regels oriënteren. Hier bepaalden de kinderen zelf hun leertempo.

De ouders stelden allerlei vragen tijdens de rondleiding. Welk gender-principe men op school zou volgen. Of er volwaardige kost zou zijn en ook een lactosevrij menu. De onderwijzeres wist alle vragen te beantwoorden. Alleen toen ik vroeg hoeveel kinderen er na deze school een gymnasium zouden bezoeken, heerste er pijnlijk stilzwijgen. De onderwijzeres zei dat het af en toe voorkwam dat een kind naar het gymnasium ging. “Maar op school komt het niet in de eerste plaats aan op prestatie, maar of het kind goed door de belangrijke fases van het leven begeleid wordt”, voegde ze er aan toe. Deze zin heeft me verbaasd. Is het niet de taak van de school om de kinderen iets bij te brengen? Terwijl het mijn taak is om hen door het leven te begeleiden?

Tweemaal levenslang school

Toegegeven, als kind zou ik een school met luie kussen prachtig hebben gevonden. De school, die ik bezocht, had tafels en stoelen. En ik heb ze gehaat. Na mijn tweede schooldag wilde ik weten hoe lang ik nog naar school moest. Hoogstens 13 jaar, zei mijn moeder. Voor een 6-jarige betekent dat tweemaal levenslang. De school was vol leraren, die me het gevoel gaven dat ik beter mijn best moest doen. Het liefst zoals de ambitieuze meisjes op de eerste rij. Je werd contant vergeleken, niemand interesseerde zich voor mijn echte interesses. En daarbij nog die stress met de cijfers.

In Berlijn wilde men het beter doen. Dankzij een onderwijshervorming bestaat er nu niet alleen aan de door de Montessori-pedagogiek bezielde basisscholen onthaast onderwijs. De basisschool duurt 6 jaar, waarbij enkele gymnasia hele goede leerlingen al in de vijfde klas opnemen. En er bestaat het jaaroverstijgende leren: in de eerste, tweede en derde klas wordt vaak gezamenlijk les gegeven. Er bestaat geen frontaal onderwijs meer, waarbij de leraar de lesstof aan tafel voordraagt en overhoort. In plaats daarvan kijken de kinderen elkaars schriften na, werken projectmatig en in groepen. De leraar treedt meer op als leeradviseur.

Wie iets verder in de leerstof is, dient niet door de zwakkere kinderen in de klas afgeremd te worden. En wie wat meer tijd nodig heeft, kan de tijd nemen die hij of zij nodig heeft. Terwijl menig kind al vijf werkboekjes heeft doorgewerkt, zijn andere pas bij het tweede. In theorie klinkt dat verstandig. Een kennis vertelde echter dat zijn zoon van een onderwijzeres opdracht zou hebben gekregen om een keer een hele week niets te leren, zodat de zwakkeren de achterstand konden inhalen. Hij zou beter kunnen gaan spelen. Op deze manier leer je niet veel. Onlangs nog werd in een onderzoek gedocumenteerd dat Berlijnse kinderen in de vierde klas over ongeveer net zoveel kennis beschikken als een kind uit Beieren in de derde. Ze hebben gewoon hun eigen tempo, de Berlijnse kinderen, zou je kunnen zeggen. Ze leren pas lezen wanneer de beste leerlingen uit München al naar het gymnasium gaan. Bij andere landelijke testen hadden enkele Berlijnse schooldirecteuren opgeroepen tot een boycot: de kinderen zouden alleen de vraagstelling al niet begrijpen, zo´n test zou hen nog eens extra kunnen frustreren.

Op Berlijnse scholen hebben kinderen een ontspannen tijd – en verlaten ze met opleidingsschade. Een vierde deel van de kinderen kan in de vierde klas geen tekst lezen of begrijpen en nauwelijks schrijven. Is dat kansengelijkheid?

Toen ik van school ging, stelde ik vast dat de wereld ook niet maar een klein beetje vriendelijker is. Wie een baan zoekt, wordt genadeloos met anderen vergeleken. Men gaat ervan uit dat men kan lezen en schrijven. Ik heb de school gehaat, maar ze had gelijk.

We hebben bij de speurtocht naar een school voor onze dochter toch maar besloten om eentje te kiezen met tafels en stoelen in de klas. En één keer per week oefenen we thuis wiskunde. Mijn dochter zegt dat ik me een keer moet ontspannen.

Screenshot_12

Bron:

http://www.zeit.de/2012/50/Berlin-Schule-Entspannungsunterricht

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Nuttige idioten", cultuurrelativisme, Duitsland, Naïviteit, political correctness, Socialisten. Bookmark de permalink .

16 reacties op Voor altijd grote pauze!

  1. Lucky9 zegt:

    Omdat er op de andere draden nogal overvloedig reacties zijn wil ik hier mijn conclusie kwijt over wat ik daarnet hoorde op jullie “Var(i)a”.

    Een in “Monaâko” geïnterviewd exemplaar “van limburg-stirums”, mocht haar poco media-geilheid op het scherm onaneren, vanuit het prinsdom Monaco!

    Hier scheiden onze wegen. De onze bewust en de uwe onbewust. Ik ben géén socialist, integendeel!

    Gekker kan het echt niet worden, zelfs al breit B.B. er in Knack (de gratis bijlage bij het Mondiaal marxistisch-stalinistisch Magazine MO) een poco-vervolg-column aan!

    Het volledig bewustzijn valt zelden ten deel aan de Bataven. Helaas!

    Like

  2. E.J. Bron zegt:

    @Lucky

    En nu graag in begrijpelijk Nederlands. Het spijt me, maar ik kan er geen touw aan vastknopen!

    Like

  3. John zegt:

    @Bron. Dat komt omdat je nooit een leerling van een Montessori school bent geweest!

    Like

  4. E.J. Bron zegt:

    Wat komt omdat ik nooit een leerling van een Montessori school bent geweest?? Dat ik dit artikel heb vertaald? Man, ik zit zelf in het onderwijs.

    Like

  5. Tistochwat zegt:

    @ E.J. Bron 13 december 2012 om 23:18

    Ik denk dat Lucky9 een dichter is; misschien zelfs een groot filosoof.
    Ja, dát zal het zijn…

    Like

  6. Piet Klont zegt:

    Maria Montessori onderwijs was onderwijs voor heel ‘aparte’ kindertjes.
    Nu wil ik niet direct zeggen ‘debiel’, maar toch….

    Like

  7. Voor degenen die wat meer over het Maria Montessori Onderwijs willen weten:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Montessorionderwijs
    Of kijk naar de DVD’s van Bert Visscher 😉

    Like

  8. Piet Klont zegt:

    @Pieter:

    ‘Doe het met kurk’ en zo, hè Pieter?
    😀

    Like

  9. Wachteres zegt:

    Wat heb ik ’t verkeerd aangepakt, in mijn onderwijstijd.

    Ik was vast hartstikke populair geweest bij de leerlingen, zien jullie het voor je:

    Languit op een dik tapijt liggen met elkaar en dan muziek draaien of elkaar verhaaltjes vertellen.

    En ik naar de ouders verklaren dat ik bezig ben om:

    “Het kind goed door de belangrijke fases van het leven te begeleiden, prestaties komen niet op de eerste plaats”.

    Ik heb zo het idee dat je als leraar niet overspannen wordt van dit programma. Natuurlijk ook belangrijk!

    Op zo’n manier kun je wel tot je negentigste in het onderwijs zitten. Vanzelfsprekend wel erg goed betaald!

    Bert, ik zou er toch maar eens over nadenken. Kun jij op school je met je site bezig houden.

    Laat de kinderen maar scheldwoorden bedenken, daar leren ze ook nog wat van!

    Creatief taalgebruik enzo! 😆

    Ik dacht dat deze waanzin, ongetwijfeld uit linkse koker, dat is altijd zo geweest, afgelopen was.

    In de jaren ’80 meen ik, had je o.m. in Berlijn ook moderne scholen. De kleuter/basisschoolkinderen moesten op elkaar experimenteren met hun seksuele gevoelens.
    Als je er als ouder iets van zei, dat een jongetje zich uitleefde op jouw dochtertje, dan kreeg je er van langs.

    Je frustreerde de kinderen.

    In mijn tijd was grammatica niet belangrijk. Als ze maar in het Engels konden ‘lullen’.

    Helaas voor mijn ‘studentjes’ heb ik me daar nooit iets van aangetrokken. Er in stampen die hap!

    Idem dito met Nederlands. Ik weet zeker dat mijn leerlingen geen bijles voor mijn vakken nodig hadden als ze doorgingen naar het HBO.

    Wie weet zijn ze mij daar nadien nog dankbaar voor geweest en anders heb ik een goed geweten

    Like

  10. Wachteres zegt:

    http://www.wpkeesboeke.nl/

    Onze ‘keunegin’ en prinses Irene zijn bijna hun hele basisschool tijd naar ‘De Werkplaats’ van Kees Boeke geweest.

    Juliana was daar een groot voorstandster van. Kees Boeke was Quaker en pacifist.

    Gevolg: de prinsessen moesten bijles hebben voordat ze naar de Middelbare School konden.

    Beatrix zei eens: “Je hoefde niets te doen en dus deed je ook niets als kind”.

    Natuurlijk niet! Logisch toch!

    Like

  11. Wachteres zegt:

    Er schiet me steeds meer te binnen:

    In Nederland hebben we ook moeten experimenteren met de ‘Middenschool’. De leerlingen van verschillende niveaus zouden met elkaar naar één Middenschool gaan.

    Geen gymnasium voor ‘nerdjes’ ben je mal! Iedereen gelijk op en de intelligentere leerlingen konden de anderen dan helpen.

    God-zij-dank is dat experiment mislukt, ondanks enthousiaste kreten van onderwijsmensen die eraan meewerkten. Je zou ook eens iets anders zeggen.

    Wij moesten om de drie jaar experimenteren met ‘ander onderwijs’

    Het ene experiment was nog niet afgelopen of het volgende begon. Dure cursussen voor de docenten en het resultaat? Laten we het daar maar niet over hebben.

    De commissie Dijsselbloem is erachter gekomen dat de regering vijftien jaar lang het onderwijs verknald had. Veelal zaten er linkse ministers op Onderwijs.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementair_onderzoek_onderwijsvernieuwingen

    Like

  12. Tom Hendrix zegt:

    @Wachteres 13.52. uur, de onderwijs VERNIELING vanaf 1968, heeft het complete onderwijs verziekt, en heeft ervoor gezorgd dat de RODEN er overal geinfiltreerd zijn. Wat ben ik blij, dat ik voor deze ellende van school was. Daarom zitten we nu overal met de LINKSEN en GUTMENSCHEN opgescheept, met vaak een eq van een hazelworm. En de politiek is helaas ook compleet verziekt door deze utopisten!

    Like

  13. Wachteres zegt:

    Ach …. en de regering deed nadien een plas en liet de boel zoals die was!

    Like

  14. Theefeest zegt:

    Stampen, stampen, stampen, stampen, de enigste juiste methode!
    Heb mbo gedaan, mag je wat onderwerpen bij elkaar googlen, knippen en plakken, plaatjes zoeken en elkaar verhaaltjes vertellen.
    (goede) en dure schoolboeken worden compleet geneert.
    Ook het Nl schoolsysteem zeker de ‘Alfa” vakken is een complete faal.

    Like

  15. Jan zegt:

    De Augiasstal van het onderwijssysteem

    Im zentralistisch regierten Frankreich hat nach Weißmanns Bericht bereits mehr oder weniger eine bildungspolitische Gleichschaltung nach den Vorgaben einer absurd egalitären Ideologie stattgefunden. Das bedeutet, daß zwar 90% der Schüler die Hochschulreife erreichen, aber kaum 40 Prozent die Verkehrssprache beherrschen, während nur 10 Prozent der Schulen des Landes „so etwas“ wie ein überdurchschnittliches Niveau halten können.

    Die Literaturfremdheit ist ebenso eklatant wie der Verfall der Fähigkeit sinnentnehmenden Lesens. Während in den Worten Weißmanns „Leistungsfähigkeit, Anstrengungsbereitschaft und Belastbarkeit der Heranwachsenden kontinuierlich sinken“, werden die vergebenen Noten wundersamerweise immer besser und besser und die staatlichen Statistiken immer glänzender.

    Gleichzeitig steigt die Gewalttätigkeit der Schüler gegen Einrichtungsgegenstände und Mitschüler, insbesondere in jenen Schulen mit hohem Ausländeranteil, was zu thematisieren selbstverständlich tabu ist.

    lees verder op: http://www.sezession.de/35300/im-augiasstall-des-bildungssystems.html

    Ik meen dat het Tineke Netelenbos was die op het onzalige idee kwam dat iedereen een diploma moest krijgen. Wat dus uiteindelijk inhield dat je met de import van achterlijkheid (daar is het weer) alleen de eisen lager kon stellen bij gelijkblijvende beoordeling wat op zijn beurt de luiheid weer bevordert, geïnterpreteerd door de sukkels dat de stof te ingewikkeld is en dus vereenvoudigd dient te worden, dwz dat het Atheneum afzakt naar Havo enz. en wat er weer voor zorgt dat kennis een maximaal minimum heeft bereikt, maar de leerling een schitterend rapport heeft.

    Like

  16. Jan zegt:

    Berlijnse kinderen kunnen slecht Duits
    In 34.254 gezinnen waarvan de kinderen naar de voorschool gaan wordt geen Duits gesproken. In totaal gaat het om 81.270 kinderen.
    http://www.bz-berlin.de/aktuell/berlin/81-270-berliner-kids-koennen-schlecht-deutsch-article1630825.html

    Gevolgen:
    Meer geld nodig voor tolken, sociaalwerkers, confliktbestrijders enz, met een bedrag van €100.000 per school per jaar. Aangezien het om 120 scholen laat zich uitrekenen wat dit kost.
    Dit voorstel was natuurlijk van en Turk die lid is van de SPD (PvdA dus) Parasiteren op anderen.
    Brennpunkt-Schulen: Mehr Geld für Dolmetscher
    http://www.berliner-kurier.de/kiez-stadt/chancen-verbessern-brennpunkt-schulen–mehr-geld-fuer-dolmetscher,7169128,21570670.html

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s