De islamisering van Kopenhagen

Screenshot_13

(Door: Bruce Bawer)

Het wordt geleidelijk aan steeds erger. In de afgelopen jaren is het leven in de stad Kopenhagen nauwelijks vrij geweest van, laten we maar zeggen, problemen met betrekking tot de islam. Maar de ergste problemen hebben zich grotendeels beperkt tot de islamitische wijken zoals Nørrebro. En de inwoners van Kopenhagen hebben zichzelf tenminste kunnen troosten met de gedachte dat de omstandigheden in hun stad lang niet zo slecht zijn als die aan de overkant van de Øresund Brug, in de inmiddels beruchte Zweedse vesting Malmö.

Maar, zoals  een redactioneel  artikel in ‘Jyllands-Posten’ vorige week erkende: “Situaties zoals die in Malmö voorkomen … doen zich langzamerhand ook voor in Kopenhagen”.

In een nieuwsbericht dat op dezelfde dag verscheen als het redactioneel artikel, meldde ‘Jyllands-Posten’ het meest recente voorbeeld van deze ‘situaties’; zowel de Israëlische ambassadeur in Denemarken, Arthur Avnon, als het hoofd van de Joodse gemeenschap van Kopenhagen adviseren op het ogenblik de Joden in die stad om geen keppeltjes of een Davidsster meer te dragen en niet in het openbaar luid Hebreeuws te  spreken – zelfs in wijken waarvan zij denken dat die ‘veilig’ zijn. Toen hem over dit advies iets meer werd gevraagd, vertelde de commissaris van politie, Lars-Christian Borg, aan Jyllands-Posten dat Joden – en ook  homo’s – beter kunnen wegblijven uit delen van de stad waar een erkend ‘risico van botsingen en intimidatie’ bestaat. (Dit is een subtiel eufemisme voor ‘moslim wijken’.)

De redactie van ‘Jyllands-Posten’ bracht ontmoedigd  andere voorbeelden naar voren van wat zij omschreef als de steeds groter wordende bereidheid van de stad om zich aan te passen aan de zich steeds verslechterende situatie in de Deense hoofdstad: De Joodse school van Kopenhagen ‘ziet eruit als een kleine vesting’ die is voorzien van een uitgebreid beveiligingssysteem en politiebescherming, een constante herinnering voor de kinderen dat er mensen zijn die hen kwaad willen doen. Het hoofd van de Deens Palestijnse Vriendschapvereniging, die ook een leidende figuur is in de Socialistische Volkspartij die in Denemarken aan de macht is, was onlangs de mening toegedaan dat Hitler zelfs nog meer Joden zou hebben gedood dan hij, een opmerking die onbestraft bleef en er kwam zelfs bijna helemaal geen kritiek op. De burgemeester van  Kopenhagen riep de Joden om op een recent multicultureel festival niet te veel Israëlische vlaggen te laten zien, een waarschuwing die in het algemeen als verstandig werd beschouwd: “Waarom onnodige botsingen veroorzaken? Waarom provoceren”? Opnieuw bewijst ‘Jyllands-Posten’ dat die krant moreel met kop en schouders boven vrijwel alle andere grote kranten in Europa uitsteekt, omdat die de Denen oproept om te erkennen hoe gevaarlijk het is om op een passieve en toegeeflijke manier te reageren op moslimhaat,en omdat die er bij de Denen erop aandringt om zich daar tegen te verzetten, voordat het te laat is.

Screenshot_17

Eén persoon in Denemarken, die zich er tenminste op kleine schaal tegen heeft verzet, is een homo die in de dertig is, genaamd Jim Lyngvild. Hij werkt als kledingontwerper en mode commentator en is in de afgelopen jaren een regelmatige gast op de Deense tv-talkshows van de Deense TV geweest en heeft deelgenomen aan een aantal Deense ‘reality shows’, met inbegrip van de Deense versie van ‘Survivor’. Deze activiteiten hebben hem tot een bekend gezicht in zijn geboorteland gemaakt. Maar een van de ongewenste neveneffecten van zijn herkenbaarheid is, zoals de krant ‘Fyens Stiftstidende’ de vorige week meldde, dat elke keer als hij door een verkeersvrije straat in Kopenhagen loopt – of eventueel in Odense, een klein stad op het Deense eiland Funen, in de buurt van het landelijke dorp waar hij woont – merkt hij dat hij ‘flikker’ of ‘homo varken’ wordt genoemd. En zoals ‘Fyens Stiftstidende’ het formuleert: “Het zijn altijd dezelfde mensen die naar hem schreeuwen”.

Screenshot_16Eenvoudig gezegd, Lyngvild wordt nooit grof behandeld door etnische Denen. Of door immigranten die tot een bepaalde groep behoren, maar die in hun eentje lopen. Maar hij zegt dat, als een groep ‘tweede generatie immigranten’ hem op straat voorbij loopt – en dit gebeurt, zegt hij, vrijwel dagelijks – “ik er zeker van kan zijn dat ze tegen me gaan schreeuwen”. (Overigens verschijnt nergens in het artikel van ‘Lyngvild’ het woord moslim of islam; in plaats daarvan volgt het wat nu ongeveer standaard praktijk is in de Europese media, die de voorkeur geven aan termen als ‘tweede generatie immigrant’ en ‘mensen met een andere etnische achtergrond’.

Tot voor kort heeft Lyngvild niet gereageerd op de dagelijkse pesterijen. Op een bepaalde manier was hij eraan gewend geraakt. Hij was opgevoed, zegt hij, ‘om iemand de andere wang toe te keren’. Wat niet wil zeggen dat hij deze behandeling door vreemden niet verachtelijk en aanstootgevend bleef vinden. Het idee dat iemand zulke lelijke dingen tegen iemand anders op straat schreeuwt, gaat zijn begrip te boven.

Maar afgelopen donderdag realiseerde hij zich dat hij er genoeg van had. “Ik kwam thuis van Londen en liep door het station van Odense. Een groep tweede generatie migranten  schreeuwde ‘flikker’ tegen me”. Toen hij thuiskwam, was hij nog steeds boos – zo boos dat hij op Facebook ging en, op een onvoorzichtig ogenblik, een Deens woord neer typte dat ruwweg kan worden vertaald als “Paki varkens.” Kort daarop bedacht hij zich en verwijderde datgene wat hij geplaatst had. Tegen die tijd had het echter al veel aandacht getrokken – van, onder andere, de Deense politie, die prompt dreigde dat hij door hen beschuldigd zou worden van racisme.

Hij zegt dat hem dat niets kan schelen. “Natuurlijk ben ik niet racistisch. Ik ben er zo moe van dat ik mezelf niet mag verdedigen”. Hij is ook onthutst vanwege het feit dat, terwijl mensen uit andere culturen hun culturele trots mogen uiten, er van etnische Denen wordt verwacht dat zij ‘hun mond houden’ – want als men ook maar op de een of andere manier suggereert dat men trots is op zijn Deense identiteit of op de Deense cultuur, dan kan dat vandaag de dag gemakkelijk worden geïnterpreteerd als racisme. Hij accepteert dit niet: “Ik ben enorm trots op mijn erfgoed. En ik wil dat laten zien”.

Screenshot_15

Op een bericht op Facebook over het ‘Fyens Stiftstidende’ artikel schrijft Lyngvild: “En ik sta achter elk woord!” Sommige Denen die op dit artikel op Facebook reageerden, hadden duidelijk gemaakt dat, naar hun mening, de politie gelijk had: met zijn onvoorzichtig Facebook bericht en zijn erkenning dat hij trots was op zijn Deens erfgoed, heeft Lyngvild bewezen dat hij een racist is. Anderen zijn het daar niet mee eens. Een vrouw zei dat haar vijftienjarige dochter bang is om naar school te gaan, omdat bepaalde klasgenoten haar een hoer noemen. De directie van de school is onverschillig en elke ouder die het aandurft om te reageren wordt dan, jawel, bestempeld als een racist. “Maar wie zijn eigenlijk de racisten, wanneer ze denken dat alle Deense meisjes hoeren zijn”?

Vorige week kwam er een ander verhaal uit Denemarken van een aantal mensen dat door dit alles, hoewel op kleine schaal, in verzet is gekomen. De laatste tijd hebben jonge moslims blijkbaar hun inspanningen verhoogd om geld af te persen van ondernemers in Nørrebro. De bedoeling is natuurlijk om belasting of Jizya te innen van niet-gelovigen, die worden beschouwd als dhimmi’s die wonen op islamitisch grondgebied. In augustus meldde een vrouw, van wie haar café in Nørrebro is vernield door jonge moslims, moedig een dergelijke poging tot afpersing aan de politie, die uiteindelijk een arrestatie verrichtte. Afgelopen dinsdag en woensdag probeerde een groep jonge moslims hetzelfde met de ‘Kerk van het Heilige Kruis’, ook in Nørrebro, door de koster te vertellen dat het kerkgebouw zich op hun grondgebied bevond en dat men daarom verplicht was wat geld neer te tellen. Tot hun verdienste moet worden gezegd dat zowel de kerkelijke functionarissen als de eigenaresse van het café naar de politie gingen. Niet bepaald tot hun verdienste schijnen dezelfde kerkelijke leiders te proberen om de hele gebeurtenis te verzwijgen: de leden van de parochieraad kregen het advies om niet te spreken met de media en ook de deken van de kerk en de plaatselijke bisschop weigerden om commentaar te geven.

De les is natuurlijk, zoals de redactie van ‘Jyllands-Posten’ blijkbaar erkent, even eenvoudig als vertrouwd, of zoals Edmund Burke het zo treffend zegt: “Het enige dat nodig is om het kwade te laten zegevieren is dat goede mensen er niets tegen ondernemen”. In Denemarken is het helaas zo, net zoals dat vandaag de dag elders in het Westen het geval is, dat goede mannen – en vrouwen – die durven opstaan ​​tegen het kwaad van de islamisering, al is het maar op kleine schaal, zo zeldzaam zijn, dat mensen artikelen over hen schrijven.

Screenshot_14

Bron:

http://frontpagemag.com/2012/bruce-bawer/the-islamization-of-copenhagen/

Vertaald uit het Engels door:

Wachteres

(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Nuttige idioten", "Verrijking", Censuur, Criminaliteit, cultuurrelativisme, Denemarken, Dhimmitude, Eurabië, homofobie, Islamisering, Islamkritiek, islamofascisme, landverraad, Linkse Kerk, mainstream-media, Moslims, Multiculti, Naïviteit, nieuw fascisme, political correctness, Socialisten. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s