Extremisten bedreigen het christendom – er staat een menselijke religie op het spel

Screenshot_2

Blik over een klooster in het Griekse Meteora

De geloofsvrijheid wordt in toenemende mate bedreigd daar waar islamitische extremisten aan de macht komen. Een waarschuwingssignaal voor het christendom – en de vrije wereld.

Onlangs vertelden vrienden me over hun pelgrimstocht naar het Heilige Land. In Jeruzalem wilden ze ook de Rotskoepel bezoeken. Per slot van rekening is deze niet alleen een van de heiligdommen van de islam, maar ook van betekenis voor Joden en christenen. Maar dit bleek niet zo gemakkelijk te gaan. Een katholieke priester, die de groep begeleidde, droeg een klein zilveren kruis op zijn revers. Deze moest hij afdoen voordat hij de Rotskoepel betrad. Toen hij dat niet wilde, werd hem de toegang ontzegd. Hij bleef buiten wachten.

Wat zegt het over een religie als deze het niet verdraagt dat er symbolen van een ander geloof in haar Godshuizen worden gedragen? Is het alleen maar intolerantie of spreekt hieruit zelfs de behoefte om al diegenen te treiteren die niet in Allah geloven? Zou men niet juist bij mensen, die demonstratief een religieus symbool dragen, voldoende respect voor het geloof van een ander verwachten, zodat een klein kruis in een moskee geen schade zou betekenen? Of omgekeerd: kan men zich voorstellen dat een bezoeker van de Sint Pieter in Rome de toegang geweigerd zou worden omdat hij de maansikkel op zijn jas draagt?

“Absoluutheidaanspraken die tot onderdrukking leiden”

De voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie, aartsbisschop Robert Zollitsch, wees er met Kerst op dat van alle religieuze groepen de christenen wereldwijd het meest vervolgd worden. De raadsvoorzitter van de evangelische kerk in Duitsland, Nikolaus Schneider, waarschuwde voor absoluutheidaanspraken, die tot onderdrukking van mensen zouden leiden. Als gruwelijke bevestiging van de waarschuwingen kwamen er meldingen binnen dat er op kerstavond  – opnieuw – christenen in Nigeria vermoord waren. Nog in begin december waren in het Afrikaanse land kerkbezoekers het slachtoffer geworden van geweld.

“De vrijheid van godsdienst wordt wereldwijd door de radicale islam bedreigd. Overal daar, waar islamitische extremisten in de meerderheid zijn, wordt het moeilijk voor andere religies”, analyseert de voorzitter van de CDU-fractie in het Duitse parlement, Volker Kauder, de situatie toepasselijk.

Ze zien de islamitische Godstaat als ideaal

De extremistische strijders voor de hegemonie van het islamitische “geloof” (opm.: aanhalingstekens door vertaler) hebben geen respect voor de religieuze bindingen van anderen. Ze willen al helemaal niets weten van de scheiding van religie en staat, maar zien de islamitische Godstaat als ideaal.

Screenshot_3

Niet alleen in Nigeria is dat een probleem, maar ook in Egypte en in de wereld van de “Arabische Lente”, waarover het Westen zo verheugd was, in de illusie dat daar nu democratie en vrijheidsrechten hun intocht zouden doen. In plaats daarvan breidt het aantal landen dat door religieuze fanatiekelingen wordt geregeerd zich uit.

“Wat jij met mij doet, doe ik met jou” is geen oplossing

Wat kan men doen? Reageren volgens het motto “wat jij met mij doet, doe ik met jou” en andere dan christelijke en joodse religies ook in Duitsland beperken? Dat past niet bij dit land. Het is nog steeds juist om gelovigen van alle religies de vrije uitoefening van hun geloof te garanderen. Dat is het fundament van ons zelfbegrip en van onze grondwet. Moslims moeten moskeeën mogen bouwen en de koran mogen lezen.

Daarbij moet echter steeds opnieuw benadrukt worden dat zij dit op basis van de Duitse rechtsorde hebben te doen, die niet door de sharia kan worden uitgehold. Ook als het goedkoop klinkt: de strijd tegen parallelsamenlevingen mag niet opgegeven worden. De mensen van het islamitische “geloof” (opm. aanhalingstekens door vertaler) die hier leven, horen bij Duitsland. Het land staat echter op een ander fundament dan het islamitische.

Het zou mooi zijn als het aantal christenen niet zou afnemen

Het zou helpen als de groep van diegenen, die zich hiervan bewust zijn, niet contant kleiner zou worden. Met andere woorden: het zou mooi zijn als het aantal christenen niet permanent zou afnemen, dat de christelijke cultuur van het Avondland ook nog door vele anderen geleefd zou worden. En: dat diegenen, die zich nog tot de kerk bekennen, dit met een groter zelfbewustzijn zouden doen.

Daarbij is het irrelevant of het daarbij gaat om katholieke of protestantse christenen. Het komt er in dit verband niet op aan of men zichzelf beschouwt als een volgeling van de paus of van Luther. Beslissend is niet de vormgeving van de oecumene. Dat is een al te bekrompen Duitse zienswijze. Op de lange termijn staat het zelfbehoud van de christelijke boodschap op het spel in een toenemend vijandig gezinde wereld. Daarbij is juist de christelijke boodschap belangrijk voor een vreedzaam met elkaar, omdat deze immers een intens menselijke boodschap is.

Bron:

http://www.focus.de/politik/deutschland/fietz-am-freitag/verfolgung-von-christen-nimmt-zu-extremisten-bedrohen-christentum-auf-dem-spiel-steht-eine-menschliche-religion_aid_888880.html

Auteur: Martina Fietz

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Christendom, Duitsland, Islam, Islamitisch fundamentalisme, Naïviteit, Religie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s