Brief aan de Volkskrant: “Collignon en uw goede naam”

Screenshot_11

Geachte redactie,

het is begrijpelijk dat een cartoonist de spot drijft met zijn prenten en lichtelijk op lange tenen trapt. Een hofnar kan zich beledigingen aan de vorst veroorloven die niemand kan, want een gulle lach is zo belangrijk, dat de gezagdrager er maar even onder moet lijden. Het wordt een andere zaak als een spotprent de vloer aanveegt met een machteloze minderheidsgroep. Als het niet meer het afreageren van machteloosheid is maar uiting van minachting jegens minderheden. Dat is niet grappig – dat is kwetsend en haatzaaiend. (In tegenstelling tot wat ras-antisemieten denken, zijn Joden in Nederland een machteloze groep en Joden in de VN ook. Ja, in Israël bestaat onrecht, maar dat heb je in elk land. Jodenhaters voelen echter een sterke aandrang om misstanden in Israël altijd weer breder uit te meten dan in elk ander land ook – ook als het in vele andere landen er veel erger aan toe gaat.)

[Zo was er een tekenaar in Israël die de vrouw altijd een stomme voorzet in de mond gaf en haar man dan de snedige grap liet maken. Ik heb de karikaturist er vriendelijk op gewezen dat vrouwen niet altijd de domsten zijn en sterker nog: vaak dingen scherper door hebben, zodat het geheel realistisch zou zijn als de man iets onnozel zou zeggen en zijn vrouw het gevatte, laatste woord zou hebben. Hij heeft het nooit meer zo eenzijdig gedaan! Hij was zich dus niet bewust van zijn seksisme.]

Natuurlijk wilt u uw humoristen niet censureren. Maar wat zou u doen als u er een had die altijd vrouwen neerzette als dom, negers als lui, homo’s als onzedelijk, enz.? Jos Collignon ziet Israëli’s en Joden altijd weer alleen maar als vette, in het zwart geklede, leugenachtige mannen, zoals ook in zijn tekening van 20 april. Het is onwaardig en beschamend. Vooral ook om dat de wortels van dit soort karikaturen ons doen denken aan zeer pijnlijke tijden – voor de westerse beschaving.

En omdat dit vitriool over Joden steeds weer uit zijn pen vloeit, schaadt het ook uw goede naam. U zou daar eens iets van moeten zeggen tegen hem. Als hij Joden alleen maar kan neerzetten door de onderdrukkende vooroordelen over hen te bevestigen, dan zou u hem moeten zeggen dat zijn Jodenprenten niet meer welkom zijn bij de Volkskrant. Net zo goed als u geen tekening van negers met enorme lippen die in de zon liggen zou willen voor iedereen van Afrikaanse afkomst. Ook een uitleg en verontschuldiging aan uw lezers zou op zijn plaats zijn.

Er zijn genoeg schotschriften en sites die een prent van laag allooi graag overnemen, dus u hoeft niet bang te zijn voor de persvrijheid. Ik hoop dat u deze verandering zult aanbrengen als deze kunstenaar dat zelf niet kan.

Door:

Maurits van Zuiden

(Jeruzalem, Israël)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in antisemitisme. Bookmark de permalink .

25 reacties op Brief aan de Volkskrant: “Collignon en uw goede naam”

  1. Uitstekende brief van Maurits van Zuiden. Ik mag hopen dat de Volkskrant-redactie hem serieus neemt.

    Like

  2. JooJootje zegt:

    En de reactie van de Volkskrant is…………Stilte, niets, nooit meer wat van gehoord.

    Like

  3. Tom Hendrix zegt:

    Wat JooJootje zegt. De AZIJNBODE zal er NIETS meer doen. Dat orgaan der RODEN, en goedprater van de MUZELMANNEN, daar verwacht ik geen enkele objectiviteit van.

    Like

  4. Tom Hendrix zegt:

    oei meer moet mee zijn.

    Like

  5. van hoorn zegt:

    Hoe moet een illustrator die satire tekent dan een jood en een aziaat afbeelden? Als hij de jood had neergezet met gierige ogen,een kromme neus en een vooruitstekende kin en de aziaat met spleetogen,kromme,onderdanige houding en sliertjeshaar,dan had ik geprotesteerd. Maar nu?

    Like

    • delamontagne zegt:

      De cartoon linker moet Israel voorstellen, de rechter Korea.
      Als U de foto van artikel verderop bekijkt: “Klein gelukkig land”
      De mensen op die foto zien eruit als W-europese mensen. NL-ers zien er toch ook niet allemaal uit als “Volendammer-classic-gekleed”.!!!!!!!!!!

      Like

    • max zegt:

      Nee, Sander je hebt het niet begrepen, maar dat verwacht ik ook niet ven jou.

      Het is het demoniserende karakter van dit plaatje de leugen, de verdraaiing van de feiten zijn het, die deze satire antisemitisch maken, wat jij jij niet wilt herkennen.

      Het zou best kunnen zijn dat Israël kernwapens heeft, maar het heeft nog nooit een ander land bedreigt met deze wapens. Noord-Korea wel. Dit belangrijke verschil wordt genegeerd. Jos Collignon heeft maar 1 doel en dat is de Jood doelbewust in een verkeerd daglicht te zetten. (Het laat de Volkskrant afglijden naar het niveau van Volk en Vaderland. Je ziet hier weer dat de dunne scheidslijn overschreden wordt tussen het Socialisme en de NSB.)

      Kijk maar even op http://brabosh.com/2013/04/22/pqpct-oqo/ het volgende commentaar van Brabosh:

      “De Nederlandse krant De Volkskrant publiceerde op 20 april 2013 een spraakmakende politieke cartoon van de Nederlander Jos Collignon (°1950), sinds 1980 drie keer per week de vaste cartoonist van de krant. Israël en Noord-Korea worden hier onterecht met elkaar vergeleken inzake atoomwapens.

      Er bestaat geen enkel tastbaar bewijs dat Israël atoomwapens zou bezitten en Israël heeft nooit een ander land bedreigt met atoomwapens en ook nooit een land bedreigt met totale vernietiging. Israël heeft ook nooit officieel toegegeven dat het kernwapens zou bezitten. Bijgevolg is al de rest speculatie.

      Noord-Korea daarentegen heeft reeds twee keer bij wijze van test een atoomwapen tot ontploffing gebracht en bedreigt zowel Zuid-Korea met een totale oorlog alsmede westerse landen zoals bv de Verenigde Staten. Noord-Korea is een militaire communistische dictatuur die voortdurend de mensenrechten schendt.”

      Wat Jos Collignon doet is de Jood neerzetten als slecht en achterbaks, de Jood als leugenaar. En Noord-Korea als goed en eerlijk.

      Kijk daar hebben we het weer: Het witte schaap zwart maken en het zwarte wit. En de wereld klaar maken voor de volgende Holocaust!

      Like

    • Henk.V zegt:

      Met welke bedoeling zou Jos Collignon Israël willen laten figureren naast een land als Noord Korea, @ van Hoorn? Is dat,omdat hij de beide landen voor even gevaarlijk houdt? Dat is wel de eerste vraag die men zou moeten stellen, zeker wanneer men stil staat bij het gegeven dat er inmiddels nogal wat landen kernwapens tot hun beschikking hebben.

      Wat ik mij afvraag is,of cartoonist, meedeinend op de politiek correcte golven, waarin ons wordt voorgeschreven hoe wij moeten denken, zich meent een grapje te kunnen veroorloven waarin Israël er weer eens nadrukkelijk minder goed van afkomt. Israël als de grote kwade pier zien is heel modieus, niet waar?

      En die gedachte levert ons ook heel wat vrienden op in de islamitische wereld, is het niet? Het lijkt niet meer van groot belang te zijn of men de steeds negatiever wordende afschildering van een land dat zo zeer verwant is aan het onze, werkelijk solide met feiten kan onderbouwen. Bewijzen ten voordele van Israël zijn er namelijk meer dan genoeg!

      Het komt mij voor dat helder,logisch denken niet het sterkste punt van politiek correct is, wanneer ik kijk naar de emotionele drang om ”Israël te ”bashen”. Samen, vanuit een verondersteld gevoel van morele meerwaarde aanschoppen tegen een land dat de omringende landen letterlijk van de kaart willen vegen en dat zich daarom genoodzaakt ziet om, vanuit lijfsbehoud, een sterke verdediging op te bouwen! Je zult maar in zo’n land wonen.

      En wee degene die hier tegen de drang tot zwartmaken in wil gaan en kritische noten bij de heersende opvattingen plaatst…
      U begrijpt het, voor deze cartoon heb ik daarom geen waardering, want de intentie van Collignon lijkt mij niet al te vriendelijk bedoeld en daarom verdampt het grappige uit zijn illustratie nogal snel..

      Over de vraag: Wie beeldt de cartoonist af en WAAROM heb ik genoeg gezegd, maar de manier WAAROP is werkelijk ook veelzeggend, want hoe wil je een zwaar bewapend,sjofel uitziend persoon in een soort slonzig rabbi kostuum positief bedoelen? De man is voorzien van uiterlijke trekken die wij uit Arabische cartoons kennen, die wel degelijk verwant zijn aan de beelden die in de nazistische anti-Joodse propaganda werden gebruikt! De culminatie van de totale ontmenselijking van Joden vinden we in “”der Ewige Jude. Beeldmateriaal vanuit de riolen van de menselijke geest.Dit soort beeldmateriaal bereidde de weg tot massamoord!!

      Collignon had zelfs niet eens een lichte overeenkomst van uit zijn potlood tevoorschijn moeten laten tevoorschijn komen.Een zeer foute tekening dus.
      Handen af van een land dat volkenrechtelijk volstrekt bestaansrecht geniet en in vrede wil leven met iedereen!Dat kan van de buurlanden niet gezegd worden!

      Like

  6. iMachia zegt:

    Toch typisch dat het ongewenste beeld door de Volkskrant (ben ik deels mee eens) bestreden wordt met dezelfde ongewenste stereotiepen als AZIJNBODE, RODEN en MUZELMANNEN.
    Iets met pot, ketel en verwijten…..

    Like

    • Tom Hendrix zegt:

      @iMachia 21.53. uur. U vergeet een wezenlijk onderdeel, en dat is het feit, dat we door de socialisten monddood worden gemaakt, een conservatieve mening en/of een andere mening wordt door de socialisten gelijk afgestraft met; racistisch, xenofoob, fascistisch etc. Maar blijft U maar fijn geloven in de objectiviteit van de pers hoor.

      Like

      • iMachia zegt:

        Heb ik gezegd dat ik geloof in de objectiviteit van de pers? Juul Paradijs als brenger van de waarheid soms?
        Ik bedoelde te zeggen dat ik het eens was met het ongewenste beeld zoals het door de Volkskrant werd gebracht (even voor de duidelijkheid….)

        Like

  7. delamontagne zegt:

    Mischien had hij ze ook kunnen afbeelden als die bepaalde orthodoxe joden van oost-europese oorsprong, die in Jerusalem in de hitte van die typische “cylindre bontmutsen” dragen. Of andere orthodoxen die vlechten van hun haar tot aan middel dragen. Of over de ültra-orthodoxe” wijk in Jerusalem =Meah Shearim, waar sommige bewoners geen leiding-water willen ( leidingen gaan door gebieden van “minder”gelovigen.)
    Maar je kunt naturlijk ook een cartoon maken over die “äparte” mannen-en vrouwen liften in S.A ( stel je eens voor dat die zich samen 10-tallen verdiepingen laten vervoeren,..zo,n mutawa zou er een hartverzakking van schrik van krijgen. )
    De V.K heeft een R.K oorsprong, ben zelf van R.K huize. Ik herinner me uit m,n verre jeugd, bepaalde boekjes met ,voor mij toen vreemde afgebeelde personen. Het zei mij als kind NIETS.
    Het had wel het bisschoppelijke Imprimatur. Heel veel later begin je pas te begrijpen wat een vuile anti-semitische achtergrond dit had.

    Like

  8. Philippine zegt:

    De vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
    Je kunt namelijk óók gewoon er voor kiezen om iets te laten.

    Like

  9. Martien Pennings zegt:

    Zoals ik in april 2011 zei: http://bit.ly/gUYxVm:

    “De Volkskrant zelf antisemitisch noemen is natuurlijk heikel, omdat er ongetwijfeld redacteuren zijn die niet aan die geestesziekte lijden. Maar dan zou ik graag eens een protest zien van die redacteuren tegen de Jodenhaat van Dunk en bijvoorbeeld Jos Collignon. Of een protest tegen een column van “correspondent in Israël” Rolf Bos, die als een Joods gezin (man en vrouw, drie kinderen) in Samaria-Judea met messen afgeslacht zijn, kans ziet om Netanyahu te belasteren die dit “incident” propagandistisch zou uitbuiten. Geen wonder dat een puur antisemitisch weblog als “Stop de Bezetting” artikelen van Rolf Bos in extenso citeert.

    Blog of Reason http://bit.ly/TudsJq schreef ooit een parodie op een persbericht naar aanleiding van het zoveelste vieze plaatje van Collignon over Israël:

    “Amsterdam, 7 juni 2010. Jos Collignon wint stripprijs ‘De eeuwige Jood en zijn manieren’ met bovenstaande inzending. ‘Collignon slaagt erin op subtiele wijze de inherente agressie en arrogantie van de zionistische entiteit in een paar pennenstreken te vatten’, aldus het juryrapport. Voorts roemt het rapport de gelaagdheid in Collignons werk ‘waardoor steeds nieuwe perversiteiten op de voorgrond treden die de toeschouwer als het ware dwingen te blijven kijken en ontdekken’. Voor zijn collega’s maar ook voor de grote schare fans die de kunstenaar inmiddels om zich heen verzameld heeft kwam de uitverkiezing niet als een verrassing, ‘de consistente lijn en zijn creatief hoogstaand werk maken hem tot de terechte winnaar’ laat de redactie van de Volkskrant telefonisch weten.”

    Het vervelende is, dat alléén het linkje van het trefwoord “consistente” nog werkt. De rest van de foute plaatjes van Collignon is blijkbaar verdonkeremaand door de internet-redactie van de VK. Want bij “creatief”, “hoogstaand” en “werk”, de andere trefwoorden, krijg je wel een pagina van de “Volkskrant Opinie” maar met de mededeling “an error occurred”. Als je gaat zoeken in het verzameld werk van Collignon op de site van de VK ontdek je dat er wel meer tekeningen ontbreken. Ik neem dus aan dat de VK achteraf een toedek-operatie van de antisemitische vuiligheid van Collignon is gestart. Ook de meest recente Jodenhaatprent van Collignon (9 april 2011) is op wonderbaarlijke wijze onvindbaar geworden op de site van de Volkskrant.

    Het is de prent waarop we een rank en best wel grappig Hamasduiveltje zien met horentjes, zwevend boven een bloeiend Israëlisch dorp, waarop zojuist een soort nieuwjaars-voetzoekertje is neergekomen. Net over de grens, in Gaza, zien we een zwaarlijvige Netanyahu-heilige met aureool en een intens hypokriete uitdrukking op het diklippige gelaat boven een Gaza zweven dat veranderd is in een Dresden-1945. De heilige vetzak Netanyahu heeft een krant onder de arm met de tekst: “Washington Post. Goldstone: ik heb het niet geweten.”

    Collignons bedoeling is duidelijk: de huichelachtige Zionisten zijn vette nazi’s en het lichtvoetige Hamas wordt onterecht gedemoniseerd. Natuurlijk is het omgekeerde waar: Hamas staat bewijsbaar en overduidelijk in de nazi-traditie en Israël wordt onterecht belasterd.

    Like

  10. guusvelraeds zegt:

    Mijn eerste reactie bij de tekening was. Goed dat mensen in Israël (er wonen niet alleen Joden) atoombommen achter de hand hebben. We weten niet met 100% zekerheid maar ik denk dat we gezien de situatie er best van mogen uitgaan. Israël dreigt en manipuleert niet met haar atoomkracht en zal het laatste land op aarde zijn dat deze kracht ooit offensief zal inzetten. Moet ik deze tekening als anti Semitisch zien? Dat was niet de eerste indruk die ik had. Ik zag wel een orthodoxe Joodse man en niet typisch een tekening zoals ze veelvuldig voorkwamen in een blad als “”Der Sturmer””.

    https://www.google.nl/search?q=der+sturmer&rlz=1C1GGGE_nlNL530NL530&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bVF4UemUEqOa0AWawYHQDg&ved=0CEEQsAQ&biw=1920&bih=955

    Like

  11. Jan zegt:

    @Martien Pennings zegt:
    24 april 2013 om 23:15

    Je had er al over geschreven op https://ejbron.wordpress.com/2012/12/04/cartoon-volkskrant/
    Zie je reactie bovenaan.

    Like

  12. vanhetgoor zegt:

    Sorry hoor, maar deze Collignon is wèl grappigs, er staat natuurlijk wel een foutje in, maar dat is vaak een aspect van een gap. Waar hier vrijwel niemand over valt is die onjuistheid, al of niet opzettelijk. Ik vermoed dat het foutje dat Collignon maakte, namelijk er staat een jood met A-bommen in zijn mouwen en in zijn zakken, en hij zegt dat hij niets in zijn zakken heeft, welnu dat is absoluut geen normale zaak. Een jood liegt namelijk niet. Hij wekt een indruk, het liegen doe je zelf. Als nu Collignon beter zou hebben opgelet hoe een jodenstreek in elkaar zit dan zou hij de grap correct hebben kunnen maken. Door de A-bom op een andere plaats te tekenen, dus niet in de zakken en niet in de mouwen. Nu liegt de jood op het plaatje, en dat is nu iets wat een jood niet doet. Hij wil best de indruk wekken geen A-bom te hebben door de mouwen te tonen, de zakken te tonen en te zeggen dat hij geen A-bom in de zakken heeft of in de mouwen, maar dat hij de A-bom tussen zijn benen draagt. Dan was de grap correct geweest.

    Like

  13. Pingback: Brief aan de Volkskrant: “Collignon en uw goede naam” | Bent u al de Pineut ?

  14. Jan zegt:

    Wij zijn wereldwijd bekend (als de bonte hond)

    DUTCH CARTOONIST CHANNELS DER STURMER IN CHARACTERIZATION OF ISRAEL AS HASSIDIC JEW IN DE VOLKSKRANT……..
    http://tundratabloids.com/2013/04/dutch-cartoonist-channels-der-sturmer-in-characterization-of-israel-as-hassidic-jew-in-de-volkskrant.html

    Like

  15. van hoorn zegt:

    Gaat het in deze satire om de afbeelding van een orthodoxe jood en een koreaan in ouderwets Mao pak? Het is van zijdelings belang om iets aan te geven wat de tekenaar dwars zit.
    Het zijn beiden goochelaars,kijk naar het tafeltje,de stok en de hoge hoed.De koreaan komt er openlijk voor uit dat ie wel kernwapens in zijn zak heeft zitten en de buitenwereld weet het ook.
    De jood als personificatie van Israel ontkent dat ie atoomwapens in zijn zak heeft, maar de buitenwacht weet dat dit onwaar is. Die hypocrisie heeft Jos Collignon gevangen in een tekening.

    Voordat u gaat schieten op de pianist; dit is mijn hoogstpersoonlijke interpretatie van deze tekening.En nogmaals, ik vind ‘m niet antisemitisch.Elke satirische tekenaar zoekt het in stereotypen en uitvergrotingen. Opland was er een meester in met zijn neus en pukkel van van Agt, maar ook Frits Behrendt en Eppo Doeve ( de overdreven neus van Nasser) zochten het in deze illustratietechniek.

    Like

    • max zegt:

      Je blijft de kern van de zaak missen van Hoorn.

      Vraag 1: wanneer heeft Israël een proef met een kernwapen gedaan?
      Vraag 2: wanneer heeft Israël een buurland met kernwapens bedreigd?

      A: Er bestaat geen enkel tastbaar bewijs dat Israël atoomwapens zou bezitten.
      B: Israël heeft ook nooit officieel toegegeven dat het kernwapens zou bezitten.

      en C: Hieruit volgt dat de conclusie van de buitenwacht, -dat Israël kernwapens zou bezitten- pure speculatie is.

      Satire moet een kern van waarheid bevatten dat doet deze niet, men neemt aan dat….
      Bovendien ontkend Israël niet en bevestigd het niet dat het kernwapens heeft, dat is geen hypocrisie, maar strategie en het is bovendien tactisch om de “vijand” on het ongewisse te laten. Daarnaast heeft deze satire een demoniserend karakter en heeft 1 doel: Israël te demoniseren.

      Hoe jij het ook went of keert: Wat Jos Collignon doet is de Jood neerzetten als slecht en achterbaks, de Jood als leugenaar. En Noord-Korea als goed en eerlijk.

      En het witte schaap wordt zwart gemaakt en het zwarte schaap wit. Dit soort dingen maakt de wereld klaar voor de volgende Holocaust!

      Like

      • Tom Hendrix zegt:

        @Max 22.24. uur op 26/4. Zo denk ik er ook over.

        Like

      • max zegt:

        Ja Tom, het was beter en eerlijker geweest dat Jos Collignon Iran en Noord Korea had vergeleken, dan had je een echte satire gehad, die enige waarheid in zich had. Want het zal niet lang meer duren, dat Iran ze daadwerkelijk uit de hoge hoed tovert, en uit de zakken en mouwen laat vallen.

        Nee, onze Jos Collignon heeft doelbewust voor de Jood gekozen.

        En het leuke hiervan is, als Israël hypocriet is, wat is Iran dan?

        Like

  16. oogenhand zegt:

    Reblogged this on oogenhand and commented:
    Aan bepaalde taboes is nu dus duidelijk een einde gekomen. Bepaalde rollen zijn omgedraaid.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s