Necla Kelek: “De hoofddoek is niet islamitisch”

Screenshot_51

Voor de sociologe en schrijfster Necla Kelek is de hoofddoek een uitdrukking van een gebrek aan emancipatie in de islam. In een bijdrage voor het dagblad “Die Welt” roept ze op tot de bescherming van kinderen tegen religieuze dwang. De islam zou de hoofddoek niet verlangen, zegt ze.

“Om meisjes voor hun 14e levensjaar met een hoofddoek naar school te sturen heeft niets met godsdienstvrijheid op het recht van de ouders tot opvoeding te maken, maar is een overtreding van de in de grondwet gegarandeerde menselijke waardigheid en van het discriminatieverbod”, schrijft Kelek. Streng religieuze moslims en hun belangenverenigingen zouden de godsdienstvrijheid in Duitsland misbruiken om er een ongelijke behandeling van mannen en vrouwen door te drukken. Kelek noemt zichzelf moslima, beschouwt de hoofddoek echter als niet-islamitisch: “Er bestaat geen religieuze plicht om een hoofddoek te dragen. Ik kan me daarbij op de koran en de overleveringen beroepen. Men kan wel net doen alsof de hoofddoek in de islam een religieus gebod zou zijn, maar de koran staat ook andere interpretaties toe.” Diegene die de hoofddoek zou willen, zou de religieuze overleveringen interpreteren in eigen belang en tot die islamitische minderheid in Duitsland behoren die een “sharia-islam” zou vertegenwoordigen.

Kelek roept in haar bijdrage op tot een betere bescherming van kinderrechten. Het recht op een schoolopleiding zou voorrang moeten hebben boven de godsdienstvrijheid van de ouders. “Ook hier geldt: religie is slechts een deel van de vrijheid, zij kan niet boven de grondwet staan.” Scholen zouden “integratieagentschappen” zijn, waarin kinderen zouden moeten genieten van maatschappelijke speelruimte. Ze vertelt echter over schoolkantines, waarin alleen nog maar “halal”, dus op islamitische wijze, gekookt zou worden en de vastenmaand ramadan zouden sluiten. Bovendien bekritiseert Kelek dat er niet kritisch genoeg zou worden gekeken naar de praktijk van de zogenaamde islamitische “scheidsmannen” in Duitsland: “Het dramatisch karakter van zo´n schaduwjustitie schijnt nog niet te zijn doorgedrongen bij de politiek.”

Bron:

http://www.promedienmagazin.de/gesellschaft.html&news%5Baction%5D=detail&news%5Bid%5D=6620

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Necla Kelek: “De hoofddoek is niet islamitisch”

  1. baksteen zegt:

    Kanjer! Ik verheug me al zo op het interview op de nederlandse televisie………

    Like

    • Tom Hendrix zegt:

      @baksteen 17.40. uur. Nou, ik ben bang dat er dadelijk een BOOSBAARD komt die deze mevrouw wel een kopje kleiner zal maken. De BOOSLIMS houden er niet van als een vrouw een eigen mening verkondigt! Kijk maar naar Ayaan Hirsi Ali!

      Like

    • Theresa Geissler zegt:

      Kanjer, tja…..Ze LIJKT gezonde intenties te hebben en dan moet je ze inderdaad de nodige ruimte geven om hun mening te verkondigen, maar blijf op uw hoede: Ze is en blijft moslima. Verlicht, naar het schijnt, maar dat dachten ze van Marcouch ook en hier en daar manifesteren zich intussen met betrekking tot hem ook kleine twijfelachtigheden. Laat haar het hare uitdragen maar verlies de mogelijkheid van ‘het Project’niet uit het oog..

      Like

  2. M. Devrindt zegt:

    De hoofddoek diende in eerste instantie tegen uitdroging en beschadiging van de huid van de vrouw door de droogte, het zand en de hete zon in de woestijn.
    De schrijver(s) van de koran of waar dat voorschrift over de bescherming van de schoonheid of eerbaarheid van devrouw ook mag staan, schreef over het recht ( niet de plicht) dat elke vrouw zou hebben om haar huid (schoonheid) te beschermen.
    Kooplieden hadden de neiging om de prijs van hoofddoeken op te drijven, zodat arme vrouwen die niet meer konden betalen.
    De uitspraak over het recht om een hoofddoek te dragen om zijn huid te beschermen is een protest tegen dergelijke praktijken van kooplieden.
    Hier in Europa, een vochtig klimaat is het niet nodig een hoofddoek te dragen, zeker niet in een winkel, kantoor , trein of bus e.d. misschien hartje zomer, als het +30 graden is.

    Like

    • max zegt:

      Recht of plicht?

      De koran zegt dit:
      Hoofdstuk 24. Het Licht (A-Noer)

      31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.

      Volgens de koran is het niet echt een “recht” dus. En het is niet om haar “huid (schoonheid)” te beschermen, maar zoals de koran het voorschrijft, maar haar “schoonheid” te bedekken en niet te tonen aan anderen. En ze moeten een ogen neerslaan, en hun passie beheersen, en ze mogen niet hun voeten “slaan”. En dat allemaal in 1 zin!

      “Hier in Europa, een vochtig klimaat is het niet nodig een hoofddoek te dragen, zeker niet in een winkel, kantoor , trein of bus e.d. misschien hartje zomer, als het +30 graden is.”

      Maar als het een recht is, en hier in Europa het niet nodig is, en zeker niet in een winkel, kantoor, trein of bus e.d, zoals u aangeeft, waarom dragen de moslimdames de hoofddoekjes dan nog?

      Ik kom nog uit en tijd waarin de vrouwen op het platteland, ook hoofddoekjes op hadden.
      En zij deden dat om puur praktische redenen, (warmte, kou, wind), in winter én zomer, en niet om hun schoonheid te bedekken.

      Like

  3. G.Deckzeijl zegt:

    Gaan we weer…
    De vlag van de islamitische kruistocht, bedoeld om de sharia in westerse rechtssystemen te infiltreren, is de hoofddoek. Alice Schwarzer in Der Spiegel, dec 2004
    http://tinyurl.com/6aq35ll
    Hélène Bleyers past daar ook wel bij, vind ik.
    http://tinyurl.com/3vbhg32

    Like

  4. guusvelraeds zegt:

    In de koran staat alleen de plicht voor de man zijn lendenen te bedekken en de vrouw haar lendenen en uiteraard en haar borsten. De hoofddoek heeft alleen een onderdrukkende functie en een signaal functie. Overal waar de hoofddoeken zich manifesteren heeft de islam haar veroveringsvlag in de grond gezet..

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1548038/2005/10/21/Hoofddoek-In-de-Koran-staat-het-dus-niet.dhtml

    Like

  5. luckybee zegt:

    Necla Kelek is een Turkse, wat weet zij van de Islam daar voor moet je arabier zijn, vraag dat maar aan Meneer Abdul Wahab.

    Like

  6. oogenhand zegt:

    Reblogged this on oogenhand and commented:
    De hoofddoek staat nergens in de koran, eerwraak staat nergens in koran, vrouwenbesnijdenis staat nergens in de koran.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s