Bailout voor Peugeot: 7 miljard belastinggeld voor zieke autobouwer!

Screenshot_15

De Franse regering mag Peugeot-Citroën staatsgaranties van 7 miljard euro toestaan. De autobouwer is aangeslagen en kan zich alleen niet meer redden. Als tegenprestatie voor de toestemming van de EU moet Peugeot reorganiseren. De concurrentie zou echter niet beïnvloed worden, verzekert de EU.

Peugeot-Citroën (PSA) krijgt nog meer staatsgaranties van de Franse regering, deze keer ter waarde van 7 miljard euro. Dat heeft de EU gisteren besloten. Peugeot heeft hulp van de staat nodig om “gunstige kredieten te kunnen blijven verlenen en zodoende mee kan komen met concurrenten zoals Volkswagen”, staat er in een artikel van Stephanie Bodoni en Mathieu Rosemain bij Bloomberg Businessweek.

Daardoor zou de internationale concurrentiepositie van andere autofabrikanten zou daardoor niet worden beïnvloed, verzekerde de EU: “We hebben een formule uitgewerkt, die het PSA toestaat zich binnen duidelijke grenzen te reorganiseren”, zei Joaquín Almunia, de Europees commissaris voor Mededinging. “Het schadelijke effect voor de concurrenten, die geen publieke ondersteuning hebben gekregen, is tot een minimum beperkt.

Daarbij moet de Franse staat niet voor het eerst bijspringen om Peugeot te ondersteunen. Al in februari werd toestemming gegeven voor 1,2 miljard staatsgaranties aan de Peugeot bank BPF. De Peugeot-fabriek in Aulay werd eveneens al door de regering met miljarden belastinggeld gered (hier).

Dat zouden “goede berichten” zijn, zei Florent Couvreur, beursanalyticus bij CM-CIC Securities. “Door de hulp aan de Peugeot bank helpt de staat effectief het hele concern.” Door de toestemming van de EU mag Peugeot nu ook weer meer dan 100 miljoen euro investeren. Intussen belooft het concern beterschap en wil “terugkeren naar rendabiliteit”, staat er in een officiële standpuntbepaling. Nu staat het concern nog in de rode cijfers (meer hier).

Zonder de hulp van de staat zou de consolidering voor Peugeot veel moeilijker zijn geweest. In het ergste geval zou Peugeot faillissement moeten aanmelden en daarmee zouden er veel arbeidsplaatsen op het spel staan. Door de redding van de autofabrikant gijpen de EU en de Franse staat in de markt in om dat te verhinderen.

Andere deelnemers op de markt worden hierdoor benadeeld, want ook zij hebben te kampen met een zwakke Europese vraag naar nieuwe auto´s (hier). De autofabrikanten, die de mogelijkheid bezitten, concentreren zich op de groeiende markten in de drempellanden (meer hier).

Screenshot_16

Bron:

http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/07/31/bailout-fuer-peugeot-7-milliarden-steuergelder-fuer-maroden-autobauer/

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Brussel, Europees Parlement, Europese Commissie, EUSSR, Frankrijk, Graaien. Bookmark de permalink .

36 reacties op Bailout voor Peugeot: 7 miljard belastinggeld voor zieke autobouwer!

  1. Bob Fleumer zegt:

    Dit zijn criminele handelingen en ze vinden plaats met goedvinden van de EU, en wij maar dokken want geld groeit nog steeds niet aan de bomen!

    Like

  2. Joost Visser zegt:

    De luchtbel wordt steeds meer opgeblazen. Garanties zijn geen cashoutflows, maar als er een beroep op wordt gedaan. Oei,oei. Enkel bijdrukken van geld is dan nog mogelijjk om het spul te redden. De enige die er spinnen bij garen zijn de banken.

    Like

  3. Jan zegt:

    Zou men bij Peugeot net zo hard werken als bij Goodyear in Frankrijk?

    American tycoon refuses to rescue French tyre factory because the workers are ‘lazy, overpaid and talk too much’
    Maurice Taylor is the chairman of U.S. tyre giant Titan International
    ‘I have visited the factory several times. The French workforce gets paid high wages but works only three hours.

    ‘They get one hour for breaks and lunch, talk for three hours and work for three. I told the French union workers this to their faces. They told me that’s the French way!
    A recent global study of working hours also revealed the French worked the fewest hours of any country on earth.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2281671/Goodyear-tyre-plant-American-tycoon-refuses-rescue-French-tyre-factory-workers-lazy-overpaid-talk-much.html

    Like

  4. Tiny zegt:

    Tevens heeft de EU een fiat afgegeven aan Frankrijk, dat daar bepaalde types Mercedes verboden zijn. Zogenaamd omdat ze de verkeerde koelvloeistof gebruiken. Echter de andere koelvloeistof is schijnt niet zo goed voor de Mercedes motoren te zijn, dus de firma weigerde dat te veranderen, met als resultaat een verbod. Concurrentie uitschakelen op hoger niveau, noemt men dat.

    Like

  5. bobzelf zegt:

    Dus belastinggroep 1. doen we 4 % omhoog ,en dan mogen we met 16.000.000 nederlanders via de EU en brussel , de Peugeot fabrieken tijdelijk redden !!
    Hebben die Mongolen enig idee hoe hoog de staatschuld van ons naar de kloten geholpen eigen landje is ???.
    En maar een grote bek hebben daar in Frankrijk , eerst al tientallen jaren miljarden voor de landbouw , ondertussen is het hele daar land compleet failliet , maar brussel springt wel bij , van onze centen !!!
    De eerste de beste die ik tegenkom en strategisch gestemd heeft , ga ik zijn strot afbijten !
    Ik leef ondertussen in een volledig geschifte wereld !
    Maar gewoon populist tegen mij roepen heee ??? als ik voor Wilders ben !!!
    Stelletje klootviolen .

    Like

    • Tom Hendrix. zegt:

      @bobzelf 20.10. uur. Beste Bob onze staatsschuld bedraagt ca. 425 MILJARD EURO, dat is per hoofd van de bevolking ca. 30.000 Euro. Daarbij de nieuwe lastenverzwaringen, van de grote PINOKKIO MARX RUTTE, zo ongeveer 40 miljard euro, en wat die gek RUTTE getekend heeft met die “bolle”, van het CDA, Jan Kaas de Jager, namelijk een schuldbekentenis-garantie voor 500 miljard Euro. En die CRIMINELE GEK RUTTE, blijft maar grijnzen. Ik weet niet wie de `overhand`, hebben in deze faalregering, de CRIMINELEN of de GEKKEN! Daar ben ik nog niet zeker van. Walgelijk!

      Like

      • bobzelf zegt:

        Met U ( op zijn rotterdams ) ken ik lullen , whahaha
        wat een zooitje he ???
        STRAKS 48 JAAR GEWERKT EN VOLOP , HEEL VEEL BELASTING BETAALD .
        ik heb recht op AOW op 7-1-2014 , krijg het 2 maanden later dus 2 maanden gejat door die lul van Rutte en zijn bende, hij belooft ook nog 1000 euro voor de werkenden , ja jammer dan .
        Heb gelukkig mijn huis verkocht , dus wat geld in box 3 , en gelijk wordt de zorgtoeslag niet meer gegeven !
        volgens mij jat die lul gewoon nog effe 4000 euro netto van me !
        maar hem doodrijden schijnt niet te mogen ??, DE LANDVERADER !
        En ik moet om de economie te stimuleren nou een nieuwe auto kopen en een huis ?
        Ja in de oekraine !!
        Geen BPM ,weinig Btw , en geen wegenbelasting , geen AWBZ premies , pakkie marlboro 0.90 euro Benzine 0,99
        Ziekenhuizen gratis , tandarts gratis .
        Om met Gorbathov te spreken :
        WE WERE LIVING IN YOUR FUTURE , BUT IT DID NOT WORK !!!
        Aan mijn lijf geen polonaise meer !
        En het uitzicht ???, weleens mooie vrouwen gezien ?
        Nou er lijkt er hier geen een op Neelie Smit kroes of dat gedrocht Jorritsma.
        Ik ben er klaar mee !!
        heb mijn geld van de bank gehaald , rente in Ukrain op euro deposito 8 %
        rente op Ukrain money 18 %
        Risico ?? , geen idee, maar in dat geweldige EU gedrocht rente rabo 1.2 %
        En alle banken in Europa staan op instorten .
        dUS DIE GARANTIE ALS ER EEN BANK OMVALT , VAN 100.000 EURO SCHRIJF DIE OOK MAAR OP JE BUIK !!
        HEBBEN WE PAS NOG GEZIEN , , DAN WORDT DE BANK “GEHOLPEN !!! MET WEER 6 MILJARD , DIE U EN IK MOETEN BEZUINIGEN !
        Ze hebben mijn mooie landje , verkwanseld , weggegeven en helemaal naar de kloten geholpen .
        En onze geliefde bea van Bilderberg heeft hier gewoon aan mee gedaan !
        BETER GEZEGD , DIE MUTS LIEP GEWOON VOOROP !
        En al die mongolen staan dan ook nog te juichen en met vlaggetjes te zwaaien !
        Lang leve de ex koningin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Whahahahahahahaa
        mAAR IK BEN ER WEL HOOR OP 21 SEPTEMBER !!
        KISS AND HUG XXX

        Like

      • Joost Visser zegt:

        Geen garantie tot 500 miljard. U overdrijft. Het probleem is TARGET2, waar nog een verrekening moet plaatsvinden en Nederland heeft recht op 250 miljard uit die ECB-pot. Gaan er landen uit de eu, dan wordt voor dat gedeelte waarschijnlijk niet afgerekend en zijn u en ik. de pineut. De Nederlandse exporteur heeft overigens wel zijn geld binnen en de winst opgestreken. Daarom is dit systeem zo vals en doet Duitsland het zo goed. Ondernemers exporteren op kosten van de belastingbetaler als het fout gaat. Daarom o.a. mag niemand eruit, want dan worden in Duitsland, Nederland, Finland en Oostenrijk ineens de ogen geopend door de burger en is een ´bezuiniging´ (lees lastenverzwaring) van 6 miljard slechts een peuleschil. Daarnaast is er ELA, optuiging van het EMS, een blanco cheque blindelings getekend door Rutte, wat de belastingbetaler een enorm bedrag in de toekomst kan kosten. De eu, en met name de euro is een zelfgegraven gat, waar het haast niet meer uit te komen is, zonder afsgrijselijke finánciele offers. Het is een keuze, of permanent enige tot meerdere miljarden betalen aan andere landen, of eenmalig een schandalig groot bedrag afschrijven. Frankrijk is (zonne)koning. Men zal alles doen om Frankrijk erbinnen te houden, terwijl achter de schermen er dik aan gewerkt wordt om het faillissement van Frankrijk te voorkomen. Uiteindelijk zal de victorie, als je dar nog van kan spreken, er zijn enkel verliezers, door opstanden, hetzij financieel georienteerd, er wordt te veel gekort op uitkeringen, of muliculti georienteerd. Met een opstand zijn we er snel vanaf. Helaas zullen de verantwoordlijken dan in Canada of Londen zitten, dan wel een leuk belastingparadijs.

        Like

  6. peter selie zegt:

    Hebben die gluipers in Parijs ineens 7 miljard in kas? Of denken dat wij straks het toch moeten opbrengen die gekke Nederlanders? Fokker ha drie miljard gulden nodig en die lieten we failliet gaan, maar voor corrupte landen en ander soort deugnieten hebben we altijd wel een potje!

    Like

  7. Theodoor zegt:

    BODEMLOZE PUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Het hoort er allemaal bij, weer een stapje dichter bij de grote ineenstorting van de EU.
    Ik ben benieuwd hoelang de Duitsers dit nog pikken als het daar ook iets minder gaat worden met de auto-industrie zoals die van Opel en Ford.

    Like

  8. Republikein zegt:

    Ik ga ook op 21 september, maar ga eerst ook nog de 17 de september naar de Hofstad. Ik ben al weken waxinelichthouders aan het sparen.

    Like

  9. Republikein zegt:

    Op de Universiteit van Leiden kan je trouwens hypnose leren. Zouden de eurobonsen dat voor ons verzwegen hebben?

    Like

  10. Toch blijft het een moeilijk verhaal. Allereerst is het niet de EU die garant gaat staan, de EU heeft alleen Frankrijk toestemming gegeven om garant te gaan staan. Daarbij heeft de Franse Staat natuurlijk ook een groot dilemma; bij het niet verlenen van garanties gaat Peugeot failliet en komen er enkele tienduizenden mensen zonder enig vooruitzicht op straat te staan, één jaar werkelozenuitkering is waarschijnlijk al aanzienlijk meer dan de garanties die ze nu verlenen.
    We hebben in het verleden kunnen meemaken met het debacle van DAF wat de weigering tot tijdelijke steun inhoud.
    DAF had het moeilijk vanwege een erntige dip wereldwijd in de verkopen van vrachtwagens, Nederland mocht en wilde niet helpen; DAF naar de verdommenis, twee jaar later trekt de markt aan, de restanten van DAF worden opgekocht door een groot Amerikaans vrachtwagenconcern die het omdat het een faillisement betrof de hele handel voor een schijntje opkocht en zich rot lacht.
    Ook Nederland heeft het faillisement van DAF meer gekost dan dat steun gekost zou hebben, en we zijn een complete tak van industrie kwijt.
    Natuurlijk is het in principe verkeerd als de overheid van een land een industrie gaat helpen, maar als het tijdelijk is en het bedrijf tegelijkertijd wordt gedwongen tot meer verantwoord gedrag dan wordt het toch een kwestie van twee kwaden wegen.

    Like

    • Tiny zegt:

      De Franse auto industrie zit al jaren lang continu in slecht weer en is al even zoveel keren met miljarden staatssteun gespekt. Geen vergelijk met DAF.

      Like

  11. Republikein zegt:

    Wat zijn die mensen van de politiek slim he.

    Like

  12. Helena zegt:

    Boycotten die handel. Auto eruit. Allemaal op de fiets. Als het echt niet anders kan O.V. Eigen groente en fruit verbouwen en leren hoe je dat kan bewaren/inmaken. Kippen houden voor de eitjes. Geen tijd of mogelijkheden hiervoor dan rechtstreeks naar de boer. Zo min mogelijk vlees eten. Ruilhandel invoeren. Indien mogelijk tweedehands artikelen kopen. Geld van de bank halen. Al helemaal niet meer achter de laatste technische snufjes/mode/cosmetica e.d. aanhollen. Kortom zoveel mogelijk terug naar “the good life”.
    Veel mensen leven denk ik al zo uit noodzaak. Volgens mij is het de manier om de EU kapot te maken. En van mij mag dat vandaag nog gebeuren.

    Like

  13. Tiny zegt:

    En mensen vergeet nu ook eens een keer niet, dat om die k**fabriek weer lonend te maken de nodige maatregelen niet genomen kunnen worden. Namelijk reorganisaties, afstoten van onrendabele delen en dan natuurlijk de onvermijdelijke ontslagen. Dat mag niet van de Franse Staat en de bonden.
    Menig buitenlandse investeerder heeft zich daardoor al failliet moeten laten verklaren of is berooid vertrokken.
    Het is dus weggegooid geld. Ja, de EU staat garant en de gelden komen uiteindelijk uit de potjes van Nederland, Duitsland, Finland en Oostenrijk, want de EU zelf, dus Brussel heeft dat geld niet.
    Nog maar een procentje meer “bezuinigen” dan?

    Like

  14. toetssteen zegt:

    @Tijl
    Wanneer geloof je in opzet?

    Like

  15. toetssteen zegt:

    @EJ
    Heeft iemand mijn nick weer eens misbruikt dat ik telkens in de wachtkamer kom?Een keer, oké twee keer, oké drie keer: zei ik wat verkeerd? Vier keer, huh; vijf keer let’s tango. Maarre het is nu structureel?

    Like

    • E.J. Bron zegt:

      @toets

      Als je goddorie ´s ochtends om 04:02 een comment plaatst, is het dan raar dat de moderatie iets langer duurt?! Ik heb je de vorige keer ook al gezegd, dat zélfs een webmaster af en toe wat slaap nodig heeft! 😆

      Like

      • Luchtpint zegt:

        Deze blog heeft hoogdringend hightech automatisering nodig om toetssteen tegemoet te kunnen komen 🙂

        Like

      • E.J. Bron zegt:

        Leeft toets nog steeds in een compleet andere tijdzone eigenlijk….? Dan is het geen wonder dat hij op de meest onmogelijke tijden zijn comments plaatst en dan ook nog van de webmaster verwacht om die dan maar eventjes onmiddellijk door te laten!! 😆

        Like

  16. luckybee zegt:

    Ik ben geen grote fan van Franse producten; nooit geweest.

    Like

  17. Jan zegt:

    Wie koopt nou een Peugeot als hij voor aanzienlijk minder geld ook een Škoda kan krijgen die kwalitatief beter is en goedkoper in onderhoud?

    Like

  18. Tom Hendrix. zegt:

    @Joost Visser: 23.47. uur.Okay, die 500 miljard zou inderdaad discutabel kunnen zijn. Voor de rest ben ik het eens met uw reactie. En dat de verantwoordelijken wel zullen zorgen dat ze weg zijn, voor de pleuris uitbreekt, daar ben ik ook zeker van.

    Like

  19. Jan ook ik ben niet zo’n fan van franse auto’s maar dat neemt niet weg dat ze de laatste jaren wel met prachtige modellen zijn gekomen zowel bij Peugeot als bij Renault

    Like

    • Joost Visser zegt:

      Klopt de 308 special edition, oplage 300 is enkel ver onder de kostprijs verkocht. Schitterende bak. Ik ben een warm voorstander van Schumpeter´s ´creative destruction´. Slecht draaiende bedrijven doen iets fundamenteels fout en dienen platas te maken voor anderen die het wellicht beter kunnen (lees levensvatbaar qua winstgeneratie). Hadden we dit maar toegepast op de banken, had in ieder geval het volk er nu na vijf jaar beter voorgestaaan, wellicht niet qua welvaartsniveau, maar toch zeker qua hoop. Dat in amerika, toch de bakermat van het kapitalisme, banken niet failliet zijn gegaan, heeft niets anders te maken dan met privebelangen van een groep bankiers, gered onder het mom van het redden van de samenleving, was voor mij een eyeopener. Met Peugeot en het ELA-programa van de ecb redt men Frankrijk tot het punt dat het niet meer te redden is. En dan komen u en ik aan de beurt. Bankenunie, wellicht europese obligaties, bail-ins vanaf 25.000 euro spaargeld, nog meer bezuinigingen (lees belastingverhogingen). Dit alles om Peugeot, o.a., een 309 special edition, verkopend met verlies, te ontwikkelen. Een auto die u wellicht, maar zeker ik niet kan veroorloven.

      Like

  20. Pingback: Collapse – The end of the age of oil | nieuwsvaneuropa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s