Over seculiere en traditionele Turkse vrouwen in Europa…

Screenshot_12

Ons meningsverschil hebben we niet met (slechts in naam) moslims, maar wel met diegenen die in het alledaagse leven de sharia en een grotere rol voor de islam voorstaan. Het is echter volledig waar dat niet zeker is of en wanneer men weer opnieuw verbinding maakt met zijn innerlijke “Mohammed”, dus moet een rationeel immigratiebeleid daar rekening mee houden.

Tipgever en commentator van Tundra Tabloids, Anushirva, stuurt het volgende in verband met een Tundra Tabloids-artikel over Helmut Kohl, die in de jaren-80 verklaarde, dat immigratie uit Turkije niet werkt, assimilatie niet plaatsvindt en dat daarom de helft naar hun thuisland gerepatrieerd zou moeten worden.

Anushirva:

De voornaamste kwestie met het Turkse secularisme is, dat het Kemalisme oorspronkelijk een stedelijke beweging was, dat geen voet aan de grond kreeg op het achterlijke platteland. Het voornaamste probleem met de immigratie in het Westen door Turken was, dat ze afkomstig waren uit landelijke, onderontwikkelde regio’s.

Voor zover ik weet zijn er vele westerse geklede vrouwen in Europa met een seculiere achtergrond en ik heb vaak gemerkt dat ze zich niet mengen met andere Turken. Zo lijkt zich een patroon voor te doen en voor zover ik het kan inschatten: de meeste non-seculiere vrouwen worden steeds begeleid door hun echtgenoten en/of door hun kinderen, of ze gaan in groepen, terwijl ze niet gechaperonneerd worden door hun echtgenoten.

Screenshot_10

Terwijl aan de andere kant de seculiere vrouwen zeer individualistisch en assertief lijken en hun zaken nagaan, alleen of in groepen, terwijl ze duidelijk nooit een hoofddoek, een hijab of andere lange kleding dragen. Daarnaast schijnen ze vrijelijk met de oorspronkelijke bevolking te mixen. Ik heb complete groepen seculiere, Turkse vrouwen gezien die op zaterdagmiddag op stap gingen en boodschappentassen vol met designerkleding droegen, terwijl andere vrouwen continu achter hun echtgenoten aanliepen, waar deze ook gingen.

Ik krijg ook de indruk dat seculiere Turkse vrouwen langer single blijven om zolang ze kunnen te blijven genieten van de voordelen van hun “lifestyle” . En dan vraag je je af wat er met hen gebeurt als ze op een bepaald moment gaan trouwen. Mij lijkt het dat het Turkse, mannelijke chauvinisme incompatibel is met assertieve, vrouwelijke leefstijlen.

Weet iemand per ongeluk waarom dat zo is? (retorische vraag “by the way”)

Screenshot_11

Bron:

http://tundratabloids.com/2013/08/about-turkish-secular-and-traditional-islamic-women-in-europe.html

Auteur: Anushirva.

Vertaald uit het Engels door:

Vederso

(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Europa, Islam, Islamisering, Turken. Bookmark de permalink .

14 reacties op Over seculiere en traditionele Turkse vrouwen in Europa…

  1. Theresa Geissler zegt:

    “Weet iemand per ongeluk waarom dat zo is?” Luister, zo vreselijk moeilijk voor te stellen lijkt me dat niet.
    Zelfs al houdt de traditionele, dus islamitische leefstijl in theorie verplichtingen in voor mannen èn vrouwen, dan nog is er sprake van een uiterst bevoorrechte, comfortabele leefstijl binnen het huwelijk -voor de màn.
    HIJ is hoofd van het gezin en ‘voogd over de vrouw.’En aangezien die combinatie gemakkelijk vertaald kan worden in een positie waarin HIJ het voor het zeggen heeft en de beslissingen neemt, zou hij wel gek zijn, dat allemaal zomaar los te laten, zelfs al is hij seculier. Daarbij komt nog, dat de meeste Turkse mannen van jongsafaan nooit een ander voorbeeld hebben gehad.
    De vrouwenemancipatie is in Europa langzaam op gang gekomen als gevolg van de verlichting. Maar heeft Turkije die verlichting ooit echt gekend? Kemal Atatürk, die als Dohmbeh-Jood zonder echte islamitische roots in dit opzicht toevallig een verlicht man wàs, heeft geprobeerd, die verlichting er in een versneld tempo doorheen te jagen. Maar hij was een uitzondering. Je hoeft er niet raar van op te kijken als veel Turken, en dan speciaal de mannen, er mentaal niet helemaal klaar voor waren.
    En nu is de man al weer decennia dood en begraven, de Islam krijgt in Turkije weer vastere vorm en…..Nee, je hoeft er niet van op te kijken, naar mijn mening, dat veel mannen tóch weer teruggrijpen op huwelijksverhoudingen, waarbij juist ZIJ zich zo comfortabel voelden.
    Het is best mogelijk, dat veel moderne, Turkse vrouwen dit aanvoelen en de trouwbeslissing daarom lang uitstellen. Moeilijk dilemma voor ze.
    Maar verbazen doet het me allemaal niets.

    Like

    • Lucie zegt:

      Als Turkse vrouw kan je beter helemaal niet trouwen,is toch een regelrechte ramp om met zo’n haantje samen te moeten leven.
      En dan komen er ook meteen veel minder moslimkindertjes………….
      Mijn man zei gister tijdens het journaal,wat zijn er toch enorm veel homo’s.
      Op deze manier worden er steeds minder kinderen geboren,is fijn voor de elite,die willen immers naar 1 miljard toe,

      Like

      • Seculiere zegt:

        Turken krijgen nu al te weinig kinderen…
        Nederlands gezin: gemiddeld 1.84 kinderen per gezin
        Turks gezin (in Turkije): gemiddeld 1.51 kinderen per gezin
        Nederlander met Turkse afkomst: gemiddeld 1.7 kinderen per gezin

        Like

  2. Helena zegt:

    Ik heb in het verleden, ik had mij toen overigens nog niet in islam had verdiept, zakelijk contact gehad met een jonge Turkse vrouw, met hoofddoek.
    Ik zag haar 3x per week, een uur lang. Vanzelf hadden we het ook wel eens over andere dingen, uit de persoonlijke sfeer. Om het beknopt te houden, zij werkte, hij ook.
    Hij verloor, buiten zijn schuld om, zijn baan (bedrijf ging failliet). Zij ging meer werken, hij verzorgde de nog jonge kinderen (3 en 5) en deed het huishouden. Ik heb haar weleens gevraagd hoe hij dat nou eigenlijk vond. Ze vertelde dat hij vanuit zijn vriendenkring best veel kritiek ontving, ze noemden hem “light”, maar dat hij daar zelf boven stond en het niet meer dan normaal vond dat hij zijn steentje bijdroeg. Misschien een uniek geval?

    Like

    • Theresa Geissler zegt:

      @Helena22.41u Uniek waarschijnlijk ook weer niet, misschien wel vrij uitzonderlijk. Deze man had zo te horen een realistische inslag (wat best kan; het zijn geen robots) en zal begrepen hebben dat het even niet anders kón omdat er nu eenmaal brood op de plank moest komen en die kinderen te jong waren om voor zichzelf te zorgen. Hij was gewoon niet blind voor de feiten, gelukkig. Vergeet intussen niet, dat zij wèl een hoofddoek droeg. Kan zijn, dat ze dit op eigen initiatief deed, maar misschien daaróm juist: Hij was zich ervan bewust, dat hij een principiële moslima als echtgenote had, die buiten de deur geen ‘scheve schaats’zou rijden. Je zult moeten toegeven dat een hoofddoek, zeker volgens onze maatstaven, tóch al iets dwangmatigs heeft, dat hèn nou juist net geruststelt. Het is een geluk voor dat gezinnetje, dat hij de realiteit zag omdat anders de ellende niet te overzien geweest zou zijn, maar uniek lijkt het me nou ook weer niet. -Die hoofddoek legde voor hen automatisch de verhoudingen vast, vergeet dat niet.

      Like

  3. We verkijken ons nog weleens op wat er zoal in allochtone kring gebeurd.
    De jonge Turkse (maar ook Marokkaanse) vrouwen en meisjes worden vanuit hun gemeenschap intensief gevolgd door vader, broertjes en buren.
    Dat houd in dat ze eigenlijk nauwelijks enige vrijheid hebben, logisch gevolg daarvan is dat ze zich dan maar op hun scholing werpen, en het wordt almaar duidelijker dat ze daar best redelijk in slagen.
    Dit in tegenstelling met de mannelijke allochtonen die thuis door mama worden behandelt als ware prinsjes en die buiten de deur alles mogen flikken wat in hun hoofd opkomt, inclusief winkeldiefstal en drugshandel.
    Resultaat laat zich raden de allochtone jongens doen het vele malen slechter op school dan de allochtone meisjes, en het leeuwendeel slaagt er niet in de toch al niet zo hoog gegrepen opleiding met een diploma af te ronden.
    Gek genoeg denkt iedereen dat hoofdzakelijk de jongens naar het zand van herkomst gaan om daar hun onderdanige bruidjes vandaan te halen, de werkelijkheid is dat er meer vrouwen of meisjes afreizen naar het vaderzand om daar een bruidegom te vinden.
    En die staan letterlijk in de rij want het betekent voor hen toegang tot het westen, de huwelijken lopen nagenoeg allemaal na verloop van tijd op de klippen, maar altijd wel ná de periode dat ze nog geen definitieve verblijfsstatus hebben.

    Like

  4. Luchtpint zegt:

    Het is iets dat mij al vaak opgevallen is: vrouwen met een hijab lijken vaak seculier georiënteerde vrouwen uit hun gemeenschap te mijden als de pest wanneer de hijab dragers in het gezelschap gaan van hun echtgenoot of wanneer grote groepen hijab dragende vrouwen bij mekaar zijn. Ik krijg vaak de indruk dat seculieren ook niks te zeggen hebben tegen hen, en omgekeerd.

    Dat doet me vaak denken dat het bijna niet anders kan of die hijab vrouwen worden door hun echtgenoten verboden met seculieren te praten, omdat die waarschijnlijk “een vervuilende invloed” zouden hebben op de moraal van de hijab vrouwen. Dat die vrouwen hijabs dragen is dus duidelijk een patriarchaal controle idee: de hijab dient om de vrouw te merken als het bezit van de man en toont ook dat die vrouwen ahw voor anderen onaanraakbaar moeten zijn door het dragen ervan !

    Like

    • Theresa Geissler zegt:

      @Luchtpint 11.57u. Uiteraard, Luchtpint. We weten immers allang, dat dit in verreweg de meeste gevallen in ieder geval meespeelt.
      Da moslima’s ontkennen het desgevraagd om het hardst: Nee, ze worden helemààl niet gedwongen, die hijab is volkómen vrijwillig. Maar volgens mij kun je dat rustig met een korrel zout nemen.

      Like

      • Luchtpint zegt:

        Ik vraag mij af hoe lang het duurt vooraleer meisjes verplicht zijn om een hijab te dragen, trouwens. Als ik in de zomer rondloop zie ik vaker meisjes van (naar schatting) 6 of 7 jaar rondlopen met een t-shirt, jeans short, sandalen aan en hun haar gewoon los. En dan staan hun moeders met hijab aan gewoon te kijken naar hun spelende kinderen.

        En nog vreemder: vóór 9/11 was het dragen van een hijab bij tienermeisjes een zeldzaamheid, meisjes ZONDER hijab zijn daarna eerder de uitzonderingen geworden. Je moet niet vragen wat er allemaal door imams over vrouwen wordt gezegd in de moskeëen.

        Like

  5. schnoebel zegt:

    Véél zogenaamde seculiere moslima’s knopen een relatie aan met een autochtoon. Die man dient zich dan wel te bekeren tot de islam, anders gaat het feestje niet door! Op die wijze doen zij niets fout aangaande de islam, integendeel, er is weer een zieltje gewonnen en kunnen zij de voordelen genieten van het samenleven met een westers opgevoede man.

    Like

  6. Seculiere zegt:

    Dankzij deze Seculiere vrouwen staan er meer Turkse vrouwen aan de top van bedrijven in Turkije dan Nederlandse vrouwen in Nederland!

    Trouwens deze artikel beantwoord ook de vraag van hierboven!
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3257122/2012/05/18/Nederlandse-topvrouw-wil-je-vriendin-zijn-dat-is-fout.dhtml

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s