Allah komt in de klas

Screenshot_6

Gloednieuw. En vooral bont: een schoolboek voor islamitisch godsdienstonderwijs. Dat wordt op basisscholen in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen ingevoerd. Het boek wil feiten en islamitische waarden doorgeven. Maar welke waarden?

Wat tot nu toe “islamkunde” heet en vanaf 1999 als probeersel op enkele scholen gepraktiseerd wordt, heet in het vervolg “Islamitisch godsdienstonderwijs” en wordt nu in Nordrhein-Westfalen voor het eerst als regulier schoolvak op basisscholen ingevoerd.

Net op tijd voor het nieuwe schooljaar is er nu een nieuw, belijdenis georiënteerd schoolboek voor het islamitisch godsdienstonderwijs verschenen. “Met elkaar op weg”, heet het. De uitgever zegt, dat het boek het eerste in zijn soort zou zijn dat niet alleen feiten, maar ook normen en waarden zou doorgeven. Gewoon op het geloof georiënteerd. Wat betreft Michael Kiefer veelmeer een goede marketingzet. “We hebben inmiddels al een hele serie boeken, die ook berichten vanuit het binnenste perspectief van de godsdienst”, zegt de islamwetenschapper. “Mijn islamboek” bijvoorbeeld, of “De mooie bron”, die tot nu toe in de lessen islamkunde op basisscholen worden gebruikt, zouden wel degelijk belijdenis georiënteerde elementen bevatten.

Screenshot_3

Traditioneel of modern – en hoeveel van beide?

Echt nieuw zou echter zijn dat het boek veel illustraties bevat. Bij een boek voor groep 3 en 4 zou dat belangrijk zijn, vooral omdat de kinderen in groep 3 in de regel nog niet zouden kunnen lezen. Vriendelijk, bontgekleurd en met veel liefde getekend, leiden de hoofdpersonen Sarah en Bilal de kinderen van groep 3 en 4 in het nieuwe boek door een dagelijks leven, dat de levensrealiteit van de leerlingen zo goed mogelijk moet weerspiegelen. Als bijzonder goed gelukt beschouwt Kiefer het interreligieuze deel: “Dat is prachtig gemaakt, omdat hierin ook gefundeerde informatie over het Jodendom en het christendom word doorgegeven.”

De hoofdpersonen Sarah en Bilal zouden echter worden uitgebeeld als migrantenkinderen, van wie de ouders naar Duitsland geïmmigreerd zouden zijn – Sarahs ouders komen uit Saoedi-Arabië en Bilals ouders uit Turkije. “Ik had graag gewild dat de islam niet meer zozeer vanuit het perspectief van de religie van buitenlanders wordt doorgegeven.” Per slot van rekening zouden veel van de moslims, die in Duitsland wonen, hier ook geboren en de vierde generatie immigranten zijn.

Screenshot_5

Pragmatische oplossingen – en desondanks kritiek

Een boek, dat niet alleen feiten wil doorgeven, maar ook religieuze normen en waarden, moet echter een keuze maken welke dat moeten zijn: de veeleer traditionele interpretaties van de koran of ook moderne elementen van een Verlichte islamitische theologie? “Het was onze bedoeling een islamboek te maken waar iedereen achter kan staan”, zegt uitgever en schrijver Mouhanad Khorchide. Binnen de islamitische gemeenschap in Duitsland zou men verwachten een zekere traditionele islam te behouden.

Samen met zes andere schrijvers, deels van de vier grote islamitische verenigingen, heeft Khorchide geprobeerd aan de verwachtingen van wetenschap, verenigingen, ouders en leerlingen te voldoen. In dit spanningsveld tussen de traditie en het moderne, tussen staat en religie, waren blijkbaar compromissen nodig, bijvoorbeeld bij de afbeeldingen van Sarah, Bilal en andere kinderen tijdens de islamlessen op school. “Dan verwacht de islamitische gemeenschap dat een lerares een hoofddoek draagt. Dat is in Duitsland echter verboden.” Men zou het probleem eerst hebben opgelost door een mannelijke leerkracht te gebruiken.

God – of Allah?

Thuis dragen de moeders van Sarah en Bilal geen hoofddoek, in het openbaar worden moslima´s de ene keer met en een andere keer zonder hoofddoek uitgebeeld. Dat zou overeenkomen met de levensrealiteit van de leerlingen, aldus Khorchide. Bovendien zou deze variatie in de tekeningen de meisjes nog speelruimte geven om later te beslissen voor of tegen de symbolische hoofdbedekking.

Screenshot_2Kritiek m.b.t. de compromissen komt uiteindelijk van een heel andere kant: in het boek wordt bijvoorbeeld het Arabische begrip “Allah”, wat in de Duitse vertaling gewoon “God” betekent, niet in het Duits vertaald. Is dus “Allah” de god van de moslims en “God” de andere, de vreemde god van de christenen?, vragen critici zich af. “Ik denk als je zo´n boek verantwoordt,  kun je geen compromissen sluiten”, zegt Lamya Kaddor, islamitisch godsdienstpedagoge en publiciste. Schrijver Mouhanad Khorchide zou verantwoordelijk zijn voor het islambeeld van de mensen, dat de komende generaties mede door zijn boek gevormd zou worden, zegt ze. “Als dat zover gaat dat leerlingen denken dat Allah en god niet hetzelfde zijn en dat alleen onze god Allah heet en de god van de anderen heet op de een of andere manier gewoon God – ik zou dat niet kunnen verantwoorden.”

Als religie op realiteit stuit

Mouhanad Khorchide, die het Islamitische centrum voor theologie in Münster leidt, zal ook in de toekomst de spagaat tussen traditie en het moderne, tussen staat en religie moeten overwinnen. In het boek staat bijvoorbeeld, dat moslims overal tot “Allah” kunnen bidden – vanuit religieus oogpunt. De Duitse rechtspraak beperkt deze leer echter.

“Met elkaar op weg” voor de groepen 3 en 4 is het eerste boek in een serie, die islamitische leerlingen in het vervolg tot de laatste klas van het gymnasium moet begeleiden. Ook boeken voor leraren met begeleidend materiaal zijn in voorbereiding. Het leerplan voor het nieuwe vak is echter nog niet aangenomen. Pas daarna kan het boek “Met elkaar op weg” door de stuurgroep en het ministerie van Culturele Zaken als schoolboek worden goedgekeurd.

Screenshot_4

Mouhanad Khorchide

Bron:

http://www.dw.de/islam-im-schulbuch-eine-herausforderung/a-16167798

Ulrike Hummel

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Integratie", "Nuttige idioten", "Religie van de vrede", "Verrijking", Appeasement, Desinformatie, Dhimmitude, Duitsland, Krankzinnigheid, Linkse Kerk, Moslims, Multiculti, Naïviteit, Overheid, politici, praatjesmakers, Rotzakken, Socialisten, Taqiyya. Bookmark de permalink .

33 reacties op Allah komt in de klas

  1. E.J. Bron zegt:

    ZUM KOTZEN!!! DEUTSCHLAND IST VERLOREN!!! 😦 😦 😦

    Like

    • Tom Hendrix. zegt:

      @E.J. Bron: 18.13. uur. Waar is mijn teiltje, kan ik even braken…Het is sodeju om te janken, de VERRADERS van “links tot rechts”, hebben gloeiende, gloeiende nog aan toe, onze westerse waarden, compleet verruild voor ” DE CULTUS DES DOODS”. Langzaam zou men gaan verlangen naar een despoot, van mijn part uit het leger, die de vuilakken van politici de kloten op zou jagen. Bah, wat zijn wij belogen en bedrogen alles om de BILDERBERGMAFFIA, waarvan Mw.B. te W, deel uitmaakt te gerieven!

      Like

      • Tistochwat zegt:

        Ja maar Tom, begrijp het dan toch! Het is immers van het allergrootste belang dat Bea Bulderbil-derberg en de rest van die ‘koninklijke’ familie met hun trawanten het prettig hebben op deze aarde?
        Wij, slaven van die maffia, zijn er alleen maar om te worden uitgeknepen en onderdrukt.
        Zelfs na onze dood, worden we nog uitgemergeld d.m.v. het betalen van grafrechten.

        Like

  2. madeleine zegt:

    “Als dat zover gaat dat leerlingen denken dat Allah en god niet hetzelfde zijn en dat alleen onze god Allah heet en de god van de anderen heet op de een of andere manier gewoon God – ik zou dat niet kunnen verantwoorden.” —-> ik heb de christelijke god nog nooit ergens weten zeggen dat ze de niet-christenen een kopje kleiner moeten maken of dat mannen hun vrouwen mogen afkloppen als ze zelfs maar VREZEN dat dezen ongehoorzaam zouden zijn. Dus moeten het zeker en vast alvast twee goden zijn.

    Like

  3. Geronimo zegt:

    Taqiyya, heet dit volgens hun strategie ! Vrij vertaald: sluipend gif. Beetje bij beetje, op kousenvoeten, onschuldig ogend.

    Like

  4. Henk der Niederländer zegt:

    Hehehehe
    Ik had liever een schoolboek gezien over mensen die vanuit het westen naar Mekka geemigreerd zijn.
    Beetje moeilijk te schrijven denk Ik.

    Like

  5. Cathja zegt:

    Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een zéér sluipende, maar gevaarlijke ontwikkeling is, die, wanneer men er niet mee kapt, straks op álle Duitse scholen het enige én verplichte godsdienstonderwijs-lesboek zal worden!
    Ik ben het met E.J. Bron eens: Duitsland is verloren!
    Het is griezelig en dichtbij, en ik ben bang dat op termijn Nederland dezelfde weg zal inslaan!
    Laten we dit toe? Vinden we het goed dat onze kinderen dit misleidende onderwijs krijgen?
    Nee toch?

    Like

    • R.A.F zegt:

      Cathja , wijzelf hebben toch ook een misleidend onderwijs gehad .
      Behalve wiskunde werd er op veel vlakken dingen verdraaid of weggelaten ,
      Maar al is de leugen nog zo snel ……. .
      Gelukkig hebben we nu internet en toegang tot veel heel veel informatie , al moet je daar ook heel goed je filter op gebruiken ,want ook hier veel heel veel foutieve informatie al dan niet expres .
      oja over wiskunde deze nog even
      10 : 3 = 3,33333333333333333333
      3X3,33333333333333333= ??

      Like

  6. Tom Hendrix. zegt:

    De Socialisten, de Liberalen, de Links-Liberalen en de Linkse Christen-Democraten, allemaal hebben ze hieraan hun medewerking verleend, allemaal. In Nederland zijn alleen de PVV en de SGP tegen ISLAMISERING!

    Like

  7. baksteen zegt:

    Kan iemand dat boekje inscannen, ben benieuwd wat de inhoud is.
    Kan er door iemand in de islamitische wereld een voorbeeld geven waar we de tekening op de cover in het echt kunnen zien, dus zonder dat er christenen brandend aan stoelen vastgebonden zijn, bijvoorbeeld.

    Like

  8. henk schroemges zegt:

    Zal me niks verwonderen als er inmiddels ook reeds een massa Duitsers zijn die niet alleen de muur weer terug willen hebben maar ook een machtig leider zoals ze hadden in de vorige eeuw.

    Like

    • Tom Hendrix. zegt:

      @Henk Schroemges 19.02. uur. En daaraan zijn de partijen dan schuldig, die ik al eerder noemde: de Socialisten, de Liberalen en Links-Liberalen, en de Christen-Democraten! Die zgn. policor partijen hebben ONS deze MUZELMENSEN gebracht. En het stomme kiezersvolk blijft er maar op stemmen.

      Like

  9. baksteen zegt:

    De normen en waarden, welke? de christelijke mag ik aannemen, want tja, de religie van de vrede nietwaar en we zijn toch allemaal hetzelfde?. Lijkt me nog een hele opgaaf daar de bijbehorende koranverzen bij te vinden, die moeite zullen ze dan ook wel niet doen neem ik aan. Een religie die per slot van rekening de wetenschap en de verlichting naar europa bracht daar hoeft toch geen verder onderzoek naar te worden gedaan.

    Like

  10. Republikein zegt:

    Ode an die Freude:Mensen, ik moet poepen.

    Like

  11. Urbanus zegt:

    Dit is dus een perfect voorbeeld van islamisering.

    Like

  12. JiepMK zegt:

    Een prima middel om de segregatie in stand te houden, uitstekend geregeld zo.

    Like

  13. Theresa Geissler zegt:

    Ja, het is een heel tactische -geraffineerde- opzet. Inderdaad: Sluipend. Beetje bij beetje. Sluw. Dit is Duitsland, dus basisscholen HOEVEN bij de leerlingen helemaal geen islamitische normen en waarden te introduceren, zeker niet als het geen islamitische basisscholen betreft. Toch gebeurt dat nu. Ter vergelijking: Stel dat men op openbare basisscholen opeens op dezelfde wijze bijbellessen zou gaan invoeren? Of schoolgebed? De meeste ouders zouden meteen op hun achterste benen staan, omdat het vermijden van deze zaken juist voor hen de reden was geweest om hun kind naar de openbare school te sturen! En nu worden deze boekjes zomaar op àlle scholen ingevoerd! Je reinste indoctrinatie! Niet dat het fenomeen helemaal nieuw is: In de jaren ’70 en ’80 hadden we in Nederland ook jeugdboeken en schoolboekjes die nogal slinks de zegeningen van de multikul trachtten te introduceren -bijvoorbeeld de lapzwanzerige, onbetrouwbare levensgewoonten van onze Surinaamse ‘medeburgers’ goed proberen te praten. Maar dit project lijkt toch wel èrg structureel van opzet. Slim hoor, om die hoofddoeken niet nu meteen op de basisscholen al te nadrukkelijk te introduceren; ze zullen denken: Langzaam aan. Eer ze het gymnasium hebben afgemaakt, zijn ze wel aan het idee gewend en bekéren verschillenden zich zelfs wel. Het is een kwalijke zaak en Duitse ouders zouden zich moeten realiseren: Hoe gematigd het nochtans wordt voorgesteld, het zijn gewoon niet ónze normen en deze lessen hebben niets in ons schoolprogramma te zoeken! Hier moet paal en perk aan gesteld worden, anders is het einde zoek!

    Like

  14. Helena zegt:

    De volgende stap is een lesboekje (bij biologie of zo) over hoe je handen en voeten moet afhakken. Het bestaat namelijk al zo’n boekje in Saudi Arabië, op de basisschool!

    Like

    • Cathja zegt:

      @ Helena 21:06

      De islam haalt het slechtste van het slechtste in mensen naar boven. Ze beginnen bij de kinderen, want jong geleerd is ook hier oud gedaan!
      Vreselijk, wát een barbaren. Je zou ze eigenlijk geen mensen meer willen noemen!

      Like

  15. Pingback: Iedereen is blij en groet elkaar, niemand treurt | E.J. Bron

  16. luckybee zegt:

    Je moet alleen de Medina Predikking lezen dan weet je welke waarden de islam heeft ten opzichte van ons ongelovigen.De Mekka predikking kan je zo goed als vergeten bovendien zijn de meeste versen en suren, geabrogeerd (Ongeldigd verklaart)

    Like

  17. Tom Hendrix. zegt:

    Twee organisaties wensen deze ontwikkelingen, beste mede reageerders; de BILDERBERGKLIEK en de NWO!

    Like

  18. Anneke zegt:

    – allah komt in de klas -….En stuur ‘h’m’ à la minute van school af. Uiterste NOODZAAK!!! Laat jonge kinderen niet nog meer beïnvloedt worden door een (satanische) godsdienst, die het verderf met zich mee heeft gebracht. De joods-christelijke wortelen zijn voedzaam, wanneer ze met regelmaat worden ‘toegediend’. Wortels zijn specifiek zeer voedzaam voor het (in)zichtvermogen, houden de ogen open!!!

    Like

  19. HenkV zegt:

    Enerzijds heb je in Duitsland beslist wel kritische mensen die waarnemen wat wij zelf ook zien, maar de overheersende tendens in Duitsland is toch wel degelijk de neiging om jezelf als staat te geringschatten en ruim baan te maken voor alles wat niet Duits is.
    Deze cultuur en geschiedenis verachting is het resultaat van verbale geselingen die vanuit de (groen) linkse hoek systematisch op de bevolking werden losgelaten.De schaamte over het oorlogsverleden zit heel diep en links buit dat optimaal uit en houdt die schaamte wel levend.

    Alles is nu beter dan Duitser zijn, dus gaat het op wat Thilo Sarrazin in een van zijn boektitels zegt: ”Deutschland schafft sich ab”

    En een bevolking die karakterologisch naar volgzaamheid neigt ,gaat daar toch beslist in mee. Wie te midden van deze ,op zich, beslist wel sympathieke mensen woont, begrijpt hoe betrekkelijk gemakkelijk het voor Hitler en zijn partij moet zijn geweest de massa’s achter zich te krijgen.

    Het is hoogst opmerkelijk dat de politiek correcte elites (en daartoe moeten we nagenoeg alle partijen in de Bondsdag rekenen) moeiteloos met hun pro EU en pro islam politiek doorgaan, hoewel een snel groeiend deel van de bevolking daarmee niet meer instemt.
    De politici weten dat, maar zij beseffen ook dat een aan de PVV verwante partij als ”die Freiheit ” electoraal maar erg langzaam groeit. ( http://diefreiheit.org/home/ )
    De Duitsers zijn zeer ”honkvast” in politiek opzicht.

    Daar profiteren de islamitische manipulators op een hondsbrutale wijze van, zoals we hebben kunnen lezen.
    Iedere ouder die oprecht van zijn of haar land houdt, had de kinderen direct aan een dergelijke poging tor geestelijke beïnvloeding moeten onttrekken door ze van school te halen.
    Maar ja, die afgrijselijke VOLGZAAMHEID…

    Like

    • Tom Hendrix. zegt:

      @Henk V 10.38. uur. Helaas is het in ons eigen land niet veel anders Henk. Kijk maar wat de infiltratie van de Partij van de Allahtonen in 45 jaar heeft bereikt. Alles maar ook alles, is besmet geraakt met de RODE BACIL, zelfs de andere partijen in Nederland raken en zijn besmet. Want wie waren er TEGEN ISLAMISERING Henk? Alleen de SGP en de PVV!

      Like

  20. Jean zegt:

    Ouders neem uw verantwoordelijkheid op en haal uw kind weg van die school waar die barbaarse smeerlapperij onderricht wordt, die smeerlapperij hoort hier in onze westerse seculiere samenleving NIET THUIS, afvoeren richting zandbak in Noord Afrika want het achterlijk gewelddadig barbaars gedoe werkt verstikkend.

    Like

    • Cathja zegt:

      @ Jean 14:58

      Ik zou zéker mijn kinderen van school halen als ze dit lesmateriaal onder hun neus zouden krijgen! Als mijn kinderen iets over de islam zóuden moeten weten…., dan zou IK ze wel vertellen wat dat inhoudt. Dat laat ik dan niet over aan de één of andere halve gare, die met leugens en verdraaiingen van feiten mijn kinderen zouden besmetten met het islamvirus!
      Het is inderdaad het allerbeste als die vreemdelingen zouden ophoepelen naar waar ze thuis horen!

      Like

    • lucky9 zegt:

      ER IS ACTUEEL 13 augustus 2013 écht wel meer gaande dan we ooit hadden durven vermoeden. Zou niet weten waarom, censuur pro Peeters? Maar sWat ,”they will taste the dust”.
      Bewaar uw schrijfsels alvorens ze afgewezen of vernietigd worden. Maar dat wist je allicht al! Criminele misdadigers zijn bij wijze van vakantiejob intensief bezig met Nageltjes proactief te saboteren.
      Quel honneur!

      Like

  21. Helena zegt:

    Ook Engeland is verloren, voor zover we dat al niet wisten.
    Vanaf 2014 wordt de geschiedenis van islam een verplicht studievak voor alle Britse schoolkinderen. Waar zit de RESETKNOP van deze wereld??
    http://therightscoop.com/all-british-schoolchildren-required-to-study-islamic-history-starting-2014/

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s