De antisemitische ervaringen van een religieuze Jood in Nederland

Screenshot_40

Chaim Shmuel Nisan

(Door: Manfred Gerstenfeld)

Manfred Gerstenfeld interviewt Chaim Shmuel Nisan.

In 2008 studeerde ik Hebreeuws in Amsterdam. Om in mijn levensonderhoud te voorzien, werkte ik in een supermarkt dichtbij de Dam, het belangrijkste plein van de stad. De winkel maakte deel uit van de grote keten Albert Heijn, een heel goede werkgever. Ik vulde op de groenteafdeling de vakken. Ik droeg een keppeltje, maar geen ultraorthodoxe kleding, zoals ik later deed. Als ik aan Nederland terugdenk, werd ik daar heel vaak verbaal aangevallen en vaak zelfs met moord bedreigd. Ik raakte echter nooit lichamelijk gewond.

In de supermarkt werden de meeste antisemitische incidenten door onze Marokkaanse klanten veroorzaakt. Ze uitten beledigende opmerkingen of scholden me uit. Vaak waren ze lichamelijk intimiderend. Ze riepen een groot aantal vloeken zoals “kanker Jood” en “Hamas, Hamas, Joden in het gas”. Enkele Marokkanen gaven me de Hitlergroet. Anderen zeiden niets, volgden me echter op een storende manier. Gemiddeld vonden er in een week twee tot drie van zulke incidenten plaats. In de minder dan een jaar tijd die ik in de supermarkt werkte, vonden er minstens honderd van zulke incidenten plaats. Ik dacht er echter niet aan om hierover een klacht in te dienen bij het CIDI of een andere externe groepering.

Het aantal incidenten nam sterk toe, vooral tijdens het islamitische Suikerfeest. Oen kwamen de Marokkanen in feestelijke kleding onze winkel binnen. Ik werd constant beledigd en diende hierover meerdere keren een klacht in bij mijn chef. Hij was altijd vriendelijk en attent en had mij een baantje gegeven in de wetenschap dat ik een keppeltje draag. Toen de situatie bedreigend werd, liet hij iemand anders op dezelfde plek werken waar ik werkte. Het kwam nooit tot lichamelijke confrontaties, want er zijn bewakingsmensen, die onmiddellijk ingrijpen als er iets gebeurt en diegenen, die mij aanvielen, wisten dat.

Ik had ook Marokkaanse collega´s. Ze praatten nooit met me, keken me nauwelijks aan. Ze konden niet meer doen, omdat ik dan een klacht bij mijn chef ingediend zou hebben, wat voor hen gevolgen gehad zou hebben. In deze supermarkt werkten ongeveer 20 mensen met een migratieachtergrond. Er waren geen problemen met Turken, Antillianen, Spanjaarden of Portugezen. Ik had alleen maar problemen met Marokkanen.

Met sabbat ging ik vaak naar Rotterdam. Om bij de synagoge te komen, moesten we door een wijk waarin veel Marokkanen woonden. Elke sabbat werden we minstens twee tot driemaal uitgescholden. Al deze ervaringen hadden we met Marokkanen.

We hadden een positieve ontmoeting met jongeren van de Antillen. Ze zagen onze keppeltjes en vroegen: “Zijn jullie Israëli´s?” We legden uit dat we geen Israëli´s, maar Joden waren. Ze zeiden: “Dat is klasse.” Ze zagen dat we Hebreeuwse gebedsboeken bij ons hadden en vroegen of we deze konden lezen. Dat vonden ze heel interessant.

In Amsterdam was ik enkele malen op sabbat te gast bij iemand die in het westelijke deel dichtbij de synagoge woonde. Ook daar werden we regelmatig beledigd. De aanvallers maakten gebaren of riepen dat ze ons zouden doden. Ik woonde ook een half jaar in Antwerpen en werd daar nooit beledigd.

Sinds 2010 woon ik voorgoed in Israël; in 2012 ben ik getrouwd. Ik draag geen ultraorthodoxe kleding meer, maar ik ben nog steeds religieus. Ik studeer om rabbi en leraar te worden en ik heb al een licentie om ritueel te slachten.

De afgelopen jaren heb ik Nederland enkele keren bezocht. Ik draag altijd een capuchon als ik daar naartoe ga om zodoende mijn keppeltje te verbergen. Ik draag het rituele gebedskoord echter buiten mijn broek. Daarmee ben ik vooral voor andere joden herkenbaar, voor buitenstaanders minder.

Ik heb de kracht niet meer voor de gespannen omstandigheden in Nederland waarmee ik in aanraking kwam. Ik wil ook niet dat mijn vrouw me in conflictsituaties ziet. Als ik een keppeltje draag, dan een gehaakte, die ook kan worden aangezien voor een islamitische hoofdbedekking. Jongeren associëren vaak alleen kleine keppeltjes met Joden.

Een keer echter spuugde een Marokkaan me in de trein naar Den Haag in mijn gezicht. Een Nederlandse vrouw zag dat en was verbaasd. Ze vroeg: “Waarom deed die jongen dat?” Ik wees naar mijn keppeltje en antwoordde dat het ermee te maken zou hebben dat ik herkenbaar een Jood zou zijn. Ze vroeg: “Denkt u dat dat de reden was?” Ik antwoordde dat ik dat niet alleen zou denken, maar zou weten dat het de waarheid was. Het verbaast me dat er nog altijd Nederlanders zijn die verbaasd zijn over dit soort incidenten.

Bron:

https://heplev.wordpress.com/2013/09/23/die-antisemitischen-erfahrungen-eines-religiosen-juden-in-den-niederlanden/

Auteur: Manfred Gerstenfeld

Vertaald uit het Duits door:

E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in antisemitisme, Jodenhaat, Krankzinnigheid, Marokkanen, Moslims, Naïviteit, Nederland, nieuw fascisme, Racisme, Rotzakken. Bookmark de permalink .

14 reacties op De antisemitische ervaringen van een religieuze Jood in Nederland

  1. Theresa Geissler zegt:

    “Het verbaast me dat er nog altijd Nederlanders zijn die verbaasd zijn over dit soort incidenten.”
    Nou, dan heeft hij het fenomeen ‘goedmensen’ nooit echt leren kennen. Die van alle- moslims-zijn-niet -zo-en -de-Islam-is-een-vredesreligie, weet U wel. En het zorgwekkendste: Deze mensensoort is gedurende de laatste decennia dusdanig geëvolueerd, dat ze ook nog héél wat negatiever over Israël zijn gaan denken.
    En waarom? Omdat ze per sé pro Palestina willen zijn, nergens anders om!
    Hij zegt niet hoe lang hij precies in Amsterdam gewoond heeft. Als hij er in 2009 nog was, had hij het eigenlijk wel kunnen vermoeden: Toen was die roemruchte Demonstratie met Gekke Gretta en Hamas van Bommel (“Intifada, intifada……en meer van die pathetische flauwekul.”) En daarachter, inderdaad: “Hamas, Hamas, Joden aan het gas!” Hadden ze niet in de gaten, beweerden die lafbekken later, dat dat pal achter ze gezongen werd; het ging hullie alleen om dat “Palestina vrij! Ja, Dàg! En intussen: “But we offered you land for peace.” “We want thàt piece.” Stelletje maffe salon-revolutionairen, hier!
    Maar hoe dan ook, mocht hij dàt nog meegemaakt hebben, dan had hij het dus kunnen verwachten.

    Like

    • Tom Hendrix. zegt:

      @Theresa Geissler; 21.17. uur, op 24/9. Wat ik mij afvraag Theresa, bij die demonstratie, waren daar dan ook Dries van Agt, en Anja Meulenbelt bij aanwezig, notoire antisemieten zoals ze zijn?

      Like

    • delamontagne zegt:

      Zouden er nog mensen zijn die zich de jubel-stemming herinneren o.a in NL toen na de 6-daagse oorlog Israel eind jaren 60, Jerusalem Oost bevrijdde en de verontwaardiging ook in NL-se kranten over de vernielingen die de Jordaniers aan synagogen en joodse begraaf-plaatsen hadden aangericht. Complete synagogen en andere joodse gebouwen gesloopt. Ik herinner me nog dat de Israëliërs weer voor ,t eerst bij de Klaagmuur konden komen, er is wel veel verandert die afgelopen 45 jaar qua mentaliteit jegens de israeliers en joden. Zou dat nou alleen komen door de komst van zoveel moslims naar NL, die er voor de jaren 60 nog nauwelijks waren.??????

      Like

    • shalom zegt:

      mmmm wel in dorpen zal dit minder voorkomen, maar zijn verhaal bagataliseren is niet nodig

      Like

  2. guusvelraeds zegt:

    Anti semitische gevoelens zitten diep ingebakken in de Marokkaanse cultuur. Joden wonen al meer dan 2000 jaar in Marokko en het daar aanwezige antisemitisme kende intense perioden van haat en vervolging afgewisseld met perioden dat het gunstiger was als jood te leven in Marokko. Veelal was de situatie van de joden afhankelijk van de goodwill van de heerser van het moment. De grote Joodse geleerde en arts Maimonides (Rambam) leefde in de 12de eeuw in Fez. nadat hij door pogroms gedwongen was het Iberisch schiereiland te verlaten. Na 1940 is het antisemitisme in hoge mate toegenomen in Marokko. Dit kwam door de invloed van het nationaal socialisme dat immers in 1940 Frankrijk verslagen had en hierdoor ook haar invloed sfeer kon uitbreiden naar Marokko dat een Franse kolonie was. Het Duitse nationaal socialisme vond gretig aftrek in Marokko (overigens in alle islamitische gebieden) en is verantwoordelijk dat de altijd al aanwezige doch smeulende anti Joodse gevoelens opnieuw stevig oplaaiden. Ooit woonden enkele honderdduizenden Joden in Marokko volgens laatste tellingen moet dat nu geslonken zijn tot zo’n 3000 personen. Vooral na de gezamenlijk Arabische vernietigingsoorlogen op Israël en hun schaamvolle aftochten tot 3 x toe hebben geleid dat er nog nauwelijks joden wonen in Marokko. Met de nog steeds toenemende islamisering in Nederland zal ook in Nederland de laatste herkenbare Jood straks helemaal uit het straatbeeld verdwenen zijn voor zover dat nu al niet het geval is. Hiervoor terug hebben we gekregen heel veel hoofddoeken en respect opeisend Marokkaans tuig. Een echte verrijking volgens de boven ons gestelden. Wie nog zin heeft een behoorlijk staaltje wensdenken en utopische vergezichten voor zijn kiezen te krijgen mag gebruik maken van de link.

    http://www.nrcnext.nl/blog/2010/12/15/meisjes-zijn-de-oplossing-voor-het-antisemitisme-onder-marokkaanse-jongens/

    Like

  3. Cathja zegt:

    Deze Joodse man heeft geen slechte ruil gedaan door in Israël te gaan wonen. Triest wat hem hier allemaal is overkomen, en dat door Marokkanen, die hier helemaal niet thuis horen! Het zegt me niets dat ze in Nederland geboren zijn en dat ze ook een Nederlands paspoort hebben.
    Ze hóren hier niet, want ze pássen hier niet! Hun cultuur staat haaks op die van ons, en begrijpen zullen we elkaar nooit.
    De Marokkanen die hier wonen zijn van het slechtste soort, n.l. afkomstig uit het RIF-gebergte. Als je hoort wat voor grote smoelen ze hier open durven te trekken en hoe gedwee ze zijn tegenover de politie in Marokko, dan kun je alleen maar constateren dat onze overheid grote schuld draagt nu het met dit tuig zo gigantisch uit de hand gaat lopen! Ze zijn te tolerant geweest, er is veel teveel door de vingers gekeken, en nu kunnen ze de boel niet meer terugdraaien, en gaat onze hele samenleving aan geweld en criminaliteit ten onder.

    Kunnen we niet een leger commando’s mobiliseren om dat tuig voor eens en voor altijd duidelijk te maken hoe ze zich hebben te gedragen in ons land, zolang ze hier nog gedoogd worden?
    Haal de bezem er maar eens flink door!
    Ze verdienen niet anders!

    Like

  4. Martha N zegt:

    Vergis U niet ik ben voor Isaraël.

    Ultraorthodox:.. of het nu het over het Joodse Geloof gaat, Het Orthodoxe Christendom, Orthodoxe Moslims…Orthodox wil zeggen: Intolerant.
    Mensen moeten zich wat meer verdiepen in de betekenis van Orthodox.
    Orthodox wil zeggen INTOLERANT, daarbij zijn de moslims het meest agressief!!
    Wanneer men naar “Het BOEK” leeft, naar de letter, dan ben je een Fundamentalist.
    Orthodoxe Jood of Moslim of Christen, ALLEEN het WOORD uit JOUW Bijbel of Koran is het juiste woord!

    Voor ieder nu over me heen valt nu, dit is gewoon een feit.

    Deze jongeman, heeft veel last ondervonden vanwege zijn geloof, door Marokkaanse moslims.
    Dat is spijtig. Maar niet onze schuld.

    Ultra Orthodoxe Joden volgen de Thora, in de Thora (gelijk de Koran voor de moslim fundamentalisten is) staat DE ULTIEME WAARHEID! Er is GEEN andere!

    Maar ook bij deze Ultra Orthodoxe Joden, is er geen eenheid en is het Ultra Orthodoxe onderverdeeld in diverse kleine af-splinteringen.
    Ieder toch weer zijn eigen mening en uitleg.
    Geloven wil schijnbaar zeggen dat ieder aan zijn eigen interpretatie gelooft.

    In ieder geval is Ultra Orthodox of Fundamentalist, de meest conservatieve vorm!

    Nogmaals… het verhaal van deze vriendelijke Ultra Fundamentalistische Jood is vooral gericht tegen Marokkaanse moslims, niet tegen de behandeling door de autochtonen van ons land.

    Verder wil ik zeggen, wanneer ik dit mag, dat ik ABSOLUUT TEGEN HALAL SLACHTEN ben! Vergunning of niet, Jood of Moslim!!

    Als laatste: Ultra Orthodoxe Joden hebben begin van dit jaar nog vrouwen die bij de Klaagmuur wilden bidden verjaagd met stoelen (stenen) en water.
    Vrouwen zijn in de ogen van Ultra Orthodoxen zowel bij Joden als bij Moslims geen knip voor de neus waard, zij werken, zij mogen worden geslagen, zij zijn onreinen alleen goed genoeg om kinderen te baren.

    Tja, misschien kom ik wat onvriendelijk over hier, maar het is wel de waarheid.

    Like

    • delamontagne zegt:

      Ach onvriendelijk.!.!.., U maakt Uw standpunt duidelijk. ALLEEN die “ultra”- ultra-orthodoxe joden in Israel vormen een heel kleine minderheid. En zijn voor de Israëliërs ook een nuisance. Als je dit dan vergelijkt met een land als S.A, waar het ultra-orthodoxe tot staats-(godsdienst)=dwingelandij is verheven, vind ik het in Israel wel meevallen. Die orthodoxen worden door de gemiddelde Israëli waarschijnlijk ook niet serieus genomen. Ze komen trouwens niet alleen in Israel voor.

      Like

    • shalom zegt:

      de waarheid? mmm dan vraag ik me echt af of je werkelijk onder de ultraorthodox geleefd en gewerkt hebben, blijkbaar niet want de Joden slachten niet halla maar Kosher en daar zou ik als vleeseter maar voor zijn want dan heb je geen poep in je vlees en wordt het dier goed de keel doorgesneden en eet je geen bloed en is het schoon,
      en alles wat ultra is simpel niet de waarheid net zoals alles wat niet ultra is dat ook niet is

      goed nieuws de Waarheid is de Waarheid de vraag is dat of Hij geaccepteerd

      zoek en je zult vinden de Waarheid

      Like

  5. Roni Thome zegt:

    Als buitenstaander de titel van het artikel leest, krijgt hij de indruk dat deze Joodse Jongen zware anti Joodse ervaringen heeft met ….de Nederlanders …En ..Nederland is een anti Joods land. Ik gebruik met opzet niet het woord ‘antisemitisch’, aangezien ik een zware minachting en walging voel tegenover het Semitische ras. Het vuil dat het Midden Oosten bevolkt kan geen relatie hebben met deze Joodse jongen …Hij heeft net zoveel gemeen met de Semieten in het Midden Oosten als met de Eskimo’s van Alaska.
    Hoe dan ook de beleidsmakers in Nederland hadden destijds – met opzet nota bene – het land vervuild met geïmporteerde afval uit Noord Afrika. In de naam van de multiculturele samenleving en de verwoesting van de natiestaat, hebben ze een mislukt experiment uitgevoerd ten koste van het Nederlandse volk en de Nederlandse staat. Ze probeerden hier een vreedzame Apenheul te stichten en kregen in plaats daarvan Jurassic Park.

    Like

  6. klaas jacob zegt:

    Klaas Jacob

    Ik ben er mee eens Israel in een negatief daglicht wordt gezet. Terwijl veel Pasages van de Koran
    van joodse oorsprong zijn. En zeker de profeten. Mijn gelifde Isarel beschimpt en bepot zal een val zijn voor wie zich er aan stoten . O zegen het Volk van Jakob en er zal vrede Shalom zijn.

    Like

Plaats een reactie