Wie herinnert zich nog dit mediabedrog?

Screenshot_19

Op 30 september 2000 publiceerden The New York Times, Associated Press en andere grote media vestigingen een foto van een jongeman – hevig bebloed en geslagen – kruipende onder een met een knuppel zwaaiende Israëlische politie agent. Men identificeerde hem als een Palestijns slachtoffer van de recentelijke onlusten “met de duidelijke implicatie” dat de Israëlische soldaat diegene was die hem geslagen had. De ware identiteit van het slachtoffer werd duidelijk toen Dr. Aaron Grossman uit Chicago de volgende brief instuurde naar The Times:

Screenshot_16“Betreffende Uw foto op pagina A5 van de Israëlische soldaat en de Palestijnse jongeman op de Tempelberg – Deze Palestijnse jongeman is in werkelijkheid mijn zoon, Tuvia Grossman, een joodse student uit Chicago. Hij en twee van zijn vrienden werden uit hun taxi getrokken door een meute Palestijnse Arabieren terwijl zij  onderweg waren in Jeruzalem. Ze werden hierbij hevig geslagen en gestoken met messen.  Deze foto is onmogelijk gemaakt op de Tempelberg, omdat er geen  benzine stations op de Tempelberg staan en zeker geen met Hebreeuwse belettering, zoals die duidelijk te zien is achter de Israëlische soldaat die poogt mijn zoon te beschermen tegen het gepeupel.”

In een reactie publiceerde de New-York Times een halfhartige correctie, waarin Tuvia Grossman geïdentificeerd werd als een ”Amerikaanse student in Israel” en niet als een Jood die in elkaar geslagen was door Arabieren. De rectificatie merkte ook op dat Mr. Grossman gewond was geraakt in Jeruzalem s oude stad, ondanks dat de mishandeling in werkelijkheid plaats had gevonden in de Arabische nederzetting Wadi al Joz, niet gelegen in de oude stad.

In reactie op de publieke verontwaardiging op het oorspronkelijke foute bericht en de halfslachtige rectificatie hierop gaf The New York Times opnieuw de foto uit van Tuvia Grossman, deze keer met de juiste inleiding, samen met een volledig gedetailleerd artikel over de ”bijna lynch daad” begaan door Palestijnse oproerkraaiers.

Lees Tuvia Grossman’s persoonlijk volledig verslag over zijn beproeving, getiteld ”slachtoffer van een media oorlog”.

www.aish.com/jewishissues/israeldiary/

De foto van een bebloede Tuvia Grossman werd een symbool in het gevecht om te verzekeren dat Israël in de media een faire media berichtgeving krijgt zoals elk land verdient.

In april 2002, beval een districtsrechtbank in Parijs het Franse dagblad ”Liberation” en ”The Associated Press”om  een bedrag € 4.500,- schadevergoeding te betalen aan Grossman.

De rechtbank veroordeelde de Associated Press voor het valselijk voorstellen van Grossman als een lid van de Palestijnse gemeenschap, terwijl de rechtbank ”Liberation” berispte voor het publiceren van de betwiste foto met het fout samengestelde commentaar, dat de foto een betekenis en strekking gaf die deze niet kon hebben.

Arabisch misbruik

Nog opmerkelijker is dat Arabische groepen de foto van Grossman in bezit genomen hebben om te gebruiken in hun propagandacampagnes. Cynisch wordt hier een bloedende Jood gebruikt als symbool van de Palestijnse strijd.

Een officiële website van de Egyptische regering gebruikt de Grossman foto op zijn ”foto galerij”.

En het Palestijnse informatiecentrum www.islam.net heeft de foto ingelijfd voor haar homepage banner (De foto werd recentelijk verwijderd van de site, maar staat hieronder weergegeven:)

Screenshot_17

Bovendien hebben sommige Arabische groepen opgeroepen tot een boycot van Coca-Cola voor het doen van zaken met Israël en hebben toen een serie posters doen circuleren om hun zaak te ondersteunen. Een poster laat de bloedende Grossman zien met ernaast geplaatst het Coca-Cola logo en de reclamezin: ”Door het ondersteunen van Amerikaanse producten, ondersteunt U Israël”.

Screenshot_18

Snopes.com rapporteert ironisch dat sinds Rammallah de thuisbasis is van een Coca-Cola bottel bedrijf dat aan 400 lokale burgers werk verschaft (en indirect werk creëert voor nogmaals honderden) en de Coca-Cola industrie door heel het Midden-Oosten opereert als lokale bedrijvigheid, elke boycot in de landen van het  Midden Oosten meer monetaire schade toebrengt aan de Arabieren en Palestijnen dan aan Amerikanen en Israëliërs.

Snopes.com noteert nog een andere ironie: Pepsi staat ook op de Arabische boycotlijst, met de  claim dat de naam “Pepsi” een acroniem is voor Pay Every Penny to Save Israël of Pay Every Penny to the State of Israël. Zoals  Associated Press ooit noteerde: ”Pepsi een Joods product noemen is

Ironisch, gezien het feit dat Pepsi een van de vele multinationale bedrijven was die geen zaken met Israël deden gedurende de 40-jarige Arabische boycot van de staat Israël.”

En natuurlijk is de grootste ironie van alles dat de foto voor de poster om het Palestijnse lijden te representeren niemand anders was dan Tuvia Grossman, die bijna dood geslagen werd door een Palestijnse meute.

Tien jaar na de foto die alles in gang zette, verenigde ”HonestReporting” Tuvia Grossman met de Israëlische  grensbewaker Gidon Tzefadi die hem redde van de Palestijnse meute.

Bekijk de aangrijpende reünie in onze EXCLUSIEVE VIDEO en lees het exclusieve interview met Tuvia:

Bron:
http://honestreporting.com/the-photo-that-started-it-all/

Vertaling:
Guus Velraeds
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Palestijnen", antisemitisme, Israël, Israël-vijandigheid, Jodenhaat. Bookmark de permalink .

12 reacties op Wie herinnert zich nog dit mediabedrog?

  1. Theodoor zegt:

    Het is maar van welke mensen je houdt.
    Van de schreeuwende, opgestookte en dom gehouden islamieten of van een beschaafd volk dat probeert te overleven in de hel genaamd” het midden Oosten”.

    Like

  2. luckybee zegt:

    Dat wij heel vaak door de presse belazerd wordt weet ik al veel langer. Dus niet alleen Reuter belazerd on maar ook Associated Press. Komt dat mischien dat ze arabieren in dienst hebben?Die nemen dan niet zo nauw met de waarheid.

    Like

  3. Martien Pennings zegt:

    Dank je, Guus!
    Stuur het rond in mijn netwerk.

    Like

  4. Keer op keer zien we dat fotoos vervalst worden, gefotoshopped of zoals in dit voorbeeld, een authentieke foto een vals onderschrift krijgt. We zagen dat weer heel goed tijdens de laatste oorlog met hamas, toen zij niet alleen foto’s van Syrische slachtoffers toonden alsof het om eigen slachtoffers ging, maar niet aarzelden om een foto van slachtoffers van een aanslag in Jeruzalem voor te stellen als van eigen doden.

    Hoe cynisch kan je zijn? Hoe onmenselijk? Ik kan het niet vatten……

    Iets anders (off topic) is dat ik vandaag las dat de kleindochter van heniya in een Israelisch ziekenhuis werd onderzocht. Haar opa wil ons vernietigen, zal zeker niet aarzelen om ziekenhuizen te bombarderen. Maar als kleindochtertje niet in Gaza behandeld kan worden, ja, dan moet ze maar naar een Israelisch ziekenhuis. (Was hij niet bang voor polonium0210?)

    Uiteraard wens ik de kleine meid goede gezondheid en hoop dat zij niet in haat zal opgroeien (ik betwijfel het onder ons gezegd). Hypocrisy, gebrek aan principes –
    hoe kan men in vredesnaam deze mensen vertrouwen en in ware vrede geloven??

    http://www.palpress.co.uk/arabic/?Action=Details&ID=101278#.Uoomf03rfLk.twitter

    Like

    • delamontagne zegt:

      Hallo Dorith, lang niets gehoord (laten horen) sorry. Dat van die vervalste foto,s, hoe ze de mensen willen belazeren. Wat kun je ertegen doen?? Ik las hier op blog ,een van de artikelen dat TOCH een groot gedeelte van de NL-bevolking (enquette ) voor steun aan Israel is ( jaren 60 ? ! ? terug……? ?….) heb ,t nog niet helemaal gelezen.
      Zou men dat weten in NL, van die arabs uit Gaza and westbank, die in Israel behandeld worden in Ziekenhuizen.? Jij word er niet optimistischer van. Waarom schrijf je er hier niet eens een artikel over uit de engelstalige Jerusalem Post. Over dat Hadassah Ziekenhuis, Jerusalem b.v ? ?
      groeten Ben.-

      Like

  5. Tiny zegt:

    Tegen media bedrog beginnen zich toch wel wat mensen te weren:

    Medien
    Share on print Share on email More Sharing Services
    Propaganda-Vorwurf: Massen-Prostete gegen Medien in Großbritannien und USA
    Deutsche Wirtschafts Nachrichten | Veröffentlicht: 18.11.13, 16:32 | 32 Kommentare

    Tausende Menschen in den USA, Großbritannien, Kanada und Australien gingen am Wochenende aus Protest vor den Massenmedien auf die Straße. Die Bürger werfen den Medien vor, in ihrer Berichterstattung Propaganda zu betreiben und Lügen zu verbreiten. Die im Internet organisierte Gruppe plant auch Aktionen in Deutschland und der Schweiz.

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/11/18/propaganda-vorwurf-massen-prostete-gegen-medien-in-grossbritannien-und-usa/

    Like

  6. Theresa Geissler zegt:

    Wie de foto even goed bestudeert, kan het nog zien ook:
    Gidon Tzefadi heeft zijn blik totaal niet op Tuvia Grossman gericht, maar op ‘iemand die zich daar achter bevindt, buiten het bereik van de camera. Díe probeert hij te lijf te gaan en niet de inderdaad zwaargewonde Grossman, die op dat moment misschien nèt uit handen van zijn belagers ontzet is.
    Feitelijk ligt dit weer geheel in de lijn van de ‘Pallywood’propaganda: Pogingen om de massa om de tuin te leiden met in wezen knullig materiaal.
    Maar, zoals met alles is het maar net wat ‘men’ wil geloven……

    Like

  7. Ergens een vaststelling van een feit! Een feit dat moslims met hun Bollywood-verhalen te dom zijn om te beseffen dat hun “zieligheids-ballon” direct kan worden doorgeprikt!!

    Like

  8. Bovenstaande geldt dus ook voor de sensatiebeluste Amerikaanse media!

    Like

  9. Dit soort berichten kom je dus alleen maar tegen hier in het internetriool. Zouden er hier ooit nog mensen de straat op gaan om te protesteren tegen de MSM-hersenspoeling?

    En leven er hier eigenlijk ook helden, zoals in Israël?

    Like

  10. Helena zegt:

    Ach ja, dan zet ik deze er maar weer eens bij, voor wie hem de vorige keer heeft gemist.
    http://honestreporting.com/a/petition/petition-media-antisemitism.html#.UoqSSuKvPSs

    Like

  11. Mr Talkie zegt:

    En Wie herinnert zich nog dit mediabedrog?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s