Van onhaalbaar naar bereikbaar

Screenshot_10

(Door: Ton van Kesteren)

In Groningen wordt de Zuidelijke Ringweg aangepakt om de stad beter bereikbaar te maken. Door de zuidkant van Groningen loopt nu nog een gewone stadsring, met op- en afritten voor elke wijk en in elke ochtendspits oponthoud. Straks moet daar een brede, verdiepte doorgaande snelweg komen zonder de huidige op- en afritten in de zuidelijke stadswijken. Waar men nu in Groningen nog gemakkelijk de ring op rijdt, moeten automobilisten straks via nieuw aan te leggen parallelwegen eerst een stuk door de stad voordat ze eindelijk op de verdiepte snelweg kunnen komen. Dat zal ongetwijfeld tot sluipverkeer en oponthoud in de zuidelijke stadswijken gaan leiden.

Dit prestigeproject is begroot op een bedrag dat ligt tussen de 700 en 900 miljoen euro. Het zal grotendeels worden gefinancierd uit de Zuiderzeegelden, een miljardenfonds dat is gereserveerd voor infrastructurele projecten in de noordelijke provincies na het afblazen van de Zuiderzeelijn. De stad Groningen zal echter zelf ook nog tientallen miljoenen moeten bijdragen, terwijl de stad Groningen in de top 3 staat van steden met de hoogste schuldenlast van Nederland.

Kosten noch moeite worden dus gespaard voor dit prestigeproject. De nieuwe weg wordt verdiept aangelegd en vervolgens voorzien van een overkapping, met daarop een peperduur wandelplantsoen. Wandelen van het Sterrebos naar de Zuidelijke Begraafplaats, met picknickplekken, mogelijkheden voor sport en spel en wellicht zelfs voor openluchtconcerten. Allemaal zaken die niets met de bereikbaarheid van de stad hebben te maken maar wel een vermogen aan gemeenschapsgeld kosten. Verkeersdeskundigen beweren bovendien dat het plan de stad Groningen minstens 5 jaar op slot zal zetten, het fileleed uiteindelijk niet op zal lossen, geen recht doet aan de woonomgeving van omwonenden, en dat het begrotingsbedrag van het voorliggende plan met maar liefst 300 miljoen zal worden overschreden.

Omdat de financiële positie van de stad Groningen toch al verre van rooskleurig is en de provincie voor eventuele financiële tegenvallers zal moeten opdraaien, wil het College van Gedeputeerde Staten van Groningen een ‘second opinion’ voor de Zuidelijke Ringweg, opdat zij straks niet voor verrassingen komt te staan. Het stadsbestuur (PvdA, VVD, D66, CDA en SP) wil echter haast maken om de klus te klaren, omdat gereserveerde gelden uit het Zuiderzeefonds die in 2020 nog geen bestemming hebben gevonden, namelijk zullen worden teruggestort in de Staatskas. Het stadsbestuur vreest nu dat zonder dat geld uit het Zuiderzeefonds er geen prestigieuze ringweg komt met wandelplantsoen op het deksel.

De stad Groningen heeft patent op peperdure en onzinnige prestigeprojecten. Wie kent niet de voorgenomen bouw van het Groninger Forum en de inmiddels afgeblazen Stadstram. Twee projecten die financieel onverantwoord zijn. De Stadstram (kosten700 miljoen), die ook betaald zou worden uit het Zuiderzeefonds, bleek in de exploitatie onhaalbaar. Het Groninger Forum is een vergelijkbaar project. Het voegt niets toe en kost de Stadjer heel veel geld.

Screenshot_8De Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg, spreekbuis van het verzet tegen de aanpak van de Zuidelijke Ringweg, vindt verbouwing van de huidige ring onzinnig, omdat de genoemde verkeersproblemen worden overdreven. Zij constateren dat alleen in de spits files voor verkeerslichten staan. De PVV-Groningen heeft net als de bewoners in de zuidelijke stadswijken veel kritiek op het voorliggende plan, omdat het plan tijdens uitvoering de stad veel economische schade zal berokkenen, het geen recht doet aan de woonomgeving van omwonenden (veel sluipverkeer, verkeer dicht op bestaande bebouwing en toename van verkeersonveiligheid), het fileleed niet zal oplossen en het te veel gemeenschapsgeld kost. Daarom is de partij met een beter alternatief gekomen dat de stad tijdens uitvoering van het plan goed bereikbaar zal houden waardoor er geen economische schade op zal treden, het fileleed structureel zal oplossen, bijna 300 miljoen zal besparen, maar bovenal dat recht doet aan de bestaande woonomgeving van omwonenden.

De PVV heeft haar plan onder de aandacht gebracht van de bewoners in de zuidelijke stadswijken en zij waren enthousiast. Het alternatief is ook onder de aandacht gebracht van de minister en van alle politieke partijen in de Tweede Kamer om het in een breder politiek kader te plaatsen. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft onlangs in de Tweede Kamer het PVV-plan afgewezen als onhaalbaar. Ze verdedigde het huidige plan met het argument dat ‘de leefbaarheid in de stad een fikse impuls’ krijgt door de overkapte snelweg. Ook zouden files ‘goeddeels’ – maar blijkbaar niet helemaal – opgelost worden. Helaas is de minister in haar beoordeling van het PVV-plan afgegaan op wat Rijkswaterstaat , het projectbureau Zuidelijke Ringweg, B&W en GS Groningen haar hebben ingefluisterd zonder haar eigen ambtenaren er objectief naar te laten kijken.

Gelukkig laten Gedeputeerde Staten van Groningen nog een ‘second opinion’ uitvoeren, zal de Zuidelijke Ringweg nog in de commissie Grote Projecten worden besproken en in de Tweede Kamer. In de provinciale commissie Grote Projecten zal worden bepaald of dit project in haar huidige opzet groen licht kan krijgen of dat er nog een en ander zal moeten worden aangepast.

Wat de PVV betreft zal haar alternatief het beste als uitgangspunt genomen kunnen worden, omdat met dit plan de stad Groningen beter bereikbaar zal blijven en de woonomgeving van omwonenden zal worden ontzien. Bovendien, elke minister wil in de huidige tijd maar al te graag 300 miljoen euro besparen.

Zie hier het PVV Bereikbaarheidsplan 2.0, Regio Groningen-Assen, mei 2013: PDF

Screenshot_7

Door:
Ton van Kesteren (met dank aan Ana van Es)
Fractievoorzitter PVV provincie Groningen
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Overheid, PVV. Bookmark de permalink .

4 reacties op Van onhaalbaar naar bereikbaar

  1. Monalisa zegt:

    Groningen het lijk wel Amsterdam hebben ze het daar vanaf gekeken

    Like

  2. Henk der Niederländer zegt:

    Is er iemand die uit kan zoeken wat de connectie is tussen de PVDA en de hoofd uitvoerder van deze werken.
    Dat zou een en ander wel eens wat meer duidelijk kunnen maken.

    Zo iets van follow the money en zo.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s