ALLE oplossingen voor beter onderwijs in Nederland

Screenshot_36

(Door: Johnny Quid)

Retorische vraag is retorisch bij de NPO NOS: Leren onze kinderen wel wat ze in hun verdere leven nodig hebben? Uhm. Nee. Althans, niet in het huidige onderwijs. Het is niet eens spannend, zo ver liggen onderwijs en relevantie uit elkaar. Het onderwijs in Nederland leidt kinderen op voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. En geeft ze zelfs voor die maatschappij te weinig echt nuttige tools mee. Dat je wel weet hoe een passer werkt, maar geen idee hebt hoe het belastingstelsel werkt, bijvoorbeeld. OnderwijsStas Dekker start vandaag een nationaal debat over onderwijs. Dat is politicologiaans voor ‘ik weet het ook niet meer, roepen jullie eens wat’. Iedereen mag meedenken over het onderwijs. Zodat er in 2015 een nieuwe visie voor het onderwijsbeleid gelanceerd kan worden. HO! STOP! Hoeft niet meer. Heeft GeenStijl natuurlijk allang gedaan.

Lees verder>>>
(h/t Martien Pennings)
GeenStijl

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Nederland, praatjesmakers. Bookmark de permalink .

7 reacties op ALLE oplossingen voor beter onderwijs in Nederland

  1. Theresa Geissler zegt:

    Ja, ja, stoere taal van GeenStijl. Sommige maatregelen leken me wel wat kort door de bocht. Ik bedoel: Er kan op zichzelf wel wat in zitten, maar is het ook realiseerbaar? Moet de praktijk uitwijzen.Effecievere manier van pesten bestrijden: Prima, maar zorg er wel voor, da je het BLIJFT bestrijden en het niet weer gaat bagatelliseren zoals vroeger: Essentieel is, dat de DADER wordt aangepakt en niet het SLACHTOFFER, want dan leg je het accent verkeerd. Die internetlessen, daar sa ik achter: Eén van de oorzaken, dat ik jarenlang maatschappelijk niet goed mee kwam is wel, dat ik van huis uit geen greintje computerkunde heb meegekregen en mijn ouders er ook in de verse verte geen idee van hadden, dat dat later wel eens nodig zou kunnen zijn…..
    En mijn vader was toch in zijn tijd een alleszins bruikbare bankman -Jaren ’50 t/m ’80. Alleen is dàt nou eenmaal in een stróómversnelling gegaan…..

    Like

    • windwens zegt:

      Theresa die computer kunde is nog niet eens het eerste probleem. Het feit dat kinderen het tegenwoordig allemaal zelf moeten oplossen vanaf dag 1 op school of onderwezen worden door klasgenoten daar zit het waar het fout gaat.Geen onderwijzer geeft meer les alle lesmaterialen zijn zo ingesteld dat je door het boek er zelf kunt achter komen hoe je bijvoorbeeld een som moet uitreken, sommige moet het zien hoe het moet anderen moet horen hoe het moet weer anderen moeten het horen en zien hoe het moet. In de jaren 60 70 kon de meerderheid op school gewoon mee komen met het lesmateriaal dat kwam mede door het feit dat de leraar je iets kon aanleren of kon blijven door spreken hoe je het moest doen als je het dan nog niet snapte. De schaal vergroting is nog niet eens het probleem in deze jaren zat je ook met 30 of meer in een klas. Gewoon in de irritante rijen en als je niet oplette of weg aan het suffen was klapte de aanwijs stok op je tafeltje. Dus het gezag moet ook weer terug bij de onderwijzer en klieren dan ga je maar thuis zitten en moeten je ouders maar zorgen dat je jezelf kan gedragen op school. Zodra dat weer mogelijk is kan je terug komen, en kinderen worden daar echt niet monddood van het geeft ze wel een les in discipline en als de prinsjes van de Islam dit niet aankunnen moeten ze maar de kinderen naar het moeder land zenden voor onderwijs. Dus ook het aanpassen aan de doelgroepen moet de open haard in.

      Like

      • Theresa Geissler zegt:

        Aanwijsstok? Ben je belazerd! Zeker in de jaren ’70 mócht dat niet meer op Nederlandse scholen. En terecht: Je zou er de handen van het kind mee kunnen raken, bedoeld of onbedoeld!
        Als de onderwijzer een suffend kind wou wekken, verzon hij maar wat anders!
        Zeker na WO II werd de Nederlandse onderwijsinspectie alerter op het tegengaan van lijfstraffen op school. Vooral in het Katholieke onderwijs -met de Broeders en de Nonnen- hadden ze er nogal een kluif aan. Niet voor niets verdwenen religieuzen , ook op katholieke scholen, gaandeweg uit de klas: De meesten waren sadisten en belabberde pedagogen.
        Discipline of niet, je hoeft niet maar alles goed te vinden, wat een leerkracht flikt.
        En toen mijn jongens naar school gingen -jaren ’90- was men daar in Nederland gelukkig algemeen van doordrongen!
        En laten de Vlamingen onder ons dat dan maar slap en onpedagogisch vinden; IK ben blij, dat het zo wàs.
        Spijt me wel, maar de rechten van het Kind zijn er ook nog.

        Like

      • peterk2014 zegt:

        In de beginjaren vijftig, was ik ook wel eens vervelend en stout in de klas en dan kreeg je een flinke wats om je oren en een opkomende driftbui was heel snel weer voorbij bij het zien van de concierge achter de deur. En die man had grote klompen aan, die hij ook gebruikte onder je achterste. Dit werkte wonderbaarlijk om vervelende klieren rustig te houden. Nu mag de onderwijzer die snotapen niet eens meer boos aankijken. Discipliene? Wat een lachertje

        Like

  2. Republikein zegt:

    Zag het item gisteren op het nieuws, leuk voor de drukkerij/uitgeverij.
    We beginnen met het leesplankje:

    Like

  3. bigljohn zegt:

    Vergeleken met vroeger leren de kinderen niet veel bijzonders meer. De nieuwste ellende heet het nieuwe leren op de Nieuwste School. Schrijven kunnen ze niet meer, dat doet de computer voor ze. Tafeltjes rekenen kunnen ze niet meer, alleen maar rekenen met de calculator. Van geschiedenis hebben ze geen kaas gegeten. Lezen en schrijven is een groot probleem geworden, terwijl de giftige linkse indoctrinatie van de overheid haar sporen nalaat. Want iedere toekomstige burger moet van de overheid gebrainwashed worden, en links georienteerd zijn !

    Like

  4. Theo Prinse zegt:

    Het is een redelijk artikel maar ik vind niets in de punten. Het was typisch voor de PvdA om hun staatssec Dekker aan kinderen van 8 te laten vragen over de INHOUD van hun toekomstige onderwijs. Het artikel van Geenstijl gaat in die trant verder. Wat ik mis is aandacht voor de quantum en nano wetenschappen, 3 D printing, stamcel engineering, ruimtevaart enz. Zelfs de eerste Nederlandse ruimtevaarder Lodewijk van den Berg uit mijn woonplaats Sluiskil – nee sorry de Amsterdammer Andre Kuipers – mocht in de repo met dekker zijn Anthropogenic Global Warming Hypothese propageren.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s