Afgeleid van de kern van de zaak

Screenshot_56

(Door: Wolfgang Kaufmann – Vertaling: E.J. Bron)

Bij de bestrijding van het Salafisme worden de oorzaken van de problemen doelbewust versluierd. Vanwege hun nauwe banden met de terreurbendes van de “Islamitische Staat” evenals de toenemende afwijzing door de meerderheid van de samenleving, waarbij de “HoGeSa”-demonstraties slechts het topje van de ijsberg vormen, wordt er op dit moment heel veel over de Salafisten gepraat. Dat bergt zowel kansen als risico´s in zich.

Enerzijds neemt op dit moment het besef toe dat men het Salafisme niet langer kan bagatelliseren of zelfs volledig negeren, zoals dit tot 2010 de gangbare praktijk was. Anderzijds leidt de specifieke aandacht voor de Salafisten er ook toe dat alle andere vormen van de radicale islam respectievelijk de bereidheid tot geweld, die een vast onderdeel vormt van de koran, onder de tafel vallen. Nu geldt feitelijk alleen nog maar één kleine minderheid als gevaarlijk, die ongeveer 0,1% van de moslims in Duitsland uitmaakt. Bovendien maken deskundigen onderscheid tussen oude en nieuwe Salafisten evenals de terroristische “heilige strijders” en een conservatieve Salafistische vleugel, die de wet zou misachten – dat maakt van het fenomeen van de islamitische agressie een compleet randverschijnsel.

Tegelijkertijd neemt de tendens toe om het Salafisme te verklaren tot binnenlands probleem. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan de uitspraken van de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Maizière, volgens welke Salafisten met een Duits paspoort, die nu in het Midden-Oosten vechten voor de “Islamitische Staat”, onze “zonden en dochters” zouden zijn zodat “wij voor hun radicalisering verantwoordelijkheid zouden dragen.” Daarmee ligt de CDU-politicus volledig op de golflengte van Turkse samenzweringstheoretici, die beweren dat boosaardige “Kevins” de zachtaardige “Murats” tot Salafisme zouden verleiden.

Er zijn echter daadwerkelijk veel bekeerlingen van oer-Duitse komaf, die islamitisch correcter optreden dan de oude moslims met een migratieachtergrond. Dat houdt verband met de poging van de bekeerden om uit te blinken in bijzondere gelovigheid om zo hun voormalige “goddeloosheid” goed te maken – en daarvoor is uiteraard het islamitisch fundamentalisme bijzonder geschikt. Maar dit is niet de niet-moslims in Duitsland aan te rekenen. Bovendien komt de wereldbeschouwelijke inspiratie volledig van buiten: De Salafisten in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Denemarken, België, Nederland en Zwitserland zijn allemaal geestelijke pleegkinderen van oerconservatieve voorbereidende denkers uit het Midden-Oosten. Eveneens zou men de enorme financiële injecties uit landen als Saoedi-Arabië en Qatar mee moeten rekenen, zonder welke er geen gratis uitdeling van korans en andere dure missioneringsacties mogelijk zouden zijn.

Tevens leert een nuchtere kijk op de gedachtewereld van het Salafisme dat deze lang niet zo ver verwijderd is van de ideologische kern van de islam als altijd beweerd wordt. Per slot van rekening streven de Salafisten er vooral naar het hele openbare en privéleven te richten op de principes van de koran en op het voorbeeld van de profeet Mohammed en zijn rechtstreekse “ware gelovige” opvolgers – en hier bestaat slechts een gradueel, maar klein principieel verschil met het denken en handelen van de overige moslims, voor zover deze de onvervreemdbare leerstellingen en tradities van hun religie enigszins nauwkeurig uitvoeren. Daarom worden de Salafisten ook vaak door de vertegenwoordigers van de orthodoxe islam gedekt of verdedigd, zoals het geval is in het Salafistische bolwerk Bonn. In zoverre is de bewering dat het Salafisme een extreme afwijking van de “ware” islam zou zijn, die veel minder een religie dan een op actie gerichte jeugdbeweging van maatschappelijke losers en buitenstaanders zou zijn, niet correct.

Bron:
www.preussische-allgemeine.de
Auteur: Wolfgang Kaufmann

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Barbarisme, Europa, Islam, Islamisering, islamitische ideologie, Moslims, Rotzakken, Salafisten, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

5 reacties op Afgeleid van de kern van de zaak

  1. Republikein zegt:

    Alle menschen werden bruder!
    Only johnny depp has been there before!

    Like

  2. Voor mij is het een pot nat:islam is islam!

    Like

  3. Republikein zegt:

    Ooh, kijk nauh, zandzakken veur de deur!!!
    Fasten your seatbelts, it”s all happens in the city!!!
    Krankjorum.
    http://shariaunveiled.wordpress.com/2014/11/23/al-qaeda-in-the-islamic-maghreb-aqim-releases-proof-of-life-video-featuring-french-and-dutch-hostages/

    Like

  4. Luchtpint zegt:

    De laatste paragraaf is de belangrijkste in dit stuk. Salafisme = Islam zonder franjes !

    Like

  5. Tom Hendrix. zegt:

    Islam = Islam. Er bestaat geen gematigde of vreedzame Islam. De oppermoefti Erdogan van Turkije heeft dat zelf gezegd!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s