Zuid-Afrika; U weet wel waarom

Screenshot_1

Martin Bosma

(Door: eg regs)

Naar verluidt is Geert Wilders blij dat Martin Bosma’s ongepubliceerd manuscript precies dát is gebleven: ongepubliceerd. Maar of dit terecht is, is nog maar zeer de vraag. Hans Janmaat vatte het vroeger aldus samen: “Vol is vol”. Maar zelfs deze voorzichtig uitgesproken vanzelfsprekendheid bleek niet verfijnd genoeg om te kunnen ontglippen aan de mazen van ons strafrecht. En dus werden de bedoelingen voortaan maar overgelaten aan de verbeelding van de doelgroep; “Stem CD. U weet wel waarom”. Een hele slimme leus die door Geert Wilders helaas, om begrijpelijke redenen, niet te recyclen was. Maar deze laatste was ook niet van gisteren en bedacht een al even slim handigheidje: Het ging hem zogenaamd niet om de buitenlanders – het was hem om de islam te doen. En met de racismezoekers uit evenwicht gebracht, op het verkeerde been en buitenspel gezet, kon zodoende wat ruimhartiger voort geborduurd worden op de oude CD-thema’s. De nuttigheid van deze tactiek kent echter z’n grenzen en op z’n minst één PVV’er schijnt dit ook te hebben ingezien: Martin Bosma. In het thema ‘Zuid-Afrika’ lijkt hij zo zijn eigen, ongrijpbaar vehikel ontdekt te hebben waarmee eveneens een onderliggend streven,omfloerst en verhuld, aan te snijden is.

Bovenstaande impliceert niet enige onoprechtheid van de kant van de betrokkenen doch veronderstelt – hopelijk niet ten onrechte – dat er meer achter zit dan wat een eerste aanblik doet vermoeden. Geert Wilders zal toch wel inzien, zo mag je aannemen, dat zijn achterban niet zit te wachten op ‘nieuwe Nederlanders’, punt! Hoegenaamd niet en in geen enkele vorm of gedaante -moslim of niet-moslim. En als deze ziening correct is, dan was dus bijvoorbeeld het pleidooi voor een ‘kopvoddentax’ niet meer dan een manier om in codetaal (en nog net binnen de wettelijke marges) tegen de Marokkanen en Turken te zeggen: Jullie horen hier niet (niet uitsluitend vanwege de ‘religie’, maar ten diepste omwille van de etniciteit).

Maar hoe handzaam deze ‘anti-islam kaart’ ook maar zijn mocht, het is alles behalve het universele paneceum dat sommigen er in menen te zien. Simpel gezegd: het gaat niet ver genoeg. Want als we ons morgen op de één of andere wonderlijke wijze konden ontdoen van alle moslims in Nederland, dan zouden we nog steeds zitten met die ándere proeven van modelimmigratie. Die ándere ‘nieuwe Nederlanders’ dus, en dus ook met hun ongeëvenaarde wetsgetrouwheid, hun voortreffelijk arbeidsethos en hun veelvoudige blijken van blankenliefde. Zoals daar bijvoorbeeld zijn de Antillianen, de Surinamers en de diverse ‘Afrikaanse gemeenschappen’. Bovenal zouden we nog steeds niet dat ene fenomeen kunnen ontlopen waar we – als het goed is – geen van allen op zitten te wachten: de ‘verkleuring’.

De verkleuring is echter politiek niet tegen te gaan zolang er geen sprake is van een ‘blanke belangenbehartiging’. Want hoe is verkleuring te bestrijden met ‘afvallige Iraniërs’ en ‘atheïstische Somaliërs’ binnen je gelederen? Overigens zou een ‘gedecideerd blanke politiek’ ook een veel alomvattender oplossing zijn voor alles. ‘Anti-islamisme’ kan nooit – fundamenteel – de bijl aan de wortel van ons ‘kleurrijk Nederland’ leggen. Maar omgekeerd is de dag dat we weer een ‘blank Nederland’ hebben ook de dag dat we weer een ‘Nederland zonder islam’ hebben.

Probleem hierbij is dat het blanken eenvoudigweg niet toegestaan is zich langs etnische, raciale lijnen te organiseren. Niet-blanken mogen dan wel hun eigen ‘religieuze instellingen’, sportclubs, arbeidersverenigingen en muziekfestivals hebben – allen opgezet op etnische grondslag – maar iets soortgelijks is de blanken ten ene male niet vergund. Nog afgezien van de Nederlandse wetgeving (en de Europese jurisprudentie)is het maatschappelijk – vooralsnog – een onhaalbare kaart. Maar dit is dus waar ‘het onderwerp Zuid-Afrika’ om de hoek komt kijken.

De pogingen van Martin Bosma om aandacht te vragen voor de benarde positie van de blanken in Zuid-Afrika zijn ongetwijfeld eerbaar en welgemeend. Maar tegelijkertijd zal het deze schrandere ideoloog niet ontgaan zijn dat er partijpolitiek voordeel uit te halen valt. Vermoedelijk heeft hij heel scherpzinnig ingezien dat ‘Zuid-Afrika’ in feite de handzame kapstok is waar ‘blank rassenbewustzijn’ dankbaar aan op te hangen is. En dit op tamelijk onverdachte wijze.

Als er in Nederland immers een beroep wordt gedaan op ‘onze historische banden met Zuid-Afrika’, kan er gelukkigerwijs geen twijfel over bestaan wie met ‘ons’ wordt bedoeld – dit zijn dan niet de ‘Surinaamse Nederlanders’ of de ‘Marokkaanse Nederlanders’, maar dat zijn vanzelfsprekend wij blanken; de ‘autochtone Nederlanders’. Zo bezien is ‘Zuid-Afrika’ dus één groot appèl aan blank raciaal bewustzijn – maar dan wederom in een soort van geheimtaal.

Screenshot_3

Naast ‘apartheidnostalgie’ bestaat er ook het nodige aan ‘apartheid-memorabilia’. Zoals dit politielogo bijvoorbeeld. De verschillen met hoe wíj de zaken aanpakken is frapant. Het conservatieve, serieusheid en krachtdadigheid uitstralende blank-Zuid-Afrikaanse ontwerp versus óns politiek correcte fantasiedesign: de onooglijke suggestie van onbeholpenheid, iedere herinnering aan ‘orde en gezag’ nauwgezet weggepoetst, het wetboek als onverholen vingerwijzing naar het onvolprezen ‘discriminatieverbod’, en de vlam als vermoedelijke aansporing tot voortdurende waakzaamheid (ten aanzien van het ‘racisme’ ongetwijfeld).

Maar ‘Zuid-Afrika’ is meer dan alleen een banier of een instrument tot zifting. Het is feitelijk een schatkist aan rechtse inspiratie. Tenminste als je bereid bent ‘apartheid’ als een inspiratiebron te aanvaarden. Want Martin Bosma had zijn ongepubliceerde boek ‘Handlangers van de ANC-apartheid’ net zo goed kunnen sieren met de titel ‘Het postume eerherstel van de NP-apartheid’ -ware het niet voor de politiek correcte gedachtepolitie uiteraard. Iedere ontleding en dus ontlédiging van het ‘regenboog Zuid-Afrika’ moet namelijk onafwendbaar neerkomen op een verdediging van het oude apartheidsstelsel. Dit wordt misschien niet met zoveel woorden gezegd, maar de logische conclusies zijn niettemin onontkoombaar.

Immers: Ben je gekant tegen de gevolgen van ‘zwart bestuur’ en de inherente incompetentie en corruptie die er hand in hand mee gaan – dan ben je dus een voorstander van apartheid. Erken je dat ondanks desinvesteringen en boycots die blanken er toch maar mooi in slaagden een nucleair ruimtevaartprogramma uit de grond te stampen – dan dient zich als vanzelf  het scherpe contrast aan met wat de zwarten ‘gepresteerd’ hebben – en dat mét alle globale welwillendheid. Keur je de ‘Plaasmoorde’ af – dan moet je erkennen dat de ‘groepsgebiedewet’ dus kennelijk zo’n slecht idee nog niet was. Met andere woorden: Óf je accepteert de huidige bedeling óf je wordt bevangen – zoals een toenemend aantal zwarten – door een overweldigend gevoel van ‘apartheidnostalgie’. Meer smaken zijn er niet.

‘Zuid-Afrika’ herinnert ons dus aan het belang van blanke raciale saamhorigheid en aan wat de gevolgen kunnen zijn wanneer dit principe eenmaal geabdiceerd wordt. Het spreekt ook ronduit van het uitzonderlijke zwarte talent om te vernietigen, hun ongeëvenaarde zelfoverschatting, hun slachtoffercomplex, hun geneigdheid tot extreme gewelddadigheid, hun onvermijdelijke blankenhaat en hun intellectuele en culturele inferioriteit.

Maar het drukt ons ook met de neus op de onwerkbaarheid van het hele multiculturele denken. Momenteel bevinden we ons in Nederland nog in de slowmotion-fase van onze eigen ‘regenboogrevolutie’, maar we zijn gewaarschuwd en we mogen onderhand weten waar dit uiteindelijk op zal uitdraaien. Er is kortom alle reden om Martin Bosma’s ‘bewustwordingsproject’ van harte te ondersteunen.

Door:
eg regs
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Apartheid", discriminatie, Multiculti, Overheid, political correctness, Racisme, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

29 reacties op Zuid-Afrika; U weet wel waarom

  1. pieter zegt:

    ik ga een heel eind met je mee in je redenatie.
    echter maak ik wel onderscheid tussen bijv. molukkers, surinamers enerzijds en somaliers mocro´s en turken anderzijds.
    vanuit het NL verleden zie ik voldoende culturele overeenkomsten om vrede met hun aanwezigheid in NL te hebben.
    wat betreft de molukkers komt daar bovenop ook nog eens de schandalige manier waarop ze besodemieterd zijn door de NL overheid.
    iemand met een tintje of een kleurtje kan heel goed passen in NL
    tevens beken ik dat hoewel ik weliswaar met n oerdegelijk blank NL meisje ben getrouwd, ik nog vaak met weemoed terugdenk aan de kookkunsten van de moeders van mn diverse surinaamse en indische vriendinnetjes…. 😉

    Like

    • Jan zegt:

      Nog nooit een geweldige Molukker meegemaakt, maar wel een gewelddadige. Zij zaten bij mij in de 1e klas van de middelbare school en in de 3e klas zat niet 1 meer. De meesten haakten af in klas 1 en de rest volgde in 2. Non-stop gelazer met dit volk. Grote bek en asociaal gedrag tegen docenten. Een van leerlinge, rotwijf, zette ploteseling een grote bek op tegen de docent van Engels: “Jullie Nederlanders zijn schuld,” krijste het wijf. Geen benul aan wat, want wat weet iemand als hij 12 jaar is, niks. Maar de haat van pappie en mammie tegen Nederlanders werd doorgegeven aan hun koters. Dus zoveel over die ‘leuke’ en slecht behandelde Molukkers, die er voor KOZEN om in in kampen hun EIGEN apartheid te cultiveren.
      Jaren later zou ik weer met dit tyfusvolk te maken krijgen. Ik was toen in het leger en kreeg met álle gijzelingen te maken en dus kun je wel bedenken hoe ik over hen denk (en de rest van de legereenheid) als dit volk dat meent kinderen te moeten gebruiken voor hun ‘politiek’, niets anders dan terreur en over Manusama, een debiel als Arafat. De enige sympathie die ik voor Van Agt heb is dan ook dat hij eindelijk eens besloot het geteisem aan flarden te laten schieten tijdens de treinkaping in 1977. Vlag uit op dat moment van mij voor Van Agt.
      Overal in de stad, waar Molukkers in een café kwamen was trammelant, werden zij terecht met de nek aangekeken, want hun arrogante gedrag is dat van mocro’s. De haat en hekel tegen hen gaat bij mij heel ver omdat er ALTIJD gelazer was met dit volk in de stad waarin ik vroeger woonde, non stop tot eindelijk een deel van het schorem dood geschoten werd en meer dan terecht.
      Maar ook nu, en jij bent er een duidelijk voorbeeld van, hoor je dat Molukkers ‘zo slecht’ zijn behandeld terwijl zij voor hun eigen apartheid kozen in de kampen. Konden zij ‘zielig’ zijn, net als die ‘palestijnen’ zielig zijn en eeuwig naar ‘zie zionisten’ wijzen.

      En nog iets. Een Indonesische is nog geen Molukse, omgekeerd wel. Tussen een Javaan een Molukker ligt een kloof als de Grand Canyon, zij gingen op mijn school niet om met Molukkers en terecht.

      Like

  2. koddebeier zegt:

    Ze hebben recht op onze steun…. De blanke Afrikanen worden met grote regelmaat vermoord en hun boerderijen onteigend, vele van hen leven in grote armoede, daar moeten we onze ogen niet voor sluiten !!

    Like

  3. Theresa Geissler zegt:

    ‘……..maar dat zijn vanzelfsprekend wij, blanken; de allochtone(?) Nederlanders….”
    Volgens mij moet dit ‘autochtone’ zijn. Of lees ik het nu verkeerd?

    Like

  4. Racisme is een linkse hypothese. Eind 19e eeuw wilden de toenmalige intellectuelen een wetenschappelijk onderzoek en is in Amerika in de 30er jaren geeindigd en door Hitler weer opgepakt. In de 60er jaren hebben de zwarten in Amerika het als black supremacism weer in de race debate opgevoerd en vandaag door Jesse Jackson, Al Sharpton en Hussein Obama rond Ferguson looting.
    Het racisme maakt aanmatigend een valse uitspraak over iemands intellect en intelligentie als inferieur op basis van uiterlijke individuele kenmerken zoals huidskleur, bloedgroep, genotype, voeding of collectieve kenmerken zoals etniciteit.
    Het racisme in Zuid Afrika wordt door vleugels van het ANC, de South African Communist party en zwarte pan-afrikanisten en de EFF van Julius Malema verbonden met klassisme. Dus rassen verbonden met de linkse klassenmaatschappij.
    Racisme is dus een linkse methode om de notie van een zogenaamde klassenmaatschappij in het debat te insinueren.
    De ideologie van de islam is geen ras. De PVV is tegen immigratie en gesubsidieerde immigranten koopkracht via de bijstand en immigranten arbeidsverdringing maar tegen het linkse racisme.
    De blanken in Zuid Afrika zijn met 3.5 miljoen.
    Een kwart is Nederlands, een kwart Frans en een kwart Duits.
    Zij spreken met 6 miljoen kleurlingen het Nederlandse dialect Afrikaans.
    De kleurlingen hebben blanke voorouders, blank bloed en vaak Nederlandse namen zoals Fortuyn en Matroos. Een kwart van de blanken is Engels en Portugees die weer uit Mozambique zijn gevlucht.
    Onder de Duitse Zuid Afrikanen zitten de meeste van een vrij kleine groep blanke racisten die hun variant van de gereformeerde belijdenis met vehement nationaal-socialisme van Hitler, Goring, Goebels en Himmler verbinden.
    Deze gereformeerde Afrikaanse blanke nazi’s werken vaak samen met de geheime dienst van de zwarte ANC regering omdat deze blanken de blanke regering van Zuid Afrika hebben laten afzetten om plaats te maken voor de wanbestuurders en zakkenvullers van het ANC en hun nazi diensten weer aanboden aan het zwarte regime.
    De machtswisseling in Zuid Afrika in 1994 was wisselgeld voor de ineenstorting van de Soviet Unie als gevolgs van de succesvolle politiek van de Grand Chessboard van Zbigniew Brzezinski en met name Margareth Thatcher die met haar Britse klauwen weer greep kon krijgen over de Goud en Platina mijnen die voorheen in handen waren van de Nederlandstalige Afrikaner.

    Like

    • eg regs zegt:

      ‘Een kwart is Nederlands’ –
      25% is wel een érg lage schatting.Vroegere historici zoals Colenbrander,DB Bosnian en George McCall Theall kwamen uit op een veel hoger percentage -tegen de 70%;

      http://www.forgottenbooks.com/readbook_text/Boers_and_Bantu_1000207895/59

      En hoewel er geen reden bestaat waarom Zuidafrikaanse blanken al te sentimenteel zouden worden bij de gedachte aan hun Nederlandse afkomst,houdt bijvoorbeeld ‘bittereinder’ en voormalig HNP-kopstuk Willie van der Grijp het erop dat “Daar word gemeen dat die blanke bloed samestelling vandag bestaan uit 50% Hollandse-, 30 % Duitse-, 15 % Franse bloed en die 5% balans afkomstig is van Engelse, Ierse, Skotse en ander nasionaliteite.”
      In elk geval lijkt het erop dat de Boeren ‘Nederlandser’ zijn dan bijvoorbeeld de blanke Amerikanen ‘Engels’ zijn.Rechtvaardigt dit alleen al -nog afgezien van allerlei andere factoren- niet een meer dan gemiddelde belangstelling van onze kant?

      Like

  5. Taljaard zegt:

    Het is verwerpelijk om mensen af te rekenen op de mate van pigmentatie van hun opperhuid.
    Wie zich daarop laat voorstaan, of hij/zij nu blank (u) of zwart (Quinsy Gario) is, is gewoon een racist.
    Zie dan ook absoluut geen bedreiging in bijv. Surinamers of Molukkers, of voor mijn part christelijke Ghanezen. Deze mensen zijn binnen minder dan een halve eeuw vaak volkomen geassimileerd. Dit in flagrante tegenstelling tot Mohammedanen van wat voor huidskleur dan ook.
    Laat het daarbij ook gezegd zijn dat bijv. Afghaanse Pathanen bepaald licht van huidskleur zijn (”blanker” dan Spanjaarden of Portugezen), maar wel in naam van Allah en de Proleet (geen schrijffout) tot de grootste wandaden in staat zijn.
    Ons grootste probleem, mijn waarde ”eg regs” is niet etnisch-raciaal van aard, en maar ten dele cultureel. Ons probleem is eerst en vooral van RELIGIEUZE aard.

    Like

    • tjonge zegt:

      “Deze mensen zijn binnen minder dan een halve eeuw vaak volkomen geassimileerd”

      uw geheugen is kort ? de zwarte piet is slavernij gekte was nog geen 2 weken volop actueel in nl.
      lekker geassimileerd hoor.

      Like

      • koddebeier zegt:

        Laten we niet vergeten dat dit een gekke minderheid is !!
        In Suriname en op de Antillen wordt ook Sinterklaas gevierd inclusief Zwarte Piet.
        En vele Surinamers en Antillianen hier in Nederland vieren ook Sinterklaas.op de zelfde wijze als wij.

        Like

      • Jan zegt:

        Zeer goed gezegd. Top!
        De idiotie van ‘onze’ overzeese landgenoten gaat al jaren dezelfde kant op als van geteisem als Sharpton en van al die zelfbenoemde ‘zwarte leiders’, allen criminelen, dieven, oplichters en menigeen heeft zelfs moorden op zijn geweten. Surinamers hebben zich nooit aangepast. Ja, anderhalve man en een paardenkop, maar dat was het dan ook. Al het volk dat zegt dat zij zo goed zijn geïntegreerd kent niemand, behalve die van een restaurant waar men zo ‘lekker exotisch kan eten’ (liefst met handen), zoals Ella Vogelaar opmerkte. Dat was dan multikulti voor haar.

        Like

    • Jan zegt:

      “absoluut geen bedreiging in bijv. Surinamers of Molukkers, of voor mijn part christelijke Ghanezen.”
      Jij hebt duidelijk niet in de Bijlmer gewoond of er van gehoord anders sprak je deze woorden niet. De Bijlmer is geruïneerd door Surinamers, Ghanezen enz. omdat het onaangepast volk is. Daarom werd de Bijlmer een complete mislukking en tegen de vlakte gegooid en deels herbouwd. De eerste moord in de Bijlmer, toen er nog niet 1 winkel was, behalve een stacaravan van Simon de Wit werd gepleegd door een Surinamer. Heb je ooit Gliphoeve (I en II) bezocht? Nee, natuurlijk niet. Wil je weten hoe het was moet je kijken in flats in Duisburg bewoond door zigeuners.

      Like

    • Jan zegt:

      Moet jij eens zien hoezeer op huidskleur geselecteerd wordt omdat men slechte ervaringen heeft met Afrikanen, dus niet-blanken. Iemand die zegt dat hij net zo graag een Nigeriaan naast zich heeft wonen ipv een (blanke) Nederlander liegt. Daarom is jouw betoog politiek correct kletskoek, maar komt naar de buitenwereld leuk over. Alleen al dat dat geen docent aan een zwarte school les wenst te geven, behalve politiek correcten, dus simpele zielen, laat zien dat op huidskleur en ras geselecteerd wordt en in dit geval ook nog eens terecht ook.

      Like

  6. Theresa Geissler zegt:

    Laten we vóór alles niet uit het oog verliezen, dat het Zuid-Afrika van de Apartheid geen voorbeeld is, dat navolging verdient, zeker niet voor Nederland.
    De Apartheid was gebouwd op angst, weliswaar geen ongegronde angst, gezien het onvoorspelbare karakter van de zwarten, maar gecombineerd met de Nederduitse, diepe religiositeit sloeg het te ver door en resulteerde evenzeer in misdadigheid tegen de Mensheid.
    Alleen al het zich ‘verheven voelen’ boven de zwarte zorgde hiervoor.
    Het moet eerlijk gezegd worden: Israël, dat met betrekking tot de Palestijnen wel gedwongen is, eveneens een soort van Apartheidssysteem te hanteren. louter voor de algemene veiligheid, kent hierbij haar grenzen, die blank Zuid-Afrika nooit gekend heeft.
    Zo kunnen Joden en Palestijnen -klein voorbeeld- in hetzelfde ziekenhuis raken en rekenen op dezelfde behandeling. Iets waarvan enige tijd geleden de zwarte Zuid-Afrikaan nog getuigde in de video die door Robert Kern was aangebracht, Tijdens de Zuid-Afrikaanse Apartheid was zulks ondenkbaar, evenals zoveel andere dingen en daarmee schoot de Apartheid haar doel voorbij, geholpen door de bigotterie van het Nederduitse Geloof.
    Een samenleving als het Zuid-Afrika van de Apartheid moeten de Nederlanders niet willen. En ze wíllen dat ook niet, daarvan ben ik overtuigd; ze zouden er zèlf in stikken.
    Het is trouwens zoals Taljaard ook al zegt: De Surinamers en Antillianen hier zijn dusdanig geassimileerd, dat zij een dergelijk systeem niet noodzakelijk maken. -Ze mogen in onze ogen dan wel eens ‘eigenaardig levensgedrag vertonen, maar nou ja…..
    Het probleem is hier de Islam. -En dat is geen ras.

    Like

    • tjonge zegt:

      “De Surinamers en Antillianen hier zijn dusdanig geassimileerd”

      ook uw geheugen theresa is erg kort blijkbaar, zwarte piet is nog maar 2 weken geleden.

      Like

      • Theresa Geissler zegt:

        Ja, wat dat betreft dus niet, inderdaad. Maar ze hebben toch niet de neiging om blanken in autobanden te wikkelen en die in brand te steken, zoals in Zuid-Afrika.
        De grootste ergernis is, dat ze de neiging vertonen, de boel er nogal bij te laten hangen, maar daarbij vallen tenminste geen doden.
        En ja, ze beginnen aanmatigend te worden. Oók vervelend.
        Maar dat zijn speldenprikken, vergeleken bij de ‘plaasmoorden…..’

        Like

    • eg regs zegt:

      ‘schoot de Apartheid haar doel voorbij’ -met alle respect maar dat slaat nergens op.Apartheid was buitengewoon succesvol;economisch,veiligheidsagerelateerd en ten aanzien van het zelfbeschikkingsrecht van de ‘inheemse blanken’.

      ‘sloeg te ver door’;maar wat was dan volgens u een uitgebalanceerde oplossing geweest?Een klein beetje zwart bestuur?,plaasmoorde-maar dan met mate?, en hoe had u zich dat dan praktisch voorgesteld? Welk model had dan als blauwdruk ter navolging kunnen dienen?

      Like

      • Theresa Geissler zegt:

        Daar kan ik wel op antwoorden: Het model, dat Israël hanteert.
        Zij moeten óók een Aartheidssysteem aanhouden m.b.t. de Palestijnen, maar dat is zuiver functioneel.
        In het Zuid-Afrika van de Apartheid ging het allemaal veel te veel gepaard met zogeheten ‘religieuze’ principes en burgermansfatsoen, wat vanzelf uitmondde in ‘Blank superioriteitsgevoel.’ Dat was méér dan “We moeten nu eenmaal op onze hoede zijn,” dat verwerd tot “We zijn superieur.” En die ‘superioriteit’ was nog ‘van God gegeven’ ook.
        Sorry, maar ik blijf erbij: Op die manier werd er van blanke zijde eveneens een grens van het aanvaardbare overschreden. Je mag mensen wantrouwen, háten in bepaalde gevallen, maar probeer althans, ze nooit te minachten en jezelf uit dien hoofde het beste te laten toevallen.
        Als je ze bestrijdt, bestrijd ze dan met réden. Minachting ís geen reden.
        Op dat punt dingen de blanken in de fout, net als de zwarten op hún manier in de fout gingen.
        Beide zijden zaten daar fout, die mening blijf ik toegedaan.

        Like

  7. J. C. Th. Köhler zegt:

    pieter zegt:
    “… wat betreft de molukkers komt daar bovenop ook nog eens de schandalige manier waarop ze besodemieterd zijn door de NL overheid.”

    Dit is volgens mij een van de grootste misvattingen betreffende de Molukkers in Nederland. Aan de Molukkers, destijds in Nederlands-Indië, is zelfstandigheid beloofd en die hebben ze niet gekregen. Dat klopt.

    Na de politionele acties heeft Indonesië echter de onafhankelijkheid uitgeroepen. De Verenigde Naties hebben dat erkend en gesteund. Met andere woorden: Nederland had geen bevoegdheid over Indonesië en dus ook niet over de Molukken. Derhalve was Nederland ook onmachtig om de belofte gestand te doen. Dat kun je in alle redelijkheid Nederland niet aanrekenen.

    Hetzelfde geldt ongeveer voor Nederlands Nieuw Guinea. Dat heeft Nederland ook onder druk van de VN en de internationale gemeenschap en onder dreiging van een oorlog met Indonesië over moeten dragen aan Indonesië. Is Nederland er dan schuld aan dat de Papoea’s niet door Nederland geholpen zijn met de door Nederland beoogde en door de Papoea’s gewenste ontwikkeling?

    Tot het onmogelijke is niemand gehouden. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor staten.

    j.c.th.kohler@online.nl

    Like

  8. J. C. Th. Köhler zegt:

    pieter zegt:

    “…ik nog vaak met weemoed terugdenk aan de kookkunsten van de moeders van mn diverse surinaamse en indische vriendinnetjes…. 😉

    En? Waren die vriendinnetjes zelf ook nog ergens goed in? 🙂

    j.c.th.kohler@online.nl

    Like

  9. Inge zegt:

    Er is geen tijd (meer) om ons druk te maken over het kleurtje van de medemens, áls we daar al mee bezig waren. De islam kleurt zijn volgers van binnenuit zwart, dát is het probleem. Hun doel is de dood, hetgeen in strijd is met iedere menselijkheid. Iedere baby wordt geboren met het doel te leven, maar bij de islamieten gaat de voorkeur voor de dood er met de paplepel in, het kind heeft niets te kiezen. Triest, en zo fout.
    Martin Bosma mag natuurlijk schrijven wat hij wil, maar Zuid-Afrika is toch de andere kant van de wereld, en niemand schiet wat op met de verbondenheid van de Nederlandse blanken met de blanken daarzo, wat hebben we daaraan? Laten we ons liever druk maken over het gevaar om de hoek: de islam.

    Like

  10. U.G. Kempenaer zegt:

    Je hoeft mensen niet persoonlijk op hun kleur af te rekenen. Dat betekent niet dat een homogene samenleving niet beter zou werken dan een multiculturele, multiraciale. Dat doet een homogene samenleving namelijk wel. Soort zoekt soort. Je krijgt altijd segregatie en interculturele en interraciale ellende in een multiculturele, multiraciale samenleving.
    Nederland was er als blank, homogeen land zonder moslims nu een stuk beter aan toe geweest. Dat is de realiteit. Daarvan wegkijken is behoorlijk onnozel.

    Like

  11. ik vond het een boeiend artikel, desalniettemin geloof ik niet dat Martin Bosma op die manier denkt.

    Ik zie zijn bewogenheid met de vreselijke toestanden die de blanke Afrikaaner daar meemaalt en dat hij daar voor aandacht probeert te ontwikkelen.

    Ik kàn me niet voorstellen dat het zou kùnnen gaan zelfs maar om ‘het blanke ras’ weer ‘zuiver’ te maken… tenslotte stammen onze voorvaderen al uit Afrika dus alleen al daarom zou het niet lukken,

    maar ook sowieso… Martin Bosma komt op mij heel integer over en ik zie nèrgens in zijn stukjes ook maar iets over racisme of racistische uitlatingen naar en over donkergekleurde mensen…

    wat ik wèl zie is dat hij wel het racistische gedrag van donkergekleurde mensen naar lichte mensen benoemt en dat IS ook gewoon een feit…
    en ook dat zij daar ONGESTRAFT de lengte voor krijgen in schrille tegenstelling tot wat de lichte mens aan ‘lengte’ krijgt…

    Like

  12. guusvelraeds zegt:

    In Zuid Afrika heeft zich een vaste gewoonte ontwikkeld in de 2de hands autobranche. Zwarte, blanke of anders gekleurde mensen die van plan zijn een occasion te kopen vinden zoals overal het heel belangrijk iets te weten over de vorige eigenaar. Ook bij verkopers van occasion’s wordt steeds opnieuw de eerste eigenaar van de auto in beeld gebracht en wel als volgt. Wil iemand een auto kopen in Zuid Afrika dan wordt ongeacht de huidskleur die de koper heeft altijd eerst gevraagd of de vorige eigenaar zwart of blank is geweest. Kan de verkoper vertellen dat de vorige eigenaar een blanke was dan is de koop meestal snel gesloten. Deelt de verkoper mee dat de vorige eigenaar een zwarte was dan wordt meestal van koop afgezien. De rede voor deze aankoop en verkoop strategie is dat men algemeen weet dat blanke eigenaren veel meer aandacht besteden aan onderhoud, schoonmaak en motor beschermend rijgedrag dan zwarte eigenaren. Dit is dus niet gebaseerd op vooroordeel maar op controleerbare feitelijkheden. Nu dringt natuurlijk de vraag op, is dit een vorm van racisme of is dit een manier het gezonde verstand te laten prevaleren bij een aankoop van niet geringe aard. Ik zelf denk dat het gezond verstand is. Zeker als ook zwarten liever een auto kopen van een blanke eigenaar dan van een zwarte eigenaar. Dit fenomeen heeft als je het doortrekt verstrekkende gevolgen voor algemene kwaliteiten die zwarte mensen bezitten. Onze opvoeding zegt ons dat alle mensen gelijk zijn en dat alle mensen in principe tot hetzelfde in staat zijn in gelijke omstandigheden. Kijken we echter naar de werkelijkheid zien we vaker dan ons lief is dat dit veelal niet opgaat. Waarom werkt ontwikkelingssamenwerking niet? Ondanks miljarden de afgelopen 60 jaar. Waarom wordt het Afrikaanse continent geplaagde door continu oorlog, hongersnood, watersnood en ziekten. Waarom zijn blanken ook in moeilijke omstandigheden (kijk bijvoorbeeld naar Israël) in staat in een paar generaties een levensvatbaar en relatief welvarende land op te bouwen en zwarten niet. Integendeel zwarten verstaan de kunst een welvarend land dat ze in de schoot geworpen krijgen (Zimbabwe, maar ook Zuid Afrika) in no time tot de grond toe af te breken. Het ebola virus slaat toe in een land als Nigeria. Dat is erg maar nauwelijks stelt iemand de vraag waarom is Nigeria de laatste 50 jaar in onafhankelijkheid niet in staat geweest een functionerende samenleving op te bouwen dat de strijd met Ebola aankan door goede ziekenhuizen, goede riool voorzieningen, goede wegen voor distributie van goederen, elektriciteit voorzieningen en allerlei andere industrieën die noodzakelijk zijn een land te laten functioneren. Natuurlijk kan Nigeria de Ebola toestand niet alleen de baas. Ze hebben immers verzaakt de afgelopen jaar 60 jaar een levensvatbare samenleving op te bouwen. De zwarten houden zich wat dat betreft niet voor de gek, zij zijn zoals ze zijn. De echte malloten zijn wij westerlingen die de zoveelste actie op touw zetten voor armlastig Afrika. De gemiddelde Afrikaan accepteren zoals hij is, is ook een kunst en heeft niets met racisme te maken. Mijn filosofie is dat miljarden steun aan Afrika de ellende alleen maar groter maakt. Laat ze door hun ellende heen gaan, dat is erg, ook om aan te zien en zal miljoenen doden kosten. Uiteindelijk echter zullen ze meer kans maken er gelouterd doorheen te komen en sterker staan een land op te bouwen dan met miljarden uit het westen die alleen de corruptie in het ontvangende en gevende land in de kaart spelen. Ook moeten we ons de vraag stellen, moet Afrika kost wat kost hetzelfde niveau behalen als Europa. Ontwikkelingshulp is een gesublimeerde vorm van racisme in mijn opinie.

    Like

    • Ahava zegt:

      uitstekend commentaar Guus!

      Like

    • Taljaard zegt:

      @guusvelraeds
      Dat is geen kwestie van huidskleur maar van cultuur.
      Een rampland als Haiti bijvoorbeeld is al meer dan 200 jaar erfelijk belast met de West Afrikaanse tribale cultuur, die eenzijdig gefocust is op de familiegroep/clan/stam en het belang daarvan, in plaats van het belang van een land of samenleving als geheel.
      Dit clan/stamdenken doortrekt de maatschappij in al haar geledingen.
      Wie bijv. het geluk heeft op tot het leger of de ambtenarij door te dringen behoort daarmee dan tot een groep/clan/stam, die niet in de eerste plaats is gericht op landsverdediging of ordehandhaving, dan wel administrering of regeling, maar op het door middel van hun machtspositie vergaren van zoveel mogelijk geld en goed voor de groep/clan/stam waartoe men behoort die van de ”krijgers”, dan wel die van de ”oudsten”. Het gevolg is wijdverbreide en schier onuitroeibare corruptie, bestuurlijke chaos en een brute, gewelddadige leger en politiemacht, met aan de top daarvan een kleine elite, die ook slechts is gericht op hun eigen belang.
      Dit verschijnsel ziet men niet slechts in Haiti, maar in vrijwel heel West en Midden Afrika
      Daar komt nog bij dat de meeste Afrikaanse landen verre van homogeen zijn qua bevolkingssamenstelling.
      Wij Europeanen zijn geneigd om alleen maar het kleurtje van het velletje te zien, maar een Ghanees bijv. ziet en hoort direct dat iemand behoort tot een bepaald volk, de Fra Fra, of de Mandinka, of de etc.. De Fra Fra waren in vroeger dagen gespecialiseerd in het roven van mensen van andere stammen, die men dan verkocht aan Europese slavenhalers. In Schiedam stookte men destijds duizenden liters slechte jenever voor deze slavenhandel. Een vat met deze ”foezel” kon bij kuststammen in de toenmalige Goudkust toch al snel worden geruild voor een stuk of 20 geroofde leden van een volk dat verder in het binnenland woonde. De musketten en andere wapens die daarvoor nodig waren werden ook door de West Indische Compagnie versterkt.
      Dit is men in Ghana en Nigeria allerminst vergeten..
      En ook in andere Afrikaanse landen heeft men volken, die vanouds elkaars bloed wel konden drinken (soms letterlijk!), binnen door Europeanen getrokken grenzen bij elkaar gezet Bijna ieder zwart Afrikaans land is daarom een soort Joegoslavie.
      Tel daar de tribale clancultuur bij op en je hebt een oorzaak gevonden voor de onoplosbare chaos, armoede en chronische ellende in grote delen van zwart Afrika.
      Er zijn nog een paar andere factoren, het gestook en het gekuip vanuitt zowel Moskou als Washington tijdens de Koude Oorlog, de chaotische en overhaaste dekolonisatie, en niet in het minst de roofzucht van multinationals (en tegenwoordig steeds meer de Chinezen), maar dit zijn wel de oorzaken voor de chronische zwart Afrikaanse ellende.
      Heeft weinig to niets met huidskleur te maken, maar alles met cultuur, geschiedenis en politiek.
      En dan heb ik het nog niet eens over de islam gehad.

      Like

Plaats een reactie