Ze waren Charlie, nu zijn ze weer zichzelf

Screenshot_55

(Door: Gideon Böss – Vertaling: E.J. Bron)

Iets meer dan een week Charlie is genoeg. Nu willen velen weer zichzelf zijn. Jammer eigenlijk, we hadden ze nooit gemist. Als voorbeeld kan daarbij verwezen worden naar een actuele bijdrage van Bernd Matthies in de “Tagesspiegel”, die onder de verbazingwekkend verkrampte kop “Wat Charlie Hebdo fout gedaan zou kunnen hebben” aan het werk gaat om de slachtoffers er medeschuldig aan te verklaren dat twee radicale islamieten hen geëxecuteerd hebben.

Moesten de satirici per se “op ieder protest, iedere dreiging en tenslotte op de brandaanslag in 2011 met nieuwe, scherpere spot” reageren, die immers alleen maar heeft bijgedragen tot de tweede escalatie? Matthies vermoedt dat “zeer waarschijnlijk de brute aanslag niet zou hebben plaatsgevonden als Charbonnier op tijd zou hebben besloten zijn satirische aanvallen meer op de Franse regering, op Marine Le Pen of op andere machtige belangrijke figuren van de politiek te focussen.” Als het tijdschrift hiertoe als reactie op het geweld zou hebben besloten, dan zou het zichzelf hebben moeten ontbinden. Matthies begrijpt dat niet, omdat hij niets begrijpt van satire, zodat hij ook niets kan beginnen met de beroemde definitie van Tucholsky. Hij vervolgt dat “de misdaad er niet mee verontschuldigd wordt, maar het ontslaat satirici niet van de plicht na te denken over de doelen van hun werk.”

Wanneer mensen worden vermoord voor het maken van tekeningen, is er definitief een rode lijn overschreden, waar een simpele beslissing moet worden genomen: wijst men het af dat er met dodelijk geweld op meningsuitingen wordt gereageerd of niet? Wie dit afwijst, kan op de moord op mensen die tekeningen gemaakt hebben niet reageren met “maar”. Wie in zo´n situatie “maar” zegt, wil de mensen met de kalasjnikov laten beslissen waar de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en kunstvrijheid liggen. Daarmee zou men de waarden van de Verlichting door diegenen laten beheren die deze waarden haten. Uiteraard zou Matthies (en alle andere “maar”-zeggers) deze interpretatie boos tegenspreken en zichzelf voorstellen als verdediger van nobele waarden.

Dat doet hij immers ook: “Wie dan besluit om een duidelijk aanwezig religieus gevoel een keer niet te kwetsen, is daarmee nog lang geen vijand van de persvrijheid. Maar hij kan wel degelijk een vriend van de rede zijn.” Deze zinnen zijn het morele dieptepunt. Niet alleen worden hierin aan al die lafaards in de media, die al jarenlang wegduiken voor de dreigingen van de radicale islamieten en hen tegelijkertijd bagatelliseren, een bijzonder verantwoordelijk gedrag toegedicht, maar tegelijkertijd worden de weinige moedige mensen, die zich niet willen laten intimideren, als onverstandige provocateurs bestempeld.

Terwijl zij het waren, die zich tegen de beperking van de persvrijheid inzetten. Dat begon met de Deense krant “Jyllands-Posten”, die als reactie op de zelfcensuur van Deense kunstenaars met betrekking tot de islam twaalf Mohammed-karikaturen publiceerde. Charlie Hebdo pakte dit thema eveneens op, publiceerde meerdere van deze karikaturen en voegde er nog enkele aan toe. Weliswaar had het satirisch tijdschrift ook daarvoor al Mohammed-tekeningen gepubliceerd, maar kwam nu pas in het vizier van de radicale islamieten terecht. En dook niet weg voor een vijand, die al die waarden bestrijdt waarop onze vrije samenleving is opgebouwd. Charlie Hebdo moest al die tijd veel kritiek uit media en politiek incasseren, de solidariteit uit die kringen kwam helaas een paar kopschoten te laat.

Wie niet moedig genoeg is de persvrijheid tegen diegenen te verdedigen die haar met geweld bestrijden, hoeft zich daarvoor niet rechtvaardigen. Dat is normaal en begrijpelijk. Als anderen echter moediger zijn om zich teweer te stellen tegen de vijanden van de vrijheid en daarvoor een verschrikkelijke prijs betalen, dan zou men als lafaard minstens het fatsoen moeten hebben hen niet “eigen schuld” in het graf achterna te roepen. Is dat werkelijk teveel gevraagd?

Bron:
http://boess.welt.de
Auteur: Gideon Böss

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Appeasement, Censuur, demoniseren, Dhimmitude, Hypocrisie, Islam, lafheid, Persvrijheid, praatjesmakers, Rotzakken, Vrijheid van meningsuiting. Bookmark de permalink .

22 reacties op Ze waren Charlie, nu zijn ze weer zichzelf

  1. paulzwueste zegt:

    Ze waren helemaal GEEN Charlie! Ze deden maar alsof want anders waren ze nu niet zichzelf!
    Err is en was geen enkel verschil. Alléén de buitenkant was anders!

    Like

  2. Theresa Geissler zegt:

    Wat zegt het in feite ook:: “Je suis Charlie…..” Is daarmee wel ondubbelzinnig aangetoond, dat Charlie het SLACHTOFFER is, in plaats van de DADER?
    Zolang je de dader niet eens mer naam en toenaam mag aanduiden, blijft dat nogal moeilijk….

    Like

  3. Republikein zegt:

    Verhip, die afbeelding is niet topics Bert, deze wel. excusez.

    Like

  4. Jade zegt:

    De laatste editie wordt ineens in miljoenen exemplaren gedrukt…
    Enig idee waar al dat geld naartoe gaat???
    http://www.quotenet.nl/Nieuws/De-Rothschild-s-drukken-Charlie-Hebdo-Wij-twijfelden-of-we-krant-moeten-uitgeven-142940

    Like

  5. luckybee zegt:

    Daar om heb ik de voorkeur voor Karel Martel,de slagt bij Tours was waar, en echtgebeurd.Waar hij de laatste Kalief der Omayaden Abd el Rachman al Ghafiqui heeft gedood.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Poitiers_%28732%29

    Like

  6. leefbarbaar zegt:

    Deze moordpartij was ook weer een enorm succes voor de linxe kerk. Een geweldig mediaspektakel. Net als de moord op meneer van Gogh. Onderschat nooit de macht van de media, wat zwart is wordt wit, wat fout is wordt goud.

    Like

  7. Jan zegt:

    The terror leader with links to Paris extremists we can’t kick out: Illegal immigrant from Algeria jailed in Britain is still here because he ‘has right to family life’
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2915343/The-terror-leader-links-Paris-extremists-t-kick-Illegal-immigrant-Algeria-jailed-Britain-right-family-life.html

    Like

  8. Jules Vismale zegt:

    Toch kan het ook anders als iemand denkt dat hij niets iets later toch nog iets kan worden! In de Bijbel stonden zelfs verhalen over Richters die het volk van Israël steeds moesten verlossen van heidense volkeren die zij ooit hadden verjaagd of gedood! Dat helaas veel joden constant terugvielen op hun oude fouten en dat die bereid waren om andere joden, die daar verzet tegen boden, te verdrijven of te doden bewijst dit Bijbelse verhaal:

    Gideon, de dappere held (Richteren)

    Deze keer nemen we u graag mee naar het boek Richteren. Dit boek heeft twee kanten: een donkere en een lichte kant, gelijk naar de huidige maatschappij. De donkere kant is dat het boek vertelt over hoe het volk Israël God keer op keer de rug toekeerde en door eigen schuld in grote problemen kwam. De lichte kant is dat God telkens weer uitkomst gaf, wanneer de Israëlieten in de nood tot Hem riepen.

    Zo is God. ‘Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet’ (2 Timoteüs 2:13). Hoe gaf God toen uitkomst? Door de Richters. De nieuwe Bijbelvertaling spreekt van rechters. Dat is ook wel een mooie benaming. Het woord rechters heeft namelijk alles te maken met wat wij noemen ‘rechtzetten’.
    En dat hebben die rechters precies zo gedaan. Er moest nogal eens wat rechtgezet worden in Israël. Zeker ook in het dienen van God. Rechter zijn was niet altijd een functie voor het hele leven. Wel zijn er een paar rechters geweest die behoorlijk lang hun taak hebben vervuld. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Gideon en Simson.

    Vanavond gaan we het hebben over Gideon die ooit werd uitgekozen om de Midjamieten, een roofzuchtig woestijnvolk, te bestrijden. Hij heeft bij ons een vrij goede naam. God noemt Gideon bij zijn roeping dan ook ‘dappere krijgsman’.
    Het is heel leerzaam om te lezen hoe Gideon een dappere krijgsman is geworden. Eerst een soort van situatieschets. Het gaat over de tijd na de verovering van het land Kanaän, dus na de dood van Jozua tot aan de tijd, waarin Israël een koninkrijk werd. Die periode bestrijkt toch wel zo’n kleine driehonderd jaar.
    Aan het optreden van Gideon gaat een periode van veertig jaar rust vooraf. Dankzij het heldhaftige optreden van de twee Richters, Debora en Barak, die de wrede koning Jabin van de Kanaänieten en zijn generaal Sisera versloegen. Maar toen ging het opnieuw mis. Het ontbrak Israël wederom aan een krachtige leider.
    Het volk koos ervoor om opnieuw eigen wegen in te slaan, iets wat vaak voortkomt in een normloze maatschappij, zonder leiders. De mensen vroegen steeds minder naar Gods wil en dat is iets wat tegenwoordig nog veel erger lijkt!
    Ze dienden opnieuw andere goden die wel uitgerust werden met ogen, oren, mond, neus en handen maar totaal NIETS zagen, hoorden, spraken, ruikten of voelden!

    Situatieschets

    Dan is het niet verwonderlijk dat God het volk aan zijn lot overlaat. God gaf Israël in handen van Midjam (de Midjamieten). Dit volk stroopte samen met Amalek (de Amalekieten) en oostelijke stammen het hele grondgebied van Israël af op zoek naar voedsel, dieren en buit. Als menselijke sprinkhanen roofden en verwoesten zij het platteland van Israël en doodden iedereen die zij op hun pad tegenkwamen!
    Het land stortte opnieuw in een crisis. Nood leert bidden, ook toen, en God hoorde opnieuw. Dat is vaak toch wel een opmerkelijk aspect in dit boek. God reageert zo anders dan wij mensen. Want wat gebeurde er?
    Eerst stuurde de HERE een profeet, die aangaf waarom het volk in zo’n noodsituatie verkeerde. Het volk had immers weer niet geluisterd naar de stem van de God. Toen riep God uiteindelijk Gideon om Richter te zijn.
    Wie was Gideon eigenlijk? Gideon was de zoon van Joas uit de stam Manasse. Zijn daden staan beschreven in hoofdstuk 6 tot en met 8. Zijn vader had ook een altaar, gewijd aan Baäl. Dat zegt veel over de godsdienstige situatie in die tijd. ‘De HERE zij met u, dappere held.’
    Met die woorden begroette de Engel van de HEER Gideon die bezig was om tarwe te dorsten. Mooie woorden waren dat: strijdbare held!
    Zelf vond Gideon zich helemaal niet zo strijdbaar, maar zo zag de HERE hem wel. Toch is Gideon een strijdbare held geworden. Maar langs een heel bijzondere weg.

    Gideons roeping

    In Richteren 6 staat de roeping van Gideon beschreven. Als je dit hoofdstuk leest, krijg je niet het beeld van een onverschrokken held. Gideon is tarwe aan het uitkloppen in de wijnpers. Hij doet dat op een ongewone manier en op een vreemde plek. Hij probeert nog wat van de oogst te redden uit de handen van de Midjamieten, die al zeven jaar lang alles wegroven en vernielen.
    Hij, een held? Hij voelt zich niet opgewassen tegen de dreiging om zich heen. Het zijn donkere tijden. God lijkt Zijn volk vergeten te zijn. Als Gideon God antwoordt, voel je het protest. ‘Maar mag ik u iets vragen? Als de Heer ons helpt, waarom gebeuren al deze vreselijke dingen dan? Onze voorouders hebben ons verteld dat de Heer wonderen doet, en dat hij ons uit Egypte bevrijd heeft. Maar nu heeft hij ons in de steek gelaten, en worden wij onderdrukt door de Midjanieten. Waarom doet hij nu geen wonder?’ (Richteren 6:13).
    De engel trekt zich totaal niets aan van het bezwaar van Gideon. Gideon krijgt van de engel namelijk de opdracht om moed te tonen en zijn volk te gaan bevrijden (Richteren 6:14). Maar Gideon protesteert. ‘Hoe moet ik Israël redden? Ik kom uit de onbelangrijkste familie van de stam Manasse, en ik ben ook nog de jongste!’ (Richteren 6:15). Maar ook de engel van de HERE houdt vol en trekt zijn opdracht niet in. ‘Dat kunt gij omdat Ik u namelijk bijsta.’ (Richteren 6:16).

    Nog geeft Gideon niet toe. Hij wil eerst nog meer zekerheid daar hij niet weet dat hij met een engel te doen heeft.en zegt: ‘Geef mij een teken.’ Gideon biedt de engel ook een maaltijd aan. Tijdens of na de maaltijd kan er misschien wel doorgepraat worden. Wie weet kan hij de engel op andere gedachten brengen.
    Maar als Gideon met de maaltijd terugkomt, moet hij die op een rots leggen. Als zijn gast het eten aanraakt, stijgt een groot vuur op uit de rots en verteert dit vuur de gaven als een groot offer. Gideon schrikt dan enorm.

    Gideon is bang

    Het lijkt erop dat hij nu pas doorheeft dat hij niet met zomaar een engel gesproken heeft. Dit is de Engel van de HERE. Gideon wordt bang. Wat is God nu dichtbij! Hij schreeuwt het uit: ‘Ach, Heere, HEERE! Daarom, omdat ik een Engel van de HEERE heb gezien, van aangezicht tot aangezicht, zal ik sterven! HERE, wie zal voor U bestaan?’ (Richteren 6:22).
    Dan spreekt God tot Gideon. God wil niet dat Gideon bang voor Hem is: ‘Vrede zij met u, vrees niet want gij zult niet sterven.’ Even terzijde: De uitspraak ‘vrees niet’ komt heel wat keren in de Bijbel voor. ‘Vrees niet!’ Het is altijd weer een wonder als je beseft hoe groot God is. ‘Vrees niet’ is een mini-samenvatting van het hele evangelie.
    Blijkbaar is Gideon nu eindelijk overtuigd. en Dan Gideon krijgt zijn eerste opdracht. Hij moet het altaar van de afgod Baäl, het altaar van zijn vader dus, omverhalen. Daarna moet hij een altaar voor God bouwen en daar een stier van zijn vader op offeren. ’s Nachts in het donker voert Gideon de opdracht uit. Hij is echter nog steeds bang. Bang voor zijn familie, bang voor zijn omgeving (Richteren 6:27).
    Als hij de volgende dag ontmaskerd wordt en de razende aanhangers van Baäl hierna Gideon willen lynchen, vlucht hij weg. Zijn vader redt niettemin zijn zoon van de woedende menigte door te zeggen: “U wilt het voor Baäl opnemen omdat zijn altaar door mijn zoon is verwoest? U wilt hem te hulp komen? Wie het voor Baäl opneemt, zal nog voor de ochtend sterven! Als Baäl namelijk een machtige god is, zal hij wel voor zichzelf opkomen wanneer iemand zijn altaar heeft gesloopt.”
    Deed Gideons vader dit bewust of onbewust? Het kan ook zijn dat Joas dit juist deed daar hij een aantal zonen had verloren door toedoen van de Midjamieten en hij toen alleen Gideon had overgehouden ofschoon deze zelf ook al vader was.
    Waarschijnlijk niet lange tijd daarna krijgt Gideon een grotere taak van de HERE. De Midjamieten rukken wederom op. God geeft Gideon de opdracht om nu rechter te zijn. En deze keer protesteert Gideon niet.

    Onbegrijpelijke God

    Gideon slaat alarm, blaast op de ramshoorn en hij zendt boden het land door om de mensen op te roepen zich bij hem aan te sluiten. Waar haalt hij dat lef vandaan? Het geheim staat in Richteren 6:34. Daar lezen we dat de Geest van de HEER over Gideon kwam.
    Opnieuw vraagt hij een teken van God of hij wel op de goede weg zit in de vorm van een wollen deken die de volgende dag nat wordt met een droge grond eromheen en later een droge wollen deken met een natte grond eromheen.
    Gideon was inderdaad van nature geen held. Maar God máákte Gideon tot een held. Maar liefst 32.000 mensen geven gehoor aan de oproep van Gideon. Je zou zeggen: wat een zegeningen! Gideon staat er niet alleen voor.
    Maar dan laat God weten dat zijn leger veel te groot is daar Hij niet de indruk wil wekken dat dit leger de Midjamieten op eigen kracht kan verslaan. Iedereen die bang is, mag vertrekken. Er vertrekken uiteindelijk 22.000 personen. Een enorme aderlating.
    Het wordt nog onbegrijpelijker, wanneer God opnieuw aan Gideon laat weten dat ook dit leger van 10.000 man nog veel te groot is. Iedereen moet dan naar de waterkant om water te drinken. Alleen degenen die water drinken met de hand aan de mond en voorzichtig rondkijken om potentiële vijanden te bespeuren mogen blijven. Uiteindelijk houdt Gideon een klein minilegertje van driehonderd man over. Dit was een onmogelijke taak.
    Maar in die nacht sprak God: ‘Gideon sta op! Val het kamp van de Midjanieten aan. Ik zorg ervoor dat gij hen verslaat.’
    Gideon nam niettemin op een donkere nacht met zijn wapendrager ongemerkt poolshoogte in het kamp van de Midjamieten en hij hoorde één van hen zeggen tegen een andere in een tent dat hij in een filosofische droom zag dat een ronde gerstekoek het kamp inrolde endaar een tent omver wierp!
    De ander antwoordde daarop: “Dat is het teken dat God ons namelijk via Gideon aan Hem heeft overgeleverd want Gideon stelde namelijk die koek voor!”

    Bemoediging

    U kent vast de rest van het verhaal. Het is wereldberoemd. In drie groepen van honderd man bliezen de mannen van Gideon op hun ramshorens. Ze maakten een enorm kabaal met kruiken, die ze stuksloegen. Zwaaiden met hun fakkels en riepen: ‘Voor de HERE en voor Gideon.’
    Enorme paniek en verwarring ontstond zo bij de Midjamieten daar zij meenden dat een groot leger hem omsingelde! Ze vielen daarop elkaar in het aan omdat ze in iedereen een vijand zagen . Het leger sloeg op de vlucht waarna Gideon de achtervolging inzette.
    Een aantal legeraanvoerders van de Midjamieten werden toen door zijn volgelingen gedood en Gideon wilde daarop twee koningen van Midjam, Zebach en Salmunna, in handen krijgen omdat zij namelijk de broers van Gideon hadden vermoord!
    Toen Gideon echter aan die inwoners van twee steden, Sukkot en Penuel, vroeg of zij zijn leger te eten wilden geven omdat ze uitgeput raakten kreeg hij van het stadsbestuur van beide steden alleen maar hoon en spot over zich heen!
    En toen zwoer Gideon tegen het bestuur van Sukkot: “Als Zebach en Salmunna in mijn handen vallen zal ik jullie laten afranselen met distels en doornstruiken uit de woestijn!”
    En tegen de inwoners van Penuel zwoer Gideon: “Als Zebach en Salmunna in mijn handen vallen zal ik jullie toren verwoesten en jullie hierna wegvagen!”
    En alzo geschiedde: Gideon nam de beide koningen gevangen en hij bracht ten uitvoer over beide rebbelende steden wat hij had gezworen!
    Daarna vroeg hij aan Zebach en Salmunna: “Hoe zagen de mannen eruit die u bij Tabor hebt vermoord?”
    Zij antwoordden: “Zij leken sprekend op u en ieder had het uiterlijk van een prins!”
    Gideon zei daarop: “Dat waren dus mijn broers, de zonen van mijn moeder, en zowaar de Here leeft zou ik u laten leven als gij hen niet had gedood!”
    Hij gaf daarop zijn oudste zoon Jeter het bevel om de twee koningen te doden maar die durfde dat niet omdat hij nog maar een jongen was.
    Zebach en Salmunna gaven daarop het antwoord: “Waarom doodt u ons gewoon zelf niet? U bezit daar tenslotte voldoende kracht voor!”
    En Gideon doodde daarop de beide koningen, de moordenaars van zijn broers, en hij nam alle schatten mee die op de Midjamieten waren buitgemaakt.

    Wat een overwinning! Gideon was van nature geen held. Maar God maakte van Gideon een held. Natuurlijk heeft Gideon zijn steentje hieraan bijgedragen en wees hij later het aanbod van de joden af die hem toen tot koning wilden uitroepen. Als Gideon rustig thuis was blijven zitten, was dit allemaal niet gebeurd.
    Maar toen Hij door God Zelf werd aangespoord, kwam hij onmiddellijk in actie. Niet in eigen kracht, maar in Gods kracht. ‘Dappere krijgsman.’ Dat maakte God van hem. Wat een bemoediging voor ons. Misschien roept God u ook wel tot een taak, waarvan u denkt dat het u nooit zal lukken.
    Met Gods hulp is het mogelijk om zelfs de sterkste vijanden te verslaan.

    Als wij in deze maatschappij kerels van het kaliber zoals Gideon hadden dan konden wij inderdaad een heel stel ongelovige linkse bestuurders en geloofsmisbruikende “gelovigen” verslaan die anderen gelovigen juist als ongelovigen zien!
    En zelfs deze eerste opgenoemde groeperingen zullen oftewel door anderen worden vernietigd of zichzelf gaan vernietigen, gelijk zoals het de Midjamieten verging en later ook Abimélech, de moordlustige en machtslustige (onwettige) zoon van de prostituee van Gideon!
    Deze had namelijk zichzelf uitverkozen als koning over Israël in Sichem en met hun hulp zijn 70 halfbroers omgebracht met wie hij de macht niet wou delen!
    Jotam, de jongste zoon van Gideon en de enigste overlevende halfbroer van Abimélech, sprak toen echter een vreselijke filosofische vloek uit over Sichem en Abimélech wat inhield dat zij ooit elkaar eens zouden gaan uitroeien omdat ze namelijk NOOIT elkaars bondgenoten konden zijn geweest, gelijk naar wat links en de islam hier met elkaar hebben!

    Like

    • Jules Vismale zegt:

      Zou de webmaster het verhaal over Gideon eventueel kennen?

      Like

      • Piet Snot zegt:

        Zo vraag ik mij zelf wel eens af of Bert van haring met uitjes houd.

        Geliked door 1 persoon

      • Jules Vismale zegt:

        Jammer genoeg heb ik nog geen reactie van de webmaster vernomen!

        Like

      • E.J. Bron zegt:

        Sorry, heb ik iets gemist in de snelheid van het modereren. Vaak modereer ik alleen op naam van de (hier bekende) commenter, namelijk vertrouwd of niet vertrouwd/twijfelachtig, en laat ik het comment door.

        Like

      • Piet Snot zegt:

        Jules, denk jij nou echt, werkelijk waar dat ik dat wil weten?

        Geliked door 2 people

      • Trucker zegt:

        @𝙋𝙞𝙚𝙩 𝙎𝙣𝙤𝙩 𝙯𝙚𝙜𝙩:9 𝙨𝙚𝙥𝙩𝙚𝙢𝙗𝙚𝙧 2019 𝙤𝙢 22:05

        “…𝙕𝙤 𝙫𝙧𝙖𝙖𝙜 𝙞𝙠 𝙢𝙞𝙟 𝙯𝙚𝙡𝙛 𝙬𝙚𝙡 𝙚𝙚𝙣𝙨 𝙖𝙛 𝙤𝙛 𝘽𝙚𝙧𝙩 𝙫𝙖𝙣 𝙝𝙖𝙧𝙞𝙣𝙜 𝙢𝙚𝙩 𝙪𝙞𝙩𝙟𝙚𝙨 𝙝𝙤𝙪𝙙….”

        Hey Snot, vraag dat eens aan Tistochwat of Tineke, die weten er vast alles over wat Bert lust of niet 🙂

        Geliked door 3 people

    • Jules Vismale zegt:

      @Piet Snot, ik bedoelde met mijn reactie over Gideon de mening van de webmaster en die jou zeker niet!

      Geliked door 1 persoon

      • Piet Snot zegt:

        Dat weet ik toch, jij vraagt dit soort vragen wel vaker.
        Wat zal ie daar van vinden, en hoe zal ie daar over denken , zal hij er ook zo over denken, enz…………..
        En meer van soort vragen.
        Meestal vragen kinderen dat soort dingen aan iemand, en jij natuurlijk.

        Like

      • Piet Snot zegt:

        En bij kleuters moet je ook nooit “voordringen” met een vraag, want dan worden ze boos.
        Ik vroeg het eerder dan jij, dus jij mag nog niks vragen, en jij bent nog niet aan de beurt.
        Krijg je dan te horen van zo’n stampvoetende kleuter.
        Jij doet ongeveer hetzelfde.
        Die van jou wil ik zeker niet weten, die is stom, ik wil eerst wat weten van Bert op mijn vraag, dan ben jij pas aan de beurt. Lekker puh.

        Like

      • Trucker zegt:

        Hey Snot, slecht voor je lever je zo vaak druk maken om niks.
        Jules schrijft altijd mooie verhaaltjes kan je toch niks tegen hebben.

        Like

      • Piet Snot zegt:

        Trucker, ik maak mij niet druk hierom, ik kom niet meer bij van het lachen om zoveel kleuter gedrag hier.
        Mooie verhalen als je van oude oorlog verhalen houd of van kleuter sprookjes, zal je bedoelen.
        Zelf mensen die het wel mee gemaakt hebben, hebben het niet zo vaak over de oorlog als Jules. En steeds weer dezelfde herhalingen, elke keer weer.
        Je kan geen tv meer aan zetten of er verschijnt weer zo’n oorlog documentaire, elke dag weer. Jaar in jaar uit.
        Daar is blijkbaar meer beeld materiaal van dan dat de oorlog in totaal geduurd heeft in tijd.
        Misschien heb ik wel iets tegen mensen die het alleen maar over vroeger kunnen zeuren en wat er toen gebeurt is.
        Ik ben blij dat ik nooit zo’n vervelende opa of oma had, maar die leefden dan ook in het heden.

        Like

  9. Jules Vismale zegt:

    @Trucker, Piet Snot of Bert kent blijkbaar Gideon nog niet eens omdat hij/ze blijkbaar de Bijbel nog niet eens hebben gelezen en daarbij herhaal ik dit weer opnieuw: Mijn vraag over het verhaal van Gideon was voor de webmaster bedoeld en voor niemand anders!

    Geliked door 1 persoon

    • Piet Snot zegt:

      Dan had je het moeten opsturen naar – bron.contact@gmail.com – en het niet hier op de site moeten plaatsen, als het alleen voor Bert bedoeld was.
      Dan had ook niemand anders het geweten of gelezen.

      Like

      • Jules Vismale zegt:

        En nog even over die “vervelende” herhalingen (de beperking die ik heb maakt dit juist allemaal mogelijk en die ga ik jou echt niet aan je neus hangen) terug te komen; als jij een aantal kennissen van mij had gekend en tussen hen in had gezeten dan had je al deze herhalingen aan preoccupaties voorbij zien komen en horen waaronder: “Papier hier”, Duitse muziek, treintijden, extreem slecht weer, trolleybussen, Bassie en Adriaan, krokodillenvlees, papieren pijltjes, strips, SS-rangen enz, enz..!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s