Kinderen migranten vaker probleemleerling

Screenshot_23

Meer opstandig, antisociaal gedrag en agressie dan autochtone klasgenoten.

Kinderen van migranten vertonen gedurende hun basisschooltijd meer opstandig, antisociaal gedrag en agressie dan autochtone klasgenoten. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag op basis van promotieonderzoek van Bouchra Ftitache van de Vrije Universiteit.

Het onderzoek was vooral gericht op kinderen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. “De grote effecten van etniciteit die zijn gevonden in probleemgedrag gedurende de hele basisschooltijd, kunnen als alarmerend beschouwd worden”, aldus Ftitache in het onderzoek.

De onderzoekster pleit ervoor om in een vroeg stadium meer aandacht te besteden aan kinderen van niet-westerse afkomst om het verhoogde risico op psychische en sociaal-maatschappelijke problemen tegen te gaan.

Bron:
http://nieuws.thepostonline.nl
(h/t “Wachteres”)
Post online

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Integratie", "Verrijking", Allochtonen, asielwaanzin, cultuurrelativisme, Hypocrisie, Immigratie, Krankzinnigheid, landverraad, Multiculti, Nederland, nieuw fascisme, Overheid, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

23 reacties op Kinderen migranten vaker probleemleerling

  1. Jan zegt:

    En weer mogen leraren dit probleem oplossen terwijl kinderen van de ouders zijn.

    Ftitache onderzocht mogelijke verklaringen voor etnische verschillen in gedragsontwikkeling over de gehele schoolperiode van groep 3 tot en met groep 8, en op de Cito Eindtoets. Mogelijke verklaringen zijn volgens haar dat niet-Westerse kinderen mogelijk kwetsbaarder zijn voor (vormen van) sociale uitsluiting, wat de kans kan vergroten dat zij dan ook uitwijken naar het vinden van aansluiting bij andere groepen, bijvoorbeeld bij een etnisch vergelijkbare groep en/of een groep met een soortgelijke maatschappelijke positie, die het makkelijker maken om zich met elkaar te kunnen identificeren. Hoewel kinderen van niet-Westerse migranten meer moeilijkheden ervaren met gedrag op school, blijven de verschillen met kinderen van Nederlandse afkomst hetzelfde over de hele basisschoolperiode.
    Gevolgen voor de praktijk

    De bevindingen uit haar promotieonderzoek hebben praktische en theoretische implicaties voor onderzoekers, beleidsmakers, (school)psychologen, onderwijzers, en onderwijs- en gezondheidszorginstellingen die te maken hebben met etnisch diverse jeugd. Zo onderstreept Ftitache het belang van vroegtijdige preventieve interventies die erop gericht zijn om de sociale status en gedragsregulatie van kinderen van niet-Westerse migranten te verbeteren.

    Ook zouden niet-Westerse migrantenkinderen baat kunnen hebben bij voor- of vroegschoolse interventieprogramma’s waarin ze getraind worden in het reguleren van hun eigen gedrag en aandacht, in hun Nederlandse taalbeheersing, en in het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden. Ftitache: “Schoolprogramma’s zijn hierbij een efficiënte en kosteneffectieve methode”.

    Psychosocial and Educational Adjustment of Ethnic Minority Elementary School Children in the Netherlands
    http://dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/52607

    Like

  2. delamontagne zegt:

    Ik las dit als een van de eerste artikels in de krant vanmorgen. Sorry ervoor, maar schoot eigenlijk in de lach. Wat een onnozelheid. Als men naar mensen uit de praktijk had geluisterd, wist men dit 20 jaar geleden al.
    Die problemen waren o.a. allang bekend bij leraren e.d.
    Maar naar hen werd toch nooit geluisterd.

    Like

  3. Sjaak zegt:

    Hier moet wel deferenzeert worden tussen moslim of niet moslim !
    Ik ken ettelijke mensen van ras en couleur die niet infizeert zijn met
    de achterlijke Islam en die hebben een evenzo normale onderwijs
    ontwikkeling als iedere andere Europeer !

    Like

  4. Ildiko zegt:

    Geen leraar kan meer geven wat ouders kunnen. Deze gezinnen zou verplicht naar een westerse reservaat moeten waar ze de westerse normen en waarden leren, weigering = gelijk teruggestuurd worden.

    Like

  5. Theresa Geissler zegt:

    “De onderzoekster pleit ervoor om in een vroeg stadium meer aandacht te besteden aan kinderen van niet-westerse afkomst……enzovoort enzovoort.”
    Nou, prachtig hoor! Maar wat denkt ze dan, dat er aansluitend gebeuren moet?
    Om iets te bereiken bij die kinderen, zou je meteen hun hele huiselijke omgeving “aandacht moeten geven” en dan zal ze gauw genoeg merken, dat je op zúlke ingesleten patronen stuit, dat er geen doorkomen aan is! -Wat ze misschien in haar achterhoofd ook wel weet, aangezien haar naam op een, eveneens, Marokkaanse achtergrond duidt. Verder krijg je hier uiteraard niet dat hele onderzoek te lezen, maar je vraagt je wèl af, over welke ‘psychische -en sociaal-maatschappelijke problemen’ zij zich dan zo ’n zorgen maakt:
    Het lefgozerige gedrag en de neiging van, met name jongens, tot bendevorming? Ja, spijt me: Dat wordt in die kringen als normaal beschouwd. Hun vaders deden het vroeger precies zó, dus kun je daar niet veel heil van verwachten. Wordt er eigenlijk in dat onderzoek nog aandacht besteed aan de positie van de MEIDEN? Doorgaans wordt er nogal gauw gezegd: Meisjes zijn braver, spijbelen niet, halen goede resultaten, dus dat is niet zo ’n probleem. Nee, nee: Op die foto zie je er anders vier of vijf met een HOOFDDOEK om zitten, hoewel dat in de westerse samenleving als onnodig, overbodig en selectief, dus: onderdrúkkend wordt beschouwd, zelfs in de zwaarste gelovige kringen. Ergo is dat óók een probleem, dat aangepakt zou moeten worden, al betwijfel ik of daar in het onderzoek voldoende gewag van wordt gemaakt. Misschien heel even, zijdelings, zoals je vaker ziet. Dat is echter niet genoeg.

    Like

  6. Cathja zegt:

    Doordat de ouders het vertikken om hun kinderen te leren dat ze in Nederland in een moderne en vrije maatschappij leven, waar nu eenmaal andere regels gelden dan in het thuisland, is het eerder logisch dan onlogisch dat de kinderen afwijkend en brutaal/a-sociaal gedrag gaan vertonen.
    Dat de overheid indirect de rekening gepresenteerd krijgt door onaangepast gedrag (hulpverlening in allerlei vorm), is eigenlijk te gek voor woorden.
    Ik denk dat het de ouders duidelijk gemaakt moet worden dat wanneer hun kinderen zich willens en wetens opstandig en agressief gedragen, dit gevolgen kan hebben voor de kinderbijslag. Immers, er moeten hoge kosten worden gemaakt om de taken die de ouders laten liggen, door deskundigen te laten verrichten. Psychologische hulp is erg duur, en het kan niet zo zijn dat de Nederlandse belastingbetaler hiervoor óók alweer op moet draaien.
    Ouders zijn primair verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen.

    Like

    • daiyu-ninja zegt:

      Cathja zegt:
      17 april 2015 om 09:40

      Ik denk dat het de ouders duidelijk gemaakt moet worden dat wanneer hun kinderen zich willens en wetens opstandig en agressief gedragen, dit gevolgen kan hebben voor de kinderbijslag. Immers, er moeten hoge kosten worden gemaakt om de taken die de ouders laten liggen,…………………………………………..

      Strak plan.

      Like

  7. Berthe zegt:

    Haar aanbeveling: in een VROEG STADIUM nog meer professionele hulp.
    Mijn aanbeveling: in een NOG VROEGER STADIUM familie naar land van herkomst brengen!!

    Like

    • Driek zegt:

      Berthe zegt: in een NOG VROEGER STADIUM familie naar land van herkomst brengen!!

      Ja, Berthe, wat we hier niet allemaal moeten doen om die lui een beetje passend te maken in onze maatschappij. In de jaren vijftig en zestig emigreerden veel Nederlanders naar Canada en Australië, en die zaten ver voor hun vertrek iedere avond Engels te leren. Ze schaften zich ook boeken aan over het land, zodat ze een idee hadden. Maar die islamitische mensen hebben totaal geen interesse. Inderdaad, mijn aanbeveling is om ze in een vroeg stadium naar het land van herkomst te brengen. Allemaal. Maar dat is een wensdroom.

      Like

      • paulzwueste zegt:

        Mijn familie emigreerde in de jaren 50 naar Canada.
        Zij moesten een examen afleggen om te bewijzen dat ze in voldoende mate de Engelse taal machtig waren.
        Ze moesten een baan hebben.
        Ze moesten’n ruime financiële borg storten.
        En ze moesten mensen vinden die borg voor ze konden staan.
        Als je nu ziet op wat voor een volslagen waanzinnige wijze het schuim der aarde massaal onze landen binnen mag stromen, weet je dat in de toekomst deze periode in de naoorlogse Europese geschiedenis opgetekend zal worden als de grootste ramp die Europa zichzelf zal hebben aangedaan!

        Like

  8. Thoth zegt:

    Oud probleem… In Engeland hebben ze zo’n 15 jaar geleden ook een onderzoek gedaan. Probleem was dat de kinderen altijd de taal eerst ontwikkelde waar ze vandaan kwamen en daarna een 2e taal, nl. Engels. De kinderen waren o.a. niet goed in mathematische problemen.

    Like

  9. beatsme zegt:

    Samenvattende, er zijn conflictuerende cultuurverschillen, wat stress levert voor kinderen, naast dat de sociale status van de omgeving ook van invloed is.

    In een policolor multicultuur versmelten ze toch allemaal tot global village kennis economie kids?
    Zoals in het Midden Oosten bijvoorbeeld?

    Beatsme…

    Like

  10. BertG. zegt:

    Dat is nou net het enigste wat ze thuis wel geleerd hebben.
    Om zich nooit aan wie dan ook te aanpassen en zeker niet aan een ongelovige of een vrouw.
    Tel daarbij op dat misschien wel de helft uit inteelt bestaat (als het er niet meer zijn) en een extreem laag IQ als gevolg hiervan.
    Dit was bij de 1ste generatie zo en daar is tot op heden niets aan veranderd.
    Het gif wordt er thuis ingegoten vanaf het moment dat ze hun ogen open kunnen doen.
    En daar een combinatie van islam en vooral de eigen taal bij en je hebt weer een generatie onmogelijke mensen waar nooit iets mee te beginnen valt.
    En dat zie je weer terug als ze ietsje ouder zijn op straat waar de vervolg carrière kan beginnen in terreur en diefstal. En dat zal nooit veranderen ook. Het begint thuis.
    Tot zover het onderzoek, open deur intrappen.

    Like

  11. elisamad2013 zegt:

    De asiel en emigrantenkinderen kunnen er niets aan doen…Schuld zijn de Ouders.
    Ik zelf heb 17 jaar met mijn dochtertje vanaf dat zij 1 jr was,in Italie gewoond (én gewerkt) Ik sprak altijd Italiaans met haar kwam veel bij Italiaanse families en bracht haar in een kinder-creche onder bij de nonnetjes..Na een paar jaar was zij trots,beter i=Italiaans te kunnen spreken als ik.
    Alleen zo lukt het integreren…Je kan dan alsnog je leef cultuur uit het land van herkomst houden,alhoewel ik vind/vond dat Nederland niet echt veel dingen heeft die beter zijn als in Italië.Dat begon bij het eten en ook het gedrag van kinderen en volwassenen onder elkaar is veel respectvoller!
    Ook vind ik dat bv Turken die in Duitsland wonen heel veel beter gekleed gaan en beter de nieuwe taal spraken als “onze”Turken,die hebben nl het soms slordige NL gedrag ten dele overgenomen!

    Like

  12. koddebeier zegt:

    De opvoeding deugt niet, daar zit het probleem !!

    Like

  13. Niet alleen probleemleerlingen,maar ook nog eens wandelende problemen voor hun Nederlandse omgeving door gebrek aan opvoeding!En niet te vergeten hun chronisch verkeerde genen door inteelt!

    Like

  14. VarAway zegt:

    Lees even GOED beste reaguurders:
    “Bouchra Ftitache” van de “Vrije Universiteit”.
    Een oud verhaal dat iedereen met gezond verstand
    al langer dan 1 generatie WEET.
    Hier wordt dus een Promotie Onderzoek geschreven
    voor een Doctor’s titel aan de meest linkse prut UNI
    van NL.
    De uitkomst staat al vast: MEER geld naar de niet
    westerse leerlingen.
    Is er ergens een probleem? Niet aanpakken, maar
    MEER geld er in pompen, Studiegroepje hier, congresje
    daar, workshopje hier, Masterklasje daar, terwijl de arme
    “docent” ( vroeger gewoon eerzaam “onderwijzer” genoemd)
    moet proberen deze probleem jongeren iets te LEREN!

    Bent U wel eens op bezoek geweest op schooljes in hun
    thuislanden? Moet u toch maar eens doen!
    Keurig, rustig, orde, tucht, beleefdheid en “respecckkkt”!
    Kijk het TUIG hier in NL zich eens benemen?
    Ik ben blij dat mijn kinderen nog net tijdig op een fatsoen-
    lijke basis school konden opgroeien en leren, Maar ja dat
    waren nog de midden-eind 70tiger jaren…

    Like

  15. Scheerzeep NU zegt:

    Het onderzoek was vooral gericht op kinderen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. “De grote effecten van etniciteit die zijn gevonden in probleemgedrag gedurende de hele basisschooltijd, kunnen als alarmerend beschouwd worden”, aldus Ftitache in het onderzoek.

    De grote effecten van etniciteit die zijn gevonden in probleemgedrag van basisschoolleerlingen kunnen dus worden toegeschreven aan hun etniciteit. Dit is op basis van regelmaat onderzocht door Ftitache..

    Argumentaties ter verklaring (op basis van regelmaat) zien er als volgt uit:
    A is (vaak) de oorzaak voor B.
    B doet zich voor.
    Dus A zal wel het geval zijn (geweest)

    Argumentaties ter voorspelling (op basis van regelmaat) zien er als volgt uit:
    A leidt (vaak) tot B.
    A doet zich voor.
    Dus B zal zich voordoen.

    Kinderen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst zullen gedurende de hele basisschooltijd, als gevolg van de grote effecten van hun etniciteit, probleemgedrag vertonen dat als alarmerend kan worden beschouwd.

    Daar zijn wel voorlopig nog wel even zoet mee.

    Like

  16. Claudia M. zegt:

    Dit is echt niet alleen op school, dit gebeurt ook op straat. Gevolg, kinderen willen niet met elkaar spelen. Meisjes komen al helemaal niet buiten en de jongetjes verstieren de boel buiten, want je hoeft er niets van te zeggen. Je krijgt een “sla-bek” van zo’n blaag van hier tot Tokyo en ’t heertje doet precies waar hij zelf zin heeft en als je niet oppast, kun je een trap voor schenen krijgen. Ik loop helaas niet zo hard dat ik ‘m rotschop terug kan verkopen.

    Dit uit zich ook op de plek waar ik werk; ook hier is het altijd de schuld van een ander. Gelukkig laten wij ons niet ‘ondersneeuwen’, maar dat vergt wel een behoorlijk recht rug! Wat een buitengewoon vervelende mensen zijn dit toch…

    Like

  17. leefbarbaar zegt:

    Wie geboren is voor een islamitisch dubbeltje wordt nooit een kwartje. Ook geen gulden. Ook geen euro. Ouders / islam: drie keer niks.

    Like

  18. Jan zegt:

    Collectant Hartstichting geen fan van eerlijk delen

    Collectant (79) verjaagt rovers

    Een 79-jarige collectant van de Hartstichting heeft donderdagavond in Den Bosch twee jonge aanvallers van zich afgeslagen. Het duo wilde de man beroven, maar droop zonder buit af toen de collectant van zich af beet. De politie is op zoek naar de twee jongens.

    Het tweetal viel de man aan op de Aert van Nesstraat en probeerde de collectebus af te pakken. De bejaarde collectant schopte de aanvallers en haalde uit met zijn collectebus.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/23938675/__Collectant__79__verjaagt_rovers__.html

    Like

  19. Dot zegt:

    Opstandig, antisociaal en agressief en ook antisemiet, racistisch, vrouwenhater, liegen en stelen kun jij rustig erbij noemen.

    Like

  20. luckybee zegt:

    Dat betekent dat wij nog meer voor ze moeten betalen?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s