Architect Le Corbusier was een fascist die Joden haatte

Screenshot_63

(Door: Oliver Lane – Vertaling: “Vederso”)

Er is naar buiten gekomen dat de erkende Zwitsers-Franse ontwerper Le Corbusier een “zeer duidelijke”, “een door en door fascist” was die hatelijke artikelen over Joden schreef en nazileider Adolf Hitler prees voor zijn “grote werk” in Europa. Een van de meest vooraanstaande architecten van de naoorlogse wereld, Le Corbusier, inspireerde de sloop van binnensteden op grote schaal door betonnen torenflats te bouwen, maar hij wordt nog steeds vereerd en gerespecteerd door stedenbouwkundigen en architecten die zijn autoritaire plannen en grote ontwerpen bewonderen. Vandaag werd bekend dat hij een cryptofascist was, die, ondanks pogingen om zijn politieke opvattingen te verbergen, een actief onderdeel van de Franse fascistische Vichy-regering vormde.

De onthulling komt in twee nieuwe boeken: Xavier de Jarcy – Le Corbusier, un fascisme francais (Albin Michel, 2015), en Francois Chaslin – Un Corbusier (Seuil, 2015). Een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk zal in Parijs te zien zijn, dat ervan is beschuldigd de beschamende politieke geschiedenis van de beroemde architect en ontwerper “wit te wassen”. Het nieuws, waarop lange tijd werd gezinspeeld maar dat nooit eerder overtuigend werd bewezen, kan ook pijnlijk zijn in zijn geboorteland Zwitserland, waar zijn gezicht het tien Franc-bankbiljet siert.

De boeken brengen brieven van Le Corbusier, echte naam Charles-Édouard Jeanneret-Gris, die zei: “Geld, Joden (deels verantwoordelijk), de vrijmetselarij zal de wet voelen … Hitler kan zijn leven bekronen met zijn ´grootse werk´: het geplande ontwerp van Europa”, meldt TheLocal.ch.

Verantwoordelijk voor de sombere, modernistische stijl van veel hedendaagse steden hebben Le Corbusier’s theorieën over architectuur en stedenbouw een aantal van de ergste beslissingen van overheden in het naoorlogse Europa direct beïnvloed.

Screenshot_60

In Birmingham (UK) werden een aantal gebouwen afgebroken om de modernistische, op Corbusier geïnspireerde, Centrale Bibliotheek te bouwen. (rechts op de foto)

Hoewel Le Corbusier nog nooit een gebouw in Engeland heeft ontworpen, werd zijn invloed sterk gevoeld, omdat deze theorieën onbetwist werden onderwezen in Britse universiteiten, wat in steden als Londen en Birmingham van het midden van de 20e eeuw leidde tot de massale vernielingen. Eén van deze ontwikkelingen was de bouw van de “Brutalist”, een omgekeerde piramide als Birmingham’s centrale bibliotheek, die na minder dan 50 jaar werd gesloopt, omdat het niet aan zijn doel voldeed.

De ontwikkeling vereiste de vernietiging van een groot aantal mooie neogotische Victoriaanse gebouwen, waaronder de stadsbibliotheek en het Mason College dat onder zijn alumni twee premiers en een Nobelprijswinnaar kon claimen.

In het buitenland bevat zijn werk onder meer de Unité d’Habitation, een “machine om in te wonen”, die het idee van straten, tuinen en gemeenschappen in het voordeel van hoogbouw en uitgestrekte, winderige ruimtes rondom hen verwierp. Hoewel een totale mislukking inspireerde het tientallen jaren de bouw van hoge torenflats over de hele wereld. Ver verwijderd van de duurzame bakstenen huizen die zij vervangt, werd de torenflat een ander woord voor criminaliteit en ontbering waarvan de ontwerpen tot antisociaal gedrag dreven en isolement veroorzaakten.

Screenshot_59

“Unite D´Habitation” van Le Corbusier

In Groot-Brittannië bleef de obsessie van machtige planners onbetwist, totdat men besefte wat er werd weggenomen. Het idee van monumentenzorg, zoals we die vandaag de dag kennen, is ontstaan uit het verzet tegen de sloop van Euston Station in Londen om te worden vervangen door een modernistische, betonnen bak in 1961.

Hoewel het Euston-project wel doorging en een van de grootste voorbeelden is waar  Engelse industriële architectuur voor altijd verloren ging, deed publieke verontwaardiging voorkomen dat een aantal andere projecten werd uitgevoerd, met inbegrip van de Corbusier-achtige herontwikkeling van Soho, Picadilly Circus, Covent Garden en Whitehall in beton en hoogbouw.

Bron:
www.breitbart.com
Auteur: Oliver Lane

Vertaald uit het Engels door:
”Vederso”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in antisemitisme, Fascisme, Hypocrisie, Jodenhaat, nationaalsocialisme, nazisme, Rotzakken. Bookmark de permalink .

10 reacties op Architect Le Corbusier was een fascist die Joden haatte

  1. paulzwueste zegt:

    Enge man die hele lelijke dingen zei en maakte!

    Like

  2. Erik Bink zegt:

    Dat was al enige tientallen jaren geleden over Le Corbusier bekend. Aan de invloed van Le Corbusier hebben we onder andere “tuin”steden als de Bijlmer te danken. Inderdaad de geest van het “fascisme” in de architectuur. Maar die ademt tegenwoordig vrijwel alle utiliteitsbouw over de hele wereld uit.

    Like

  3. hans zegt:

    Walhallaland voor nare enge hedendaagse vijfde colonnes. Men zou kunnen denken wat een toeval he? Fascisme en architectuur, vooruitziende blik. Waar dit het beste in gedijt dus dan.
    De leeuwendeel van de bevolking vond het altijd verschrikkelijk, die wezenloze betonnen dozen, maar enge socialisten vonden het prachtig. Eindelijk wordt dit eens een onderwerp, alhoewel een beginnetje, maar de meeste weten niet eens wat je bedoelt of zien het verband niet. Net zoals het subsidiëren van die nare agressieve losers-straatcultuur van rap en hiphop. Er zit gewoon een plan achter. Een ding wat ik zeker weet. Het laatste in ieder geval bedoelt om de autochtone bevolking te ontheemen en hun jeugd te hersensspoelen.

    Like

  4. Jan zegt:

    Le Corbusiers architectuur is dan ook een afspiegeling van zijn innerlijk alhoewel hij beweerde te voldoen aan de eisen van de mensen, te weten hun behoefte aan schoonheid die volgens Le Corbusier voortkomt uit het gebruik van elementaire vormen en proportionele geometrie. Als iets aan een behoefte voldoet straalt het schoonheid af, volgens hem. Ook beweerde hij dat architectuur optimistische mensen creëerde. De Functionalisten/De Internationale Stijl, waartoe hij en anderen zoals Ludwig Mies von der Rohe (Bauhaus) behoorden meenden dat de sociale en menselijke problemen veroorzaakt werden door het verkeerde milieu die dus overwonnen kon worden door functionele architectuur. Er werd goedkoop gebouwd met veel gebruik van glas en beton. Gevolg is totale zielloosheid, het tegenovergestelde van wat de Internationale Stijl beweerde.

    Tot de Functionalisten behoorden ook onze eigen Gerrit Rietveld met het (afschuwelijke) Rietveld-Schröderhuis,

    Theo van Doesburg’s Aubette Restaurant (waar je zo snel mogelijk weg wil en nooit weer komt) in Straßburg:

    Le Corbusier’s Villa Savoye, een fantasieloze blokkendoos:

    Een heus klooster van Le Corbusier, La Tourette:

    Brno meende Von der Rohe te moeten verrijken met het Tugendhat House

    Volgens mij was het Louis Khan die de absolute zielloosheid in architectuur wist te leggen met o.a. zijn Parlementsgebouw in Dakha, Bangladesh:

    De gekte zou ook Den Uyl in zijn greep krijgen, want Amsterdam zou een Manhattan aan de Amstel moeten worden waarbij de gehele binnenstad er aan zou moeten geloven:
    http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/26535/amsterdam-behoed-voor-al-te-rigoureuze-kaalslag.html

    Het ‘zoeken naar het essentiele’ vond zijn weerslag op de kunstuitingen (ik vind het geen kunst) van De Stijlgroep (Mondriaan (De Nieuwe Beelding in de schilderkunst), Brancusi, Pevsner, Malevich enz

    Like

    • Jan zegt:

      Afbeelding viel weg
      Theo van Doesburg’s Aubette Restaurant

      Like

      • paulzwueste zegt:

        Ik neem aan dat je het hebt over jouw persoonlijke smaak als je schrijft dat het “Rietveld-Schröderhuis” afschuwelijk is. Ik en velen met mij vinden dit heel boeiend.
        Ik neem aan dat Aubette Restaurant eveneens jouw toets van de kritiek niet kan doorstaan? Ik vind het fantastisch! Je moet nou niet helemaal doordraven Janneman!
        Ik ben het helemaal met je eens dat die ‘Gris’ afschuwelijke zaken heeft ontworpen, en dat door zijn invloed hele mooie authentieke architectuur, die de ziel van een cultuur belichaamden, zijn vernietigd. Daarover hebben we het. Eeuwig zonde!
        Dus alsnog opgraven die vent en postuum executeren!
        De daarop volgende kunststijlen van het Bauhaus, Rietveld en Mondriaan, die je noemde, waren een zoeken naar bevrijding van de decennia durende vaak verstikkend-overdadige ‘Jugendstill-periode’ en de al zakelijk-industrieel en toegepaste kunstvorm ‘Art Deco’. Heel interessant en heel intrigerend.

        Like

  5. Ik ga direct mijn LC stoel verkopen! 😦

    Like

  6. Over jodenhaat: Het nieuwe boek van Dr,Hans Janssen, getiteld “Waarom mag Israël niet bestaan in het Midden Oosten?”. Een absolute aanrader!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s