Verkrachting en marteling: de politieke wapens van Iran

Screenshot_24

Farinaz Khosrawani (links), een 25-jarige Koerdische, zou op 4 mei vanaf de vierde verdieping van Hotel Tara in Mahabad, Iraans Koerdistan, waar ze werkte, de dood zijn ingesprongen om te ontsnappen aan de verkrachting door een veiligheidsagent van de Iraanse regering. Rechts: woedende Koerdische demonstranten voor het brandende Hotel Tara op 7 mei.

(Door: Uzay Bulut – Vertaling: E.J. Bron)

De verkrachting en marteling van Koerden en dissidenten in Iran – mannen zowel als vrouwen – is inmiddels wijdverbreid en systematisch. Het jongste voorbeeld is dat van Farinaz Khosrawani (25). Volgens Koerdische media sprong de in Hotel Tara in Mahabad, in Iraans Koerdistan, werkzame Koerdische vrouw op 4 mei uit een venster op de vierde verdieping van datzelfde hotel. Khosrawani zou de dood zijn ingesprongen om te ontsnappen aan de verkrachting door een veiligheidsagent van de Iraanse regering; de omstandigheden rondom haar dood werden tot nu toe niet bevestigd.

Vermoedelijk uit woede over Khosrawani´s onopgeloste dood gingen duizenden Koerden de straat op en staken het hotel, waarin zij gewerkt had, in brand. Volgens waarnemers zette de politie traangas in om de menigte uit elkaar te jagen.

“Toen Farinaz´ lichaam voor het hotel werd gevonden en zich daar een mensenmenigte verzamelde, werd de desbetreffende veiligheidsagent van de regering gearresteerd en meegenomen voor verhoor”, bericht het “Kurdistan Human Rights Network” (KHRN). “Het nieuws verspreidde zich via de sociale media en leidde tot toenemende spanningen en nerveus afwachten op nieuws dat meer uitsluitsel zou kunnen geven over de oorzaak van de dood van Farinaz.”

Veiligheidstroepen voerden huiszoekingen uit en arresteerden mensen, die zogenaamd aan de hand van video-opnames en foto´s van de protesten waren geïdentificeerd, bericht het KHRN. “De gearresteerde personen werden naar interneringskampen buiten Mahabad gebracht; hun exacte verblijfplaats is op dit moment echter onbekend.”

Volgens Dr. Amir Sharifi, de directeur van de mensenrechtenorganisatie “Kurdish Human Rights Advocacy Group”, toont de tragische dood van Farinaz Khosrawani het terugkerende patroon van geïnstitutionaliseerd geweld en de moord op vrouwen: “In Iran bestaat voor vrouwen in het algemeen en voor Koerdische vrouwen in het bijzonder nauwelijks wettelijke bescherming tegen seksuele intimidatie of geweld.”

Enkele andere voorbeelden:

– De studente Hananeh Farhadi, die zelfmoord pleegde nadat ze twee maanden in een gevangenis van de Iraanse geheime dienst had doorgebracht, zoals de “Kurdistan Press Agency” (Kurdpa) bericht.

– Shadieh Basami, 23, die zichzelf in brand stak nadat ze door een soldaat van de Islamitische Revolutionaire Garde verkracht was, zoals ze tegenover Kurdpa zei.

Dr. Sharifi schrijft: “Er bestaat een duidelijke overeenkomst tussen hoe ISIS en de Islamitische Republiek Iran verkrachting als politiek wapen tegen Koerdische vrouwen inzetten, onafhankelijk van etniciteit, geslacht en religie. Het enige verschil is dat de Islamitische Republiek Iran het goed gedocumenteerde misbruik ontkent, terwijl ISIS het tot slaaf maken van Koerdische vrouwen en meisjes verdedigt.”

Onder de slachtoffers van verkrachting en marteling in Iraanse gevangenissen bevinden zich ook dissidenten en homoseksuelen:

– Saeeda Siabi werd samen met haar man en haar vier maanden oude baby gearresteerd en in de gevangenis verkracht.

– Mojtaba Samminejad, een Iraanse blogger, journalist en mensenrechtenactivist, zegt dat hij gemarteld werd met elektrische schokken en dat men hem bovendien met verkrachting bedreigd zou hebben; in de gevangenis zou hij veel verkrachtingen hebben meegemaakt.

– Maryam Sabri zegt dat ze in een onbekend interneringskamp herhaaldelijk verkracht werd, nadat ze in 2009 aan de demonstraties tegen de presidentsverkiezingen had deelgenomen.

– Matin Yar (een pseudoniem), een jonge homoseksuele man, zegt dat hij in de gevangenis gemarteld en verkracht werd.

Een gedetailleerd rapport van de groep “Justice for Iran” (JFI) toont bovendien een van de wreedste vormen van door de staat bevorderde mensenrechtenschendingen die in Iran op vrouwen in de gevangenis worden begaan: de verkrachting van maagden voor hun executie.

Andere in het rapport genoemde vrouwen waren tijdens hun arrestatie zwanger of hadden hun kleine kinderen bij zich. “Lichamelijke marteling zoals slaan, zweepslagen of verkrachting voor de ogen van hun kinderen leidde ook tot een psychisch trauma bij moeder en kind.”

“Het is belangrijk om te weten dat de onderdrukking en de schendingen van de mensenrechten in Iran in de gebieden van etnische minderheden – bijvoorbeeld in Koerdistan – nog veel erger zijn”, zegt Mahmood Amiry-Moghaddam, woordvoerder van “Iran Human Rights” tegenover het Gatestone Institute. “De etnische minderheden in Iran zijn niet tevreden met de huidige situatie en protesteren waar mogelijk tegen de autoriteiten.”

De provincie Mahabad is voor de Koerden heel belangrijk. Daar werd in januari 1946 een onafhankelijke Koerdische staat – de Republiek Koerdistan – uitgeroepen. Hoewel de onafhankelijke Koerdische republiek niet eens een jaar bestond, is zij nog altijd een grote inspiratie voor Koerdische patriotten in de hele wereld.

Op 15 december 1946 marcheerde het Iraanse leger Mahabad binnen en bezet het opnieuw. De Koerdische republiek vond zodoende een bruut en bloederig einde. Haar infrastructuur werd vernietigd, het leren van de Koerdische taal werd verboden. Op 31 maart 1947 werd Quazi Muhammad, de president van de Republiek Koerdistan, door een Iraanse militaire rechtbank ter dood veroordeeld en in Mahabad publiekelijk opgehangen.

69 jaar na het einde van de Republiek Koerdistan ligt het lot van de Koerden in het Iraanse deel van Koerdistan nog altijd in handen van een regime, dat zowel vijandig staat tegenover hen als tegenover alle westerse waarden.

Bron:
http://de.gatestoneinstitute.org
Vertaling: Stefan Frank

Bron oorspronkelijk artikel:
www.gatestoneinstitute.org
Auteur: Uzay Bulut

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Barbarisme, Hypocrisie, Iran, Islam, islam-nazisme, islamofascisme, Koerden, Krankzinnigheid, meningsdictatuur, Mensenrechten, Moslims, nieuw fascisme, Rotzakken, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

4 reacties op Verkrachting en marteling: de politieke wapens van Iran

  1. Jaan zegt:

    Dat de Koerden in Iran flink aangepakt worden is al tientallen jaren of wellicht zelfs meer het geval.
    Zo’n 40 jaar geleden ging ik per bus vanuit Iran naar Afghanistan. In de buurt van de Afghaanse grens passeerden we een stad waar honderden mannen op de grond zaten op hun knieën. daartussen liepen soldaten met gummi knuppels die her en der klappen uitdeelden. Ik wist toen niet wat het betekende, maar het zijn waarschijnlijk bij elkaar gejaagde of gearresteerde Koerden geweest die er flink van langs kregen.

    Like

  2. Hendrik Morren zegt:

    Begin in Darwins theorie te geloven en te beseffen dat er diverse trappen van ontwikkeling zijn.
    IQ 95 – 100+: De voorop lopende mens.
    IQ 80 – 95 : De 2e figuur, meest ontwikkelde Afrikanen, menselijk.
    IQ 50 – 80 : De 3e figuur Afrikaanse en Arabische moslims, lijken een beetje menselijk.

    Like

  3. Pingback: Verkrachting en marteling: de politieke wapens van Iran |

  4. luckybee zegt:

    lucky bee
    Openbaar gedeeld – 07:18

    Dit staat in de koraan in soera 2
    2. De Koe (Al-Baqarah)
    Geopenbaard nà de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 286 strofen.
    187. Het is u veroorloofd, om op de nacht van het vasten tot uw vrouwen in te gaan. Zij zijn een gewaad voor u en gij zijt haar een gewaad. Allah weet, dat gij onrechtvaardig hebt gehandeld tegenover uzelf en heeft Zich met barmhartigheid tot u gewend en u verlichting geschonken. Daarom moogt gij nu tot haar ingaan en betrachten, hetgeen Allah u heeft verordend; en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad. Voltooit dan het vasten tot het vallen van de avond. En verbreng uw tijd niet met uw vrouwen wanneer u in de Moskeeën ??? houdt. Dit zijn de beperkingen van Allah – dus nadert deze niet. Zo zet Allah zijn geboden uiteen voor de mensen, opdat zij vroom zullen zijn.
    222. En zij vragen u omtrent de menstruatie. Zeg (hun): “Het is iets schadelijks, blijft dus gedurende de menstruatie van de vrouwen weg en gaat niet tot haar in, voordat zij hersteld zijn. Maar wanneer zij zich hebben gereinigd, gaat tot haar in, zoals Allah het u heeft bevolen. Allah bemint hen, die zich tot Hem wenden en zich rein houden.
    223. Uw vrouwen zijn een akker voor u – komt daarom tot uw akker, zoals het u behaagt en doet goed voor uzelf en vreest Allah en weet, dat gij Hem zult ontmoeten en geef goede tijdingen aan de gelovigen.
    228. De gescheiden vrouwen moeten drie menstruatieperioden wachten; en het is haar niet geoorloofd, hetgeen Allah in haar baarmoeder heeft geschapen, te verbergen, indien zij in Allah en de laatste dag geloven; en haar echtgenoten hebben het recht, haar (intussen) terug te nemen, indien zij verzoening wensen. En vóór haar geldt hetzelfde als tegen haar, hetgeen billijk is, de mannen hebben voorrang boven haar, Allah is Machtig, Alwijs.
    282. O, gij die gelooft, wanneer gij van elkander leent voor een vastgestelde periode, schrijft het dan op. Laat een schrijver het naar waarheid in uw bijzijn optekenen en geen schrijver moet weigeren, te schrijven, zoals Allah hem heeft onderwezen; laat hem daarom schrijven en laat de schuldenaar dicteren en hij moet Allah, zijn Heer vrezen en niets daaraan afdoen. Maar, indien de schuldenaar weinig verstand heeft, of zwak is, of zelf niet kan dicteren, laat dan zijn zaakwaarnemer eerlijk dicteren. En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan één man en twee vrouwen van degenen, die u als getuigen aanstaan, zodat, wanneer één der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken. En de getuigen mogen niet weigeren, wanneer zij worden gedaagd. En wordt het schrijven niet moe, of het weinig of veel zij, betreffende de vervaltijd. Dit is in Allah’s ogen eerder rechtvaardig, het maakt het getuigenis zekerder en weerhoudt u van twijfel. Maar wanneer het contante handel is, die gij onderling drijft, zal het geen blaam voor u zijn, als gij het niet neerschrijft. En hebt getuigen, wanneer gij aan elkander verkoopt en de schrijver en de getuigen mag geen leed worden aangedaan. En indien gij zulks doet, zal het zeker overtreding van u zijn. Vreest Allah. Allah schenkt u kennis en Allah weet alle dingen goed.

    IK WIL NIET DAT ONZE VROUWEN EN DOCHTERS, DEZE VENEDERINGEN MOETEN BELEVEN.
    Daar om weg met de islam.
    Verkrachting en marteling: Iran’s politieke wapens
    nl.gatestoneinstitute.org
    Zowel IS als het Iraanse regime gebruiken verkrachting als een politiek wapen tegen Koerdische vrouwen op basis van hun etniciteit, geslacht en religie. Het enige verschil is dat Teheran het goed gedocumenteerde misbruik ontkent, terwijl IS het knechten van Koerdische vrouwen en meisjes openlijk verdedigt. — Dr. Amir Sharifi, directeur, Kurdish Human Rights Advocacy Group. “Vrouwen in het algemeen, en Koerdische vrouwen in het bijzonder, hebben e…

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s