Leraar mijdt gevoelige thema’s

Screenshot_88

(Door: Arianne Mantel en Jan Willem Navis)

Eén op de vijf leraren vindt het moeilijk om in de klas onderwerpen als de Holocaust, fundamentalisme, antisemitisme of het integratieprobleem aan te kaarten. Er zijn zelfs leraren die deze gevoelige maatschappelijke thema’s helemaal mijden omdat het bijvoorbeeld woede opwekt, het onderwerp thuis taboe is of de leerlingen onvoldoende ruimdenkend zijn.

Dat blijkt uit onderzoek dat staatssecretaris Dekker (Onderwijs) heeft laten uitvoeren. Omdat de uitkomsten laten zien dat duizenden leraren zich onvoldoende ondersteund voelen om deze lastige gesprekken aan te gaan, opent Dekker een helpdesk. „Daar kunnen leraren terecht voor advies.”

De aanslag op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs en de verontrustende signalen van scholen over de vrijheid van meningsuiting waren aanleiding voor het onderzoek.

Lees verder>>>
De Telegraaf

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Integratie", "Nuttige idioten", "Religie van de vrede", "Verrijking", "Weg met ons!", Allochtonen, antisemitisme, Appeasement, Barbarisme, Censuur, cultuurrelativisme, democratie, Dhimmitude, Eurabië, hersenspoeling, Holocaust, Hypocrisie, Indoctrinatie, Islam, Islamisering, islamofascisme, Krankzinnigheid, lafheid, meningsdictatuur, Multiculti, Nederland, nieuw fascisme, Overheid, political correctness, Rotzakken, tolerantie/intolerantie, verloedering, Vrijheid van meningsuiting, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

32 reacties op Leraar mijdt gevoelige thema’s

  1. jungleelephant zegt:

    Nederlands onderwijs hoort Nederlandse geschiedenis en Nederlandse normen en waarden te behelsen en niks anders!En vindt de import dat niet goed,dan weten ze waar ze heen kunnen om onderwijs te volgen dat in hun straatje past!En dat is niet hier!

    Like

  2. oud-marinier zegt:

    Snap niet wat er zo moeilijk aan is. Deze onderwerpen behoren tot bepaalde verplichte vakken enz enz. Willen de betreffende leerlingen deze onderwerpen niet bespreken (om wat voor reden dan ook) , prima….krijg je een DIKKE NUL , voor dit onderwerp. Wat uiteindelijk doorwerkt in iemands slagen cq doorgaan naar een volgende klas . Toch niet zo moeilijk . De overheid cq scholen bepalen welke lesstof er behandeld wordt , NIET de leerling . Ongeacht welke reden men daar voor aanvoert.

    Like

    • BertG. zegt:

      Volgens mij ben jij alweer een tijdje niet in Nederland geweest.
      Wenst de leraar dit door te zetten, dan bestaat er een kans dat als de goede man/vrouw naar huis gaat hij gevolgd wordt.
      Komt de man/vrouw de volgende dag weer thuis, liggen al ze ruiten er uit of erger, ingebroken. En niemand weet wie het gedaan heeft.
      En verder kan hij het zelf uitzoeken hoe hij het oplost.
      Aangifte is zinloos hier in NL. Zo doen we dat in Nederland. Hij staat alleen.

      Like

      • oud-marinier zegt:

        Laatste keer was in Juni 2012. Heb medelijden met zulke docenten die het zelf maar moeten uitzoeken dan. Verder is m.i. de betreffende onderwijs instelling een laffe bende om hun werknemers / docenten NIET te steunen , en on top of it all , natuurlijk de regering die dit alles maar duldt en “goedpraat” . En zoals in eerdere reacties las ik : NL historie moet gegeven worden , MET de goede als ook de slechte zaken die namens NL waar dan ook ter wereld zijn gebeurd. ( Niet om NL een hak te zetten , maar pure feiten , en er van leren .) Daarnaast geachte BertG. , zou ik het wel weten als ik in NL aan de macht was. Democratisch …JA , maar indien er “grondig aangepakt ” moet worden , ook DAT doen en de verantwoording er voor nemen.

        Like

      • peterselie1 zegt:

        Mee eens BertG, maar ik denk dat oud-marinier nog zijn schooltijd voor ogen heeft, toen was de meester iemand waartegen je opkeek en respecteerde men zijn uitleg. Nu is dit grotendeels verziekt door een groot aantal linkse trutten die voor de klas staan en op een smerige manier de boel frustreren.

        Like

      • oud-marinier zegt:

        Inderdaad peterselie1 , men had toen nog (waarschijnlijk de laatste generatie) respect voor een leraar cq ouder cq ander persoon. Al moet ik toegeven dat ook toen , kinderen wel eens tegen een leerkracht ingingen …maar op een beschaafde en fatsoenlijke manier . En zo hoort het ook. Leerkrachten zijn ook maar mensen , die fouten (kunnen) maken. En iemand dat op correcte en fatsoenlijke wijze duidelijk maken is niks mis mee. Toch ?

        Liked by 1 persoon

      • BertG. zegt:

        peterselie1,
        oud-marinier heeft volgens mij rond dezelfde tijd als ik zelf op school gezetten.
        Volgens mij waren we ongeveer even oud. Ik kom uit 1963.
        Ik dacht hij ook zo iets. Hij had ze leeftijd al eens vermeld, meen ik.

        Like

      • oud-marinier zegt:

        @BertG. en peterselie , mijn bouwjaar is 1967 .

        Like

      • peterselie1 zegt:

        Ik kom uit 1963, dan ben je nog een jong ‘pikkie’ Bert heb het idee dat oud-marinier zijn bouwjaar verder terug gaat het is maar een wilde gok hóór…

        Like

      • oud-marinier zegt:

        @peterselie1 …hahahaha…..”pikkie” …misschien vergeleken met 60-/70 jarigen , ja …Ben toch anders al hard op weg naar de 50 . Dus zo jong nou ook weer niet (meer). Maar in ieder geval nog oud genoeg om het verschil te weten tussen wat er tegenwoordig en vroeger als “fatsoensnormen” golden/gelden. Neem aan dat je dat toch met me eens bent ? En de betiteling oud-marinier = voormalig marinier ….NIET oude marinier !!! Hahaha….

        Like

      • BertG. zegt:

        peterselie1, als ik me geschoren heb, schatten ze me bijna nooit ouder dan een jaar of 35. En inmiddels scheelt dat toch mooi bijna een jaar of 20.
        Maar dat hou je toch met een jeugdige uitstralingen en geest.
        Dus bedankt voor het compliment.

        Like

    • jungleelephant zegt:

      Helemaal mee eens;sommige oplossingen zijn toch zo simpel!Als je ze maar wil zien!

      Like

      • oud-marinier zegt:

        Inderdaad jungleelephant , waar een wil is , is een weg . De overheid zou dit moeten garanderen , dat leerkrachten / docenten hun vak kunnen uitoefenen , ongeacht etnische achtergrond van leerlingen , ongeacht wat ze er van vinden (hetzij persoonlijke idee-en , hetzij van huis-uit meegekregen of van hun leefomgeving etc etc.) Indien het ze niet bevalt , gaan ze maar naar een onderwijs instelling die je leert wat je wil/wenst te horen . (Zal dan wel ergens in het buitenland zijn , maar goed , da’s een ander verhaal.)

        Like

  3. DonnaDolce zegt:

    Zeker omdat het merendeel allochtoon is op die scholen??? Zelfs ons onderwijs moet er aan geloven. JUIST zulke onderwerpen moeten besproken kunnen worden…

    Like

  4. koddebeier zegt:

    Laffe geesteszieke leerkrachten .

    Like

    • BertG. zegt:

      Volgens mij moet je geestesziek zijn om zo wie zo iets in het onderwijs te willen vandaag de dag. Zeker in een stad met een zwarte school.
      Ik zou er los rammen als ik soms filmpjes zie wat ze te verduren hebben dus lang zou het niet duren wegens ontslag.
      Ik ben een lastig kereltje geweest waar ze een hoop mee te stellen hadden, maar wat ik af en toe zie of hoor, dat haalt het niet eens.
      Vandaag de dag zouden ze blij met mij geweest zijn.

      Like

      • oud-marinier zegt:

        Ik was geen lastig kereltje vroeger . (Maar ook geen heilig boontje…hahaha) .. Maar idd , situaties in het onderwijs , vroeger en nu ….een wereld van verschil . Ben net als jij BertG. , in sommige gevallen “helpt” alleen de “harde hand” om mensen op het rechte spoor te houden (incl. een fatsoenlijke opvoeding ) .

        Like

  5. guusvelraeds zegt:

    Met dit soort leerlingen die ze achteloos binnen het Nederlandse onderwijs hebben losgelaten wordt het natuurlijk lastig nog een extra tandje bij te zetten. Misschien een taak voor Rutte als hij politicus af is. Hij is per slot van rekening historicus.

    Like

    • paulzwueste zegt:

      Deze leerling leert deze linkse onderwijzer tenminste iets wat hij zijn hele leven niet meer zal vergeten. Dat is ook veel waard! En gratis.

      Like

    • Driek zegt:

      guusvelraeds. Wij hadden vroeger, in de begin jaren vijftig, ook van die jongens, die waren dan qua leeftijd de oudste van de klas. Wij hadden er eentje in de zesde klas van de lagere school, die jongen was al een jaar of vijftien of zestien, Johan heette hij, en wij noemde hem Hannes de domme. Hij werd op een eigen bank aan de zijkant van het klaslokaal gezet. Hij mocht altijd de deur openen als de bel ging. Dat kon hij goed. En het bord schoonmaken. Dat soort dingen.
      Op dat filmpje zie ik precies zo’n jongen als Hannes, alleen in mijn tijd was de meester de baas, je durfde niks tegen de meester te beginnen, laat staan een grote mond opzetten. In die tijd noemde we de man voor de klas nog ‘meester, en je moest ook je vinger opsteken en wachten totdat je aan de beurt was.
      Wat mij opvalt in dat filmpje, is dat die andere leerlingen gewoon toekijken, het is werkelijke een klas met debielen. Ik heb erg veel medelijden met zo’n leraar, want die man staat er toch om dat zooitje mongolen wat bij te brengen. Je moet er maar zin in hebben, om tegenwoordig schoolmeester te worden. Wat een verschrikking hebben we toch binnen gehaald. ‘Je zou zo’n klootzak toch een keiharde klap voor z’n kanis geven.

      Like

      • oud-marinier zegt:

        Hahaha…Driek …”een klap voor zijn kanis ..?? ” 1tje maar ? Dat jong was wat mij betreft linea recta gestrekt gegaan. Zeker na de wijze waarop hij die leraar op een onbeschofte wijze duwd en stoel door het klas lokaal gooit . Ik had vroeger (70er jaren) een Indische leraar , (meester Janssen) op de technische school , die ook les gaf in Pentjak Silat = Indonesische verdedigings kunst , en die heeft meerdere malen een leerling , hardhandig fatsoen bijgebracht. Zelfs geen haartje die hem werd gekrenkt door het schoolbestuur. Simpelweg vanwege het feit , dat die grapjassen de leraar niet waagden te raporteren omdat ze verdomd goed wisten dat ze fout waren. Nou wil ik absoluut geen grof geweld goedpraten….maar er zijn situaties die er gewoonweg om vragen. Uiteindelijk , zijn die leerlingen allemaal wel goed terecht gekomen . Dus , indien het nodig is , dat iemand eens een lesje geleerd krijgt …..het zij zo.. Ik persoonlijk zou het niet durven om mijn ouders te vertellen (destijds) dat ik een lel had gehad van een leraar , indien het niet onterecht was , want dan kreeg ik als “beloning” nog een lel erbij , omdat ik het lef had om a) te vertellen dat ik me onbeschoft had gedragen tegen een ander , laat staan een ouder persoon en leraar , b) ik me daarover beklaagde. En ik kan me niet voorstellen dat wanneer iemand eens een lel krijgt , je daarvan “LEVENSLANGE TRAUMA’s overhoud. Een opvoedende (ouder , leerkracht , agent etc etc ) geeft je die lel omdat hij/zij , niet wil dat je op het verkeerde pad terecht komt . Ma.w. men doet / deed het omdat men om elkaar gaf .

        Like

    • daiyu-ninja zegt:

      Wie denkt die choco-klootzak te zijn dat hij een leraar als een klein kind uit de klas kan sturen!

      Like

      • jungleelephant zegt:

        Oud filmpje,had het al eens gezien.Maar toch:de rest steekt geen vinger uit en is die aap van school gestuurd of niet?

        Like

  6. lucky bee zegt:

    Moslim leerlingen kunnen helemaal niet denken;dat hebben ze thuis nooit geleerd.

    Like

  7. Theresa Geissler zegt:

    Tel daar nog bij op, dat de meeste allochtone leerlingen deep down waarschijnlijk geen respect hebben voor autochtone leerkrachten. Zeker niet als die geen moslim zijn.
    Gemengde scholen zien ze immers waarschijnlijk ook al niet zitten…..Het rotte is, dat ze dat inmiddels vanuit, jawel, progressieve hoek hier en daar wordt nagezegd: Die willen om allerlei vage redenen óók weer gescheiden onderwijs voor jongens en meiden……
    Staan we er wel eens bij stil, hoe túttig dat Links af en toe kan doen? Wat dat betreft is het nog niet zó gek dat er in die kringen latente affiniteit gevoeld wordt met de islam!

    Like

    • hendrikush zegt:

      Het gebrek aan mohammedaans respect wordt nog versterkt door de feminisering van ons onderwijs. Bovendien staat alle kennis die er toe doet in hun heilige boek en dat komt in de les nou net niet aan bod.
      Laten we de plak en het rotje maar weer invoeren in het onderwijs. En ouders die komen klagen wordt de deur gewezen.

      Like

      • Theresa Geissler zegt:

        Absoluut niet! Bent U helemáál gek geworden?!
        Bovendien: Als we dàt weer zouden invoeren, zouden we in het onderwijs niet beter bezig zijn, dan de moslims! Wilt U dat? Ik dènk zomaar van niet.

        Like

      • peterselie1 zegt:

        Juist de feminisering van Nederland leidt óók onherroepelijk naar één grote nivellering van de geestesgesteldheid en dhimmitude.

        Like

      • Willie zegt:

        Theresa , nog altijd bezig met dat ” niet beter zijn-annex ”verlagen” ??? Nogmaals : laat je dan ”Hogerstaande” afmaken ,zomaar , tot grote lol van die vreemde assholes

        Like

  8. Fred zegt:

    Wie bij de beesten slaapt krijgt hun parasieten.

    Like

  9. Republikein zegt:

    Positieve discriminatie werkt niet.
    De leerkrachten, niet van rooie huizen, werden overschreeuwd, zoals dat altijd gebeurd als rood de boventoon voert, en dat is bijna altijd!
    Ze werden gewaarschuwd door tegenstanders van deze blinde vlek maar hebben niet geluisterd.
    Het is nog steeds gaande, nou, ga maar op de blaren zitten dan.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s