Stichting Gave, aanjager van de toestroom van vreemdelingen

Screenshot_8

(Door: Wim van Schaik)

Het is stichting Gave die een en andermaal aankaartte dat het in azc’s voor christenen niet veilig is. In 2011 leidde dit nog tot een onderzoek door Deloite. Onlangs kwam naar buiten dat sinds die tijd de situatie eerder slechter dan beter is geworden, al vond wegkijkende staatssecretaris Dijkhoff het allemaal wel meevallen. Dit geheel volgens de bekende strategie van relativeren, bagatelliseren of botweg ontkennen die ook minister Ploumen pas nog hanteerde. Zij bestond het om in antwoord op Kamervragen van de PVV over achterstelling van christenen bij het uitdelen van hulpgoederen te antwoorden, niet te  geloven (!), dat dit het geval was.

Goed dat stichting Gave, interkerkelijke organisatie voor werk onder vluchtelingen en asielzoekers in Nederland, opkomt voor christenen die in azc’s door moslims bedreigd worden.

Op de site van Gave staat te lezen dat zij zich vooral richt op christenen en op het betonen van christelijke barmhartigheid. Daar is op zichzelf niets mis mee. Je kunt het grondig oneens zijn met het (vreemdelingen)beleid, maar je tegelijk inzetten om er het beste van te maken… Eigenlijk komt deze stichting wel sympathiek over: mensen die het goed bedoelen en zich belangeloos inzetten voor anderen. Mooi toch? Daar komt bij dat deze club nu eens niet aan het subsidie infuus ligt, maar zelf de broek ophoudt. Dat doet ze door een uitgekiende strategie: medewerkers van Gave leven van een eigen achterban die voor hun salaris zorgt. Fondswerving moet zorgen voor algemene middelen.

Graven we echter wat dieper, dan zien we dat de stichting zich niet beperkt tot praktische zaken, maar expliciet de missie heeft kerken en christenen bewust te maken van de Bijbelse roeping om ‘de vreemdeling’ gastvrij te ontvangen. Dat gaat dus veel verder dan ‘het beste ervan maken’. Hoe Gave die missie inhoud geeft lezen we in het Reformatorisch Dagblad (12/8), waar ‘de vreemdeling’ ineens ‘vluchteling’ geworden is. Bekt waarschijnlijk beter. Rien Bregman, hoofd pr en fondsenwerving bij Stichting Gave in Harderwijk, roept daar de lezers op om te ‘luisteren naar de roep van vluchtelingen’.

De goede vluchteling

Hij begint zijn pleidooi, zoals alle pro-vluchteling pleidooien beginnen, met het probleem te minimaliseren: ‘De meeste vluchtelingen blijven in eigen regio, een relatief klein deel vlucht door naar Europa’. Hij gaat nog net niet zover om zoals directeur Vluchtelingenwerk Dorine Manson te stellen dat het jaarlijks opvangen van tienduizenden vluchtelingen niet ontwrichtend is voor Nederland. Economische vluchtelingen lijken al helemaal niet te bestaan. Er wordt uitgegaan van de goede vluchteling: komt van elders, dus altijd goed. De vraag waarom 3% van de Syriërs (aantallen volgens Vluchtelingenwerk) naar Europa moet komen en door moet kunnen reizen naar het land van eigen keuze, terwijl we voor 97% procent van de Syriërs opvang in de regio een goede oplossing vinden, wordt door Rien niet beantwoord. Rien beseft wel dat veel Nederlanders moeite hebben met het opnemen van grote aantallen moslims vanwege de impact op ons leven, of met de bouw van een azc in de buurt niet zien zitten. Maar die zorg wordt afgedaan als ‘angst’.

Kop in het zand

Aan argumenten waarom vluchtelingen beter niet naar Europa  kunnen komen, wordt geen aandacht geschonken, want – nu komt het – die zouden ‘ons maar in de weg staan om de vluchteling gastvrij welkom te heten’.  Beter is de ‘kop-in-het-zand-houding’ zelden verwoord. Hoewel Rien wegkijkt van de problemen, roept hij op om niet weg te kijken van ‘de vluchteling in nood’ en toch vooral eens ‘met  de asielzoeker thee te drinken’.

Nederland niet specifiek van ons…

Maar hij maakt het nog niet zo bont als dominee Ouwehand, bestuurslid van stichting Gave. Deze heer betwijfelt of Nederlanders wel recht hebben op een stukje Nederland en ontpopt zich (Reformatorisch Dagblad 22/8) als een aanhanger van de theorie dat de wereld van iedereen is. Schokkend! De man zou beter moeten weten. ‘Als de wereld van iedereen zou zijn’, schreef Syp Wynia, ‘dan zou dat niet alleen betekenen dat iedereen te allen tijde het recht heeft om te verblijven waar hij of zij wil, maar ook dat er een eind komt aan nationale staten en zelfs dat het eigendomsrecht wordt afgeschaft. Want als alles van iedereen is, dan heeft niemand meer iets. In werkelijkheid is de wereld niet één en van iedereen. Er zijn rond de tweehonderd natiestaten, die elk vaak verschillende (vermeende) belangen hebben. Al die landen hebben een grondgebied waar eigen wetten en regels gelden en overigens in veel gevallen ook de willekeur van dictatuur en corruptie heerst.’

Wat kun je ook verwachten van een dominee die het niet wil hebben (volledig taboe) over de stelling dat de meeste asielzoekers geen positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse maatschappij? En nog gekker, wat kun je verwachten van een dominee (!) die bedenkelijk kijkt als iemand opwerpt dat de kerken veel te weinig doen om hun geloof te verdedigen tegenover de islam? En zo ontpopt de stichting Gave zich als aanjager van het ongebreideld toelaten van wie dan ook, voorvechter van het afschaffen van ons land en wegkijker van de invloed van de islam. En waar de mainstream media zich dag in dag uit inzetten om de burger te manipuleren met behulp van geselecteerde berichten en beelden doet stichting Gave er voor de (goed)gelovigen nog een schepje bovenop door te doen alsof het openen van de grenzen voor welke vreemdeling dan ook een regelrechte opdracht van God is.

Wat is dat toch met christenen?

Waarom die zelfhaat? Waarom de ogen sluiten voor de realiteit? Waarom altijd een  schuldgevoel oproepen? Waarom niet meer verdediging van eigen waarden? Bolkestein (The Roots of Europe’s cultural masochism) heeft gewezen op een schuldcultuur in Europa die inherent zou zijn aan het christendom.

“Neem het evangelie van Mattheus, dat stelt dat ‘wie zichzelf verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, die zal verhoogd worden’. Friedrich Nietzsche karakteriseerde dit als slavenmoraal. Maar men hoeft niet ver te kijken om zich te realiseren dat deze uitspraken, samen met instructies als ‘de andere wang toe keren’ en ‘de extra mijl gaan’, mensen niet bepaald aansporen op te komen voor zichzelf.”

Islam als bondgenoot, flirt met de dood

Wat Bolkestein schrijft, zal zeker meespelen. Maar er is nog een ander, pragmatisch motief. Veel christenen zijn banger van de secularisatie dan van de islam. Dominee Ouwehand wijst expliciet op de Molukse gemeenschap die volgens hem razendsnel is geseculariseerd. Daarom zien veel christenen in hun hart en soms openlijk de islam (toch ook een godsdienst) eerder als bondgenoot dan als gevaar. Een standpunt dat ooit klip en klaar door Wim van de Camp (Europarlementariër CDA) verwoord werd  in een  onthullend twittergesprekje tussen hem en ‘Blonde Mevrouw’:

Blonde Mevrouw:  ‘Als je nu bij “een kwestie van kiezen” te gast was, wat zou je kiezen; 1. islam is bondgenoot Christendom 2. islam is dat niet.’ 

Wim van de Camp: ‘Helaas mevrouw, in een sterk deconfessionaliserende wereld kies ik dan voor de islam als bondgenoot van het christendom.’

En om nog een voorbeeld te noemen. Niet heel lang geleden keek oud hoofdredacteur Janse van het Reformatorisch Dagblad in die krant met heimwee terug naar de tijd dat het er in reformatorische kring allemaal wat strikter aan toe ging en zei hij jaloers te zijn op de levensstijl van moslims (vooral moslima’s!). Het ligt min of meer voor de hand dat wanneer de tot nu toe vanzelfsprekende voorrechten van christenen – met gedoogsteun van de SGP nog wel – worden afgebroken, men omziet naar ‘lotgenoten’ die het ook moeilijk hebben om in het dagelijks leven overeenkomstig hun identiteit te functioneren. Dat mag dan misschien begrijpelijk zijn, maar de flirt met de islam is als het leunen op een gebroken rietstaf (bijbels beeld).  En, om het nog directer te formuleren, zo’n ‘voorzichtig (= uit voorzorg) verbond met de dood’ zal teniet worden gedaan. Christenen zouden dit moeten weten, want het staat in hun Bijbel.

Door:
Wim van Schaik
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Nuttige idioten", "Religie van de vrede", "Verrijking", "Weg met ons!", achterlijkheid, Appeasement, asielwaanzin, Christendom, cultuurrelativisme, Dhimmitude, Eurabië, gezond realisme, hersenspoeling, Hypocrisie, Immigratie, Indoctrinatie, islam-collaboratie, Islamisering, islamitische ideologie, Islamofilie, Krankzinnigheid, lafheid, landverraad, Linkse christenen, Naïviteit, Nederland, onwetendheid, political correctness, propaganda, Rotzakken, tolerantie/intolerantie, verloedering, Volksvijandigheid, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op Stichting Gave, aanjager van de toestroom van vreemdelingen

  1. Marc zegt:

    “In werkelijkheid is de wereld niet één en van iedereen”. Daar zit ‘m net nou de kneep: als autochtone Nederlanders er voor willen kiezen de grenzen voor de massa kolonisten open te zetten, dan zou dat toch eerst aan mij gevraagd moeten worden. Ten slotte wonen we samen in het huis dat Nederland heet. Dus ook niet ongevraagd schepen naar de Middellandse Zee sturen om kolonisten uit het water te vissen, want het is mij niet gevraagd!

    Like

  2. Pingback: Stichting Gave, aanjager van de toestroom van vreemdelingen |

  3. jungleelephant zegt:

    Ieder geloof maakt meer kapot dan je lief is;dat blijkt maar weer!Je kunt toch wel een goed mens zijn zonder een of andere God als kapstok te gebruiken!

    Like

  4. Aegolius cs zegt:

    “”Wim van de Camp: ‘Helaas mevrouw, in een sterk deconfessionaliserende wereld kies ik dan voor de islam als bondgenoot van het christendom.’””

    Bondgenoot? Mocht men nog in een god geloven, dan acht ik u gespeend van het werkelijk wereldnieuws.

    Evenwel zult u” lotgenoot zijn in de dood, een menselijke vaardigheid die we allen delen.
    Het kaartje levert, ook voor hen, informatie op.

    http://www.refdag.nl/kerkplein/christenvervolging

    Like

  5. P. Romeijn zegt:

    Ga heen en wees tolerant! – Deze tekst staat niet in de Bijbel, maar schijnt voor veel gelovigen toch het absolute evangelie pp te zijn. Als christen erger ik mij al jaren aan dat simplistische en totalitaire goedheidsideaal. Dat Christus ook waarschuwde voor valse leraren en valse evangeliën wordt genegeerd, want… niet tolerant. Het is echter geen zonde om het verstand te gebruiken; tolerant zijn tegenover het kwaad is niets anders dan indirect kwaad doen. Heb een ander lief zoals uzelf- Dit gebod verondersteld aldus geen totalitair altruïsme!

    Like

  6. BertG. zegt:

    Goh, wat hebben we het hier vaak over gehad, dat er zulke mensen bestaan.
    Ze geloven tenminste nog in iets, dat is altijd nog beter dan in niets geloven.
    Nee, daar gaan we de oorlog niet mee winnen. Ze zien ze als bond genoten.
    Ze komen er nog wel achter en ik hoop dan ook dat ze dat aan der lijve mogen ondervinden.
    Dan nog zullen ze een smoes klaar hebben en zichzelf de schuld geven.

    Like

    • Theresa Geissler zegt:

      …….En dan moet ik altijd weer aan een zekere (ex)reaguurster hier denken, die durfde te beweren, dat “moslims juichten als je geen christen was; dat was een voordeel voor ze…..”
      De gótspe…..!

      Like

  7. Bob Fleumer zegt:

    Wij moeten het hebben van de humanistische filosofie, de religieuze doctrines hebben ons geen goeds gebracht. De enige deugden die in sommige religies aanwezig zijn zijn humanistische deugden die al golden ver voor dat het christendom ontstond, lees Tao the King van Lao Tze en je leest hoe het ook kan, dat schreef hij 500 jaar voor christus.

    Like

  8. Theresa Geissler zegt:

    Er schoot me tijdens het lezen van dit artikel iets te binnen, dat op het eerste gezicht triviaal zal lijken, maar wat ik toch naar voren zou willen brengen. En dat is, dat ik nu, zoveel decennia later, van tijd tot tijd met wrok terug kijk op de Little House- boeken, die ik in mijn jeugd te lezen kreeg, maar die ik m i j n dochter, als ik er één gehad had, toch nooit cadeau gedaan zou hebben. Het verwerpelijke vond -en vind- ik er in, dat de dochters in het Noord-Amerikaanse pioniers(kluwen)gezin Ingalls non-stop werd bijgebracht om a l t i j d alleen aan naderen en n o o i t aan zichzelf te denken, te gehoorzamen, bescheiden te zijn en op de achtergrond te blijven. Het was méér dan een ouderwetse opvoeding: Het was eenconstant zichzelf wegcijferen naar christelijke maatstaven, waarbij op de koop toe ook nog schijnheilig gedrag -van de oudste dochter, met name- werd beloond omdat vooral de moeder voor het schijnheilige aspect geen oog had, maar dit terzijde. Hoofdzaak is, dat er in die christelijke opvoeding totaal geen laats leek te zijn voor enig exclusief recht of het recht, om voor jezelf op te komen.
    En dat is precies, wat je nu weer terugziet in alle argumenten en non-argumenten van al deze dominéés.
    Nee, die zul je inderdaad nooit krachtig zien ageren tegen de islam: Deep down vinden ze met name de levensinstelling van de moslima ’s daarvoor veel te mooi. Ze zouden wel willen, dat hun eigen dochters zo ’n instelling hadden van zichzelf wegcijferen en zich onzichtbaar/dienstbaar maken! Ha ha!
    Telkens weer valt het zwaar tegen, wat je m.b.t. de strijd tegen de islam aan die kerken hebt, en dat is zeker één van de hoofdoorzaken.
    Ze zouden het kúnnen als ze wilden, maar ze kijken naar de verkeerde dingen.
    En dan nog iets: Van de foto van die vrouw op die poster krijg ik spontaan kippenvel: Zo ’n lege glimlach zie je steeds weer op dat soort posters: Het “blije” geloof…. Brrrrrr…..

    Like

    • BertG. zegt:

      Kijk naar beelden van zo’n een landelijke EO jongere dag, en je ziet allemaal van die lege glimlachen van het blije geloof. Stuk voor stuk.
      Ze lijken zelfs op elkaar door allemaal de zelfde uitdrukking, waarvan lijkt alsof ze daar op geoefend hebben, op hun gezicht.
      Wij zijn zo blij blij met ze alle want de heer is met ons uitdrukkingen.
      Je haalt ze er zo uit op straat of in je omgeving.

      Like

  9. beatsme zegt:

    Het probleem dat alles van iedereen is, wordt duidelijk wanneer je let op een belangrijk multinationaal product als medicijnen. Zo heb je medicijnen voor AIDS. En je hebt landen waar ze die wel kunnen gebruiken, maar die het geld niet hebben voor die dure medicijnen. Kun je zeggen, dan komen al die mensen hierheen voor behandeling, want hier hebben we het geld wel? Of, die medicijnbedrijven zijn van iedereen, dus die arme mensen krijgen ze voor wat ze ervoor kunnen betalen en dan hoeven ze niet dood te gaan. Nee, zo werkt het niet. Ze gaan gewoon dood.

    En ze kunnen toch ook stoppen met moorden in Mekkanije, het Midden Oosten?
    Olie en gas natuurlijk. Ben je de baas dan ben je rijk. Dus de anderen eruit beoorlogen. Beter voor de multinationals ook. Liever de overwinst delen met een of twee heilige Mekkaanse dictators, die iedereen laten vermoorden, dan met een heel volk.

    Zou die dominee zijn geld krijgen van EU-Verhofstadt uit Brussel met zijn multinationale vriendjes? Zou zomaar kunnen. Valse profeten en bestuurders zijn van alle tijden…

    Like

  10. pieter zegt:

    ik herinner me uit de bijbelse verhalen dat afgoden niet getolereerd mochten worden, Baalpriesters gedood, afgodentempels afgebroken en ik snap werkelijk niet waar die huidige kerkleiders, zowel katholiek als protestants hun huidige zienswijze vandaan halen.
    bij ons in de kerk flikte ooit een predikant het om in de voorbede voor de imams te bidden.
    op mijn reactie naderhand dat ik hier hooguit begrip voor kon hebben als die voorbede betrekking had tot mogelijke bekering van die baalsprofeten, werd heel bevreemdend gereageerd.
    deze predikante ziet mij en mn gezin dus niet meer….

    Like

  11. Kraftavilqa zegt:

    Je moet toch wel onherstelbaar kniftig zijn om als Christen de aartsvijand van het Christendom als bondgenoot te zien. Waar staat in het NT gij zult Uw gezond verstand negeren? Blijkbaar heb ik die passage gemist toen ik de Bijbel las.

    Like

  12. Republikein zegt:

    Wat een cleruszooi.

    Like

  13. Dot zegt:

    Als ik mij goed kan herinneren zegt de bijbel dat je je naaste moet helpen, niet de vreemdeling.

    Like

  14. Pingback: “Volk zal opstaan tegen volk”, aldus Yeshua over de tijd van Zijn komst ! | tora-yeshua.nl | Tora Yeshua | tora-yeshua.nl

  15. Pingback: Valse beeldvorming en misleidende onzin | E.J. Bron

Plaats een reactie