(Door: Guido Joris)
De vraag of Europese luchthavens en andere publieke ruimten moeten overstappen op het ‘Israëlisch model’ om aanslagen te voorkomen is na de recente gebeurtenissen brandend actueel.
In Israël zouden de aanslagplegers niet binnen in het luchthavengebouw geraakt zijn, stellen experts. Want het staat als een paal boven water: niet alleen is El Al de veiligste luchtvaartmaatschappij op deze aardbol, de Israëlische luchthaven Ben Goerion is de veiligste luchthaven ter wereld. En ja, er is sprake van een zekere ethnic profiling, maar zowel Joodse als Arabische passagiers hebben daar geen problemen mee als ze weten dat dit hun veiligheid ten goede komt.
Lees verder>>>
(h/t Johan G.)
Dit is op Kattukse Vrienden voor Israël herblogden reageerde:
Ja, maar dat willen de dames en heren niet!!!!
LikeLike
Zoals ik eerder zei in Israël zijn ze niet gek, die laten niet met zich sollen, daar kunnen ze hier nog heel veel van leren!!! Wat heb ik toch bewondering voor dat (mini)land dat zich zo staande weet te houden tussen al die achterlijke mohammedanen.
LikeLike
Toen wij, mijn man en ik, de eerste keer op vakantie naar Israël gingen, en hoewel ik wist van de ondervragingsmethoden, viel het me toch koud op mijn dak. Het begon al op Schiphol waar een extra terminal voor reizigers naar en an Israël was. Waar dames en heren die beslist niet bij de marechaussee in dienst waren, met machinepistolen om de de reizigers heen dartelden. Dat je een voor een bij een balie moest komen waar je de eerste keer werd ondervraagd. De antwoorden wel ergens bekeken en vergeleken weren en toen voor de lol nog een keer. Toen was ik al zowat op het randje van ik wil nu naar huis, dit kan ik even niet aan. Waarbij je moet weten, dat deze wensreis door mijn man extra was georganiseerd nadat ik eindelijk klaar was met schildklieroperatie, chemokuren en bestralingen, als cadeautje. Uiteindelijk mochten we het vliegtuig in. Het toestel van El Al taxiede naar de startbaan en kon direct aan de start beginnen. Wel begeleid door links en rechts meerdere kleine witte tanks met de kanonlopen dreigend naar boven gericht. Aangekomen, herhaalde zich de procedure zoals beschreven. Ik voelde me onder die mij aanstarende blikken zoiets van nerveus, ongelukkig en gek genoeg bijna schuldig, Daarna volgde nog een helse autorit van 3 uur in het stikke donker richting Dode Zee en ons geboekte hotel. Was ook al geen pretje. Maar ik heb het overleefd en de keren erna maakte me eigenlijk al helemaal niks meer uit. 😀
LikeLike
Verschil met Israël
“In een land als Israël waar de dreiging van aanslagen dagelijkse realiteit is, worden concrete maatregelen getroffen om de kansen op aanslagen te minimaliseren. Het leger of de politie houdt op riskante locaties de boel in de gaten en controleert of er geen explosieven in je tas zitten. Maar het belangrijkste is de realiteitszin: ‘we worden omringd door mensen die ons bestaan bedreigen en daar moeten we letterlijk mee leven’. Niks verbindend communiceren als de dialoog zinloos blijkt te zijn. Soms staat een religieuze realiteit helaas te ver af van onze seculiere variant en is de bereidheid om tot een gemeenschappelijk perspectief te komen afwezig. Of heb ik die geheime en constructieve bijeenkomsten tussen ISIS en Westerse leiders gemist..?”
http://politiek.tpo.nl/column/na-brussel-bners-die-emotie-per-liter-verkopen-om-aandacht-te-trekken/
LikeLike
Er is in ,t verleden wel een aanslag op het vliegveld geweest met 10-tallen doden.
Dat was in begin jaren ,70. Het heette toen nog “Lod-Airport” en was erg eenvoudig. Leek een beetje op Schiphol jaren 50/60.
Ook waren de veiligheidsmaatreglen toen veel minder/anders dan nu.
Door een-en-ander zijn de Israëlisch wijzer geworden.
Ook passen ze ethnische differentiatie toe, maar dat mag in EU natuurlijk niet.
Ies diskreminasie……………
LikeLike
Beveiliging kibbutzim
GAZA & HAMAS = KILL THE JEWISH KIDS!
LikeLike