VIDEO Ayaan Hirsi Ali: Is de islam een religie van vrede? (update: nu met Nederlandse vertaling!)

 

Is de islam een religie van vrede?

 (Vertaling: Peter Rissing)

Ik ben opgegroeid als een praktiserend moslima en bleef dat bijna de helft van mijn leven. Ik woonde in madrassa’s, dat wil zeggen islamitische scholen, en heb grote delen van de koran uit mijn hoofd geleerd. Als kind woonde ik enige tijd in Mekka en bezocht vaak de Grote Moskee daar. Als tiener sympathiseerde ik met de Moslimbroederschap. Op mijn 22-ste, toen mijn familie in Kenia woonde, regelde mijn vader mijn huwelijk met een lid van onze familieclan, een man die ik nog nooit had ontmoet. Ik vluchtte, vond mijn weg naar Nederland, studeerde in Nederland en werd uiteindelijk verkozen tot lid van het Nederlandse parlement. Nu woon ik in de Verenigde Staten.

Kortom, ik heb de islam van binnen en van buiten gezien. Ik ben van mening dat een hervorming van de islam nodig en mogelijk is. En alleen moslims kunnen van die hervorming een realiteit maken. Maar wij in het Westen kunnen niet aan de zijlijn blijven staan, alsof de uitkomst van deze strijd niets met ons te maken heeft. Als de Jihadisten winnen en de hoop op een hervormde islam sterft, zal de rest van de wereld een verschrikkelijke prijs betalen. De terroristische aanslagen in New York, Londen, Madrid, Parijs en op vele andere plaatsen zijn slechts een voorproefje van wat komen gaat.

Om die reden ben ik van mening dat het dom is om er op aan te dringen, zoals westerse leiders gewoonlijk doen, dat de gewelddaden gepleegd in naam van de islam op een of andere manier kunnen worden gescheiden van de religie zelf. Al meer dan een decennium is mijn eenvoudige boodschap geweest: De islam is geen religie van vrede. Als ik dit stel, bedoel ik niet dat het islamitisch geloof alle moslims gewelddadig maakt. Dit is aantoonbaar niet het geval. Er zijn vele miljoenen vreedzame moslims in de wereld. Wat ik wel zeg, is dat de oproep tot geweld en de redenen daarvoor uitdrukkelijk worden vermeld in de heilige teksten van de islam. Bovendien is het theologisch gesanctioneerd geweld er om te worden toegepast bij vele strafbare feiten –waaronder, maar niet beperkt tot, overspel, godslastering, homoseksualiteit en afvalligheid (ofwel de islam verlaten). Zij die deze intolerantie tolereren, doen dat op eigen risico.

Als iemand die er goed mee bekend is hoe het is om zonder vrijheid te leven, kijk ik met verbazing naar diegenen die zichzelf liberalen en progressieve noemen. Mensen die beweren dat ze vurig geloven in individuele vrijheid en de rechten van minderheden. Zij doen slecht zaken met die krachten in de wereld die aantoonbaar de grootste bedreigingen vormen voor diezelfde vrijheid en diezelfde minderheden.

In 2014 werd ik uitgenodigd om een eredoctoraat van de Brandeis University te accepteren voor het werk dat ik gedaan heb ten behoeve van de rechten van vrouwen in de islamitische wereld. Die uitnodiging werd ingetrokken, nadat professoren en studenten protesteerden tegen mijn kritiek op de islam. Mijn latere ‘on-uitnodiging’, zoals het werd genoemd, was geen gunst voor moslims, juist het tegenovergestelde. Door kritisch onderzoek naar de islam te etiketteren als ‘racistisch’ maken we de kansen op hervorming van de islam minder waarschijnlijk. Er zijn toch ook geen grenzen aan de kritiek op het christendom op Amerikaanse universiteiten. . .  of waar dan ook? Waarom zou die traditie voor de islam wél bestaan? In plaats van de westerse intellectuele tradities te deformeren door vooral onze islamitische medeburgers niet te beledigen, moeten we beide tradities bevorderen.

En ook dienen we de islamitische dissidenten die grote risico’s nemen te verdedigen. We moeten deze dappere mannen en vrouwen op alle mogelijke manieren ondersteunen. Stelt u zich eens een platform van islamitische dissidenten voor, die hun boodschap communiceren via YouTube, Twitter, Facebook en Instagram. Dit zijn de moslims die we moeten ondersteunen, in ons belang zowel als in het belang van de islam.

In de Koude Oorlog bewierookte het Westen dissidenten zoals Alexander Solzjenitsyn, Andrei Sacharov en Václav Havel die de moed hadden om het Sovjet-systeem van binnenuit uit te dagen. Vandaag de dag zijn er veel dissidenten die de islam uitdagen, maar het Westen ofwel negeert hen of wuift hen weg als ‘niet representatief’. Dit is een ernstige vergissing. Hervormers zoals Tawfiq Hamid, Asra Nomani & Zuhdi Jasser en vele anderen moeten worden ondersteund en beschermd. Ze horen net zo bekend te zijn als Solzjenitsyn, Sacharov en Havel dat waren in de jaren ’80. Als we onze politieke, sociale en religieuze vrijheden daadwerkelijk ondersteunen, dan kunnen we niet met rein geweten de islam een gratis vrijkaart geven op het terrein van multiculturele gevoeligheid. We moeten tegen moslims die in het Westen leven zeggen: Als jullie willen leven in onze samenleving en willen meedelen in de materiële voordelen daarvan, dan moet je accepteren dat onze vrijheden niet optioneel zijn.

De islam bevindt zich op het kruispunt van reformatie of zelfvernietiging. Maar dat geld ook voor het Westen! Ik ben Ayaan Hirsi Ali van de Harvard University for Prager University.

Vertaling:
Peter Rissing

Geplaatst door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

h/t Rob Kern

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Barbarisme, gezond realisme, Islam, Islamkritiek. Bookmark de permalink .

7 reacties op VIDEO Ayaan Hirsi Ali: Is de islam een religie van vrede? (update: nu met Nederlandse vertaling!)

  1. koddebeier zegt:

    Degene die dat beweerd kunnen ze beter opsluiten, ze zijn een gevaar voor de mensheid !

    Like

  2. Sabeltant zegt:

    Een gewone Hollander met boeren verstand zegt dat zonder deze asielzoeker er helemaal geen verkrachting zou zijn geweest.
    En daarmee is de relevantie van de asielzoeker voor deze verkrachting voor de volle 100% een feit.
    Feiten tellen voor PVD Allochtonen alleen als ze er subsidie mee in de wacht kunnen slepen.
    Ik mag hopen dat er ooit een volksgerecht komt waar deze burgemeesters voor hun onwil en daden tegen het Nederlandse volk zullen worden berecht!
    Tot dan blijft deze man gewoon een gevaar voor onze samenleving.

    Like

  3. De Ommekeer zegt:

    Is de Islam een criminele organisatie volgens de mensenrechten?

    Als de Islam de mensenrechten en de democratische regering niet erkent, hoe kan je dan een gezonde samenleving hebben? Hoe kan je een ideologie die de mensenrechten niet erkent en daarmee de grondwet niet erkent accepteren in je land? Zijn mensenrechtenschendingen een misdaad? Ik vroeg het aan een bevriende advocaat. Behalve dat hij me adviseerde mijn leven niet op te offeren door dit onderwerp publiek aan te snijden, zei hij JA. Mensenrechtenschendingen zijn een misdaad. Ik vroeg hem of het aanzetten tot mensenrechtenschendingen een misdaad is en ook dat beaamde hij, is een misdaad. Als de Islam mensenrechtenschendingen adverteert dan is de Islam dus een criminele organisatie.
    http://ommekeer-nederland.nl/het-probleem-islam/

    Liked by 1 persoon

  4. Jan zegt:

    Interessant te vermelden. Dit filmpje is van Prager University. Google heeft tot nu toe 21 filmpjes van hen gecensureerd omdat de inhoud haar niet aanstond:

    YouTube Censoring 21 Prager U Videos

    Prager University (PragerU), a conservative online video production site, launched a petition today to draw attention to the fact that YouTube is censoring 21 of its videos.

    YouTube is censoring these videos by placing them under “restricted mode.”

    Antwoord Google “Wij censureren niemand”
    Zelfs HuffPo geeft toe dat google censureert: http://www.huffingtonpost.com/news/google-censorship/

    Wat echter werd gecensureerd waren filmpjes met als titel:
    Are The Police Racist?
    Why Don’t Feminists Fight for Muslim Women?
    What ISIS Wants
    Why Are There Still Palestinian Refugees?
    Islamic Terror: What Muslim Americans Can Do
    Israel: The World’s Most Moral Army
    Radical Islam: The Most Dangerous Ideology
    enz.
    Allemaal verveld voor slinks volk en polcordwazen
    http://www.truthrevolt.org/news/youtube-censoring-21-prager-u-videos

    Like

Geef een reactie

