CARTOON

screenshot_93

Geplaatst door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

h/t “boorzalf”

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

41 reacties op CARTOON

  1. Theresa Geissler zegt:

    Ik lig in een deuk! KOSTELIJK!!!

    Like

  2. Nou wat wil je nog meer Kuzu.

    Like

  3. elisah zegt:

    Ze moeten mee in de zak naar Turkije, Sinterklaas was bisschop van Myra in Turkije, dus dat zal een perfecte oplossing zijn.

    Like

  4. Wachteres zegt:

    ’t Is toch geen gedichtje uit Groningen? [ Denk’n en schenk’n] ?

    Ik vermoed dat DENK daar nu, met die Marokkaanse ellende, alleen maar een zakje zout krijgt, klappen met de roe van zwarte piet en dan in zijn zak mee naar Spanje.

    Dat zou mooi zijn. Ze mogen ook nog voor Turkije of voor Suriname kiezen..

    Like

    • Theresa Geissler zegt:

      Nee, dat is een algemeen gebruikte standaard-Sinterklaasrijm (denken en schenken) maar zoals we kunnen zien, wordt het gedeclameerd door -zeer policor- een WITTE Piet, dus snap ik persoonlijk best, dat er gekozen is voor een onvervalst NEDERLANDS accent, in dit geval toevallig het Gronings.
      Maar hoe vind je de aanbeveling bij die Sylvana Denkpop? Ik dacht werkelijk, dat ik er in blééf! Wou, dat die cartoon bij d’r in de postbus gestopt kon worden!

      Like

  5. Cathja zegt:

    Schitterend! Ik zal zometeen Intertoys en Bart Smit even bellen met de vraag of zij deze pop (gaan) verkopen. Ik weet zeker dat er liefhebbers voor zijn.

    Like

  6. A.J. de Koning zegt:

    Dit is weer een kostelijke cartoon, ik ben bang dat Sylvana die niet te zien krijgt en dat zou ik nou juist zo graag willen of zou ze ook op Bron kijken om zich te ergeren,

    Like

  7. Johan zegt:

    Waar kan ik die trekpop kopen ? Dit wordt vast en zeker een collectors-item.

    Like

  8. koddebeier zegt:

    🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

    Like

  9. Elena zegt:

    Prachtig gemaakt en bedacht!
    Vind het een zeikende nikker denk schijtpop.

    In mijn kleutertijd kreeg ik ook een zwarte pop, noemden we een nikkerpop.
    Was geen discriminatie…we wisten niet beter. Er woonden in die tijd ( tegen het einde jaren ’40) bij mijn weten nog geen zwarte mensen in ons landje.

    Huh..ik zien op tekening naast Kutzu een bier flesje staan…is toch wel halal hoop ik?

    Like

    • Theresa Geissler zegt:

      Nee, volgens mij is dat van Sinterklaas: Hij moest zich van tevoren wel even een stuk in zijn kraag drinken, wilde hij het kunnen opbrengen om die twee graftakken op schoot te nemen. Kun je aan zijn blik zien.

      Like

    • elisah zegt:

      Als niemand het ziet is het halal. 😉

      Like

    • Tistochwat zegt:

      @ Elena 16 november 2016 om 15:53

      Negerpoppen waren vroeger heel normaal:

      Zelf heb ik er nooit een willen hebben; ik vond blanke poppen mooier.
      Gewoon omdat een diersoort nu eenmaal van nature kiest voor zijn eigen soort.
      Er was totaal geen sprake van “discriminatie”; dat maken die negers nu zélf overal van.

      Dat doen ze om aandacht te trekken, om zielig te zijn, om beklaagd te worden en misschien valt er ook wel munt uit te slaan.
      Vroeger – zo leerde ik – kon je negers nog blij maken met zilverpapier, spiegeltjes en kralen, maar daarmee nemen ze tegenwoordig óók al geen genoegen meer.

      Like

      • Theresa Geissler zegt:

        Sterker, daar mag je het tegenwoordig niet meer over hebben!
        Zilverpapier, spiegeltjes en klalen, foei toch! Schandelijk! Kolonialisme-mentaliteit!
        Daar zou eigenlijk eens iemand bij Pauw over moeten beginnen als Sylvana er weer aan tafel zit: Ales ik het zo naga, acht ik alleen Johan Derksen ertoe n staat.
        Verkettert Wilders weliswaar ook, maar toch vind ik hem nog niet de beroerdste; er zijn ergere denkbaar.

        Like

  10. Tistochwat zegt:

    Hey Syl, lees je weer mee, schattebout?
    Heb je gezien dat er twee WITTE Zwarte Pieten in dat cartoontje staan?
    Ben je zeker wel blij mee, met deze prachtige overwinning?
    Ik heb nog nooit in mijn leven zo’n zeikwijf als jij meegemaakt!

    Deze japon zou je schitterend staan. Ook lekker handig voor je zeikende vrienden van “DENK”

    Liked by 4 people

  11. elisah zegt:

    Ik heb trouwens op youtube een aantal filmpjes bekeken van de intocht van Sinterklaas op Curaçao, bij het Pietenfeest zag je de getinte mannen heel vrolijk rond lopen/dansen met een zwart geschminkt gezicht en mooie Pietenpakjes erbij. ( 2014 en 2015, 2016 stond er nog niet op)
    Daar heeft zo te zien niemand problemen met zwarte Piet, of mogen soms alleen bruine mensen zich zwart schminken om Piet te spelen? Zo ja, dan is dat discriminatie van blanke mensen!
    Als die denk-figuren maar lang genoeg doorgaan met het verspreiden van haat en verdeeldheid en tevens weigeren om, op de eerste plaats, Nederlander te zijn, dan zullen de mensen inderdaad pas een hekel gaan krijgen aan allochtonen.

    Like

    • delamontagne zegt:

      U was het toch die daar ook heeft gewoond ?
      Dat Sinterklaasfeest werd er vroeger ook al gehouden, MAAR de “gekleurde” Curaçaoënaars
      wilden nooit voor Piet spelen.
      Was altijd een blanke die gitzwart werd gesminkt.
      Kan me niet herinneren de “gekleurde” medeburgers daar zich met die gitzwarte Pieten vereenzelfdigden.
      Zijn alleen die ZEIKERDS onder hen in NL,
      die aandacht vragen………

      Like

      • elisah zegt:

        Nee hoor, ik heb er niet gewoond, ben er wel op vakantie geweest.
        Familie van mij wel, die hebben daar tot eind jaren 50 gewoond en gewerkt en familie van mijn echtgenoot heeft er tot voor kort gewoond.
        Ik weet wel dat er vaak ook een zwarte Sinterklaas was en geen enkele Nederlander die daar over zeurde.

        Liked by 1 persoon

  12. guusvelraeds zegt:

    Jammer dat de pop Sylvana Simons in de cartoon niet voorzien is van dikke rode lippen. Dan was het rascisme frame compleet geweest. Gouden oorbellen, dikke rode lippen, beetje domme afwezige blik en een sleutel op de rug waarmee ze opgedraaid kan worden om haar haat voor blanken de vrije loop te laten. Dat ze alles wat blank is haat daar kun je zeker van zijn. Hoe verzin je anders een rascisme politie in een van de meest vrije landen ter wereld. Vreemd want het is juist haar eigen volk geweest dat de slavernij: het vangen, het houden en het verkopen van slaven samen met de arabieren tot een succes verhaal gemaakt heeft. Toen de eerste Hollander voet op West Afrikaanse kust zette was de handel en het houden van slaven sinds mensenheugenis vast onderdeel van de Afrikaanse cultuur en economie. Terwijl de westerse landen de slavernij onder aanvoering van christelijke groepen bij wet deden afschaffen van 1850 tot 1875 het ene westerse land na het andere liep het houden van slaven in de Afrikaanse, Arabische en Midden Oosten gebieden gewoon door. Saoedie Arabië schafte de slavernij pas in 1961 af en in Mauretanië worden zelf vandaag nog slaven gehouden. Kom op Sylvana zeg er wat van.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij

    Like

    • delamontagne zegt:

      Dat soort mensen zoals zij, brengen nou niet bepaald begrip bij, bij NL-ers.
      Eerder het tegendeel.
      Ik begrijp er zijn er nog meer min-of-meer “bekende” typen die zoals zij tekeer gaan.
      Jammer want ik lees hier toch weleens opmerkingen “kantje-boord”.
      Er zijn ook gewone, goedwillende gekleurde medemensen.
      Je hebt onder Nederlanders tenslotten ook soms aardige mensen………

      Like

      • paulzwueste zegt:

        Delamontagne.

        U hebt 100% gelijk hoor.
        Natuurlijk zijn er goedwillende gekleurde mensen die hier alleen naar toe zijn gekomen om net als wij ’n goed leven te hebben, waar zij zèlf voor willen leren en werken.
        Jammer dat zij naar mijn mening en masse hun nek te weinig, of helemaal niet uitsteken om de grote massa die niet deugt de les te leren. Het gebeurt wel, maar véél te weinig.

        Het soort dat hier bijeen hokt kun je gemakshalve voor 90% vergeten.
        En dan hebben we het nog niet over de islam want dat zie je niet aan de gekleurde buitenkant.
        Als het moslims zijn wordt het helemaal link.

        Overigens is het natuurlijk zo dat de meeste goedwillende, leuke, sympathieke, vreedzame zwarten en kleurlingen hier niet wonen.
        Ze wonen namelijk in hun thuislanden en willen helemaal niet naar hier, maar blijven liever in hun eigen land om dat op te bouwen en daar deel aan te hebben.
        (Als ze tenminste niet de hele dag in de zon liggen te dromen om naar luilekkerland Europa te komen.)
        Sorry, ik ben geen idealist.

        Like

  13. BertG. zegt:

    Nog erger dan Chucky van child’s play.

    Like

  14. Harry zegt:

    Hebben ze al een eigen kantoor , bij “denk” ?
    Hopelijk staat daar dan een grote eik achter , voor het geval Sylvana terug wil naar haar roots en ’s avonds een nest boven in de boom wil maken .
    Je mag nooit iemand hinderen bij hun ontwikkeling .

    Like

  15. Tom Hendrix zegt:

    Ik vind het ook een leuke cartoon.

    Like

  16. I.K. Bennurklaarmee zegt:

    De tovenaar van Ozturk: “Wie ben jij om loyaliteitsvragen te stellen?”

    Leek wel een giftige kameel.

    Like

    • paulzwueste zegt:

      Als ik Bontes was geweest was ik teruggekomen en had gezegd:
      ” Ik ben een van diegenen die er voor gaat zorgen dat jij en je namaak-partijtje zo snel mogelijk terug naar Turkije vliegen, want jullie hebben hier niets te zeggen en te zoeken!”

      Dan maar oppositie. Dan maar moties van afkeuring. Dan maar oh ik walg van die opmerking! (Pauw en alle linkse klootzakken in de kamer!)

      Daar zou ik mij niets van aantrekken. Hij krijgt nu gegarandeerd veel meer kiezers.

      Like

  17. Cathja zegt:

    De brutaliteit van de ‘heren’ Öztürk en Kuzu is buitengewoon groot. WIJ mogen loyaliteitsvragen stellen, en jullie hebben alleen de plicht om je aan óns land en aan ónze normen en waarden aan te passen.
    Wie denken júllie wel dat je bent? Stel venijnige vragen maar aan Erdogan. Die heeft nogal wat uit te leggen.

    Like

    • paulzwueste zegt:

      Erdogan weet héél goed wie Kuzu en die andere kummel-türk zijn, want hij heeft ze in dienst!
      Zou ik gewoon zeggen als ik parlementariër was.

      Het ambt van parlementariër is wel enorm in prestige en respect gedaald, als het al mogelijk is dat er dit soort vragen (Wie ben jij eigenlijk…?) naar collega-Kamerleden kunnen worden geschreeuwd.
      En natuurlijk weer ”n allochtoon…!

      Oh nee, dat kan helemaal niet want zo heten ze niet meer….

      Like

Geef een reactie

