Sociale media wijzen de weg: ‘geweld hoort bij de islam’

screenshot_51

(Door: Andreas Kouwenhoven)

Online-jihadisten zouden door het kabinet worden aangepakt, maar daar is nog niet veel van gekomen. Facebookpagina ‘De Zuivere Aanbidding’ maakt al jaren ongestoord reclame voor terreurbeweging IS.

Kinderen rennen door elkaar in de gebedsruimte. De El Tawheedmoskee in Amsterdam viert het offerfeest. In het midden van de ruimte speelt Keith Rienksma (foto) stoelendans met de kinderen. „Rennen, kom op!” De kinderen vliegen rond de stoelen. Zodra Rienksma Allahu Akbar roept, moeten ze gaan zitten. Het kind dat overblijft, krijgt een aai over de bol, zo is te zien in een video die door Rienksma online werd gezet.

Rienksma is een tot de islam bekeerde Amsterdammer van begin dertig. In de moskee is hij een actieve vrijwilliger, op internet speelt hij een centrale rol in de verspreiding van jihadistische propaganda. Rienksma beheert de Facebookpagina De Zuivere Aanbidding, een pagina die terreurbeweging Islamitische Staat (IS) steunt.

nrc-nl

Sociale media spelen een belangrijke rol bij de radicalisering van moslimjongeren. Het kabinet verklaarde in 2014 cyberjihadisten de oorlog. Zij zouden worden opgespoord door de politie, en hun propaganda zou offline worden gehaald. Tweeënhalf jaar later is er weinig van terechtgekomen. Eén jihadwebsite, DeWareReligie.nl, werd aangepakt, maar op sociale media ging de campagne voor IS gewoon verder. Ook jihadpagina De Zuivere Aanbidding is nog steeds in de lucht, en de beheerder van de pagina, Rienksma, helpt in de moskee kinderfeestjes organiseren. Hoe kan dat?

Op het eerste gezicht lijkt De Zuivere Aanbidding een doorsnee islamitisch platform. Het deelt religieuze teksten via Facebook, Twitter, Telegram, YouTube, WordPress, WhatsApp en Instagram. Hoe moet je het gebed precies uitvoeren? Is het dragen van een gezichtssluier verplicht? Mag je als moslim stemmen?

Het zijn vragen waarvoor veel jonge moslims zich wenden tot internet en uitkomen bij pagina’s als De Zuivere Aanbidding. Daar worden uitspraken van gezaghebbende geleerden aangeboden in het Nederlands. Handig, omdat veel jongeren geen Arabisch kennen. De Zuivere Aanbidding doet daarnaast aan liefdadigheid. Ze zamelen geld in voor armen en bezochten tijdens de ramadan van 2014 asielzoekerscentra, waar zij kleding, eten en Korans leverden aan vluchtelingen. Een ‘like’ is dan gauw gegeven.

Wie verder kijkt, ziet dat De Zuivere Aanbidding geen gewone pagina is. Als IS afgelopen september een video uitbrengt waarin de terreurbeweging tegenstanders de keel doorsnijdt, legt De Zuivere Aanbidding uit waarom deze actie legitiem is. Religieuze teksten worden op de pagina vergezeld door foto’s van kalasjnikovs. Theologie wordt verbonden aan strijd – niet al te openlijk, want Facebook verwijdert accounts die de gewapende jihad promoten. Daar heeft De Zuivere Aanbidding andere kanalen voor.

De Facebook-groep verwijst naar haar kanaal op de versleutelde berichtendienst Telegram. „Persoonlijke Islamitische oppeppers nodig? Volg nu De Zuivere Aanbidding op Telegram!”. Wie gehoor geeft aan de oproep, krijgt toegang tot een ware jihad-bibliotheek. In diverse linkjes wordt verwezen naar geschriften op de anonieme distributiewebsite Justpaste. Het zijn Nederlandstalige betogen over waarom bijvoorbeeld een islamitisch kalifaat noodzakelijk is en waarom moslims in opstand dienen te komen tegen ongelovige regeringsleiders. De aanslag op satireblad Charlie Hebdo in Parijs wordt verdedigd. De schrijver haalt allerlei voorbeelden uit islamitische lectuur aan, om te bewijzen dat beledigers van de profeet „geëxecuteerd” dienen te worden.

De Zuivere Aanbidding citeert veelal geleerden die worden omarmd in de islamitische wereld. Voorbeelden hiervan zijn Ibn Taymiyah of Abdul-Wahab. Hun boeken worden door de meeste salafisten geweldloos uitgelegd, terwijl jihadisten in dezelfde boeken aansporingen tot geweld menen te lezen.

Geweld hoort erbij

„Wat IS doet, is in lijn met islamitische wetgeving”, zegt Keith Rienksma in een koffietent aan de achterkant van Amsterdam Centraal. Hij heeft ingestemd met een gesprek om uitleg te geven over zijn Facebookpagina, die hij beheert met een aantal gelijkgestemden, onder wie IS-strijder Baraa Ibrahim A. „Wij delen theologische kennis waar niet iedereen het over wil hebben”, vertelt Rienksma. In Nederlandse moskeeën worden concepten uit de islam die raken aan geweld volgens hem stelselmatig verzwegen. Terwijl deze concepten wel degelijk deel uitmaken van zijn religie, zegt Rienksma. „Sla de boeken er maar op na van bekende geleerden, zoals Ibn Taymiyah. Imams citeren zijn vreedzame teksten, maar vergeten dat hij óók een boek heeft geschreven met als titel: Het zwaard trekken tegen de lasteraar van de profeet. Dat soort dingen hoort ook bij de islam.”

Dit geldt ook voor de straffen die IS toepast op gevangenen. Kruisigen, onthoofden, handen afhakken: allemaal straffen die in de Koran worden genoemd, en dus legitiem zijn, meent Rienksma. Met deze interpretatie behoort hij tot een kleine minderheid in de moslimgemeenschap. Zegt hij niet eigenlijk hetzelfde als Geert Wilders, die de islam als een gewelddadige godsdienst beschouwt? Rienksma:

Volgens Rienksma was er tot tien jaar geleden meer ruimte om deze zaken te bespreken. Met gelijkgestemden kwam hij samen in de salafistische moskeeën El Tawheed (Amsterdam) en As Soennah (Den Haag). Daar werd toen nog openlijk tegen democratie gepredikt. Onder druk van de publieke opinie veranderden die moskeeën hun koers. Rienksma en zijn vrienden kregen in As Soennah een moskeeverbod. Zij gingen hierna zelf bijeenkomsten organiseren in een Haagse kelderruimte. De groep noemde zichzelf ‘Straat Dawah’, omdat zij op straat mensen probeerden te overtuigen van hun ideeën. Een deel van de groep vertrok begin 2013 naar Syrië. De rest werd een jaar later opgepakt en eind 2015 veroordeeld als een terroristische ronselorganisatie.

Rienksma zit als een van de weinige voormalige Straat Dawah-leden niet in de gevangenis of in Syrië. Waarom heeft hij zich niet bij IS aangesloten? „Moeilijke vraag”, zegt hij aarzelend. „Het is niet makkelijk om er te komen. Als ik vrij was om met mijn gezin erheen te gaan, was ik waarschijnlijk gegaan.” In plaats van de wapens op te pakken, steunt hij IS van achter zijn toetsenbord in Amsterdam.

Geen zwarte lijst

Het kabinet beloofde in 2014 dat de politie cyberjihadisten hard zou gaan aanpakken. Bovendien zou er een lijst komen met jihadistische websites als waarschuwing voor ouders. Maar die ‘zwarte lijst’ is er nooit gekomen, erkent het ministerie van Veiligheid en Justitie. En pas vanaf deze maand stelt de politie vacatures open voor een landelijk internetteam dat zich gaat richten op de ‘cyberjihad’.

De aanpak werd tot nog toe vooral overgelaten aan regionale afdelingen en de Europese politiedienst Europol. Die werkt samen met de grote mediabedrijven Google, Facebook en Twitter. „Zij worden aangespoord hun eigen gebruikersvoorwaarden serieus te nemen, die meestal gewelddadige of extremistische content verbieden”, zegt terrorismeonderzoeker Jelle van Buuren van de Universiteit Leiden. De meeste bedrijven geven gehoor aan deze oproep. In 2016 deed Europol 6.399 verwijderingsverzoeken, waarvan 95 procent werd uitgevoerd. Bij dit internetteam van Europol was één Nederlandse specialist gedetacheerd.

„Deze aanpak blijft enigszins dweilen met de kraan open. Het is vrijwel onmogelijk om het internet schoon te vegen”, zegt Van Buuren. Verwijderde accounts duiken vaak weer op onder andere schuilnamen. Berichtendienst Telegram, die een steeds grotere rol speelt in de jihadistische scene, weigert volgens Van Buuren tot nu toe iedere samenwerking en geeft geen gehoor aan verwijderingsverzoeken. Daarnaast raakt de aanpak aan een meer principiële vraag, zegt Van Buuren. „Is het aan particuliere bedrijven om te beslissen waar de grenzen van de vrijheid van meningsuiting liggen?” Jihad-sympathisanten zoals Rienksma balanceren op de grenzen van die vrijheid. Het aanhangen van radicaal gedachtegoed is niet strafbaar. Ook mag je vinden dat terreurbeweging IS goed werk verricht. Strafbaar wordt het wanneer dit gedachtegoed leidt tot concrete handelingen, zoals het aanmoedigen van anderen om zich aan te sluiten bij de gewapende jihad. Waar deze grens precies ligt, verschilt per geval. Een eerdere rechtszaak tegen de beheerders van de jihadwebsite De Ware Religie wees uit dat je op internet de jihadstrijd nog nét mag verheerlijken, maar als je daarmee suggereert dat deelname aan die strijd navolging verdient, ben je volgens de rechtbank aan het ronselen.

Rienksma, de beheerder van De Zuivere Aanbidding, heeft niet het idee dat hij de wet overtreedt. „Wat is strafbaar aan wat ik doe? Ik roep op mijn Facebook-pagina niemand op om naar Syrië te gaan. Alles wat ik plaats, is terug te vinden in islamitische boeken en de islamitische geschiedenis die iedereen kan vinden op internet.”

Bron:
www.nrc.nl
(h/t “Wachteres”)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Amsterdam, Barbarisme, Islam, islamitische ideologie, islamofascisme, koran, Moslims, Nederland. Bookmark de permalink .

16 reacties op Sociale media wijzen de weg: ‘geweld hoort bij de islam’

  1. hslot4 zegt:

    Ja leuk zo’n NRC link maar werkt niet je moet lid worden om het artikel te lezen .

    Like

  2. Astrid zegt:

    ‘De zuivere aanbidding’, hahahaha!
    Een grotere tegenstrijdigheid bestaat er niet en het bewijst maar weer de enorme dualiteit waaraan de gemiddelde en de extremere moslim zijn geluk probeert op te hangen. Alles wat zuiver is, behoeft namelijk geen enkele aanbidding. Aanbidding, oftewel het plaatsen op voetstukjes [en dus het er weer vanaf lazeren], is een verzinsel van het ego en het ego is altijd op zoek naar zekerheid.
    Neen, de moslim is niet meer dan een dolende in zijn eigen gedachtenwoestijn, met helaas een vernietigende uitwerking op de hele wereld. Daar gaan we toch zeker niet aan meedoen, dat soort lagere tendenzen.

    Mensen die het geluk buiten zichzelf zoeken, komen altijd bedrogen uit. Maar er bestaat geen onbewustere mensensoort dan de religiegekkies en daarbij maakt het niet uit of hun religies over godjes of over het milieu, het klimaat, of de wereldorde en het kapitaal gaat. Allen zijn ze bezig de wereld naar hun ego’s te zetten, wat een onmogelijkheid is. Hun eindeloze pogingen zijn echter zeer onaangenaam voor de vredelievenden onder ons.

    Like

  3. Theresa Geissler zegt:

    Jammer: Betaalmuur.
    @BertG. krijg jij het wel voor elkaar? Vorige keer óók, wat ik me ervan herinner.

    Like

  4. leefbarbaar zegt:

    Toch heeft haat zaaien via het internet ook zijn betekenis.
    De islam van de foute politici en de NPO is duidelijk een andere islam, dan die van het internet.
    En natuurlijk is het ook een geldig argument, om alle moslims de kans te geven zich in eigen land verder te ontplooien en hier te worden uitgezet. Want zolang een deel ISIS steunt, kunnen we ze allemaal missen als kiespijn en vormen ze een grote bedreiging voor onze veiligheid.

    Like

  5. Cathja zegt:

    Toch vreemd dat zo’n gevaarlijke facebookpagina als ‘De zuivere aanbidding’ ongestoord en ongecontroleerd zijn haatdragende boodschappen en berichten kan verspreiden, maar er wordt geen enkel bericht verwijderd.
    Als ik op facebook een bericht plaats over vervolgde en vermoorde christenen, en geweld tegen christenen, met name in moslimlanden, dan kan ik er op wachten dat mijn bericht wordt verwijderd.

    Voor mij dus geen facebook. Ik wil er niks mee te maken hebben. Als ik de waarheid niet meer mag zeggen zonder een ban te krijgen, dan hoeft zoiets als facebook voor mij niet.

    Like

  6. vanhetgoor zegt:

    Een vrijwilliger bij de Hells Angels / No Surrender of Saturdara, een vrijwilliger die oude dametjes berooft van hun pinpas, een vrijwilliger die voor het Cali-Cartel containerladingen vol met Coke naar Rotterdam toe haalde. Wat klopt hier niet? Een vrijwilliger in de moskee? Wat klopt daar niet? Een moskee is een clubhuis van criminelen die net als alle andere misdadigers uit zijn op makkelijk verkregen geld. Een moskee is het gebouw waar misdadigers samenkomen. Hun organisatie houdt zich bezig met oplichting en onderdrukking, ze doen alles om aan geld en macht te komen. Een vrijwilliger bij een moskee is dus gewoon een misdadiger die vaak nog niet veroordeelt is.

    Andreas Kouwenhoven gaat voorbij aan het feit dat de islam een misdaadorganisatie is die zich voordoet als een religie. Echter het is geen religie, er is namelijk binnen de islam geen plaats voor een overtuiging, er zijn alleen dogma’s. Bij veel godsdiensten spreekt men over zingeving, bij de islam moet er geld op tafel komen.

    Like

  7. elisah zegt:

    Religie kan zeer gevaarlijk zijn voor labiele en/of gestoorde mensen.
    Zodra een religie aanzet tot kwaadaardigheid, mag het geen religie meer heten.

    Like

  8. Drs.P. zegt:

    De pislam kan beschouwd worden als een zeer zware sekte, uittreding is niet mogelijk vanwege dat men dan dood schijnt te moeten. De sekte leider (imam) commandeert de sekteleden zodat zij precies doen wat hij wil. De pislam is een van de ergste satanische veroveringsideologieen ooit en heeft rond de 300 miljoen doden op zijn geweten.

    Een echte godsdienst heeft iets toe te voegen aan de maatschappij, liefde, barmhartigheid en medeleven naar de medemens toe en ieder mens vrij om te kiezen wat hij wil. Dat bijna alle gristelijke fuckpartijen zich hieraan niet houden gebeurd al vele honderden jaren, de kerk en zeker in NL is een soort van smerig slinks machtsinstituut geworden van geile oude mannetjes, vaak zonder mededogen. Het CDA chistenen voor allah is hier een goed voorbeeld van.

    En NL nsb-ers die overlopen naar de pislam zijn van het ergste en meest fanatieke soort, waarschijnlijk kansloos in de normale maatschappij en proberen dan extra fanatiek hun nieuwe “meesters” van dienst te zijn. Kijk naar de smerige PVV overloper die nu als een nuttige idioot gebruikt wordt door Saudi Arabie om NL te bekeren naar de pislam. Een ergere en dommere nsb-er is er niet in NL. En dan Keith Rienksma, je zal maar zo’n overloper en landverrader in je familie hebben!!!

    Like

  9. BertG. zegt:

    Zonder geweld zouden ze helemaal niet eens bestaan.
    Daar hebben ze het ook voor bedacht.

    Like

  10. Als geweld bij de islam hoort, horen ze niet in ons land thuis. Het wordt tijd dat de politiek eens hier wat aan gaat doen. Uiteindelijk verdienen zij vette salarissen.

    Like

  11. Theresa Geissler zegt:

    Wat ik opmerkelijk vind, is wèl, dat deze figuur, Keith Rienksma, voor bepaalde dingen zo openhartig uitkomt, en dat tegen de pers. Dat zie je bijna nooit.
    Voorstellen kan ik het me wèl: Hij is nog steeds geboren Nederlander en al dat omfloersen en omzeilen zit ons nu eenmaal niet in het bloed; daarvoor moet je ècht eerder een produkt van de Oriënt zijn.
    Hij lijkt er echter ook van overtuigd te zijn, dat hij de grenzen dusdanig in acht neemt, dat het niet strafbaar wordt. Dat kan dan op zichzelf wel zo zijn, maar als je het mij vraagt, geeft hij ons, de realisten, hiermee wèl werktuigen in handen om de islam-zelf aan te pakken: Zijn verklaringen staan immers haaks op de officiële lezing, dat de islam een ‘religie van vrede’ is.Deze “getuigenis” èn de bron daarvan oesten wij nu eens góed in ons achterhoofd houden, dunkt me.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s