Vereniging van krantenuitgevers wil Adblocker verbieden

Screenshot_207

(Vertaling: E.J. Bron)

De vereniging van krantenuitgevers in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen dringt aan op een algemeen verbod op reclameblokkers. De gevestigde media worden in hun strijd door bondskanselier Angela Merkel ondersteund.

Door het gebruik van Adblock Plus en soortgelijke software dalen de reclame-inkomsten van de media. Volgens een bericht van “heise online” eist de vereniging van krantenuitgevers in Nordrhein-Westfalen  daarom een verbod op Adblockers.

De Piratenpartij in Nordrhein-Westfalen echter wil een verbod op de software verhinderen. De Piraten bekritiseren dat een verbod op of regulering van Adblockers “zeer eenzijdig de belangen van mediaconcerns en de reclame-industrie “zouden bevoordelen.”

Afgelopen zomer al schakelde bondskanselier Merkel zich hoogstpersoonlijk in het debat in om gevestigde media te beschermen tegen inkomstenverliezen.

In een rapport van de Bund-Länder-Kommission stond destijds:

“Met betrekking tot het thema Ad-Blocker dient een spoedige controle door de staat en de deelstaten te onderzoeken of er met het oog op de economische effecten en de daaraan verbonden mediapolitieke risico´s desnoods een wettelijke flankering is geboden.”

IT-deskundigen zien echter geen kansen voor de invoering van een verbod op Adblockers. Dit zou “weinig realistisch” zijn, zei Volker Tripp van de Vereniging Digitale Samenleving.

Bron:
www.freiezeiten.net

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

27 reacties op Vereniging van krantenuitgevers wil Adblocker verbieden

  1. Williaan zegt:

    Dat ze reclame willen maken Okay. Maar irritante en hinderlijke reclame noodzaken me dat ding te gebruiken daar is het ook voor ontwikkeld. Veel reclame jongens zijn totaal geschift.
    De hinderlijke pagina’s worden dan ook door velen onmiddellijk geblokkeerd of de site nooit meer bezocht, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

    Like

    • paulzwueste zegt:

      Williaan.
      Dat ze reclame willen maken Okay….

      Het is absoluut niet Okay als je zèlf niet meer kan bepalen wat je wel en/of niet wilt ontvangen.
      Dáár gaat het om, en reclamejongens zijn helemaal niet geschift.
      Hier zit het grote geld weer eens achter.
      Jij mag NIET zien wat zij niet willen dat je ziet, maar je MOET wel zien wat zij willen dat je MOET zien!
      Begrijp je ?

      Liked by 1 persoon

  2. Pingback: verbod op reclameblokkers – Rechtsaf doorzee

  3. Mirjam zegt:

    Ik ben juist blij met de Ad-Blocker. Je wordt anders doodgegooid met reclame waar je echt niet op zit te wachten. Het is weer typisch iets van Merkel om dit te willen, wederom dictatuur van de burgers. Deze mogen nog niet eens zelf beslissen of ze reclame willen zien of niet, het wordt hen weer opgedrongen.

    Liked by 2 people

  4. bigljohn zegt:

    Die rotkop van Merkel moet eens een keertje onder de guilotine gelegd worden. Smerige dictator dat ze is. Ik heb een wat ouder programma’tje bewaard wat ik hoofdzakelijk gebruik om alle reclames op de startpagina.nl van Windows in een klap op te ruimen. Het betreft; Advanced SystemCare PRO 3.7.3. van IObit. Voor het gebruik van AVC PRO allerlei reclames rondom de startpagina.nl. Daarna zie ik ze nooit meer.

    Like

  5. Sabeltant zegt:

    Het moet wel een werkelijk goede krant zijn voordat ik mijn ad-blocker uit zet.
    Meestal denk ik, dan maar niet meer, het nieuws staat sowieso overal op internet.
    Ik heb die kranten helemaal niet nodig.
    De meesten komen allemaal uit hetzelfde huis en ze verkopen ook dezelfde praatjes.
    Het zou mij zelfs niet verbazen dat ze allemaal via nepfirma’s of ondoorzichtige beleggingsmaatschappij in handen zijn van de Arabieren.
    Wie wat te weten wil komen moet zoeken op internet, alternatieve journalisten.
    Kranten zijn voor lezers, wie geïnformeerd wil zijn moet zoeken.
    In feite mogen ze verbieden wat ze willen. Ik kom er dan niet meer.

    En Merkel? Die is alleen maar bang voor haar media macht.
    Als mensen niet meer bij die media kunnen/willen komen kan die media ze ook geen leugens meer vertellen.
    Vrije nieuwsgaring werkt ook tegen het establishment.

    Liked by 1 persoon

  6. IkBenHet zegt:

    Tsja… Lezen we die nep-nieuws media toch hélemaal niet meer.
    Ze kunnen mij niet snel genoeg het onderspit delven.

    Like

  7. Robby E. zegt:

    Dat zg reclamemaken lijkt meer op sarren van de internetter.
    Ze halen het bloed onder je nagels vandaan met die springende, dansende, blikkerende reclame troep!
    En nu willen ze ons verplichten daar naar te kijken?
    ’t Wordt steeds gekker met die gasten!

    Liked by 1 persoon

    • paulzwueste zegt:

      Reclame-inkomsten vormen de belangrijkste bron van inkomsten voor de meanstream-publieksmedia.
      Abonnementsgelden zijn natuurlijk ook belangrijk, maar die staan bijzonder sterk onder druk door de nietsontziende concurrentiedrift, daar hebben de tarieven voor spots en advertenties geen vat op.
      Dat is de achterliggende oorzaak.

      Liked by 1 persoon

  8. D. G. Neree zegt:

    Mensen beseffen blijkbaar niet: Mijn computer is van mij en wat ik er voor programma’s opzet is mijn zaak. Als uitgevers willen dat lezers ook de advertenties lezen, dan sluiten ze hun eigen site maar af voor mensen die Adblock+ gebruiken. Dan kunnen ze kiezen tussen adverteerders en geen lezers of lezers en geen advertenties.

    Daarnaast: als Adblock verboden wordt, komen er zo 10 andere voor in de plaats.

    Liked by 1 persoon

    • BertG. zegt:

      Behalve wanneer je windows gebruikt, zeker nu met windows 10.
      Dan is alleen de hardware van jouw en de rest blijft van Microsoft.
      Jij bent enkel een tijdelijke gebruiker.
      Dat is iets wat de mensen een keer zouden moeten gaan beseffen.
      Helemaal niemand weet precies wat er allemaal door gestuurd wordt aan info over wat jij met je computer doet.
      Maar dat het veel is, daar zijn de meeste het wel over eens.

      Liked by 1 persoon

  9. Bas zegt:

    Als een advertentie blokker niet meer helpt bedenken software hobbyisten wel weer wat anders om reclame te hinderen, Zou me geen zorgen maken.

    Liked by 1 persoon

  10. BertG. zegt:

    Ik gebruik tegenwoordig een andere. Geen Adblock Plus meer.
    uBlock Origin, werkt nog beter en doet hetzelfde.

    Liked by 1 persoon

  11. leefbarbaar zegt:

    Ik gebruik ook een blokker. Vandaar dat ik thuis nooit meer de site van de Televaag bezoek.
    Ik was ook die stuiterende reclames beu.
    Maar eigenlijk bezocht ik de Televaag alleen om de commentaren van de lezers te lezen, maar nu die ook verdwenen zijn, heb ik geen enkele reden meer om er ooit nog te komen.
    Dus doei, jullie tijd is voorbij. Objectief nieuws gaat weer belangrijk worden.

    Like

  12. Reclame kan op de pagina zelf zonder hinderlijke pagina’s die spontaan openen!

    Like

  13. Hansfree zegt:

    Ook ik loop steeds vaker tegen blokkades op tegen mijn Adblock Plus, maar heb de druk tot nog toe steeds kunnen weerstaan om hem uit te schakelen. Maar ik wil graag even gewag maken (slightly off-topic) van het volgende.
    Het zal ook u opgevallen zijn dat op steeds meer sites de mogelijkheid tot reageren uitgeschakeld is of wordt, nadat deze jarenlang juist werd gepromoot. Zo hadden we hier in Twente jaren geleden de invoering van een digitaal Dorpsplein door de regionale Wegenerkrant TCTubantia. Een groot succes, maar al snel de nek omgedraaid.
    Anno 2017 is (was) de site van TCTubantia echter de enige, die nog een reactiemogelijkheid bood. Regionale omroep RTV Oost bijvoorbeeld heeft al langer de kraan dichtgedraaid.
    Sinds gisteren 8 maart 2017 is de site van TCTubantia gerestyled en jawel hoor, je ziet nu niet meer in één oogopslag waar er flink wordt gereageerd, het staat er helemaal niet meer bij. En bij de meeste (niet alle) items ontbreekt de mogelijkheid tot reageren, natuurlijk juist de meer controversiële. Ik ben geneigd nu ook maar TCTubantia terzijde te schuiven, maar er blijft gewoon niets meer over op regionaal niveau.
    Kranten en nieuwssites worden in elk geval in rap tempo weer ouderwets eenrichtingsverkeer. Zó erg vreest men de uiting en verspreiding van de ongezouten publieke opinie. Je moet gewoon je mond houden, en netjes alles slikken zoals het komt en dan vooral ook de reclame natuurlijk…

    Like

    • Wim zegt:

      Het uitschakelen van de reactiemogelijkheid is inderdaad een duidelijke trend. Bij de nrc en de volkskrant kun je allang niet meer reageren. De Telegraaf is er enige tijd geleden ook mee opgehouden. Niet dat dat erg is, want die toch al minimale reactiemogelijkheid leidde toch alleen maar tot korte kreten-reacties, waarbij een zinnige discussie onmogelijk was. Het langst heeft Trouw het nog volgehouden. De artikelen daarin zijn meestal waardeloos, maar in de reactiepanelen kon je nog menige interessante discussie tegenkomen, waarbij ook afwijkende meningen aan bod konden komen. Maar nu hebben ze ook daar de kraan dichtgedraaid, waardoor ik de site ook niet meer lees. Waarom zouden de preken van al die linkse dominees, waar je niet op reageren kunt, mij interesseren? Stel je voor dat het domme gepeupel aan je verheven moraal en aan je wijsheden zou durven twijfelen, ja, je zelfs in het openbaar zou durven tegenspreken! Dat soort neerbuigende eenrichtingsverkeer is nu toch echt volkomen achterhaald.

      Like

  14. Fred zegt:

    Er zijn maar zes (6) grote mediaconcerns in Amerika.
    In handen van The Deep State.
    Die beheersen al het nieuws , fake of niet, wat de burgers te horen, te zien of te lezen krijgen.
    De Nederlandse media neemt van deze concerns alles over zonder er een moment bij stil te staan of het wel waar is.
    En het tegengaan van reclame betekend voor allen minder inkomsten.
    En dat is de echte reden om adblockers te verbieden.
    Als dat doorgaat vinden we er wel wat anders op. (TOR bvb.)
    Zeker weten.

    Like

  15. Flo zegt:

    Nog veeeel MEER adblockers en veeeel MINDER kranten

    Liked by 1 persoon

  16. Wim zegt:

    Ik zet mijn ad-blocker ook voor niemand uit. Als de reclamemakers dat erg vinden, dan moeten ze bedenken dat het hun eigen schuld is. Ik heb niets tegen onbeweeglijke reclame aan de rechterkant van het scherm, vergelijkbaar met de links en informatie rechts op deze site. Mocht het om iets gaan waar ik wellicht interesse voor zou kunnen hebben, dan wil ik daar best op klikken. Maar nee hoor, de boel moet zo nodig bewegen, knipperen om maar de aandacht op te eisen. Het ergst vind ik de video’s die opeens midden tussen je tekst beginnen te spelen, zoals dat een tijd bij de nrc de gewoonte was. Het is net zoiets als iemand die zich met het nodige ellebogenwerk in een winkel voordringt.

    Ik vraag me af of deze uiterst opdringerige manier van reclame maken überhaupt effectief kan zijn. Je irriteert er een zeer groot aantal mensen mee. Het massale gebruik van ad-blockers is daar een duidelijk bewijs voor. Net zoals dat irritante hysterische gegil in sommige tv-reclames (vooral bij loterijen e.d.), kennelijk gericht op het domste soort publiek, al vraag ik me af of dat er ook niet genoeg van heeft. Nu raken de reclamemakers gefrustreerd omdat hun acties om meer op te vallen dan de concurrentie een averechts effect hebben, hun visuele opdringerigheid wordt dankzij de blockers helemaal niet meer waargenomen. Een mooi voorbeeld van de Tragedy of the Commons.

    De site-eigenaren die klagen dat ze daardoor inkomsten mislopen en dan met klagerige boodschappen komen, zijn ook schuldig. Ze zouden de manier van reclame maken op hun site aan banden hebben moeten leggen, met duidelijke regels tegen opdringerige methoden. Maar wie het onderste uit de kan wil…

    Liked by 1 persoon

  17. BertG. zegt:

    En toch ken ik mensen die al die reclame juist schitterend vinden.
    Waar ik ruzie mee gekregen heb omdat ik adblock er op gezet had.
    Met de vraag of ik dat snel weer wou verwijderen, nou zagen ze de reclame niet meer.
    Je snapt het soms gewoon niet meer.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s