“Taalonderwijs asielkinderen ook in moedertaal”, want dat werkt in Zweden ook prima

Screenshot_148

(Door: Annabel Nanninga)

Aldus adviesbrochure van het ministerie van Onderwijs voor scholen

Het ministerie van Onderwijs en de PO-raad adviseren om migrantenkinderen naast Nederlands, ook onderwijs te geven in de moedertaal, meldt de NOS.

Behalve dat dit om tijd, geld en mankracht vraagt die er nu al nauwelijks is in het onderwijs, kunnen we ons afvragen of het niet ook didactisch beter is om alle ballen op Nederlands leren (en dus: integreren) te zetten. Zo’n advies met brochure vanuit het ministerie legt nogal wat gewicht in de schaal, immers.

De folder staat bol van het bekende sociolect; ‘verbinden’, dialoog’, etcetera.

De NOS:

Lees verder>>>
(h/t “Jan”)
post-online

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "goedmenschen", "Integratie", "Nuttige idioten", "Verrijking", "Weg met ons!", Allochtonen, asielwaanzin, Eurabië, Hypocrisie, Immigratie, Islamisering, Krankzinnigheid, Linkse Kerk, Multiculti, Naïviteit, Nederland, Overheid, Rotzakken, Socialisten, tolerantie/intolerantie, verloedering. Bookmark de permalink .

36 reacties op “Taalonderwijs asielkinderen ook in moedertaal”, want dat werkt in Zweden ook prima

  1. Cathja zegt:

    Stop met die nonsens. De moedertaal leren ze maar van hun ouders. Zo heb ik het ook geleerd.
    Bovendien kost het de gemeenschap weer bákken met geld.

    Ik las zojuist ook dat zeer veel kansloze immigranten beroep aantekenen tegen hun uitzetting. Ik snap niet dat onze overheid die kans biedt. Als je uit veilige landen komt, moet je direct uitgezet worden. Niks hoger beroep.
    Weg wezen!

    Liked by 1 persoon

    • hendrikush zegt:

      Beroep aantekenen gebeurt omdat asieladvocaten daar geld aan verdienen.
      Beroepen op eigen kosten zou al veel oplossen.

      Like

    • elisah zegt:

      Precies! Hoe lang hebben ze nou nodig om de wet aan te passen, zodat mensen met geen enkel recht op asiel ook geen recht hebben om oneindig te procederen op de kosten van de belastingbetaler.
      Wanneer wij een advocaat nodig hebben, tikt meteen de meter en kost het klauwen vol geld, voor een normale Nederlander is het letterlijk onbetaalbaar.

      Liked by 1 persoon

  2. Ach het onderwijs in Nederland is sinds de 60 tiger jaren vorige eeuw op zijn retour, de eerste grote verandering kwam in de vorm van de z.g.n. mammoetwet van onderwijsminister Jo Cals in 1963. Daarna is het onderwijs geleidelijk in de vernieling gedraaid, het onderwijzend personeel bestaat bijna geheel uit feministische juffen, waarbij de kinderen vooral jongetjes het moet ontgelden door de slappe zeikpraatjes van de juffen die het zó goed voor hebben met de kinderen van de asiel parasieten, de multiculturele waanzin in de vorm van reinste indoctrinatie die heel geleidelijk stapje voor stapje in de kwetsbare kinder-breinen worden geïmplanteerd. In de randstad domineert op veel scholen reeds de islam gerelateerde ellende waarbij het onderwijzend personeel het al geaccepteerd hebben da ze eigenlijk niets meer te vertellen hebben in de klassen waarvan een groot gedeelte van de leerlingen van etnische afkomst zijn…

    Liked by 2 people

    • Edjan zegt:

      Helemaal mee eens. Ons onderwijs is totaal gefeminiseerd. Jongetjes mogen niet meer vechten en ravotten maar moeten met poppen spelen en zittend plassen. Zijn ze te druk dan krijgen ze door een andere juf binnen een kwartier de “diagnose” ADHD opgeplakt en moeten ritaline (=pepmiddel) slikken, zijn ze te stil, dan krijgen ze de “diagnose” autisme, Asperger, PDD-NOS of een andere verzonnen ziekte. In sommige klassen is de helft van alle jongetjes geestesziek verklaard. En daar krijgen de feministische juffen subsidie voor.

      Het is duidelijk dat het doel van het feminisme is: de vernietiging van de westerse man. Want vrouwen die in bijv. Saoedi-Arabië en Marokko tegen het regime wagen in te gaan, worden door het femistische geteisem met diepe minachting doodgezwegen. Daarentegen worden mohammedaanse mannen, bekend om hun vrouwenonderdrukking, door de “dames” met natte slipjes verwelkomd.

      Liked by 1 persoon

      • elisah zegt:

        De twee jongens die ik ken met de diagnose adhd, zijn echt gigantisch druk en kunnen zich niet concentreren zoals een ander kind. Tegenwoordig kan bij hersenonderzoek de aandoening aangetoond worden, de hersenen functioneren echt anders bij adhd.
        Vroeger werden zulk soort kinderen overmatig gestraft en achter in de klas weggezet, waardoor ze bijv als analfabeet de school verlieten. Kinderen met zware klachten gaan tegenwoordig naar speciaal onderwijs.

        Liked by 1 persoon

      • Edjan zegt:

        elisah 21 maart 2017 om 20:01
        Met een hersenscan is NIET vast te stellen of een kind ADHD heeft.
        http://www.ggznieuws.nl/home/hersenscans-helpen-bij-gerichte-diagnostiek-en-behandeling-psychiatrische-stoornissen-adhd-en-autisme/

        Het is toch te gek voor woorden dat er klassen zijn waar de helft van de jongetjes in het autismespectrum valt dan wel ADHD, ADD of god weet wat zou hebben.

        En over straf gesproken, Ritaline is een pepmiddel en de effecten op de lange termijn moeten nog duidelijk worden. Ik verwacht er weinig goeds van. “Speed kills” zeiden ze vroeger.

        En nog meer straf: laatst kwam ik iemand tegen met de diagnose ADHD. Hij kreeg geen rijbewijs. Dank u, lieve juffrouw!

        Men zou eens op moeten houden met zo ongeveer iedereen een ziekte-etiket op te plakken waarbij het merendeel van die ziektes domweg verzonnen is met de bedoeling geld te verdienen en zich belangrijk te kunnen voelen. Een ziekte als autisme heeft tegenwoordig zo ongeveer 10, 20 keer zoveel “patiënten” als in de vijftiger jaren omdat de definitie elk jaar weer ruimer gesteld wordt. De schoorsteen van de “hulpverleners” moet blijkbaar vooral goed roken. En op (lagere) scholen zijn hier voornamelijk jongetjes de dupe van.

        Like

      • Cathja zegt:

        @ Edjan op 21/3 om 13:02

        Wij hebben drie kleinzoons met een aan autisme verwante aandoening (bij twee van hen is het Syndroom van Asperger vastgesteld), en bij deze kinderen is al vrij snel na de geboorte een afwijkend gedrag geconstateerd, zoals overmatig geprikkeld, veel huilen, driftbuien etc. Bovengenoemde aandoening is inderdaad niet met het maken van een hersenscan vastgesteld, maar getest vanaf het zevende levensjaar.
        Bij één van deze drie jongens heeft Neurofeedback heel goed geholpen, zodat hij zich nu veel rustiger kan gedragen. Alle drie de jongens hebben bij mijn weten nooit Ritalin geslikt. Wat wel zeer belangrijk is, is voeding! Kijk eens hoeveel kinderen er met energiedrankjes rondlopen, ja, deze drankjes zelfs i.p.v. een thuis-ontbijt mee naar school nemen! Ik vind het onbegrijpelijk dat ouders geen tijd meer schijnen te hebben voor een fatsoenlijk ontbijt. De leerkrachten klagen erover dat kinderen bol staan van de energie (verkeerde energie wat mij betreft), en die zitten er maar mee.
        Onze kleinzoons krijgen bijvoorbeeld bij hoge uitzondering een glaasje cola, want zelfs dát drankje maakt hen al hyper-actief!
        Het is helaas waar dat tegenwoordig veel kinderen ten onrechte een etiket opgeplakt krijgen. Het mag niet zo zijn dat ‘drukke’ kinderen een pilletje toegestopt krijgen. Men zou eens serieus moeten onderzoeken waardóór de kinderen zo extreem druk (kunnen) zijn!
        Echt, niet elk druk kind is autistisch!

        Like

    • paulzwueste zegt:

      Zo lang Nederland door rechts werd geregeerd ging het prima.
      Sinds links na de tweede wereldoorlog de macht heeft overgenomen worden we stelselmatig vernietigd.
      Links moet alles kapotmaken, maar heeft geen betere oplossingen voor datgene wat eenmaal was.
      Door dat proces van geleidelijke afbraak van de kwaliteit devalueren wij als volk naar een gemiddeld niveau, dat beter kan worden uitgebuit door de hogere machten…

      Liked by 1 persoon

    • Thom zegt:

      Wat U zegt klopt als een zwerende vinger. Ik heb zelf ervaren hoe het er in 1967 aan toe ging op een kweekschool, waar onderwijzers en onderwijzeressen werden opgeleid om les te geven op de lagere school. Waren de toelatingseisen weliswaar op een andere kweekschool van dien aard, dat je toch goede examenresultaten moest hebben om toegelaten te worden, dan was daar in 1967 niks meer van over. Het belangrijkste was het aantal leerlingen en daarmee het aantal klassen, want per klas kreeg de kweekschool subsidie. Mensen met (M)ULO-A zonder wiskunde in hun pakket werden gewoon toegelaten en in één klas gezet. daar kregen ze als wiskunde : “cijferen voor de vijfde klas van de lagere school”. Dat was het optellen van breuken. het was voor velen te moeilijk, maar ze werden wel onderwijzer of onderwijzeres. Dit soort intellectuelen gaven later les op de lagere school en leidden de jeugd op. daar krijg je diarree van als je daar over doordenkt. Er zullen toen ook goede kweekscholen geweest zijn, maar wat ik schrijf is geen fantasie, ik heb het zelf meegemaakt.

      Liked by 2 people

  3. Lachen en applaus om aanslagen Brussel door moslimleerlingen ‘hopelijk gaan kanker veel mensen dood’

    Op het Berlage Lyceum, een middelbare school in Amsterdam, is vandaag gelachen om de aanslagen in Brussel, aldus een tweet van klasgenote Sanne Hulscher: ‘Ik wil asap van deze school af totaal geen respect hier. Horen ze over Brussel alleen maar lachen en hopen dat er veel mensen dood gaan.’ Sanne zegt dat de leraren nooit iets doen. ‘Met de mensen uit mijn klas valt niet veel te praten. Schelden je uit.’
    Het is niet de eerste keer dat ze zoiets meemaakt. ‘Toen de aanslag op Parijs was gebeurd reageerde mijn klas zo. Er wordt geroepen ‘Haha kapot fatoe man hopelijk gaan kanker veel mensen dood.’
    Zie ook: Allochtone jongeren: ’Lekker, kankerjoden doodgeschoten’

    http://www.mediacourant.nl/2016/03/kind-mariska-hulscher-scholieren-lachen-om-brussel/

    Liked by 1 persoon

  4. BertG. zegt:

    Hoe vaak ik de opmerking, dat hoef ik niet te weten, hoe ik iets schrijf, dat weet google wel, nu al gehoord heb.
    Dan snap je precies het probleem.

    Tieners lezen steeds slechter.
    Bijna 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen kan slecht lezen en hun aantal is groeiende. Volgens de Stichting Lezen en Schrijven moet er ingegrepen worden bij deze ‘vergeten groep’.
    http://www.ad.nl/binnenland/tieners-lezen-steeds-slechter~a178d1a8/

    Like

  5. semper fi zegt:

    Absoluut geen nederlandse taal leren,alleen LOKET!!
    Als het land veilig is retour uiteraard met dan helpen !
    Oorzaak in apenlanden bestrijden!GEEN PROCEDURES UITGEWEZEN GASTEN!!!!!!!WEG WEZEN desnoods met geweld uitzetten!
    sobere humane opvang en vooral niet het werk laten doen wat vele honderdduizenden nederlandse werkloze willen doen!
    Eindelijk ook eens de oranjes aanpakken,geen vette premies voor hun zeer zware werkzaamheden en zeker geen vierduizend euro per dag voor een vet prinsesje!
    uitroepen van de republiek der nederlanden!!

    Like

  6. Wat gaan ze hier antagonistisch te werk. En later dan maar weer klagen dat er gediscrimineerd wordt.

    Like

  7. Uit de brochure “Ruimte voor nieuwe talenten – keuzes rond nieuwkomers op de basisschool”:

    “Schep een veilig klimaat met aandacht voor de nieuwkomers en de werelden die ze meebrengen.”
    “Integratie komt van twee kanten.”
    “Ontdek de waarde van (culturele en talige) heterogeniteit in de klas: kinderen leren van elkaar en van hun onderlinge verschillen.”
    “Nog meer dan bij andere leerlingen, zal de leerkracht een veilig pedagogisch klimaat moeten creëren. Dit vraagt om reflectie op de eigen normen en waarden en om een open houding.”
    “Hoe alle kinderen laten ervaren dat ze worden gezien en gehoord? Door culturele sensitiviteit.”
    “Elke leerkracht moet op termijn multicultureel vakmanschap tentoonspreiden.”

    etc…etc…

    Doe mij even een teiltje…nee, doe maar twee.

    Like

    • Edjan zegt:

      Ras Hollander. De citaten uit de brochure “ruimte voor nieuwe talenten etc” laat precies zien wat er aan de hand is. De totale taalverloedering. Begin met een groot aantal politiek correcte woorden bij elkaar te zetten die misschien enige relatie tot het onderwerp hebben en zet er vervolgens voldoende koppelwoordjes tussen om schijnbaar een logisch geheel te vormen. Timmerfrans doet hetzelfde. Maar van enige logica is in het geheel geen sprake. Het valt ook haast niemand meer op. Logica wordt van overheidswege bestreden want mensen die zelf kunnen denken zijn lastig voor de overheid.

      En dit is feitelijk nog veel erger dan dat kinderen de “d”, “t” en “dt” niet meer weten: het verlies van logica. Niet meer weten wat oorzaak en gevolg zijn. Dat sluit trouwens prima aan bij de islam: daar is het feitelijk verboden om in termen van oorzaak en gevolg te denken want alles wat er gebeurt, is de wil van allah. Dat is precies wat de achterlijkheid van de islam veroorzaakt. En dat is ook precies waar wij op afstevenen.

      Like

      • Thom zegt:

        Wat “kofschip’ betekent inzake “dt” etc. daar brengen dikwijls zelfs journalisten in de praktijk niks van terecht. Als ik stukken lees van zulke “journalisten” twijfel ik meteen aan hun intelligentie en hun geloofwaardigheid. Dan denk ik dat ze echt geloven, dat er op Schiphol ’s nachts bussen ammoniak in vliegtuigen geladen worden om ons overdag via chemtrails te vergiftigen.

        Liked by 1 persoon

  8. Wachteres zegt:

    “Taalonderwijs asielkinderen ook in moedertaal”, want dat werkt in Zweden ook prima

    Ja hoor, kunnen de Marokkaande jongens, behalve in het Nederlands, de meisjes/vrouwen ook uitschelden in het Turks/Marokkaans. Het wordt dus tijd dat de autochtone kinderen – lees: meisjes -die talen ook leren begrijpen.

    Worden de leraren nu verplicht om, behalve Turks en Marokkaans, ook nog andere talen uit Afrikaanse landen onder de knie te krijgen? Veelzijdig onderwijs; vroeger hadden we ook al zes jaar Frans, Duits en Engels

    Dit is niets nieuws trouwens, in de vorige eeuw kwam men daar ook al mee op de proppen.

    Volgens het ministerie van onderwijs hadden de Friezen en de Groningers moeite om het Nederlands te leren en moesten de kinderen in hun eigen dialect worden aangesproken om het probleem/het leed te verzachten. Als je in Friesland onderwijs wilde geven, moest je wel Fries kunnen spreken.

    Grootse plannen, maar er is nooit iets van gekomen., laat dit ons tot troost zijn.

    Alhoewel ….. toen ging het om Friese en Groningse autochtoontjes en nu om de meer beschermde allochtone kindertjes.

    Merkwaardig dat ik vroeger geen enkele moeite heb gehad om van het Gronings – mijn ‘moedertaal’ – naar het Nederlands over te stappen. Ik voelde mij daardoor ook niet minder veilig.

    Komt dat misschien omdat ik in mijn familieomgeving ook weleens Nederlands hoorde spreken?

    Een doordenkertje, mininisterie van onderwijs en linkse pedagogelaars!?

    Like

  9. wim zegt:

    Terug naar af. Was ooit het paradepaardje van PvdA: OALT = Onderwijs in Allochtone Levende Talen. Is met veel moeite afgeschaft en wordt nu weer van stal gehaald. Hieraan is te zien hoezeer het ambtenarenapparaat besmet is met het PvdA-virus.

    Like

  10. ildiko zegt:

    dit is integratie op schema, bedankt aan linkse idioten debielen cultuurterroristen!

    Like

    • mahoog zegt:

      Ga maar tekeer………zolang jullie verder met jullie tengels van mijn pensioentjes afblijven of de belasting erop niet nog eens verhogen.Landje gaat tòch naar de kloten,maar ik was op tijd weg.Mart Brasil.

      Like

  11. exmarineman zegt:

    Gezien alle brandstichtingen en verkrachtingen in Zweden lukt het inderdaad heel goed bij de integratie en acceptatie enz enz

    Like

  12. koddebeier zegt:

    Zweden is links dus dom, gaan we nu ook al domme linkse lulverhalen overnemen ??

    Like

  13. Golden Girl zegt:

    dit is (nog) Nederland en hier spreken we Nederlands, in de winkels spreken dames met elkaar hun eigen taal, vind ik ook niet zo netjes, toevallig gisteren 2 dames in de supermarkt die nederlands met elkaar spraken, dat vond ik wel zo beleefd

    Like

  14. Hendrik zegt:

    ziende blind, onze socio’s

    Like

  15. Golden Girl zegt:

    het nummer van Rowwen Heze het is een kwestie van geduld dat heel Holland Limburgs lult
    zal in de toekomst worden het is een kwestie van geduld dat heel Holland Arabisch lult

    Like

  16. Wachteres zegt:

    http://nos.nl/artikel/2164258-ruim-een-op-de-zes-pubers-kan-slecht-lezen.html

    Ruim één op de zes pubers kan slecht lezen

    Steeds meer vijftienjarigen hebben moeite met lezen, blijkt uit onderzoek van Stichting Lezen en Schrijven. Het lukt ruim één op de zes jongeren niet om een brief van de gemeente te lezen of ondertiteling van een film te volgen. In 2003 was dat nog 11,5 procent.

    Stichting Lezen en Schrijven maakt zich zorgen over de trend, zegt directeur Merel Heimens Visser in het NOS Radio 1 Journaal. “Het zijn de laaggeletterden van de toekomst waar we mee te maken hebben.” Hoe lager het lesniveau, hoe groter het probleem, blijkt uit de cijfers. Op mbo-2 niveau kan zelfs een op de drie jongeren slecht lezen.

    “Het begint bij de ouders”

    Het Sectiebestuur Nederlands van Levende Talen, de belangenvereniging van docenten Nederlands, erkent dat ouders een belangrijke rol moeten spelen in de taalontwikkeling. Voorzitter Paula Bosch: “Ze moeten blijven communiceren met kinderen en ze in aanraking brengen met de Nederlandse taal als ze dat zelf niet kunnen.” Bosch maakt zich overigens geen zorgen over de ontwikkeling: “De tijden veranderen en ik hoop dat het onderwijs ook mee gaat veranderen.”

    Volgens Stichting Lezen en Schrijven zijn er 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland. Twee derde daarvan is autochtoon.

    Like

  17. Thoth zegt:

    (..)De NOS:

    Volgens lector taaldidactiek Maaike Hajer, een van de auteurs van de brochure, is het wetenschappelijk aangetoond dat het veel beter is om de moedertaal wel te betrekken in het onderwijs.

    De eigen taal geeft migrantenkinderen, die vaak veel hebben meegemaakt, een veilig gevoel, zei Hajer in het NOS Radio 1 Journaal. “Die kinderen hebben hun eigen taal bij zich. Het is voor hun ontwikkeling heel belangrijk dat je daarop voortbouwt.”(..)

    Tuurlijk. In dit geval zullen de kinderen een achterstand oplopen in rekenen, taalachterstand, etc. Dit is vastgesteld in GB. En, als opgevoed met de islam, zullen zij uiteraard niet omgaan met de anderen.

    Hajer… is knettergek. Maar dat wisten wij al, samen met de NOS…

    Like

    • mahoog zegt:

      Daar de meeste kids de islam aanhangen,laat de moskeet ze dan maar bijspijkeren,maar nee,de kafir moet het weer opbrengen, …. wat hun leiders graag doen met de kafir zijn belastinggeld….en zo klopt de islamgedachte weer.

      Like

  18. Tistochwat zegt:

    Tuurlijk joh, alles in Zweden m.b.t. de “asielzoekers” werkt toch voortreffelijk?

    Like

  19. Pietersen zegt:

    Stop met buigen voor de islam.
    Het ministerie van onderwijs is zeker al geinfiltreerd met kopvodjes die deze dwaze ideeen uitdenken en op ons los mogen laten en daarvoor een riant salaris ontvangen.

    Ik kan geen Arabisch of Turks meer om me heen verdragen. Terwijl de Nederlander aan het werk is voor hen, schuimen zij de straten af met hun macho-gedrag, en de Turkse en Marokkaanse vrouwtjes lopen met boodschappen te slepen als voetveeg van hun man.

    Weg met deze achterlijke gevaarlijke cultuur. Wij moeten die verbieden ipv stimuleren.

    Like

  20. Henk.V zegt:

    Het linkse gewauwel over migranten kinderen onderricht geven in hun eigen taal, waar Annabel, zo vakkundig de vloer mee aanveegt klinkt nu al decennia door.
    Het is waar wat Cathja opmerkt : de moedertaal leren de kinderen echt wel thuis, helemaal automatisch..
    Tot aan mijn twintigste levensjaar sprak ik hoofdzakelijk Gronings,en alleen Nederlands op de scholen die ik bezocht . Pas in mijn diensttijd stapte ik over op het dagelijks spreken van het Nederlands en ik die taal wil je natuurlijk z0 goed mogelijk beheersen 🙂

    Dus is het enige wat de ”hulpbehoevende kindertjes en volwassenen” die schuilen on de zwaar gesubsidieerde paraplu van de Nederlandse Staat, heel goed moeten leren is NEDERLANDS, net zo lang totdat ze AUTOMATISCH in die taal DENKEN! Zoiets moet iedere binnenkomer-, uitgenodigd of niet- ook echt helemaal WILLEN.
    Een taal leren betekent namelijk ook dat men de cultuur waarin die taal zich heeft ontwikkeld omhelst.
    De linkse strategie van schoolse meertaligheid verhindert de niet-westerse kinderen om automatisch taalstructuren structuren aan te leren.en dat terwijl het in principe zo eenvoudig is voor een kind om een vreemde taal te leren!
    Men staat er niet bij stil, maar ieder mens kan in principe elke andere taal leren, mits dat leren maar op jonge leeftijd begint!

    Zet een Nederlands kind in bijvoorbeeld China neer en je zult zien dat het vloeiend Chinees leert spreken. Een jong kind kan elke taal leren.
    Lukt dat in ons land niet goed, dan ligt de hoofd verklaring daarvoor in de huiselijke sfeer, waar men geen Nederlands heeft geleerd of misschien niet wil leren.
    Maar het gaat de linkse pedagogen in diepste wezen niet in de eerste plaats om taal onderricht, maar om linkse cultuurvermenging….
    Nederland moet zich aanpassen in el;k opzicht en -als het even kan- al haar verworvenheden OPDOEKEN.
    Linkse dromerijen die mij onderhand volstrekt de keel uithangen.. ”Politiek correct”, wat zou ik die denkwereld graag definitief door het toilet willen spoelen!.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s