Dodenherdenking 4 mei gekaapt

Screenshot_123

(Door: Rene Oterdoom)

Niet alleen een geflipte domineeszoon die op het Museumplein  in Amsterdam voor de Nationale Dodenherdenking papieren kruisjes wil plaatsen voor omgekomen migranten heeft een poging gedaan om Dodenherdenking te kapen, al beweert hijzelf van niet. “Dit zijn de verzetsstrijders van nu”, kopte de website van het Algemeen Dagblad. “Het mocht nóóit meer gebeuren, na 1945. Maar het gebeurde toch. Steeds weer. Op het Ereveld in Loenen spraken vluchtelingen van toen en nu over de bommen die hun leven een traumatische wending gaven”.

Voor de beeldvorming is de tekst van het AD-artikel integraal overgenomen.

“Och, ik heb zo vaak aan mensen als jullie gedacht de afgelopen tijd”, zegt Liane Bredée (84) uit Breda. ,,Ik zie in uw ogen dat u onze pijn begrijpt”, antwoordt Johnny Dkdan (23), uit Aleppo. “Mensen als u geven mij de kracht om door te gaan.”

Mijlenver liggen ze doorgaans uit elkaar, de werelden van Liane en Johnny. Een hoogbejaarde Hollandse dame achter een rollator en een jonge, christelijke Syrische vluchteling op hippe schoenen en met dito bril. Toch kwamen hun levens deze week bij elkaar, aan de rand van een oud graf op een ereveld vol gesneuvelden. Terwijl in hun hoofden de echo’s van duikende Stuka’s (Duitse jachtvliegtuigen) en inkomende granaten weerklonken, praatten ze samen zacht over hun gedeelde pijn. Johnny: “Als ik naar u kijk, zie ik mezelf in de toekomst.”

Lianne was zes jaar oud toen ze vluchtte uit Breda. Op 12 mei 1940 wordt de stad geëvacueerd uit angst voor de naderende Duitse troepen. Een lang lint van duizenden Bredanaars trekt te voet richting België. Onderweg worden ze beschoten door Duitse Stuka’s. Zeker veertig mensen komen om. “Ik zie mezelf er nog lopen”, zegt Liane. Daar doen de inmiddels bijna 77 verstreken jaren niets aan af. “We hadden alles achter ons gelaten, de Stuka’s scheurden over. Alles is ineens onzeker.”

Johnny was 21 jaar oud toen hij vluchtte uit Aleppo. De tweede stad van Syrië waar iedereen elkaar bestreed en niemand zijn leven meer zeker was. Waar regeringstroepen en Russen bommen op de ene helft van de stad gooiden en rebellen en Jihadisten granaten terugschoten naar de andere kant. “En iedereen zei dat wij, christenen, niet bij hen hoorden. We waren zo bang, we konden niet blijven.” Johnny ging en kwam in Nederland uit.

Samen staan ze nu op een druilerige middag in mei naast een graf van een van de slachtoffers van de Vlucht van Breda, een jongen van vijf jaar. Zojuist zijn alle 3900 Nederlandse oorlogsslachtoffers die hier op het Ereveld Loenen begraven liggen, herdacht met de Last Post en een minuut stilte.

Voor het eerst waren bij die herdenking ‘nieuwe’ vluchtelingen uitgenodigd. De organisatie wist dat dat controversieel was, wist dat ieder jaar onder een vergrootglas ligt wie er herdenken en herdacht worden op 4 mei. “De vluchtelingen van nu zijn de verzetsstrijders van toen. Het zijn mensen die zich niet wilden conformeren aan de machthebbers in hun land. Ook nu zijn er Anne Franks en Soldaten van Oranje”, vindt Nathalie Toisuta, coördinator van de herdenking op het Ereveld.

Ook bij VluchtelingenWerk moesten ze, vanwege die gevoeligheid, even nadenken over het verzoek of zij vluchtelingen kende die wilde komen. “Maar omdat de nabestaanden van de mensen die hier begraven liggen, zelf aangaven dat ze graag met vluchtelingen in gesprek wilden, hebben we meegedaan. Zij vinden dat we moeten blijven praten over oorlog en vrede waar dan ook ter wereld”, zegt woordvoerster Saskia Bolt.

Zainab Osman vluchtte 23 jaar geleden als jong meisje voor de burgeroorlog in Somalië. Nu werkt ze al jaren in Nederland in de zorg. En houdt ze een speech tijdens de herdenking op het Ereveld. “Ik wil een stem zijn voor iedereen die nu op de vlucht is voor oorlog. Voor iedereen die een deur zoekt die open gaat en toegang geeft tot een veilige plek”, zegt ze, geëmotioneerd, tegen honderden aanwezigen. “Nederland gaf mij de kans op een nieuw leven. Ik herdenk de mensen die hier liggen begraven, maar ook mijn broer, mijn neven, mijn buurvrouw, die de oorlog in Somalië niet overleefden, die geen nieuwe kans kregen.”

Na de herdenking spreekt Zainab met Cissy Le Griep (78). Haar vader Jan Le Griep was in de oorlog leider van een verzetsgroep, werd verraden en in 1942 geëxecuteerd. Hij ligt begraven op het Ereveld. “Ik was pas 3 jaar, maar het is een pijn en gemis dat nooit meer overgaat.” Net zoals Zainab nog pijn voelt over haar gesneuvelde broer. Op dagen als deze volgt Cissy met extra verbazing het nieuws. “Na de oorlog zeiden we: deze ellende nooit weer! Maar het is nog steeds overal oorlog. En zie wat we nu doen: we houden de vluchtelingen met prikkeldraad tegen aan de grenzen van Europa.”

Johnny kon nog om dat prikkeldraad heen. De Syrische tandarts-in-opleiding studeert nu in Nederland verder, niet langer bepalen de bommen van Aleppo zijn leven. Liane, die na een vlucht van een paar dagen weer terug naar Breda kon: “Dat is hoe het moet jongen. Blijf jezelf. Dan hoop ik dat de wereld ooit nog bij zinnen komt.”

Tot zover het AD.

Los van de verhalen van de Nederlandse oorlogsvluchtelingen, waar ik alle begrip voor heb, is dit natuurlijk een stuk migrantenpropaganda en stemmingmakerij van de bovenste plank om het draagvlak voor de opvang van migranten zo hoog mogelijk te houden – zoals op onze website regelmatig onder de aandacht wordt gebracht. Eenieder die tussen de regels door leest, beseft echter terdege dat de ‘nieuwe vluchtelingen’, zoals deze migranten in het artikel worden genoemd, nooit en te nimmer meer zullen terugkeren naar hun vaderland en derhalve niets zullen bijdragen, laat staan vechten, om verbetering aan te brengen in de situatie aldaar.

De vergelijking van ‘nieuwe vluchtelingen’ met verzetsstrijders en de Soldaat van Oranje gaan derhalve volledig mank. Ja, natuurlijk zijn er Nederlanders gevlucht in de Tweede Wereldoorlog. Naar veilige buurlanden, en niet verder. U hebt hierboven kunnen lezen dat de gevluchte Bredanaren op weg waren naar België en een groot aantal Nederlanders waagde de oversteek over de Noordzee naar het vrije Groot-Brittannië. Waar vervolgens verzetsnetwerken werden opgezet en gecoördineerd en Nederlanders zich aansloten bij de toen net opgerichte commando’s en de Prinses Irenebrigade, om vervolgens na D-Day hun inspanningen te leveren om de bezetters uit Nederland weg te krijgen en collaborateurs te bestraffen. En toen die bezetters eenmaal weg waren, was de weg vrij voor de overige Nederlandse vluchtelingen om terug te keren naar hun vaderland. Dergelijke aspiraties heb ik bij de zogenaamde ‘nieuwe vluchtelingen’ tot nu toe nog nimmer bespeurd – integendeel.

Het officiële gedenkschrift voor de Nationale Dodenherdenking van 4 mei luidt als volgt:

“Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties”.

Er staat dus niets bij over migranten. Elke vluchteling die besluit verder te reizen dan het eerste het beste veilige buurland is op het moment dat hij dat doet niet langer een vluchteling. Wat mij betreft, blijven die dan ook geheel buiten beeld op onze Nationale Dodenherdenking in het algemeen, en op Ereveld Loenen in het bijzonder.

Niet in de laatste plaats, omdat daar een bij een vredesoperatie gesneuvelde teamgenoot van mij begraven ligt.

Door:
Rene Oterdoom
(h/t Ton Nijhof)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Vluchtelingen", "Weg met ons!", Historie, Hypocrisie, islamappeasement, Islamisering, Islamofilie, Krankzinnigheid, kwaadaardige opzet, landverraad, Linkse Kerk, Nederland, Rotzakken, Socialisten, tolerantie/intolerantie, verloedering, Volksvijandigheid, Vrijheid, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op Dodenherdenking 4 mei gekaapt

  1. Beschouwer zegt:

    Het is nationale dodenherdenking. Geen ene wijsneusdominee gaat mij vertellen wat ik moet herdenken. Niemand dwingt de bootmigranten om op die gammele boten te stappen. Omdat de bootmigranten weten dat ze opgevangen worden blijven ze komen en verdienen de mensensmokkelaars veel geld aan de bootmigranten. Stop met de opvang. En schijnheilige wijsneusdominee stop met dat huichelachtige opgeheven vingertje.

    Geliked door 1 persoon

  2. elisah zegt:

    Hoe noem je zoiets ook alweer.. oh ja, stiekeme sabotage!

    Like

    • elisah zegt:

      Dan heb ik het natuurlijk over die doorgedraaide pipo met zijn papieren kruizen, die gisteren bij Pauw de mensen het bloed onder de nagels uithaalde.

      Like

  3. Joha zegt:

    De ‘vluchtelingen’ van nu, voor het merendeel moslims met een aggressieve, ‘vredelievende’ religie, zijn de nieuwe bezetters van dit land.
    Door de verdronken bootvluchtelingen, die dat overigens aan zichzelf te wijten hebben, een plek te geven op onze dodenherdenking, wordt de geschiedenis volkomen vervalst en omgedraaid.

    Like

  4. texel zegt:

    [geflipte domineeszoon die op het Museumplein in Amsterdam voor de Nationale Dodenherdenking papieren kruisjes wil plaatsen voor omgekomen migranten.] Lollig hoor, 99% is Islamitisch en daar ga je kruizen voor neer zetten?. Kan je zien hoe gestoord deze links gek is, kruizen voor de islam, wat een giller.

    Like

  5. Ik vind het een schande en dit is niet vergelijkbaar met elkaar. Twee totaal verschillende continenten. Onze dodenherdenking is inderdaad gekaapt.

    Like

  6. Roeland zegt:

    Op 9 mei herdenkt Rusland zijn overwinning met veel machtsvertoon ,maar met ook een paar minuten stilte voor hen die vielen in de Groot Vaderlandse oorlog zoals zij dat noemen. Deze herdenking is sinds 1945 ongewijzigd. Zeer indrukwekkend!

    In dit land is geen enkele traditie (meer) heilig. Nou ja “land” zijn we ook eigenlijk al niet meer.
    We hebben een nep parlement, nep geld, een nep regering. Een nep sociaal stelsel. Een “nationale” nep nieuws tv en radio. Ik roep hierbij op 4 mei te blijven herdenken , zoals dat sinds 1946 de bedoeling was. Het is een Nationale herdenking voor de slachtoffers door oorlogsgeweld; Gevallen in Nederland en Nederlands Indie tussen 1940 en 1946. Dat is 4 mei.

    Like

    • Roeland zegt:

      Een kleine aanvulling: Uiteraard herdenken we op 4 mei ook de Nederlandse slachtoffers , die in deze oorlogstijd elders in de wereld gevallen zijn.

      Like

    • ieznogoedh zegt:

      Over onveranderd zijn, denk eens aan Oradour sur Glane in Frankrijk.
      Een dorp dat door de nazi’s werd uitgemoord.
      Het ligt er nog net zo bij als destijds door de nazi’s achter gelaten.
      Dat is gedenken, dat is respect voor weerloze slachtoffers zonder elke keer weer gezeik te moeten aanhoren of men niet dit of dat ook kan gedenken.
      Doodziek wordt ikl van al dat gezeik. Nu weer die leipo dominee die zo graag zijn smoel op tv wil hebben. Datn het lukt hem ook, want laten we wel wezen, het is natuurlijk gewoon weer een verkapte poging om Nederland toch vooral zielig-slachtoffer-mislim te laten denken.

      Like

  7. Soit zegt:

    Christen en Yezidi oorlogsvluchtelingen zijn van harte welkom, maar op 4 mei gedenken we de slachtoffers van het totalitaire Nationaal Socialisme! Wordt duidelijk dat totalitairiteit continue op de loer ligt en zijn gruwelijk gelaat steeds weer opsteekt.

    Like

  8. Aegolius cs zegt:

    Mijn klok zal gedurende 4, 5 en 6 mei wel luiden maar ik wil de reacties gedurende deze periode niet lezen bij het prachtige blog van E.J. Bron niet lezen. Een soort emotionele zelfbescherming over dat geen wat we inmiddels al jaren hebben gedeeld!
    Mvg.

    Like

  9. R.Kroonenberg zegt:

    .
    Op 4 mei gaan veel Amsterdammers zoeken
    ( men noemt het dan papieren-kruiszoekdag )
    in straten, stegen en vergeten hoeken,
    naar elk papieren kruis dat daar vergeten lag
    zo’n kruis wordt dan beloond met 2 gevulde koeken
    en uiteraard een handdruk met een lach…
    van ieder die nog weet wie WIJ DIE DAG HERDENKEN…
    beschouw dit graag als goedbedoelde wenken !
    .
    Jasterke
    .

    Like

  10. Extreem links probeert niet alleen ons Sinterklaas, zwarte piet en andere christelijke feestdagen af te pakken, maar zelfs onze eigen dodenherdenking ter discussie te stellen !

    Like

  11. Marie zegt:

    @Texel, goede observatie van je, kruisen voor verdronken moslims. Als ze daar maar niet kwaad om worden. Maar misschien bedoelde de dominee dat hij christenen herdenkt die onderweg overboord werden gesmeten ?

    Geliked door 1 persoon

  12. Williaam zegt:

    Abraham–Kuyper profetische uitspraak in 1907
    De Turk in Constantinopel, gelijk de Amicis het uitdrukte, duldt den Armeniër, veracht den Jood, haat den Griek en mistrouwt den Frank.’De geest van Dchingis-Khân werkt nog in hem na.
    Alle andere volken gelden hem als van lager ras, en hooger dan elk ander stelt hij zijn eigen type.
    Moet hij tijdelijk voor de mindere goden bukken, dan wacht hij in fatalistische berusting beter lot af, vast wetend, dat het eens toch verkeert.

    Geliked door 1 persoon

  13. ieznogoedh zegt:

    En dan heb je nog dat rabiaat-linksdomme-kutje anne fleur dekker, dat in een tweet zich meent te moeten afvragen wat het CIDI üverhaupt met de dodenherdenking te maken heeft.
    Kennelijk heeft ze op een zwarte school gezeten waar tijdens de geschiedenisles de holocaust werd overgeslagen om de lieve mislimkindertjes niet op hun ellenlange teentjes te trappen.
    Waarom gaat ze niet gezellig naar Syrie en wordt daar isis-bruid?

    Like

  14. Republikein zegt:

    Geheel mee eens, 3 “dingetjes” vielen me op.
    1.Saskia Bolt. Familie van Derk Bolt, die halve gare van Spoorloos?[ontzettend populair programma.]
    2. Opleiding voor tandarts? Lijkt me sterk, afgezien van het traject en loting.
    3.Zainab Osman vluchtte 23 jaar geleden als jong meisje voor de burgeroorlog in Somalië.
    Wat een misere, [streepje kan ik niet vinden.]Gleuf er niks van.
    En nu even janken.

    Like

  15. Joannes den Hollander zegt:

    Wat is die Rikko Voorberg toch een walgelijke provocerende klootzak. Om rellen te voorkomen was het beter geweest dat de burgemeester hem een paar dagen in de cel zou stoppen. Door dit soort landverraders krijg ik steeds minder zin om morgen en overmorgen te gaan vlaggen. Ik heb geen enkele affiniteit met die z.g. vluchtelingen die hier en elders in Europa voor een ongeremde ellende zorgen.
    Met vlaggen op 4 en 5 mei heb ik nooit verzaakt. Op het moment ben ik zover dat ik mij aan het beraden ben om de Nederlandse vlag te vervangen door een prachtige lange oorlogswimpel. Een z.g. dubbele Geus van 3 bij 5 meter ben ik nog niet tegen gekomen in de handel. Toch eens overwegen om er een te laten maken. Al is het maar dat deze wat agressiever overkomt dan de reguliere Nederlandse driekleur..

    Like

  16. tjonge محمد هو المتحول جنسيا zegt:

    dodenherdenking op 4 mei is voor mij allang “gestorven”…

    Like

Plaats een reactie