Antoine Bodar over het atheïstisch humanisme

Screenshot_88

(Door: M.A.L. Sion)

“Het boek Leven alsof God bestaat bevat de volledige tekst van de 46ste Huizinga-lezing door Antoine Bodar, op vrijdag 8 december uitgesproken in een uitverkochte Pieterskerk in Leiden. In zijn lezing vraagt Nederlands bekendste priester Antoine Bodar zich af waarom het atheïstische humanisme zich zo verzet tegen het christendom.”

Voor Bodar een vraag en voor de nuchtere atheïst een weet. Alle religies, dus ook het christendom van Bodar, berusten op menselijke fantasieën. De bijbel staat bol van de contradicties. Deze constatering kan elke scholier van de eerste klas van het voortgezet onderwijs met enige leesvaardigheid vaststellen. Het christendom heeft en behoudt nog zo’n omvangrijke aanhang door het levendig houden van de  (angst)cultuur voor het menselijke lot in het verzonnen hiernamaals.

Over de koran kan men kort zijn. Het is een schandelijk schotschrift dat door een crimineel is opgehoest tijdens het bedrijven van pedofilie na het beroven van een passerende karavaan en het onthoofden van honderden Joden uit pure moordzucht. Hij dwong vervolgens zijn ondergeschikten om te leven naar zijn kwaadaardige ideeën, hetgeen door domme bewoners van het Midden-Oosten tot gewoonte is verheven.

Een grote fout van de atheïstische humanisten is dat zij zich te weinig verenigen om de samenleving te vrijwaren van de schadelijke effecten van de religies. Van dit individualisme en deze afzijdigheid zullen ze de ingrijpende effecten ondervinden wanneer met name de islam aan invloed toeneemt. Hun onverschillige houding zal hen dan niet vrijwaren van de dodelijke islamitische afkeur van hun ongelovige levenswijze.

Door:
“M.A.L. Sion”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in atheïsme, Christendom, Islam, Religie. Bookmark de permalink .

190 reacties op Antoine Bodar over het atheïstisch humanisme

  1. BertG. zegt:

    “Een grote fout van de atheïstische humanisten is dat zij zich te weinig verenigen om de samenleving te vrijwaren van de schadelijke effecten van de religies. ”

    Ik dacht toch dat ik behoorlijk me best doe om dat te bereiken.
    Alleen krijg ik nooit meer mensen mee dan Harry hierin.

    Geliked door 1 persoon

    • Soms valt er een missionaris van de kruk die vertelt wat ie van een brandende braamstruik heeft gehoord. Halvezoolstra bijvoorbeeld. Allemaal geblaat van horenzeggen door lui die aan grootheidswaan lijden en het beste met die domme mensjes voorhebben. Religie en politiek, wie is er niet misselijk van geworden.

      Geliked door 1 persoon

      • Trucker zegt:

        soms hou je beter je klep, als het alleen is om met de KWIJLENDE zelfverklaarde “atheïsten” mee te stampen, trappen (en onder de gordel te slaan zoals lulletje rozenwater aka Harry) blijf je beter die klep dichthouden.
        Vreemd dat de zelfverklaarde “atheïsten” nooit toegeven dat ze zonder de Joods-Christelijke roots er nooit geweest zouden zijn, dat feit wordt met graagte omheen gedanst.

        Like

    • Theresa Geissler zegt:

      Je constateert het zelf: De manier waaróp slaat niet echt aan.
      Wie weet is die tóch wel te agressief of zelfs te beledigend voor anderen; zelfs zó, dat ook niet-gelovigen aanvoelen, dat het voor hen een brug te ver is.
      En dat laatste dan zeker, waar het de inbreng van H. betreft – die zich trouwens wat dat betreft niet uitsluitend tot religieuze aangelegenheden beperkt: Iedereen moet op álle vlakken bejubelen, wat h i j bejubelt en verguizen, wat h i j verguist, of men kan het van alle kanten op z’n bord krijgen! En wie weet straalt dat op deze manier ook wel op jóu af.
      Duidelijk is in ieder geval zo langzamerhand wel, dat je de gelovigen daarmee niet ‘weg’ of ‘stil’ krijgt, maar dat ze hun hakken in het zand gaan zetten. En ik ben wat dat betreft ervaringsdeskundige, in ieder geval, wat H. aangaat, zij het dan, zoals opgemerkt, niet op religieus- maar op…eh….laten we het noemen: “semi-religieus verafgodings-vlak.”
      Dus misschien wel tijd voor een heel andere strategie -ééntje, die minder agressief/kwetsend/beledigend overkomt…?

      Like

      • BertG. zegt:

        Ook dit is niet meer dan jouw mening over iemand, die verder totaal niet relevant is.
        Maar zolang jij je ei maar kwijt bent.
        En dan meteen even van de gelegenheid gebruik maken door nog even te vermelden dat je nog iets hebt met iemand hier.
        Ook iets wat werkelijk niks met het onderwerp te maken, maar alleen met jou ongenoegen over iemand.

        Geliked door 1 persoon

      • Theresa Geissler zegt:

        JIJ begon toch zeker over “H.” Dat dat mij triggert, had je kunnen voorzien.
        En voor de rest heeft het er trouwens wèl mee te maken, en heb ik dat nog proberen uit te leggen ook, maar dat wil jij nu eenmaal niet zien:
        Het gaat bij hem formeel meestal om religieuze zaken. Tussen hem en mij dan formeel niet, maar intussen is het patroon exact hetzelfde: “Verguis, wat ík verguis en vereer, wat ík vereer. En als je dat openlijk níet doet, zal ik je wel eens even krijgen!”
        Dat is het patroon van H. En behalve agnostici als ik, kan dat gelóvigen natuurlijk eveneens gaan tegenstaan.
        En dat jij dan automatisch óók niemand meer meekrijgt, gelovig of ongelovig, valt dan op den duur nu eenmaal te voorspellen, kan ik niets aan doen.

        Like

      • BertG. zegt:

        Als jij geen gelijk kan krijgen in iets, dan krijg je iets naars onhebbelijk over je heen.
        Dat is wat mij nu ook begint op te vallen.
        Trappen waar je trappen kan, en raken wat je raken kan.

        Like

      • Theresa Geissler zegt:

        @BertG., 14.17u: Oh, dat noem jij dus “trappen en raken, waar je kan.”
        Nou, dan is het nogal typisch, dat je dat dan kennelijk aan m i j opvalt en niet aan verschillende anderen, die daar nog héél wat pittiger in zijn, dan ik.
        Trouwens, wat je nu naar voren haalt -zij het dan zonder concreet voorbeeld- is toevallig wel precies datgene, wat je uitgerekend hier zelf in praktijk brengt:
        Ga maar na: Jij plaatst hier het eerste comment om 10.32u., ik laat weten, het daar niet helemaal mee eens te zijn en meteen begin jij meteen met sneren van “ook zomaar een mening, als jij je ei maar kwijt bent, van de gelegenheid gebruik maken enz.” Wou je dat soms géén ‘trappen’ noemen, dat soort reacties, waar de afwijzing van afdruipt?
        Ik reageer heus wel normaal op kritiek, zolang die maar op een normale manier wordt geuit, zonder agressie en/of zonder oeverloos de grond in trappen c.q. getreiter.
        Maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn, tenminste voor sommigen, waaronder jij.
        En goed dan: De “agressie” of om precies te zijn: de agressieve tóón is bedoeld voor jóu en het getreiter voor iemand anders, zó goed? Anders ben je dáár weer verongelijkt over.

        Like

      • BertG. zegt:

        We zijn dan ook zwaar en diep onder de indruk hiervan.
        We rekenen vast op je volgende reactie waarin je weer opnieuw, van uit het niets, jou eigen fittie even komt oprakelen.
        Over wie dan ook.

        Like

      • Theresa Geissler zegt:

        @BertG.: 18 januari, 17.48: Zo, even geprobeerd, te achterhalen, wat er de laatste dagen precies met jou aan de hand is, maar nu is het me, geloof ik, duidelijk:
        Ik moet me van jou neerleggen bij het fenomeen “Harry” ,anders kan ik van jou ook opdonderen, want “hij is de enige, die jij ècht mee krijgt op je kruistocht tegen alles wat gelovig is.” Zo is het toch?
        Als dat dan voor jou het belangrijkste is: Veel geluk ermee!

        Like

    • Japio zegt:

      Dat zegt dan toch genoeg BertG? Alle westerse waarde en normen zijn gestoeld op het Joodse en christelijke geloof. Ook de wetten en regels vinden hun oorsprong in deze geloven. En de atheïsten hebben zich toch verenigd, in partijen zoals D’66?

      Like

      • Harry zegt:

        Wie zegt dat nou helemaal , Japio ?
        “Alle westerse waarden en normen zijn gestoeld op het Joodse en christelijke geloof ” ,
        Joh !
        Zou het ook andersom kunnen zijn , dat er al normen en waarden waren vóórdat iemand het geloof verzon ?

        En er waren waarden bij het Joodse én christelijke geloof .
        Wie heeft die dan van wie gejat ???
        De joden waren eerder , toch ?

        Zag vanmorgen nog een documentaire over heel vroege menselijke bewoning van de aarde .
        Honderdduizenden jaren geleden .
        Hebben al die mensen , tot het moment dat iemand met een bijbeltje langskwam , elkaar bedonderd , vermoord , opgevreten , verminkt , verkracht ?
        Zou er niet toch al een systeem van samenleven in de oermens gezeten hebben ?

        Geliked door 2 people

      • Petra DeBoer zegt:

        @Harry, bewijs eens dat westerse normen en waarden er al waren voordat West Europa gekerstend werd. U doelt vast op heidenen die hun kinderen offerden voor Wodan?

        Geliked door 2 people

    • Harry zegt:

      Jo , ik ben wakker hoor Bert !
      Dat een heleboel mensen niet reageren komt denk ik doordat er buiten degenen die echt diep geloven er een fors aantal zijn , die daar énigszins mee behept zijn .
      ” Nou , ik geloof wel dat er iéts is ” , hoor ik dan .
      Wat dan ? Vraag ik dan met mijn meest onnozele blik .
      ” Ja , dat weet ik ook niet maar ik denk dat er wel wát is ” .
      Net als een soort afgetakeld derivaat van onkruid dat je met roundup bespoten hebt .
      Het jaar daarop komen daar soms wat frommelige miniplantjes voor terug , waarin je nog wel de moederplant in herkent .
      Zo iets , denk ik dan .
      Er is iets , maar in gedegenereerde vorm .
      Omdat het té lastig is je voor te stellen dat er wellicht NIETS is .
      Ik snap dan ook niet waarom dat idee ons dan toch dagelijks door de strot geperst moet worden .

      Een heleboel mensen zijn wellicht ook te soft voordat soort discussies .
      Bang anderen te “kwetsen” of zo .
      Te beschaafd wellicht !
      Maar daar hebben we in de strijd dus niks aan .
      Pacifisten in het leger had je ook geen donder aan .

      En het geloof ?
      Ach , voor de Joden is het prima , denk ik .
      Goed om de Joodse samenhang in stand te houden .
      In die zin is het nuttig !
      Het zijn toch al niet van die makkelijke jongens , vandaar ook de uitspraak dat als je twee Joden bij elkaar zet ,dat je dan al drie meningen hebt .

      Maar hier , in het westen , lijkt het me allemaal zo vreselijk overbodig , dat geloof .
      En de ergernis komt van de hobbyevangelisten , die iedere kans aangrijpen om hun ideetjes te pluggen .
      Heel velen hebben een andere god en allemaal vinden ze dat nou net de húnne de enige echte is .
      Die andere , dat zijn allemaal charlatans , de maangoden !

      Geliked door 1 persoon

      • Wolf zegt:

        @ Harry ,ik was 1 van diegene die ook niet meer wilde reageren maar TOCH deed ondanks dat ik beloofd had dat niet te doen op geloofsitems. Bert G. heeft mij daar terecht op gewezen. Dat is nu verleden tijd ,per direct ingaande . Ik hou me vanaf nu totaal afzijdig op Geloofsitems. Andere items blijf ik op reageren natuurlijk. Wij hier hebben samen allemaal als GROTE VIJAND ; links, islam ,dobbernegers, etc. etc. laten we daar onze overeenkomstige krachten in blijven bundelen.

        Like

    • Petra DeBoer zegt:

      @BertG, humanisme is gestoeld op de westerse beschaving en komt volgens humanisten voort uit het christendom, jodendom, de Griekse cultuur en de invloed van het Romeinse rijk. Het humanisme ontstond in de 14e eeuw.

      Ik wist niet dat u het humanisme onderschrijft en is een verrassing want dan onderschrijft u ook het belang van het christendom e.a. Vergeet niet de goden van de Griekse cultuur die u dan ook onderschrijft.

      M.A.L. Sion heeft weer eens de klokken horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt en verschillende mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is lopen hem na.

      Het niet-godsdienstige karakter van het moderne humanisme van vandaag de dag is niet uitgesproken atheïstisch te noemen.

      Geliked door 1 persoon

      • Harry zegt:

        Tjonge , de wandelende sluisdeur is ook weer wakker !
        Harry , bewijs eens dat de westerse normen en waarden er al waren voordat west Europa gekerstend werd ” .
        Bewijs jij het tegendeel even !
        Jij komt toch iedere keer met die onzin op de proppen ?

        Ik heb godverdomme nog nooit iemand meegemaakt die op dit terrein zo hardleers is !
        Gewoon stom volhouden !
        Net als die sluisdeur !
        12 Centimeter dik azobé , met balken van dertig centimeter in het vierkant .
        Je krijgt er nog geen stalen spijker in !

        En dat “kerstenen”, dat klinkt voor jou misschien wel aardig , maar dat ging met moord en doodslag gepaard , net als de groei van de islam nu !
        Maar ja , wat kan het je schelen hè ?
        Als je doel maar bereikt wordt , toch ?
        En laat een ander dat dan maar bewijzen , hè ?

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @Harry, u schreef: “Zou het ook andersom kunnen zijn , dat er al normen en waarden waren vóórdat iemand het geloof verzon ?”. Het valt op dat uw korte termijn geheugen zeer slecht is want anders had u wel geweten dat u deze suggestieve vraag stelde. U stelt hem in de veronderstelling dat uw vraag juist is na uw voorgaande schrijfsels en dan wil ik bewijzen.

        Verder is uw reactie weer eens een projectie van uw eigen tekortkomingen en daarnaast wederom het op de man/vrouw spelen.

        Geliked door 2 people

      • Jan zegt:

        Iemand aanvallen, het werk niet hebben gelezen (er wordt immers niet inhoudelijk op in gegaan) en de Tenach en christelijk bijbel gelijkstellen met een sprookjesboek geeft aan dat de schrijver en andere haters geen kennis hebben van het christendom en de bijbel

        Geliked door 2 people

      • Trucker zegt:

        Sommigen verwarren het vijandbeeld, kan me bij sommigen niet ontdoen dat het te maken heeft met ouderdom en /of aderverkalking onder het schedeldak waar het bij enkeln pure evil is, hard trappen en de Gelovige reageerders (die netjes en fatsoenlijk reageren) op en zo brute onbeschofte en walgelijke smerige wijze bruskeren.
        Lulletje rozenwaters specialiteit.
        Ik stel mezelf de vraag of hun vijand de religie is of de islam(iet) in al zijn facetten.
        Niet moeilijk waarom ik velen op deze blog nooit mij van achteren zou laten benaderen, friendly fire is van alle tijden.

        Like

    • Pietersen zegt:

      Heb je al eens een eigen site of blog geprobeerd te onderhouden over dit item ipv hier altijd zo fel van leer te trekken ? Je bent heus niet uniek in je ongeloof, maar of je dit nu steeds zo nadrukkelijk moet uitdragen…

      Like

      • Pietersen zegt:

        @BertG.

        Like

      • BertG. zegt:

        Heb je al eens een eigen site of blog geprobeerd te onderhouden over dit item ipv hier altijd zo fel van leer te trekken ?
        Je bent heus niet uniek in je geloof, maar of je dit nu steeds zo nadrukkelijk moet uitdragen.

        Wat toevallig zeg, ik vraag mezelf precies hetzelfde af.

        Like

      • BertG. zegt:

        @Pietersen

        Like

      • Trucker zegt:

        @ BertG. zegt:19 februari 2018 om 15:40

        Je kan je beter druk om al die mossels die jouw iets willen aandoen, dan om mij.
        Van mij heb je alleen last wanneer je zelf vervelend begint te doen tegen mij.

        HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
        dat is nu eens de GROOTSTE ZEVER (goed Vlaams voor flauwekul/onzin en min of meer liegen) die ik ooit op deze blog gelezen heb.
        BertG leest één zinnetje (in een reactie) over religie en KWIJL druipt uit mijn monitor want de steen waar hij zich onder verbergt is niet zwaar genoeg en hij beweegt zich naar de rand van het scherm
        Dra volgt hem in deze het lulletje rozenwater en beiden zijn de prima donna’s op deze fijne blog waar het Katholieke Geloof afbranden en in de vernieling rijden voor hun bijna een core business is.
        Als beiden dezelfde vastberadenheid zouden etaleren in islam(ieten) bashen was het probleem met islam(ieten) invaders al voor de helft opgelost maar nee het Geloof dat is pas erg dat is een misdaad.
        De playboy van de blog (drie keer raden wie dat is) kom aan zal een hint geven H…Y 🙂 🙂 schrijft dan opeens niet meer over de eindeloze stoet vrouwen die hij platlegt, heeft gelegd en zal leggen, nee hij is vol ijver (en van zichzelf) het beste vriendje van BertG in het bashen van eerzame reageerders die de onvergeeflijke fout hebben gemaakt om een nanoseconde aandacht te besteden aan de religie.

        Like

    • Rene zegt:

      Echte atheïsten dat zijn toch NoordKoreanen en andere zoals Chinezen en vroegere Sovjet-Unie die pakken die religies wel aan.
      Fijne mensen zijn dat joh.

      Like

      • BertG. zegt:

        Je kan je beter druk om al die mossels die jouw iets willen aandoen, dan om mij.
        Van mij heb je alleen last wanneer je zelf vervelend begint te doen tegen mij.

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @Rene, de Noord Koreanen zijn inderdaad echte atheïsten die in hun land geen christelijke grondwet of andere wetten hebben. Dat moet het walhalla voor de Nederlandse atheïsten zijn. Ik begrijp ook echt niet waarom ze daar niet naartoe vertrekken.

        Geliked door 1 persoon

  2. Als een godheid een flink deel van het leven van iemand uitmaakt dan bestaat die god, voor hem. Daar is niks mis mee. Er zijn ook hele kuddes waarbij tieten of drank een groot deel van hun leven uitmaakt. Ook niks mis mee. Of lui in wiens leven een zielig negertje of een willekeurige verworpene een groot deel uitmaakt. Ook niks mis mee. Mis gaat ’t pas als er slimmerikken een verdienmodel van gaan maken. En dat er dan ook nog hele bevolkingsgroepen mee kunnen worden aangestuurd die dan ook nog hun voorkeur gaan uitdragen en aan anderen opleggen.

    Like

    • Harry zegt:

      “Er zijn ook hele kuddes waarbij tieten of drank een groot deel van hun leven uitmaakt “,
      hee, bedankt Brein , ik was het haast vergeten .

      Ik ga een paar glazen wijn inschenken en mijn malse buurvrouw bellen .
      Goddelijke tietjes heeft ze , met de malsheid van een ossenhaas !
      En ik heb een kelder vol goeie wijn .
      Als ik na acht uur kwijt ben , weten jullie waar het door komt .

      Geliked door 1 persoon

  3. Benesha zegt:

    Die atheïsten hebben niks begrepen van spiritualiteit, hebben zich blijkbaar nooit verdiept in filosofie, de mathematische opbouw van de schepping, de zin van het leven, wat er voorbij tijd en ruimte is…etc. ze schieten op de pianist als ze bijvoorbeeld de contradicties in de bijbel als argument aanhalen. Ik heb medelijden met deze lege mensen.

    Like

    • BertG. zegt:

      Wees blij dat jij niet zo een zinloos bestaan heb, en jezelf de hele dag kan bezig houden met sprookjes en een fantasie vriendje.
      Anders ben je ook maar zo alleen.
      Zo geeft ieder mens een invulling aan zijn of haar leven.
      Alhoewel de meeste er toch liever een nuttige dagbesteding op na houden.

      Like

    • Janszn zegt:

      Mijn vulling is anders dan de uwe. Bent u daardoor beter, slechter? Voor mij niet.
      Wel dommer.

      Geliked door 1 persoon

    • M.A.L. Sion zegt:

      @Benesha
      Ik spreek in mijn tekst over ‘nuchtere atheïst’. Het eigene van deze mens is dat hij zich niet verliest in holle woorden. Een atheïst kan wel degelijk een warmvoelend mensenmens zijn. Daarvoor hoeft hij niet met zijn ‘spiritus’, te weten, zijn geest in discussie. In plaats van spiritueel doet hij het met zijn gewone boerenverstand. Een atheïst geeft er in principe blijk van ook filosoof te zijn want het streven naar kennis en wijsheid, hetgeen filosofie betekent, heeft hem er toe gebracht de schepping af te wijzen.
      Ook een atheïst kan met bewondering en verwondering kijken naar de mathematische opbouw van het verloop van de evolutie. Hij kan bedenken wat een ‘zee van tijd’, generatie na generatie, met mens en dier (wat de mens eigenlijk ook is) teweeg kan brengen. Vergelijk eens de totale levensduur, dus van conceptie tot dood, van een fruitvlieg met de ouderdom van de aarde. Dat varieert van 2 tot 4 weken (fruitvlieg) met miljoenen jaren (aarde). In die tijd heeft bij voorbeeld de giraffe een veel langere nek gekregen. De natuur geeft nog talloze voorbeelden van evolueren.
      Ik ben blij als atheïst toch een ‘vol’waardig mens te zijn.
      malsion@orange.fr – de patriotten – http://depatriotten.weebly.com

      Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @M.A.L. Sion, u kunt wel een artikel schrijven en naar een boek verwijzen maar het zou u sieren als u de tekst van Antoine Bodar erbij vermeld had.
        U schrijft een artikel over atheïstische humanisten maar humanisten zijn niet per definitie atheïsten. U hebt wel de klokken horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
        Het humanisme is gebaseerd op de westerse waarden van het christendom, jodendom, Griekse cultuur (met alle goden) en het Romeinse rijk. Een atheïst zal zich nooit op de westerse waarden baseren zoals op de bijbel of de Griekse cultuur.
        Als u de wetenschap had gevolgd dan wist u inmiddels ook dat de “evolutie theorie” allang achterhaald is en het maar een theorie was en geen bewijs.

        Verder is wat u schrijft een mening of een voorkeur en niks meer of minder. U kunt u niet beroepen op “goed en kwaad” of “goed en fout” want u hebt als atheïst geen objectieve morele wetgever. Wat u schrijft is dus alleen maar subjectief…een meninkje en zo heeft elke atheïst zijn meninkjes waar we niks mee kunnen.

        Like

      • Harry zegt:

        Als we straks wat te schelden hebben over het socialisme moeten we zeker ook ons mond houden omdat we “mein kampf” niet gelezen hebben ? En Karl Marx ?
        Mogen we niks over de koran zeggen zolang we die niet uit ons hoofd kennen ?

        Zo moet je dus eerst alle onzin en levensgevaarlijke boeken je “eigen” gemaakt hebben , anders moet je je klep houden , he Petra ?

        Kun je je voorstellen dat sommigen daar totaal van verschoond willen blijven ?

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @Harry, ga eens inhoudelijk op de video in en op mijn reactie en dan wacht ik uw inhoudelijke reactie met spanning af. Klep houden is niet mijn ding en is wederom een projectie van uzelf. Hou daar eens mee op want ik heb namelijk nooit zoiets als “Klep houden” beweerd.. U leg mij woorden in de mond die ik nooit heb gezegd.

        U hoeft van mij “Mein kampf” niet te lezen want er is meer dan genoeg andere literatuur over het socialisme. Dat geld ook voor de Koran maar lees u wel in als u iets beweerd en dat geld ook voor de bijbel of andere zaken. Ik wil verschoond blijven van leugens, halve waarheden, christenhaat, neerbuigendheid, vrouwenhaat enz.

        Like

    • J. C. Th. Köhler zegt:

      De bijbel is zelf een contradictie. Een verzonnen boek dat claimt de waarheid te vertellen.

      j.c.th.kohler@ziggo.nl

      Geliked door 1 persoon

      • Wolf zegt:

        De Bijbel heeft twee Testamenten , n.l. Het Oude Testament wat de Ware bijbel is [ Oog om oog ,Tand om tand ,Bloed om bloed, Zwaard om zwaard Kind om kind, Dood om dood!!] en het kleine stukje aangeplakte nieuw testamentje die iedereen de wang maar toekeert en dan vooral de Duivelsverzen vererende ketters van de islam is voor de linkse jezus lovers.

        Like

  4. Thoth zegt:

    Inderdaad, wanneer je niet houdt volgens de geschriften van de ‘religie’, dan ga je naar de ‘hel’. En, de meeste mensen trappen erin. Maar enfin, wij zijn hier omdat de evolutie van de mens – een tweevoetige primatensoort uit de familie Hominidae, t.w. Homo Sapiens – het bewustzijn en intelligentie op een hoger plan heeft gebracht.

    Bij sommige mensen is dit niet zo en dat is… nogal dom. Zij geloven dat een ‘god’ ze op de aarde heeft gezet.

    Prima hoor, maar val mij niet lastig met je religie, beloftes, etc. dan val ik jou ook niet lastig.

    Like

  5. Statler & Waldorf zegt:

    @Benesha

    Zo, dat is knap hautain van jou.

    Zet ik tegenover:

    Filosofie is niet zaligmakend, het zijn hoogstens interessante gedachtespinsels
    Mathematische opbouw van de schepping noem ik evolutie.
    De zin van het leven is de zin in het leven.
    Tijd en ruimte zijn begrippen die voor de mens ongrijpbaar en onbegrijpelijk zijn en zullen blijven.

    God schiep niet de mens, maar de mens schiep God.

    Geliked door 1 persoon

  6. Drs.E.N.Schilder zegt:

    Gelovigen: zij die niet zelf kunnen denken, mensen die zo leeg zijn in hun hoofd dat ze door geloofsgestoorde charlatans moeten laten bepalen hoe zij moeten leven. Vooral dat ‘scheppingsverhaal’ is hilarisch. Hoe kunt u zich daar in vredesnaam in verdiepen? Een dommere onzin (buiten de Koran) kunt u nergens vinden. Ik had 2 scheppers, de ene was mijn vader, de andere mijn moeder. Ik heb idd medelijden met deze geknielde, voor hun zieltje biddende angsthazen die liever hun andere wang toekeren. Dit zijn de eersten die zich straks tot de Islam zullen bekeren. Moge de Christelijk ‘preker’ in Pader Born daar het ‘lichtend’ voorbeeld en bewijs van zijn. Drs.E.N.Schilder

    Like

  7. Cathja zegt:

    Waarom zou een atheïst meer kennis hebben over het ‘hiernamaals’ en of dat bestaat, dan een christen?
    Atheïsten zijn beslist niet in staat om te bewijzen dat de Bijbel een boek is vol fantasieën, want zij missen doodeenvoudig de kennis die daarvoor noodzakelijk is.
    Christenen leven overigens niet in een ‘angstcultuur’. Hoe komen atheïsten daarbij? Ik kan ook stellen dat atheïsten last hebben van ‘menselijke fantasieën’.

    In dit artikel mis ik het Jodendom. Ook Joden geloven in God. Hebben het Oude Testament en geloven wat in die oude Bijbelboeken staat geschreven. Leven zij ook in een schijnwereld? Joden geloven ook in de komst van de Messias. Allemaal flauwekul?

    Laat ieder geloven of niet geloven. Ooit zal de waarheid aan het licht komen, en zal blijken wie er in sprookjes heeft geloofd en wie niet.

    Geliked door 1 persoon

    • BertG. zegt:

      Iedereen die ze leven laat leiden door een boek leeft in een schijnwereld.
      En net zo als ik niet kan bewijzen dat de bijbel onzin is, kan jij niet bewijzen dat het de waarheid is.
      Jij neemt het alleen maar aan dat dat wel zo zal zijn.
      En met ‘menselijke fantasieën’, is niks mis mee, maar er is ook weer een tijd om wakker te worden en te beseffen dat het maar een fantasie was.
      En er niet je leven lang in blijven hangen, omdat je nou eenmaal niet beter weet.

      Like

      • Cathja zegt:

        @ BertG.

        Ik respecteer jouw mening, ook al wijkt die sterk af van de mijne. Maar dat wist je al.
        Laten we elkaar de vrijheid geven en gunnen om wel of niet te geloven.
        Dat is beter dan elkaar met woorden te bestrijden, en/of vijandige taal jegens elkaar te uiten. Daar heeft toch niemand iets aan, en we komen daarmee toch geen stap verder m.b.t. ‘de waarheid’?

        Like

      • BertG. zegt:

        Waar herken jij nou weer vijandige taal in w.b. mijn reactie.
        Ik geef iedereen alle vrijheid, waar ze ook in willen geloven.
        Ik geef niet meer dan een reactie op dat wat jij schrijft, mag dat.

        Typisch toch, dat wanneer gelovigen geen zinnige tegen argumenten meer hebben, ze het gaan gooien op dat iemand vijandig naar ze doet, en doen alsof ze aangevallen worden.
        Jij lijkt godverdomme wel een mossel met zo’n opmerking.

        Like

      • delamontagne zegt:

        Ik laat m’n leven niet leiden door één boek, hetzij de Bijble of dat andere verschrikkelijke boek de Korhan, maar door vele boeken.
        Maar dit onderwerp gaat er weer een worden van welles / NIETUS en veel heen-en-weer ge-agiteer.
        LEVEN EN LATEN LEVEN…..
        Weet jij trouwens hoe de eerste “echtscheiding” op aarde is begonnen, net na de 1e evolutie ?

        M / V Problemen, onmiddellijk na de evolutie………..

        Geliked door 2 people

    • Harry zegt:

      Tjonge , tjonge , Cathja !

      “Laten we elkaar de vrijheid geven en gunnen om wel of niet te geloven” ………

      Waar komen die religieuze reacties dan IEDERE KEER weer vandaan ?
      Dat is niet “vrijheid gunnen” , dat is godsdienstwaanzin pluggen !
      Wie begint hier nou steeds ?
      Waarom moet dat nou ?
      Je gunt ons geen vrijheid, je beneemt het !
      Het maakt niet uit waar een artikel over gaat, het verdaagt regelmatig in religieus gezeik .
      Kunnen we niet afspreken dat de reli’s alleen op zondag over geloof mogen ouwehoeren , zodat we de andere zes dagen nou eens géén ergernis hoeven te hebben ?

      Ik kan me niet aan de indruk onttrekken , dat de logica bij de grote meerderheid van de gelovigen nou niet op eenzame hoogte vertoeft .
      Zeker bij de dames niet .
      Dat zal er verband mee houden dat ze kunnen multitasken .
      Oftewel alles door elkaar donderen !
      Niet één ding goed doen , nee , alles een béétje ?
      Ik heb er ook zo een in dienst .
      Gék word je er van .

      Like

      • BertG. zegt:

        Dat vind ik een goed idee, alleen nog op de zondag kletsen over god.
        Als het zondag is, dan zeg ik niks terug.
        Dan zijn ze ook nog helemaal in “the mood”, na zo’n preek van een of andere predikant van een uur.
        Kneitergek geluld over wat er wel en niet klopt aan ons als mens.
        En hoe we heer MOETEN dienen.
        En of je nog wat achter wil laten in zo’n geldzakje, anders kijken ze een beetje vreemd naar je, de volgende zondag.

        Like

      • Cathja zegt:

        @ Harry en @ BertG.

        Het is niet te geloven hoe jullie allebei er steeds opnieuw in slagen om mensen die serieus en zónder ‘godsdienstwaanzin’ een reactie plaatsen, opzettelijk ‘verkeerd’ willen begrijpen! Dat zou ik bijna een ‘gave’ noemen.
        Het maakt mij echter duidelijk dat jullie gelovigen haten als de pest!

        @BertG., ik schreef in een reactie aan jou: “Dat is beter dan elkaar met woorden te bestrijden en/of vijandige taal jegens elkaar te uiten”.
        Ik vind het bijzonder knap van je dat je mij verwijt ‘dat ik vijandige taal in jouw reactie herken’…
        DAT STAAT ER NIET! ER STAAT: EN/OF….., als je weet wat ik daarmee bedoel.
        Begrijpend lezen is kennelijk een brug te ver voor jou, evenals voor Harry!

        Laat ik even heel duidelijk zijn: jullie beiden hebben beslist niet het recht om anderen aan te vallen als er eens iets wordt gezegd op religieus gebied. Ik reageer op een artikel wat door M.A.L. Sion is geplaatst, en dan moet niemand hier vreemd opkijken als daar reacties op komen die religieus van aard (kunnen) zijn.

        Als dit is wat jullie beiden uitermate stoort, vraag dan aan de Webmaster of hij artikelen met een religieus karakter niet meer wil plaatsen.

        Geliked door 1 persoon

      • BertG. zegt:

        Nou doe je het weer, die vrijheid gunnen, die geldt dan voor 1 ploeg.

        En dan moet niemand hier vreemd opkijken als daar reacties op komen die NIET religieus van aard (kunnen) zijn.

        En Cathja, lees nou eens goed waar Petra deBoer ons door lopend voor zit uit te maken.
        Mensen die geen verschil kennen tussen goed en kwaad, en dat ook nooit kunnen begrijpen.
        We worden nog net geen hellehonden genoemd, maar eigenlijk bedoeld ze dat wel.

        En dat noem jij dan niet beledigend? Blijkbaar vind je zo iets dan wel Ok.
        Is dat nou die vrijheid die ik dan iemand moet gunnen?
        Als iemand op straat zo iets zou beweren, dan had ie allang een stomp voor ze kop gehad, wegens zware belediging.

        Like

    • Harry zegt:

      @Cathja ,

      : ” ooit zal de waarheid aan het licht komen en zal blijken wie er in sprookjes heeft geloofd en wie niet ” .
      Hoe lang moeten we nog op dat antwoord wachten , dan ?
      Tot de islam de hele wereld heeft opgevreten ?
      En als er een hogere beschaving ontdekt wordt op andere planeten , geniale figuren , die ons komen vertellen dat die bijbel een zwerm verzinsels is , wat gaan jullie dan doen ?
      Volgens mij zijn jullie dan gek genoeg om die lui weer weg te sturen , naar waar ze vandaan kwamen .
      Ik heb geen moment de illusie dat jullie ogen dan open zullen gaan !

      Áls er al een god is , moet het toch wel een sadist zijn om ons zólang met die kut-moslims op te zadelen ?
      Waar ligt de grens dan voor dat verzonnen fenomeen ?

      Enne : BEGRIJPEND LEZEN HOUDT NIET IN DAT JE GODSDIENSTIGE UITLATINGEN KLAKKELOOS ACCEPTEERT !
      Denk daar nou ook maar eens over na .
      Dat soort opmerkingen zijn altijd éénrichtingsverkeer bij “jullie” .

      Like

      • Cathja zegt:

        @ Harry om 20:17

        Zeg Harry, weet je wat ik wérkelijk geloof als ik jouw reacties op dit onderwerp lees?
        Dat je diep in je hart doodsbang bent! Want stél je nou toch eens voor dat die gelovigen toch gelijk blijken te hebben, en er wél een God bestaat….? Een God, Die op een gegeven moment helemaal klaar is met de ellende in de wereld, en de wereld laat vergaan?
        Wat dan? Ga je dan nóg zo tekeer? Of verwijt je Hem dan van alles en nog wat?

        Ik ben werkelijk benieuwd hoe mensen zoals jij hier over denken. Want dat deze wereld een keer ophoudt met bestaan, dat is zo duidelijk als wat.
        Geloof het, of niet.

        Geliked door 1 persoon

      • BertG. zegt:

        Harry, dat is inderdaad heel vreemd.
        Ze geven alles en iedereen de schuld er van dat wij hier met die mossels zitten opgescheept, maar ze kijken nou nooit 1x hun vriendje daar voor aan, die het allemaal toch maar mooi laat gebeuren.
        Hoeveel christenen er ook afgemaakt worden, het laat ‘m geheel koud.
        En toch maar blijven geloven dat hij ze komt redden op een dag.
        Ik zou nou echt de pest aan dat kereltje krijgen als ie toch keer op keer laat zitten, en nog veel meer ellende op je afstuurt.

        Like

      • Theresa Geissler zegt:

        @Cathja, 18 februari, 22.07u: Lees mijn comment van 9.52u: Die angst speelt bij hem misschien wel een rol, maar het PATROON blijft bij hem niet beperkt tot geloofskwesties.

        Geliked door 1 persoon

  8. Daan Kranenburg zegt:

    Benesha, atheïsten zijn rationalisten die niet in sprookjes geloven maar hun verstand gebruiken wat mensen onderscheid van dieren. De zin van het leven? Die vult elk individu voor zich in. Simpel, je bent er niet, wordt geboren je bent er en leeft een tijdje, daarna ga je dood en bent er niet meer. Triest dat atheïsten vaak in hun leven het slachtoffer zijn jouw sprookjes soort.

    Like

    • Jan zegt:

      Ik krijg toch sterk de indruk dat je niet tegen de opvatting van een ander kunt en duidelijk is dat je geen bijbelkennis hebt, want je hebt het over sprookjes, wat weer niet getuigt van literaire kennis.

      Triest dat atheïsten vaak in hun leven het slachtoffer zijn jouw sprookjes soort.

      Waarin ben jij benadeeld en door wie?

      Geliked door 1 persoon

  9. Ad bos zegt:

    My spreekt die Blomme een tale . My groet het kruid beleeft. My groet het al te male . Wat God geschapen heeft.

    Like

  10. Claudia M. zegt:

    Verzet? Hoezo verzet? Ik vind het fantastisch voor die mensen die hun ziel en heil erin kwijt kunnen, maar het gaat er bij mij gewoon niet in.

    Like

  11. Jan zegt:

    ‘Voor Bodar een vraag en voor de nuchtere atheïst EEN WEET’
    Ik merk hiervan nooit iets en ook hier nu weer niet en wel om die rede dat een atheïst het niet kan aantonen.

    Vraag: Heeft de schrijver van dit stuk het werk van Bodar gelezen? Zo niet waarom niet?
    Verklaar ‘contradicties’

    Niet lezen en toch ageren is het slechtste wat men kan doen. Zie interview van Cathy Hopkins met Johan Peterson.

    ‘Over de koran kan men kort zijn. Het is een schandelijk schotschrift dat door een crimineel is opgehoest tijdens ….’
    Is niet waar, het is een miserabel aftreksel van de Tenach, de christelijke bijbel en mythologische verhalen en dan nog een is een abominabele stijl.

    ‘Een grote fout van de atheïstische humanisten is dat zij zich te weinig verenigen om de samenleving te vrijwaren van de schadelijke effecten van de religies.’
    Het theïsme is een religie die de samenleving verwoest omdat het iedere moraal en ethisch besef opzij heeft geschoven en daarom is atheïsme geen antwoord op de islam.

    Like

    • Petra DeBoer zegt:

      @Jan, helemaal mee eens. Wel iets benoemen maar de lezer geen deel uit laten maken van het benoemde en ook geen contradicties benoemen. Het artikel slaat kant nog wal en verder totaal geen kennis van humanisme.

      Like

  12. Hovawart zegt:

    Als aanvulling in de syllabus der voornaamste verwerpelijke dwalingen van onze tijd, nog een feit ter overpeinzing, in de periode dat bovengenoemde geschriften zouden zijn ontstaan hadden bijzonder weinig personen de gave en kennis om historische gebeurtenissen en geloofssagen, die sterk refereren aan magische elementen in de religieuze volkscultuur, te kunnen schrijven, te bundelen, drukken en verspreiden. Een korte beschouwing leert dat er gerede twijfel bestaat over de Intellectuele capaciteiten en het generalisatievermogen van de sekteleden, in het verleden, maar ook in het heden.
    Zolang iemand gelooft dat zijn ideaal en doel buiten hem liggen, boven de wolken, in een schriftuur uit het verleden of in een ideologische toekomst, zal hij buiten zichzelf gaan en erkenning zoeken, men zal naar een compensatie blijven zoeken, conflicten blijven veroorzaken, en de onopgeloste tegenstrijdigheid, in geschrift, contradictie, gedrag en houding, uitvechten en opeisen om zich af te kunnen scheiden en te omringen met cultureel-gelijkgestemden om twijfels en verzoekingen te kunnen bedwingen door sociale controle, de ontevredenheid en het onvermogen om een compromis te vinden, als een “heilige oorlog” te pas en te onpas aan te kunnen wenden om middels wandaden, een demagogische terreur uit te storten tot een ideologisch solitarisme.

    Geliked door 1 persoon

  13. reageerbuis zegt:

    Het christendom is juist geen angstcultuur. Jezus brengt een blijde boodschap. In de bijbel alleen maar contradicties zien doet hem te kort. Hij geeft bemoediging en troost. De profetieën over Jezus (o.a. Zacharias 11:13), over de verstrooiing van de Joden (Deuteronomium 28:64) en over hun terugkeer naar Palestina (o.a. Jesaja 11:12) zijn uitgekomen en die over de antichrist kunnen in de nabije toekomst vervuld worden. Want het wordt steeds duidelijker, dat die gezocht moet worden in de islam, die de hele wereld wil veroveren met list, bedrog en geweld. Maar ook dan is er de belofte van de terugkeer van Jezus, de Messias.

    Geliked door 3 people

    • J. C. Th. Köhler zegt:

      Wat is het enorme voordeel van de terugkomst van die zgn. messias, Reageerbuis? Toen hij voor het eerst op aarde was (volgens de legende dan), is het niet beter geworden, alleen slechter. Gebeurt dat de tweede keer ook? Dan hoeft het voor mij niet.

      j.c.th.kohler@ziggo.nl

      Like

      • reageerbuis zegt:

        Allereerst: Jezus is geen legende; zijn leven, dood en verrijzenis zijn uitgebreid gedocumenteerd in de bijbel, maar ook bij eigentijdse schrijvers. Verder laat bestudering van de lijkwade van Turijn met moderne technieken geen andere conclusie toe dan dat die om Jezus’ lichaam gehuld is geweest.
        Ik weet niet of het op aarde slechter is geworden. Voor de christenen wel, want elf van de twaalf apostelen en veel anderen zijn de marteldood gestorven. Keizer Nero was een begrip in negatieve zin. De duivel zit niet stil. Veel kwaad kwam met de opkomst van de islam, waarvan helaas heel wat door zich christen noemenden is overgenomen. In de vorige eeuw hebben we het kwaad van atheïstische zijde gezien in Hitler, Stalin, Mao en andere tirannen. En nu komt de islam opnieuw opzetten en die zal de antichrist leveren. Het boek Openbaring geeft bijzonderheden, zoals onthoofden van personen die niet het teken van de antichrist dragen (20:4) en het afschaffen van contant geld (13:16-17). Wanneer de vervolging op zijn hevigst is, zal volgens de Schrift Jezus terugkeren en de antichrist en zijn volgelingen verslaan.

        Geliked door 2 people

      • Cathja zegt:

        @ reageerbuis om 12:19

        Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met uw reactie volledig eens ben. Wij leven in de eindtijd. Jammer dat velen dit bewust niet willen zien, of zelfs ontkennen.

        Geliked door 1 persoon

  14. J. C. Th. Köhler zegt:

    Jan:
    “…om die rede dat een atheïst het niet kan aantonen.”

    Dat kunnen gelovigen ook niet. Maar de bewijslast ligt bij de gelovigen. Die vertellen ons dat god bestaat en laten gemakshalve achterwege daar zinnige argumenten voor aan te voeren. En nemen ons vervolgens kwalijk dat wij niet geloven. Het komt er in het kort op neer, dat wij moeten geloven omdat zij het zeggen. Terwijl zijzelf alleen geloven omdat iemand het ooit gezegd heeft. En dat geloven van horen zeggen gaat zo al millennia door. Daar wordt het niet geloofwaardiger door. Integendeel.

    j.c.th.kohler@ziggo.nl

    Geliked door 1 persoon

  15. M. zegt:

    Als mensen denken dat een paar domme behaarde apen wat slimme mensen baren dan vraag je je af wie er dom is.
    Als mensen denken dat ze op een dik duizend kilometer per uur draaiende bol leven zonder dat hun haar door de war gaat op een windstille dag dan vraag je je af waar hun verstand zit.
    Uiteraard willen ze de echte veroordeling en echte terechtstelling door PP uit Rome van het ‘fantasievriendje” waar men met liefde zo graag tegen aan schopt die er echt geweest is en ook nog opgetekend is in documenten niet zien want dat zou ze maar aan hun broodje aap verhaal doen twijfelen en aan hun draaiende bol bullshit.
    En daar gelooft en heilig in ondanks dat de evolutie flauwekul nog nooit bewezen is en er geen beweging te voelen is ondanks dat we volgens wat wetenschappelijke leugenaars dik duizend kilometer per uur draaien.
    Maar goed iedere zijn waanzin.

    Like

  16. Hovawart zegt:

    Geloof zit in jezelf, dat je het uitdraagt, belijd, is prima, indoctrineren ze hun kinderen, is dat helaas, maar als het een militante overtuiging blijkt met veel geloofsdwang, met standpunten die voor ieder weldenkend mens onverenigbaar zijn, het gebruik van geweld rechtvaardigt om ideologische dominantie af te dwingen, anderen het probeert op te leggen, maar het toch onder de noemer “geloof” blijft scharen, schept een exceptief, een gevaarlijk precedent dat het beteugelen van foute overtuigingen die botsen met de realiteit en de toekomst, niet te kunnen weren, de gelovigen nooit gestopt kunnen worden met het beramen van complotten tegen deze waardevolle samenleving om hun gif van geloof, afwijking en morele achteruitgang te injecteren.

    Geliked door 2 people

  17. eva110 zegt:

    Voor een atheïst is geloof niet iets waar zij zich druk over maken, ik zou me bijvoorbeeld nooit afvragen wat iemand voor geloof heeft want dat is voor eenieder persoonlijk.
    Andersom zijn er gelovigen die ons hun zienswijze op willen dringen hetzij door citaten uit de bijbel of anderszins en daar bedank ik voor.
    Dat wil niet zeggen dat ik geen normen en waarden heb en zo goed mogelijk probeer daar naar te leven, lukt dat niet dan is het aan mij om een en ander weer recht te zetten, geheel anders dan b.v. in de katholieke kerk waar je na een biecht alles word vergeven.
    Lekker makkelijk.

    Geliked door 2 people

  18. Harry zegt:

    Zeg M !

    Wat een belediging aan god dat ie een stel domme behaarde apen geschapen zou hebben !
    Dit is godsschennis eerste klas !
    Want volgens jouw leer heeft ie kort daarna zijn zoon geschapen , hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde bestanddelen als die aap , want het DNA van mens en aap is voor ruim 98 % hetzelfde !
    En hij schiep zijn zoon naar zijn eigen evenbeeld .
    God is ook een aap dus ?

    Nou als jij op de dag des oordeels aan de hemelpoort verschijnt ,
    dan zal je er van lusten , jongetje !
    Tegen die tijd zal ik ze er daar nog wel even aan herinneren !

    Geliked door 2 people

  19. Peter zegt:

    Pascals pragmatische Godsbewijs is ook wel bekend onder de benaming Gok van Pascal. Hoe zat de redenering van Pascals Godsbewijs precies in elkaar? Pascals ‘Godsbewijs’ bestaat uit vier stappen:

    De rede (het verstand) kan onmogelijk bewijzen of God wel of niet bestaat.
    Hieruit volgt dat God wel of niet kan bestaan.
    Omdat er twee opties bestaan, moet je kijken wat (statistisch) het meest pragmatisch is. Eigenlijk is dit een soort spel.
    Uit deze afweging blijkt dat gokken dat God bestaat de beste keuze is. Want stel dat hij bestaat en je gelooft, dan ga je naar de hemel en zo niet, naar de hel. Bestaat hij niet, dan is er feitelijk niets verloren. Kortom: geloven in God is de beste, meest pragmatische optie. Ook al is de kans dat God bestaat 0,0001 procent, dan nog is geloven nuttig omdat rekentechnisch gezien 0,0001 procent van oneindig (hemel of hel) nog steeds oneindig is. Bestaat God niet, dan heb je als uitkomt nul. Niets. Bestaat hij echter wel, hoe klein de kans ook, dan heb je eeuwig leven (of als je niet gelooft de eeuwige dood). Nogmaals: gok er dus op dat God bestaat, dat levert hoe dan ook de meeste winst op.

    Like

    • BertG. zegt:

      Dit is een beredenering van bange mensen, die iets kiezen uit angst.

      Like

    • Harry zegt:

      Vroeger jaren met de Staatsloterij meegedaan ,ook nooit wat gewonnen .
      Gelukkig bijtijds mee gestopt ! Hoef ik me nu ook niet te schamen .

      Die andere loterij , Peter, daar ga ik helemaal niet aan beginnen , stel je voor dat je tussen dat stel “winnaars” moet bivakkeren !
      Ik moet de hele week forse risico’s nemen , dit kan er ook nog wel bij !
      Ik neem de gok !

      Ik ken mensen die allang overleden zijn , die op mijn veertiende al wisten te vertellen dat Jezus eerdaags wel weer terug zou komen , alle tekenen wezen daarop !
      Misschien nog een half jaar , een jaar hooguit !
      Hun kinderen idem dito .
      Inmiddels liggen die twee generaties al tientallen jaren aan de verkeerde kant van het gras geparkeerd , ze zullen wel een beetje moe zijn van het wachten ,
      want er is geen moer gebeurd .

      Zal ik eens een voorspelling doen , waar jullie me aan mogen houden ?
      HET GAAT NOOIT GEBEUREN OOK !

      Like

      • Trucker zegt:

        stop nog wat meer energie in je eindeloze rij “wijven”, met een beetje geluk zit je opeens bij de “MeToo” brigade en kunnen de lezers die je geleuter en geslijm volgen je daarmee complimenteren en worden we gespaard van je eindeloze drek die je uitkotst over de Joods-Christelijke roots die WIJ allen hebben.
        Was dat niet het geval had je vader misschien zijn kwakje in de kolenkit gemikt en hadden we nooit je virulente haat tegen het Christelijke geloof opgemerkt.
        Heeft er ooit een Gelovige aan je piemeltje zitten fruniken … 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @Trucker, deze reactie van u lijst ik in 🙂

        Geliked door 1 persoon

    • BertG. zegt:

      Je kan voor het woord god, ook dan allah invullen.

      Gok er dus op dat, dat wie dan ook bestaat in iemands hoofd, en het jou kan wijs maken, want dat levert hoe dan ook de meeste winst op.

      Like

      • Trucker zegt:

        BertG poneert dat er geen verschil is tussen de islam en de Christelijke religie.
        Eens zien hoeveel “geradicaliseerde” Christenen je hoofd er gaan afsnijden…
        Man wat kan jij een etterbak zijn als er zelfs maar één klein zinnetje verwijst naar onze roots, ook dat gegeven ontken je bovendien.
        Ik weet geen enkele andere blog of fora waar de religie terloops eens vermeld wordt in een comment dat er opeens AZIJNPISSENDE kwakende “zelfverklaarde” atheïsten ASAP van onder de stenen kruipen om te spuwen en te gruwen en als razenden te keer gaan.
        Voetnoot, het lulletje rozenwater vermelde mij enige dagen geleden in een reactie context geen zelfbeheersing, wed dat die kerel geen spioegel in zij hok heeft want hij zou schrikken van het schuim op zijn lippen als hij een reactie leest over het Katholiek geloof.
        🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

        Like

      • BertG. zegt:

        Lezen Trucker, mijn reactie gaat over dat als je toch iets moet kiezen.
        Een bericht van: Peter zegt: 18 februari 2018 om 14:13

        En niet dat je dan maar mossel moet worden.
        Maar volgens Pieter is kiezen altijd veiliger, als je het niet zeker weet.
        allah lezen, en meteen piepen……………………….knap hoor.

        Like

    • delamontagne zegt:

      Als God bestaat, dan houdt hij natuurlijk ook niet van mensen die van hem houden en geloven puur uit egoïsme/zelfbehoud/eigenbelang en niet uit liefde voor Godt zelf……

      Geliked door 1 persoon

  20. Tistochwat zegt:

    Het is zo zinloos dat een atheïst tegen een oprechte christen (geen hypocriete vrome kloot) aan trapt.
    Even zinloos is het om een verstokt atheïst het geloof op te dringen.
    Zoals Cathja al zei: ooit zullen we weten hoe de vork in de steel zit.
    Hier intussen over bekvechten is verspilling van energie voor degenen die aan een dergelijke discussie deelnemen. Je kan een ander tóch niet van zijn eigen mening afbrengen.

    Geliked door 2 people

    • delamontagne zegt:

      Dit zou een opstekertje voor Harry en Bert kunnen zijn…………!

      God heeft liever Vriendelijke Atheísten dan haatdragende Christenen……

      Geliked door 2 people

    • Cathja zegt:

      @ Tistochwat

      Ware woorden! Het is beter om geen energie te steken in mensen die rotsvast overtuigd zijn dat er geen hiernamaals is. Dat mogen ze van mij geloven.
      Erger vind ik het dat dit soort mensen menen dat zij gelovigen de mond mogen snoeren, omdat zij ‘weten’ dat ZIJ gelijk hebben…..!

      DAT RECHT HEBBEN ZE NIET!

      Geliked door 2 people

      • Theresa Geissler zegt:

        Cathja:
        Laat mij hier even vanuit mijn eigen hoek op inhaken:
        ‘Dit soort mensen, daar bedoel je in dit verband dus mee: BertG. en H., nietwaar?
        Maar zéker bij H. beperkt zich dat “mond willen snoeren” zeker niet tot gelovigen!
        Daarvan kan ik dus meepraten.
        Ik ben zelf agnostisch, dus daar ligt het conflict niet zo zeer, maar je weet misschien ook wel, dat ik met H. al zeker anderhalf jaar in de clinch lig.
        En dat komt, omdat hij ook búiten geloofszaken wil, dat iedereen warm loopt, waar hij voor warm loopt, onverkort bejubelt, wat HIJ onverkort bejubelt…En wie er blijk van geeft, dat níet klakkeloos te doen, die is nog niet jarig:
        Die wordt door hem om te beginnen finaal gekleineerd, de grond ingeschreven en dan verwacht-ie ook nog,dat hij die persoon hiermee tot inkeer brengt. Gebeurt dat niet, dan begint-ie onverdroten opnieuw en wordt zijn toon steeds vileiner en meer beledigend. “Beledigen om te overtuigen”, zogezegd. Je vraagt je af, hoe een volwassen vent kán denken, dat dat überhaupt wèrkt, maar enfin, het feit ligt er: In álles, werkelijk álles moet je hetzelfde staan als hij.
        Dat heeft hij dus niet alleen met betrekking tot gelovigen, maar tot álle facetten van het leven!
        En met BertG. is dat dan in feite niet direct het geval, maar die is er wel gevoelig voor, iemand te treffen, die vergelijkbaar fel is op geloofszaken.
        En dat is hier H. Geen ander vindt hij er hier zo:
        Zelf geef ik toe, dat ik dat eeuwige vechten om geloof-of ongeloof langzamerhand ook wel wat moe aan het worden ben en iets krijg van: Joh, laat nou maar….
        En het gevolg is merkbaar: Scroll maar eens een eindje naar boven, dan kun je het lezen.
        Zeker twee jaar lang heb ik met BertG. een goede verstandhouding gehad, maar de laatste paar dagen kan ik opeens geen goed meer doen.
        Ik snapte het al niet goed, maar nu wordt het me duidelijk:
        Ik moet me neerleggen bij H., de enige, die met hem in deze kwestie met hem op één lijn zit en die hij daarom onwillekeurig waardéért. En zolang ik dat verdóm, kan hij met mij óók niets meer. Niet, dat hij dat zo expliciet benoemt, maar langzamerhand wordt één en ander wel steeds duidelijker.
        Nou, dat weten we dan.
        De onderlinge verdeeldheid zal hier bepaald niet afnemen met dergelijke figuren, die door sommigenhier worden geadoreerd, terwijl anderen het nu eenmaal absoluut niet met hem kunnen wórden omdat hij ze beledigt en kleineert.
        Ik geloof, dat sommigen van MIJ beweren, dat ik me moeilijk opstel, maar dat lijkt hoofdzakelijk zo, omdat ik nadrukkelijk van me afbijt, als ik word aangevallen door het soort types, die hún haan hier koning willen laten kraaien, zoals H. dat wil. Dat van me afbijten valt ze hier dan op, maar omgekeerd dat er ónder willen krijgen níet.
        Toch is het wel hetzelfde, wat hij tevens met iedereen probeert te doen, die gelóóft. Dat heb ik nu langzamerhand eveneens wel door.

        Like

      • BertG. zegt:

        Dit heeft nou b.v. weer niks met een reactie te maken, maar je persoonlijke problemen met iemand even oprakelen. Ben jij je ei weer kwijt.
        Dat wat ik gisteren al vermelden, hou het vuurtje opgestookt.
        Dan kan je daarna zeuren dat ze je weer moeten hebben, vind je het gek.

        Maar je trekt je eigen conclusies maar ergens over, en waarom iets zo loopt.
        Ik heb daar zo mijn eigen kennis over, waarmee ik andere niet zal lastig vallen.
        Jij kan niet tegen commentaar op jouw als persoontje, dan komt er een hele vervelende Theresa naar boven die vervolgens flink om haar heen gaat trappen met alles wat je maar kan vinden.

        Like

      • Theresa Geissler zegt:

        @BertG.: En stel maar liever niet zo plompverloren, dat mijn reactie “niks met een reactie te maken heeft, omdat jij toevallig het verband niet wenst te zien: Ikzelf zie dat verband namelijk maar ál te goed, anders was ik er nooit over begonnen!
        Je gaat me nu hopelijk niet ook nog eens dicteren, wat ik zeggen en zwijgen moet en tegen wie; dat bepaal ik nog altijd zelf!

        Like

    • Theresa Geissler zegt:

      @BertG., 15,20u: Dat Zit je nu de laatste dagen constant te herhalen, Bert, en neem me niet kwalijk: Het lijkt er erg op, dat jij bepaalde hebbelijkheden van jezelf momenteel op mij zit te projecteren.
      Want hoezo eigenlijk “Trappen, waar ik trappen kan?” Dat doe jijzelf af en toe heel wat heviger dan ik, als je het ergens niet mee eens bent -bv. met geloofszaken. En dat verwijt van die kritiek begint me langzamerhand óók de strot uit te komen, met name omdat je daar opeens óók de laatste dagen pas over begonnen bent en het nu al voor de derde of vierde keer zit te herhalen. In een eerder comment van gisteren, rechtstreeks aan jou,heb ik al geantwoord, dat ik best bereid ben om serieus in te gaan op kritiek, mits die rustig, goed onderbouwd en op een redelijke manier wordt gebracht, maar op uitvallen als, om dan zomaar een voorbeeld te noemen “het grootste slijmstukkie dat ik ooit gelezen heb,” reageer ik nu eenmaal inderdaad niet al te vriendelijk, en ga me nu niet wijsmaken, dat ik daarin een uitzondering zou zijn.
      “Je ei kwijt kunnen” geldt overigens voor praktisch iedereen hier en zoals gezegd: Dat “trappen” en “raken” is ook tamelijk onbepaald. Ik weet niet, wat het is, maar het lijkt wel, alsof jij van mij opeens andere dingen verwacht, dan van anderen. Kan niet zeggen, waar dat plotseling vandaan komt, maar uiteindelijk is dat dan ook jouw probleem en niet het mijne. Dus: Kom eerst maar eens met concrete voorbeelden -misschien het beste in de mail en dan eens een keertje gedetailléérd uitgelegd- en anders: De groeten!

      Like

  21. Aegolius cs zegt:

    **’Leven alsof God bestaat’ in Religie, Spiritualiteit & Filosofie**

    Beter kun je het verschil tussen voormalige natuurvolken versus de “ontwikkelde” samenleving niet uitdrukken.

    Het eerste die de hedendaagse kennis ontbeerde en zich vasthielden aan het natuurlijk onvermijdelijke, evenwel omringd door hen die meenden hen te kunnen helpen en de tweede die met een zekere kennis van landbouw en familie/staatsstructuur het godsbestuur implementeerde.

    Zodoende is de titel van het boek uitstekend gekozen. Wellicht ooit in enig Europees land dat de controverse zal kunnen beslechten in atheïstische bestuurlijk of humanistische vorm.

    Overleving van de “soort” (Darwin), klinkt vreemd in de menseigenschappen. Inmiddels voldoende technologie ontwikkeld om de wereld tig-maal te vernietigen. Op kousenvoeten lukt het ook wel.

    Ik zal het niet meer meemaken, misschien u wel .

    Like

    • Aegolius cs zegt:

      Na een wat lange intro door Michel van der Plas volgt ’n indringend beeldperspectief over Godfried Bomans. Sowieso ’n geliefd schrijver die in zijn laatste jaren op zoek gaat naar……. Kijkt u zelf:

      Gepubliceerd op 22 feb. 2016
      Godfried Bomans interviewt zijn broer en zus, die beiden voor het kloosterleven hebben gekozen.

      Like

  22. Harry zegt:

    Werd het toch nog een levendig artikel , M.A.L. Sion !

    Volgde die Bodar vroeger wel op tv .
    Maar het begon me op te vallen dat ie steeds feller en venijniger werd als iemand een kritische vraag over het geloof of de paus stelde . Hij werd soms echt narrig !
    Inmiddels ben ik er achter dat men ook in de hobby-sfeer nogal pissig wordt als men het geloof ter discussie stelt . Ook hier dus . Mensen die normaliter nogal behoudend reageren ,schieten dan ineens uit hun slof .

    Wat is dat dan ?
    Is men toch onzeker , heeft men z’n eigen riedeltje over zijn religie voor zichzelf uit het hoofd geleerd en moet niemand daar met lastige vragen de boel komen verstoren ?

    Maar het ergste vind ik dat christenen totaal niet openstaan voor enige andere inbreng dan die uit de bijbel .
    Vooral dat we alle normen en waarden aan de bijbel te danken zouden hebben .
    Atheïsten hebben dan ook totaal geen benul van het verschil tussen goed en kwaad .
    Daarom zitten die ook haast allemaal achter de tralies !
    Net zo’ hardnekkig debiel oordeel als dat Wilders “weggelopen” zou zijn uit het overleg op het Catshuis .
    Dat blijft ook maar rondzoemen , die klote leugen .

    Dat doet er natuurlijk geen goed aan , aan de verhouding met de atheïsten !

    Like

  23. Wolf zegt:

    Er is maar 1 Heere God en dat is Hij Die Hemel en Aarde Heeft Geschapen en alles wat daar in is. De Groote Goedheid God is een Toornige God. Alles in het leven geeft God een wegwijzer voor diegene die het wil zien. En De Heere Der Heerscharen honderden miljoenen Jaren de Eerste die Is Was en Blijft tot in die Eeuwigheid mag nooit en te nimmer verward worden met een linksige hippie [jezus] die zichzelf zoon durfde te noemen van MIJN God!! Een Gruwel was dat 2018 jaar geleden!

    Like

  24. Taljaard zegt:

    Daar gaat ie weer….. (zucht) 😦
    Kunnen wij elkaar, als gelovigen en ongelovigen, niet in onze waarde laten?
    Als de webmaster het toelaat hoop ik volgende week een hier artikel te publiceren waarin het verschil tussen Islam en Christendom (kort) zal worden uiteengezet.
    En ook waarom socialisten, marxisten en links-liberalen zo gek met die Islam zijn.

    Heb niet de illusie daarmee het nergens toe leidende gekrakeel onder dit soort artikelen als van @M.A.L Sion tot bedaren te kunnen brengen. Maar misschien wel een beetje duidelijkheid te verschaffen. En ook een reden waarom elke christen de Islam volgens mij voor 100% moet afwijzen en bestrijden.

    Tijdens de oorlog waren zowel gelovige als ongelovige Nederlandse patriotten eensgezind in hun verzet tegen de nazi’s. Heb jullie zelfs verhaald van een gereformeerde boerenjongen uit Drenthe, die N.B. met het Rode Leger meevocht. Misschien is het niet verkeerd om een voorbeeld te nemen aan ons voorgeslacht waar het deze houding betreft.

    En EINDELIJK eens een keer op te houden met elkaar moreel de maat te gaan nemen.
    “IK ben beter dan jij, want IK ben ongelovig!” versus; ”IK ben beter dan jij, want IK ben wel gelovig!
    Ad infinitum et ad nauseam.
    Zal deze christen jullie eens een geheimpje vertellen?
    Jullie zijn geen van allen beter dan elkaar!
    En wanneer jullie je IK, hetzij ongelovig, hetzij gelovig, op de voorgrond plaatsen in dit soort eindeloze discussies maken jullie het hier alleen maar slechter voor elkaar.

    (Mag ik dat zeggen, Bert?.)

    Geliked door 3 people

    • Petra DeBoer zegt:

      Ben benieuwd naar uw artikel en onderschrijf bij voorbaat dat elke christen de islam af moet wijzen en er verre van moet blijven.

      Like

    • Harry zegt:

      Dat is ook helemaal niet het criterium , Taljaard , beter of niet beter .
      Wie er nou beter is dan de ander ?
      Dat valt ook moeilijk te staven en dat is onze opzet ook niet .
      Jullie meten met andere maatstaven , dan wij .
      Iedereen mag en kan gelijk zijn , zolang ze het bloed niet onder je nagels vandaan halen .
      Die refo’s in mijn omgeving voelen zich in ieder geval kilometers boven het ongelovige plebs verheven !
      Moet je die smoelen zien op zondag als ze naar de kerk gaan !
      Als je rond die tijd je hond uitlaat , kijken ze je al aan of je een doodzonde pleegt !
      Misselijk rotvolk !

      Maar dát is bij “jullie” , nou het zwakke punt !
      Iedereen is de vijand !
      Alleen de echte vijand wordt niet bestreden uit een vorm van politiekecorrectheid .

      Vécht dan tegen de islam !
      Maar ik heb een medewerker , zo christelijk als de pest , die niks tegen moslims wenst te ondernemen of zeggen , “omdat god ook de moslims geschapen heeft” !
      Hoewel ik alle moslimklanten uit mijn klantenbestand heb verwijderd , PROBEERT HIJ ZE TOCH TE HELPEN , GODVERDOMME !
      Wat moet je tegen zoveel onbenul ?
      Zo gaan we héél devoot naar de donder !

      Overtuig me dan maar van het tegendeel !

      Like

      • Wolf zegt:

        Die lul die bij u werkt is een angstige islamlover die zweert bij zijn nieuwe testament wat niet deugd . Een echt linkse Jezus volger dus. Hij eert een NEP god. Net als de islam doet.

        Like

      • Wolf zegt:

        @ Harry, Wedden dat het een rooie CU/ CDA dompie is ????

        Like

      • Jan zegt:

        Jou ontbreekt het aan ieder argument, maar intussen valt de maatschappij wel uiteen en wel omdat jij er niets voor in de plaats kunt stellen. Bij jou heerst alleen blinde haat en verder niets. Bovendien behoren refo’s niet tot je vriendenkring/kennissenkring.

        Geliked door 1 persoon

      • Harry zegt:

        Wolf , die medewerker is geen lul , maar een ontwikkelde HTS-er .
        Maar heel gelovig .
        En daar zit het probleem !
        Van de dominee moet ie iedereen gelijk behandelen !
        Ergens wordt hun logisch verstand op dat punt verlamd !
        Ik kan de hele week tegen hem aan gaan zitten lullen en aan het eind van de week laat ie doorschemeren dat ie het wel grotendeels met me eens is .
        Als ie op maandag weer onder de invloedssfeer van meneer de dominee is , kan ik weer van voor af aan beginnen .
        Iets met hersenspoeling of zo ?

        Like

    • BertG. zegt:

      Bert weet toch zelf wel wat hij los laat door zo’n soort artikel los te laten op de site, en wat de gevolgen daarvan zijn.
      Dat gebeurt echt niet per ongeluk.
      Zo van, o jee, wat gaat er nou toch weer allemaal gebeuren hier op de site.
      Dit had ik toch even niet zien aankomen.
      Dus hij doet het expres.
      En komt thuis niet meer bij van het lachen over wat wij nou weer allemaal gaan beweren.

      Like

      • tinekevanschagen zegt:

        Toch lijkt jij ook wel te “genieten van dit soort topics” @ BertG

        Geliked door 1 persoon

      • BertG. zegt:

        tineke, het blijft mij verbazen dat er zoveel volwassen mensen zijn blijven hangen in hun goed gelovigen kindertijd, en daar nooit zijn overheen gegroeid.
        En waarom ze toch de noodzaak hebben om andere maar te overtuigen van hun eigen gelijk.
        Ze geloven maar een eind weg, waar in dan ook.
        Van mij hoeft niemand daar mee op te houden, maar hou het voor jezelf.
        Ik verafschuw opdringerige mensen, die maar blijven beweren dat ik er naast zit.
        Dat bepaal ik altijd nog zelf.

        Like

  25. ed zegt:

    Geloof maar 1 doel.Paradijs op aarde voor enkele ellende voor vele.macht en ik denken 1984 he

    Geliked door 1 persoon

    • tinekevanschagen zegt:

      @ BertG 19 februari 2018 12:47
      “En waarom ze toch de noodzaak hebben om anderen maar te overtuigen van hun eigen gelijk”
      Maar zie je dan niet dat jij precies het zelfde doet?
      Jij wilt je gelijk halen uit het feit dat het jouw stellige overtuiging is dat de bijbel een sprookjesboek is.
      En dat duw je de christen ook door de strot.
      Kortom………we schieten hier met zijn allen niets mee op.

      Like

  26. P.Romeijn zegt:

    Nationaal-socialisten, communisten, cultureel- marxisten, multiculturalisten: allemaal ‘verstandige’ atheïstische humanisten. Deze lui hebben alleen de laatste eeuw al meer chaos en doden op hun geweten dan 2000 jaar christendom. Houd toch eens op met die atheïstische hoogmoed!

    Geliked door 2 people

  27. Mario Schettini zegt:

    verbaasd ben ik over alle reacties. zij die geloven, prima! zij die niet geloven, ook prima! wat mij zo bevreemdt is het feit dat alle ‘atheïsten’ verschrikkelijk hun best doen om de ‘gelovigen’ overste halen tot hun standpunt en dat dit andersom ook gebeurt. er zijn ruim 50 reacties op dit topic en dat betekent – den ik – dat de Schepper ook bij de zgn. atheïsten een rol speelt. mijn mening: ik ben blij dat er een Schepper is die de boel een beetje bij elkaar houdt. indien er niemand zou zijn, dan heerste het recht van de sterkste en alles en iedereen zou hiervan het slachtoffer worden. voor mij managet de Schepper tot in details maar dat is een persoonlijke zaak waar niemand iets mee te maken heeft. wat Bodet betreft, deze man zou zich beter kunnen richten op de praktijken van de Christelijke kerken in het algemeen en op de RK kerk in het bijzonder.

    Like

  28. leefbarbaar zegt:

    Wij barbaren hebben onze wortels in het heidense en dat is ouder dan de rest.
    Wij zorgen voor onszelf. En voor de onzen.
    Vallen anderen niet lastig met wat wij geloven of niet geloven.
    En vinden dan Nederland seculier moet worden.

    Geliked door 3 people

    • Goeie dagsluiting, @leefbarbaar

      Like

    • Petra DeBoer zegt:

      @leefbarbaar, wat een onzin. Wie waren de eerste mensen op aarde? Juist, Adam en Eva. Waren zij heidenen? Nee, maar maakten wel een fout door van de verboden vrucht te eten waardoor we nu “goed en kwaad” kennen, althans de christenen en de religieuze Joden. De atheïsten kennen geen “goed en kwaad” omdat ze God niet als wetgever erkennen. De heidenen waren er dus niet eerst. Ze waren er wel eerder dan de christenen maar de Joodse religie was er het allereerst.

      Like

      • BertG. zegt:

        Ik heb van Republiek gehoord dat Adam er eerst nog een ander vriendinnetje op na hield, ene Lilith.
        Waar is die gebleven trouwens, ruzie, vermoord, eerwraak.
        Jij weet er ook helemaal niks van, dat blijkt wel weer.

        Like

      • Aegolius cs zegt:

        Ja.. het zaad vanuit de hemel verstrooid waardoor Adam en Eva ontstonden. Petra toch.

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, zielig en dom.

        Like

      • BertG. zegt:

        Petra toch, wat laat jij je kennen, omdat je het niet wist, en nou geen antwoord meer heb.
        Ga maar googlen op Lilith en Adam.

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, fijn te weten dat u zich bezig houd met mythen en andere onzin.
        Wanneer komen de argumenten om wetenschappelijk onderzoek van o.a. Pim van Lommel onderuit te halen? Wanneer komen de inhoudelijke argumenten over objectieve morele waarden? Wanneer komen…ach laat maar inhoudelijk hebt u niks te melden. Holle vaten klinken het hardst.

        Like

  29. M.A.L. Sion zegt:

    Tenslotte na al dat gekrakeel nog even de vrolijke noot. Ik gebruikte onlangs een anekdote:
    Ik bedacht me in een nachtelijk uur dat er dagelijks in de hele wereld duizenden mensen overlijden. Stel u voor: een stoet van duizenden ‘zieltjes’ staat in de rij voor de hemelpoort in afwachting dat hun dossier wordt bekeken op beoordeling of ze in de lift naar boven of in de lift naar beneden mogen/moeten.
    Elk mens met enige intelligentie zal het belachelijke inzien van een dergelijke imaginaire bureaucratische situatie.
    De strijd om voor iedereen een normaal, onbelast leven te kunnen leiden, houdt ook in een strijd tegen het in stand houden van deze ‘onzin’.
    In dat kader is het ook verbazingwekkend, verwerpelijk en afstotend dat een geestelijke als de paus verbroedering nastreeft met de islam.
    Wellicht is het aan te bevelen ‘alle godsdiensten’ op een hoop te gooien (bij het oud vuil) en toenadering te zoeken tot een organisatie als het Atheïstisch verbond. Persoonlijk ben ik daar al jaren lid van.
    malsion@orange.fr – de Patriotten – http://depatriotten.weebly.com

    Like

  30. Trucker zegt:

    Naar goede gewoonte twee reageerders die het kwijl uit hun mond laten lopen als ze één zin lezen over religie.
    En BertG, islam is een ideologie ik braak van de lieden die een religie gelijkstellen aan een perverse misdadige ideologie als de islam is.
    Dat het lulletje rozenwater kwaakt lig ik niet wakker van een oen blijft een oen maar van u verwacht ik toch enige nuancering in deze.

    Like

    • BertG. zegt:

      Bij mij is iedere “religie” die andere het “ware geloof” willen opdringen, dan wel door je strot douwen, gelijk aan mekaar.
      Om te beginnen erken ik niets wat zichzelf een geloof/ religie noemt.
      Ik heb ook het recht om met rust gelaten te worden hierover.
      En andere die vrijheid gunnen, om er niet mee lastig gevallen te worden, dat is iets waar ze allemaal nogal moeite mee hebben.
      Ik verwijt niemand die gelooft, maar andersom is het niet meer bij te houden.

      Blader nou eens terug, en lees waar wij als atheïsten allemaal mee om de oren geslagen worden, de 1 is nog belediger dan de ander.
      Je reinste uitschot worden wij voor uitgemaakt.
      En dan zou ik daar niet op mogen reageren?
      En zoek nou iets uit, waarin wij over gaan in beledigen, die vind je niet ergens.

      Like

  31. boorzalf zegt:

    Zou zeggen gaat er lekker voor zitten en luister wat deze man te vertellen heeft. Zeker een aanrader voor de verstokte atheïst.

    Like

  32. boorzalf zegt:

    M.A.L. Sion, kijk je even mee.

    Like

    • M.A.L. Sion zegt:

      @ boorzalf.
      Ik heb meegekeken. Interessant maar niet nieuw voor mij.
      Ik heb iemand dit horen vertellen die het zelf meegemaakt had. Gelet op de details kwam dit bij mij over als het vertellen van een ware gebeurtenis.
      Het is, voor de spreker op de video en voor mij en vermoedelijk voor de meeste mensen een onverklaarbaar fenomeen. Ik kan er geen verdere conclusies aan verbinden. Het fenomeen op zich staat voor mij op zichzelf.
      Als atheïst WEET ik dat ik heel erg veel NIET WEET. Uit dingen die ik niet weet kan ik geen conclusies trekken. Als atheïst weiger ik mij ‘te geloven zaken’ op te laten dringen door mensen die niet kunnen bewijzen dat deze zaken waar zijn.
      Eindconclusie voor dit moment: Interessante video maar het brengt me niet verder.
      Bedankt, boorzalf, voor je poging mij ergens van te overtuigen. Helaas. Niet gelukt.
      malsion@orange.fr

      Like

    • tinekevanschagen zegt:

      Het boek “EINDELOOS BEWUSTZIJN” een bestseller en een aanrader van Pim van Lommel.
      Zeker voor de mensen die nog twijfels hebben over orgaandonatie.

      Like

    • Harry zegt:

      Laten we even aannemen dat dat onnozele verhaal klopt Petra , van Adam en Eva .
      De eerste christenen !
      Het idee is te primitief voor woorden , maar allá !

      De vrouw onder hen begon meteen met stélen ! De eerste de beste , godsamme !
      God faalde meteen al !
      En dan wil jij stellen dat niet gelovigen geen normen en waarden zouden hebben ?
      Geen benul van het verschil tussen goed en kwaad ?
      Ze liep daar met een stel ontblote tieten de boel te verleiden , want er waren nog geen textielfabrieken . En maar jatten !
      Verderfelijke wezens , vrouwen . Crimineel , gewoon .
      En Adam zei nog zó : AFBLIJVEN !
      Maar net als vele vrouwen nu : NIET LUISTEREN NATUURLIJK !
      Wát je ook zegt , het komt niet door die schedelpan heen !

      Geliked door 1 persoon

      • Petra DeBoer zegt:

        @Harry, ik heb nooit gesteld dat atheïsten geen normen en waarden hebben maar ze kunnen zich niet beroepen op “goed en kwaad” want ze erkennen de objectieve morele waarden van God niet.

        Lezen Harry….is dat nou zo moeilijk. Adam en Eva waren niet de eerste christenen en zoals ik al eerder geschreven heb is het christendom pas na het leven van Jezus Christus ontstaan. Eva stal niet maar at samen met Adam van de verboden vrucht.

        Uit de rest van uw reactie lees ik alleen vrouwenhaat en uw gevoel van superieur te zijn ten opzichte van vrouwen. Misselijkmakend.

        Geliked door 1 persoon

      • Cathja zegt:

        @ Harry op 19/2 om 16:58

        Jouw reactie getuigt van een onnozelheid zoals ik die niet vaak tegenkom! “Wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt”. Alles wat ik lees is eigenlijk te dom om er serieus op in te gaan.

        @Petra de Boer heeft nog een poging gewaagd om je iets aan je verstand te brengen, maar ik heb er geen zin in. Ik sluit me aan bij de woorden van Petra, en verder zeg ik uit de grond van mijn hart: “antwoord een zot niet naar zijn dwaasheid”.

        Like

    • Harry zegt:

      Een vriend van mij kreeg ook een hartstilstand in een winkelportiek in Dordrecht .
      Hij is een nogal spiritueel type , maar wel heel nuchter .
      ( Hij was psychiatrisch geschoold en bedrijfspsycholoog ) .
      Lang verhaal , hij werd gered door een winkeljuffie met een defibrilator en hij werd in de ambulance meegenomen .
      Toen ik hem later sprak , vroeg ik of ie een mooi helder licht gezien had aan het eind van de tunnel of zo .
      Nee, niks , zei ie .
      Het werd hartstikke donker en het was verdomd koud !
      Allejezus , wat was het koud ! Dagenlang .

      Ziehier een ervaring uit de eerste hand .

      Waanvoorstellingen komen vaak door een zuurstofgebrek , net als bij die gekken die aan wurgseks doen .
      Die schijnen ook van alles te zien , op dat moment .
      Als je niet voldoende diep ademhaalt , krijg je het benauwd .
      Dan komen die illusies .
      Ik ben wel eens bang dat christenen niet diep genoeg adem halen !

      Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @Harry, het verhaal van uw vriend komt overeen met mensen die een zelfmoordpoging deden en geen licht zagen maar totale duisternis en waar het koud en heel naar was. Voor hun was het de hel en ook mensen die de islam aanhangen hebben zulke ervaringen.

        Het zal voor u vast een geruststellende gedachte zijn dat u later tussen moslims verder gaat, samen met moordenaars zoals Hitler, Stalin, Mao, Erdogan en co.

        Als u het wetenschappelijk onderzoek van Pim van Lommel had gelezen dan wist u dat uw beweringen totale onzin zijn. Waanvoorstellingen komen trouwens niet door zuurstofgebrek maar hebben andere oorzaken.

        Like

  33. boorzalf zegt:

    Het christendom van Bodar, berusten op menselijke fantasieën. Dit zijn Uw woorden, maar bewijs heeft U niet.

    Like

  34. Jan zegt:

    Het valt wel op dat de christenhaters hier geen argumenten naar voren kunnen brengen van hun gelijk, wat dat ook mag zijn, behalve haat ten toon spreiden en dan te weten dat geen christen een atheïst ook maar iets in de weg legt. Het begint behoorlijk op de onberedeneerde haat te lijken van de milleniumsneeuwvlokjes en antifa die alleen maar tegen zijn zonder te weten waar tegen.

    De atheïsten hier dienen zelf hun gelijk aan te tonen en niet de rollen omdraaien want een christen valt een atheïst niet aan.

    Geliked door 2 people

    • Cathja zegt:

      @ Jan om 7:32

      Volledig met je eens @Jan! Ik heb al langer het idee dat christenen op deze site dienen te zwijgen, maar de niet-gelovigen (ik noem ze nu even geen atheïsten) mogen allerlei bagger over hen uitgieten.
      Refo’s krijgen regelmatig een beste sneer, en de meest walgelijke vormen van spotten met God moeten wij, de christenen, over ons heen laten komen.

      Soms denk ik wel eens: “gooi geen parels voor de zwijnen”, waarmee ik bedoel dat het misschien verstandiger is om de haatdragende reageerders maar te negeren.
      Maar als ik dat zou doen hebben zij precies hun zin. En die krijgen ze van mij niet. Ik ben niet iedere keer bezig met het schrijven van reacties, maar als het weer eens de spuigaten uitloopt, dan kunnen ze mijn mening krijgen.

      Inderdaad, wij christenen vallen atheïsten niet aan.

      Geliked door 2 people

  35. Jan zegt:

    1 ding is duidelijk, de schrijver van het stuk die overloopt van haat tegen christen (waarom ook niet joden, of ligt dat net té gevoelig?) hééft geen €13 uitgegeven aan het werk van Bodar (en ‘Schilder’ heeft het ook niet gelezen)

    Geliked door 1 persoon

    • BertG. zegt:

      Bij joden denk ik er net zo over, dat maakt bij geen enkel verschil.
      Iedereen die leeft volgens en boek, leeft in een schijn wereld.
      Ergens vind ik die nog veel erger, die kunnen ook niet met hun poten afblijven van kleine pikkies, net als mossels dat niet kunnen.
      Christenen pakken tenminste niet meteen een mes erbij om iets te verwijderen bij perfect geboren kinderen.

      Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, als u er net zo over denkt bij Joden waarom staat u dan achter Israël want dat is een voorwaarde om hier op de site te mogen reageren. Zeer hypocriet om de Joden hun religie af te wijzen maar de staat Israël te omarmen want Israël gaat nu juist om de religie van Joden én christenen.

        Geliked door 1 persoon

      • BertG. zegt:

        Dat landje moeten ze houden, maar ik hoef toch niet achter hun gewoontes te staan en het daarmee eens zijn.
        Waar staat dat hier op de site als voorwaarde?

        Like

      • Trucker zegt:

        @ Petra DeBoer zegt:19 februari 2018 om 18:33

        @BertG, als u er net zo over denkt bij Joden waarom staat u dan achter Israël want dat is een voorwaarde om hier op de site te mogen reageren. Zeer hypocriet om de Joden hun religie af te wijzen maar de staat Israël te omarmen want Israël gaat nu juist om de religie van Joden én christenen.

        Bij leven zal hij dat nooit weten hoe breed de spreidstand hij (en anderen ) hier beoefenen op deze blog om er toch maar niet beschuldigd van te worden tegen ALLE religies te zijn.
        Hypocriet heeft vaker een naam als niet 😉

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, rechts bovenaan de site staat het volgende:
        – Voor vrijheid van meningsuiting, tegen de islamisering van Europa, tegen de EUSSR, tegen de mainstream, voor het behoud van westerse waarden en tradities en pro-Israël –

        Mensen die tegen Israël zijn worden hier geweerd maar ook EU lovers, linkse kerk aanhangers enz.

        In elk geval meet u met twee maten en keurt het Jodendom af maar vind Israël tegelijkertijd prima. Israël heeft namelijk alles te maken met de Joodse religie en kan niet los gezien worden.

        Like

      • BertG. zegt:

        Moet ik nou ook al een volk gaan aanmoedigen die stukjes van piemeltjes afsnijden bij perfect geboren kinderen, omdat dat blijkbaar ergens in een oud boek staat.
        En anders ben ik tegen elk geloof.
        Zijn jullie zelf wel goed bij jullie hoofd om daar achter te staan.
        Het blijft kindermishandeling, of het nou joden of mossels zijn die dat doen.

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, ik had het niet over aanmoediging van besnijdenis maar dan kunnen we in elk geval concluderen dat u niet achter Israël en het Joodse volk staat.

        Like

      • BertG. zegt:

        Wat ben jij toch een een stront irritant vervelend wijf.
        Ik heb ze werkelijk nog nooit zo irritant aangetroffen zo als dat jij kan zijn.
        Ik hoop dan ook van harte dat ze jou eens helemaal te pakken gaan nemen, in welke vorm dan ook.
        Zelden zulke tyfus lijders tegen gekomen, maar bent jij er 1 van.

        Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, de onmacht druipt van uw reactie af.

        Like

  36. Jan zegt:

    Inhoud van ‘Leven alsof God bestaat’ op de site van reformatorisch dagblad
    Antoine Bodar

    Atheïsten bedenken argumenten waarom God niet zou bestaan. We kiezen uit de vele er hier twee. Het eerste: De mens heeft zich uit het dierenrijk ontwikkeld, daarom behoeft hij geen Schepper. Het zogenaamde goede laat zich gemakkelijk verklaren uit de evolutie. We hebben dus geen God nodig om goed te zijn. Voor christenen echter is de evolutietheorie geen wapen tegen het geloof in de schepping. De beide scheppingsverhalen uit het boek Genesis betreffen geen natuurhistorische feiten, maar een theologische vertelling. God heeft de wereld zo geschapen dat die zichzelf zou ontwikkelen. In de schepping heeft Hij de evolutie gegeven. De menswording van de mens is zo het werk van God en van de natuur. Dat de mens een ziel heeft gekregen is aldus volledig Godsgeschenk. De evolutietheorie kan de Godsvraag derhalve volkomen openlaten.

    https://www.rd.nl/opinie/leven-alsof-god-bestaat-1.1452536

    Dit van Bodar is een betoog en niet het stuk van ‘sion’.

    Like

    • BertG. zegt:

      Jan, wat zit jij je toch allemaal druk te maken om waarom een atheïst niet geloofd.
      Mij zal het een zorg zijn wanneer jij wel een storing ontwikkeld heb en wel ergens in gelooft.

      En waarom zouden wij nou iets moeten gaan bewijzen, in iets waar wij helemaal niet in geloven.
      Zou toch een kleine moeite voor jou moeten om dan aan te tonen waarom jij wel gelijk heb, als je zo overtuigd bent van je zelf dat jij het bij het goede eind hebt.
      Maar ook dat kun je niet, behalve met een oud boek aan komen.

      Like

      • Petra DeBoer zegt:

        BertG, doe niet zo neerbuigend naar Jan en projecteer eens een keer niet.
        Verdiep u in wetenschappelijk onderzoek over de bijbel, bewustzijn, medische kwesties, micro-biologie, kwantumfysica e.d. want dan zou weten dat de atheïsten er geheel naast zitten. Vertel eens wat de evolutie theorie over bewustzijn te zeggen heeft.

        Like

    • Wachteres zegt:

      “Jan, wat zit jij je toch allemaal druk te maken om waarom een atheïst niet gelooft”.

      BertG, wat zou het fijn zijn als jij je niet meer druk maakte om waarom mensen wel geloven.

      Je bent nog veel erger dan gelovigen die anderen voorturend willen bekeren.
      En blijkbaar mag jij wel doen wat anderen omgekeerd van jou niet mogen.

      Like

      • BertG. zegt:

        Heb je mij ooit horen janken dat gelovigen er mee op moeten houden om te geloven.
        Andersom druipt het er van af.
        Alsof mij het iets zou uitmaken met welk fantasie geloof jij bezig bent.
        Maar ook jij bent gewend om dan maar je slachtoffer rol aan te nemen.
        Je draait de boel weer lekker om, maar at doen al je broeders en zusters.

        Like

  37. Jan zegt:

    Voor de atheïsten die menen dat christen hen altijd voor de voeten lopen een lijst van personen die jullie het leven aangenamer hebben gemaakt

    Met zowaar de door atheïsten verafgode Darwin

    Geliked door 4 people

    • BertG. zegt:

      Er is toch ook niemand geweest die beweert dat gelovigen geen hersens hebben of nergens verstand van kunnen hebben.
      Voor dat soort beschuldigingen moet je bij Petra deBoer zijn.
      Overal heb je knappe koppen tussen zitten.

      En denk jij nou echt dat Darwin in het schepping verhaal zou hebben gelooft toen hij de evolutie theorie ontwikkelde.
      En ik dacht dat Galileo niet eens naar buiten durfde te komen met zijn ontdekking, zo bang was de man voor de kerk.

      Like

      • Petra DeBoer zegt:

        @BertG, welke beschuldigingen? Het druipt er vanaf dat u niet kunt hebben dat atheïsten zich niet kunnen beroepen op “goed en kwaad” omdat ze God niet als morele wetgever erkennen. Is en feit en dat zou ik maar eens accepteren.

        Like

    • reageerbuis zegt:

      “Geleerd en gelovig” door Cees Dekker is een boek (2008) met verhalen van 22 hedendaagse Nederlandse wetenschappers over hun leven, werk en God.

      Like

    • Aegolius cs zegt:

      Zolang mensen in het verleden, vanuit hun meest primitieve samenleving tot op heden in enig godheid meent te moeten, zal deze strijd, geënt op de hedendaagse existentiële heerschappij voortduren.
      Religie is een leugen gebaseerd op angst en terreur
      Goden zijn de vergoddelijkte tirannen van weleer. Hun bewind heeft zulke diepe sporen nagelaten dat hun afgedwongen verering tot vandaag voortduurt. De angst was zo groot dat duizenden jaren later de nakomelingen van de slachtoffers nog gehoor geven aan de oproep tot totale verering. Zelfs nu nog durven mensen niets verkeerd te zeggen over de goddelijke misdrijven, en is er angst om de blasfemiewetten af te schaffen. Als gevolg kunnen hun misdaden nog steeds niet worden aangeklaagd, en wordt hun narcistische, gewetenloze moraal nog altijd goedgepraat.

      http://www.atheisme.eu/nl/entry/129/religie_is_een_leugen_gebaseerd_op_angst_en_terreur

      Like

  38. Onno zegt:

    In ieder geval zijn atheïstische humanisten zowel als christenen voor psychopaten, die immers noch NORMALE psychische- noch religieuze integratie kunnen kennen, belachelijke ‘gullible fools’ en prooidieren, zoals een muis voor de kat.
    Ook overtuigde moslims zijn dat uiteindelijk, hoewel de gewelddadige geloofsoplegging ze tot nuttige idioten maakt voor psychopathische projecten gericht op (ziek absolute) MACHT EN CONTROLE voor HEN.

    Psychopaten zijn abnormaal pragmatisch (zie ook: “De leugen regeert”) en ze hebben wel gelijk met hun ‘gullible fools’, maar ze verbinden daar de GESTOORDE conclusie aan, dat ‘gullible fools’ er zijn om op alle mogelijke manieren af te slachten en te vernietigen. Zo mogelijk op wereldschaal…..

    Like

  39. Tistochwat zegt:

    Wat ik niet kan begrijpen, is dit:

    Wij verafschuwen mohammedanen die christenen levend verbranden, onthoofden, in een kooi verdrinken, enz., enz. maar hier boren atheïsten mensen die christen zijn, volledig in de grond.
    Kijk, dat hypocriete ‘refo’s’ en ‘vrome kloten’ die de islam verdedigen en die de hele week – behalve op zondag – de boel lopen te belazeren, hier afgebrand worden, vind ik alleen maar terecht.

    Maar dat mensen als Cathja, Taljaard (mensen die hier ALTIJD op correcte wijze reageren) en anderen min of meer worden afgeschilderd als zwakbegaafden die een ‘nepvriendje’ nodig hebben omdat ze anders de dag niet doorkomen (of woorden van gelijke strekking) gaat mij te ver. Die beledigingen zijn nergens voor nodig.
    Mensen die proberen om een echte christen te zijn, doen geen vlieg kwaad en het is toch geweldig als je steun vindt in het christen zijn? Die mensen zijn daar gelukkig mee en putten er troost uit.

    Ik wou dat ik dat ook kon. Dat is altijd nog beter dan ‘troost’ vinden bij alcohol of drugs, zoals sommigen doen.
    Even voor de goede orde: ik drink geen alcohol en evenmin gebruik ik drugs.

    Hier laat ik het bij, want er verder over discussiëren heeft geen zin.

    Geliked door 4 people

    • Cathja zegt:

      @ Tistochwat,

      dankjewel voor je steun, en voor wat je hierboven hebt geschreven. Ik vind je reactie heel waardevol en ik hoop dat bij sommigen hier de ogen open gaan, zodat ze inzien dat het beledigen van mede-reageerders nergens toe leidt.
      We mogen het gerust met elkaar oneens zijn, maar kwets elkaar niet. Dat heeft inderdaad geen enkele zin.

      Like

    • BertG. zegt:

      Waar ze wel goed in zijn, als ze niks meer kunnen inbrengen, is gaan zitten janken en in hun welbekende slachtoffer rol duiken, en dat ze geplaagd worden.
      Ik zou zeggen, goed gelovigen, maak je je er niet druk om en vind troost in je fantasie vriend, vraag wat je moet doen.
      Maar of je daar ooit een antwoord op krijgt…………………..
      En anders, niet zo zeiken en kom met iets zinnigs i.p.v. met aan te komen dat je het denkt zeker te weten, omdat jij denkt dat dat zo is.
      Dat zijn geen argumenten maar hersensspinsels.
      Begin er eens mee om andere niet lastig te vallen over waar jij zo blij van wordt.

      Like

    • Wachteres zegt:

      Helemaal met je eens, Tistochwat!.

      Like

    • Harry zegt:

      Tistochwat ,

      het zal je toch niet ontgaan zijn dat wij atheïsten voortdurend de nodige beledigingen mogen slikken van een aantal gelovigen .
      Nou is Jan daar niet de gangmaker in , maar hij volgt wél .
      Herhaaldelijk ventileert ene Petra hier dat wij ongelovigen eigenlijk socialisten en communisten zouden zijn , omdat die óók niet geloven !
      Hoe denk je dat dat aanvoelt ?
      Ik ben rechts , niet gelovig en ZEKER geen socialist of communist !!!
      En ofdat je nou één of tien keer daarover begint , iedere keer debiteert ze godverdomme hetzelfde !
      Ook zouden wij geen benul hebben van goed en kwaad omdat we dat niet van de bijbel meegekregen hebben ! Dus kunnen we het niet weten !
      Ook dat wordt eindeloos herhaald !
      En dan zijn wij cru , als we het zat worden ?

      En als wij dan van ons afbijten , dan gaan ze zielig lopen doen vanaf de zijlijn , dat ze als christenen in hun religie gehinderd worden !
      Dat ze niks mogen zeggen .

      Like

      • Tistochwat zegt:

        @ Harry 19 februari 2018 om 17:30

        Ik zal in ieder geval nooit beweren dat iemand die niet ‘gelooft’, niet weet wat goed of kwaad is.
        Laat staan dat ik zou zeggen dat de ‘ongelovige’ per definitie een ‘socialist’ zou zijn.
        Dat is natuurlijke je reinste waanzin.
        En ik heb net zo veel hekel aan huichelaars die ’s zondags vooraan zitten in de kerk als jij, hoor, Harry. Vooral als die ‘christenen’ dan ook nog eens niet willen zien hoe gevaarlijk de islam is.

        Maar voor mensen als Cathja, Wachteres, Taljaard en Henk V. heb ik respect omdat zij oprecht ‘geloven’ (voor zover ik dat kan beoordelen). Zij zijn ook geen zedenprekers die ‘ongelovigen’ van alles voor de voeten werpen omdat die niet zouden deugen.

        Je hoort mij ook niet zeggen dat ik iemand hier op de site ‘slecht’ vind. Wie ben ik om daarover te oordelen? Ik kan hooguit zeggen dat ik iemand niet mag om welke reden dan ook.

        Geliked door 1 persoon

      • Petra DeBoer zegt:

        @Harry, De marxistische (communistische, socialistische, maoïstische e.a.) atheïsten hebben als kenmerk dat ze altijd een hetze beginnen tegen christenen, ze opjagen en het liefst dood willen hebben maar in elk geval monddood.

        Like

      • Harry zegt:

        Ik ben het goeddeels met je eens , Tistochwat .
        Op Wachteres en Henk V . kun je ook niet boos worden .
        Die vallen je dan ook nooit echt aan .
        We zitten nogal eens wat te dollen en te plagen en dat gaat altijd prima .
        Maar je ziet , als de spanning wat oploopt , dat ook Wachteres het niet kan laten …………..
        Henk heeft , zoals een vent betaamt , wat meer tolerantie en geduld .

        maar het ziekelijke fanatisme zoals door enkelen uitgebeeld hier , dat vind ik HEEL ONNATUURLIJK !
        Ze houden maar niet op !

        Terwijl er hier verderop op deze site door een aantal van dezelfde mensen wel weer zónder godsdienstgedram wél normaal gereageerd kan worden .
        Ze kúnnen het dus wél , alleen kunnen ze het soms niet láten .
        Net als malaria , het komt in heel hevige aanvallen en het ebt langzaam weer weg .
        Ik heb malaria gehad .
        Téringziekte !

        Like

      • Wachteres zegt:

        “Maar je ziet , als de spanning wat oploopt , dat ook Wachteres het niet kan laten”..

        Wat heb ik nou weer gedaan, @Harry ….?

        Like

    • Elisah zegt:

      Dat ben ik met je eens Tistochwat, het is om beroerd van te worden dat gehakketak.

      Like

  40. BertG. zegt:

    Ik hou hier over op verder. Iets zinlozer bestaat er nauwelijks.
    1 ding heb ik van al deze reacties geleerd, om gelovigen nog verder uit je buurt te houden in real life, en daar zo ver als maar mogelijk vandaan te blijven.
    En daar ben ik jullie wel erg dankbaar voor.
    De haat die er bij sommige van uit gaat, gaat nog verder dan ik ooit voor mogelijk hield.
    Elke keer blijf ik mij daarover verbazen hoe diep dat zit bij sommige.
    Op mij hoeven ze nooit te rekenen in ieder geval van nood.
    Voortaan vraag ik eerst of ze ergens in geloven, om ze daarna te laten creperen.
    Elke moeite en tijd die je aan dit soort mensen besteed is zonde van je tijd, de haat blijft toch wel aanwezig.

    Like

    • delamontagne zegt:

      Misschien kunnen deze paar plaatjes je nog een “beetje” opbeuren ?


      Dat Harry zo ‘t-een-en-ander schrijft, kan ik nog wel begrijpen met die “Alleen op Zondag” Christelijke mensen om zich heen.
      Want hij woont er midden tussen in, ik bedoel de niet ECHTE Christenen.
      Maar in A’dam heb jij toch alleen maar met moslims te maken……….?

      Like

      • BertG. zegt:

        Ik woon helemaal niet in Amsterdam, maar midden in de polder.
        Hier in mijn straat en daar om heen, wonen er in 4 huizen blokken nog geen 4 mossels, en dan nog ouderen.
        Hier wonen ook veel stiekeme en gluiperige gelovigen die andere uitsluiten.
        Vandaar mijn grondige afkeer.

        Geliked door 1 persoon

      • BertG. zegt:

        Delamontagne, ik zal je 1 voorbeeld geven.
        Verderop in mijn straat woont een aardige kerel die ook ,net zo als ik, bezig is met muziek en gitaren.
        Zijn instrumenten een beetje afgesteld, leuk wat muziek mee gemaakt, enz…
        Tot dat hij er achter kwam dat ik niks met de bijbel had, die bij hem op tafel lag.
        En nou 3x raden wat dan de gevolgen zijn.
        Als goed gelovigen sluit je ieder contact af met zo iemand als ik, zonder dat dit verder een discussie punt was geworden in een gesprek.

        De keren dat ik dit mee gemaakt heb, zijn bijna niet meer te tellen.
        Wat dat betreft verschillen ze helemaal niets met mossels, net zo erg.
        Contact met ongelovige moet je mijden, is ze heel duidelijk bij gebracht.

        Nog meer voorbeelden?
        Wil je verder nog weten wat ik tegen ze heb?

        Like

  41. Jammer, is ’t afgelopen?

    Like

  42. Aegolius cs zegt:

    Prachtig alle reacties te lezen, alsof we tegen de richting inrijden van hen die geloven en de anderen die er anders over denken.
    Het Christelijk establishment (Vaticaan) heeft het wel mogelijk gemaakt dat men zich kon vestigen met behulp van landbouw en ander zinvol onderwijs.
    Ik probeer het voorgaande nog te ontdekken bij de islam!

    Geliked door 1 persoon

  43. Gert zegt:

    Een kortzichtige reactie van de schrijver.. Bijna lachwekkend dat christenen over angst die ze zouden hebben. De contradictie is er nieti de Bijbel. Bovendisn vergeten het humanisme en socialisme dat gelijkheid,broederschap en vrijheid zijn oorsprong uit het evangelie komt. Ach weten die gefrustreede en van haat gevulde atheisten veel. Ze zouden de Bijbel dienen te lezen. Zouden ze niet zo verbitterend en negatief, agressief hoeven te zijn. Jammer.

    Like

Plaats een reactie