Manipulatie

Screenshot_24

(Door: “bozeoudeman”)

Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik voel me weer eens bedrogen. Kijkcijfers. Iets dat in een grijs verleden kon, maar nu allang niet meer. Ooit met enkel één televisiekanaal was het begrip makkelijk te verklaren. De straten waren leeg, de huiskamers vol, dus er was een hit op tv. Iets als ‘Open het dorp’ of iets in die geest. Rekenend naar het aantal toestellen dat toentertijd in huiskamers als tabernakels opgesteld stonden, kon men een berekening maken over het aantal kijkers.

Maar is dit nu ook nog mogelijk, of worden wij, domme kijkkast-gluurders, weer eens ordinair in de maling genomen. Vandaag met vrijwel iedereen op de kabel bekruipt mij een akelig gevoel als ik lees dat een serie een overweldigend succes is met een kijkdichtheid van meer dan 4 miljoen kijkers.

Hoe is dit gemeten? Is dit te meten, of worden we gewoon bedonderd door omroepen, kranten, productie- en uitgeversmaatschappijen. Zoals men ooit in de beginperiode met enkel één kanaal en met iedereen thuis aan de buis kon stellen dat miljoenen naar het boze oog hadden gekeken, kan dit vandaag de dag eigenlijk helemaal niet meer.

Hoe wil dus nu die kijkcijfermagiër zien welk van de dertig of meer kanalen u of ik aan hebben staan. Dit is absolute larie. Dus dan is dat jubelende geschrijf over die 4 miljoen kijkers dat ook. Maar wij arme consumenten worden van alle kanten door met name de amusementsindustrie en peilers van meningen over van alles en nog wat bedrogen. Via een panel zijn kijkcijfers deels te suggereren, maar dat is echt iets anders.

Een ander voorbeeld zijn de vandaag soms torenhoge oplages die onze schrijvers zouden halen in nota bene een tijd dat de meeste mensen over het lezen van een boek stellen: “Ik wacht wel tot de film uit is”. Het is dan ook vreemd dat verkoopcijfers in de honderdduizenden, af en toe zelfs richting het miljoen gaan. Klopt dit, of zijn dit eerder klinkklare leugens?

Wie weet hoe de boekhandel werkt, weet dat winkels en boekenclubs een bestelling doen via centraal geregelde boekenmagazijnen. Zodra de winkelier of club daar bestelt, betekent dit voor de uitgever dat het boek verkocht is. Dit klopt, verkocht aan de winkelier of club, wat niet inhoudt dat het ook al verkocht is aan de lezer. Maar dat laatste wordt dus wel via die verkoopcijfers aan winkeliers en clubs gesuggereerd.

Het zo dus mooier laten klinken van allerlei zaken hoeft dus niet met andere werkelijkheden te sporen. Al dit soort gedrag is gericht om de klant te bewegen tot consumeren. Het boek ‘Goddelijke gedrochten’ van Boris S. is net uit en heeft nu al een oplage van 20 duizend exemplaren. Iets wat mij als lezer intrigeert, ook al heeft die lezer nog nooit van die Boris S. gehoord.

Wat ik nu over hem verneem, legt mijn geest onbewust uit als ‘dat Boris S. een heel goed boek heeft geschreven, omdat anders toch niet zoveel mensen dit al hadden gekocht’. Dus goedkope verkooptrucjes zoals iedere grutter gebruikt. Om de zoveel tijd alle schappen door elkaar hutselen zodat de klant langer binnen blijft op zoek naar de gebruikelijke artikelen en zo meer ziet en hopelijk zo ook meer koopt.

Eigenlijk riekt dit allemaal naar oplichterij. Alles bedoelt om u als klant het geld uit uw zakken te halen, en op tv bedoeld om u als kijker binnen te trekken, om u via series en talkshows vol grappen, grollen en kwinkslagen soms heel geniepig te manipuleren en te indoctrineren, door u via visuele trucjes te beïnvloeden zonder dat u dit doorheeft en zo wordt uw mening beïnvloed en denkt u dat wat u denkt, u dat zelf denkt. Maar is dit ook zo?

Door:
“bozeoudeman”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in hersenspoeling, Indonesië. Bookmark de permalink .

19 reacties op Manipulatie

  1. Statler & Waldorf zegt:

    Anno 2018 is de TV niet slechts een ontvanger maar ook een ‘verzender’ (van informatie).

    Net als de camera van het bewakingssysteem en de elektronische thermostaat (TOON) en noem op.

    Big Brother, u weet wel.

    Geliked door 1 persoon

  2. paulzwueste zegt:

    Geen idee.
    Ik denk nooit wat.
    En wat die kijkcijfers betreft.
    Zal mij ’n zorg zijn.
    “Kijkcijfers”… waar die oude man zich nu weer zo boos over maakt, zijn er voor de adverteerders.
    Die betalen er voor, ik niet.
    Dus, als die zich zouden laten belazeren moeten zij dat weten.
    Ik vind het eigenlijk wel ’n mooi woord.
    “Kijkcijfers”.
    En laten we eerlijk zijn die TV-programma’s van nu, voor blinden en slechthorenden zijn toch al helemaal niet de moeite waard om naar te kijken.
    Wat ’n oppervlakkige totaal ‘gemaakte’ onzin.
    Geen enkele nieuwswaarde, want die is er jaren geleden al afgehaald.

    Wie maakt zich nou nog druk om “kijkcijfers”….
    Ik geef al die programma’s een en hetzelfde cijfer.
    ’n Vette 0….!!!!

    Geliked door 1 persoon

    • J. C. Th. Köhler zegt:

      Ik snap wat je bedoelt, Paul. Maar als je zegt: “Die betalen ervoor, ik niet.” Denk dan nog maar eens. Want degene die in laatste instantie alles betaalt is die kleine man, met z’n confectiepakkie an.

      j.c.th.kohler@ziggo.nl

      Geliked door 1 persoon

      • paulzwueste zegt:

        Je hebt helemaal gelijk Heer Köhler.
        Het is zo en zo zal het altijd blijven…
        Maar je zult jet met me eens zijn.
        In die tussentijd zullen we er toch ’n aantal te pakken nemen…!

        Like

  3. Joannes den Hollander zegt:

    Televisie? Ik mis hem al ruim 5 jaar niet. Leugens, list en bedrog van links Nederland had ik geen zin meer in. Ongekleurd nieuws haal ik van internet af, waarbij E.J. Bron bovenaan staat.

    Geliked door 2 people

  4. Vandaag met iDTV weet men van iedereen perfect naar wat en hoe lang hij gekeken heeft. Uw digibox is namelijk interactief en kijkgedrag wordt dus gedeeld met de provider. Vroeger werkten we met vrijwilligers en een testbox om de kijkcijfers te weten. Dat was natuurlijk niet zo nauwkeurig.

    Like

  5. scherpschutter1943 zegt:

    boze oude man. U wordt al jaren lang bedonderd waar u bij staat. Door de politiek, de autoriteiten (of mensen die zich zelf zo noemen), door de reclame, de verzekeraars, de handel, de kerken, dokters, kwakzalvers, gebedsgenezers, pastoors en dominees en door god weet wie er nog meer belang bij heeft om u financieel een poot uit te trekken. Dat gebeurt allemaal door lieden die zeggen daarvoor gestudeerd te hebben, zoals alles wat eindigt op oog. Het begint met psycholoog, maak zelf het rijtje maar af. Ik ben zo flauw van al dit gedoe. Ik werd nog geen 5 minuten geleden gebeld dor iemand van een callcenter die mij een abonnement op de stentor wilde verkopen . Ik heb geweigerd maar toen die figuur vroeg waarom niet heb ik gezegd dat ik altijd gewend ben om met een ouwe krant mijn reet af te vegen maar dat ik, van de stentor altijd van die zwarte strepen in mijn onderbroek kreeg. Daar heb ik bij de gratis huis- aan huisbladen geen last van. Mijn advies aan de stentor is, kom eens terug als u fatsoenlijke drukinkt gebruikt, die niet afgeeft. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Op het raam van mijn voordeur prijkt de volgende tekst, leesbaar voor blinden en slechthorenden en debielen die nauwelijks hun eigen naam kunnen stamelen:
    “Hier wordt cameratoezicht toegepast (ze zijn er ook, inwerking, 3 stuks, waarom? Omdat ik niemand vertrouw en elke moment overvallen kan worden door iemand van de vorengenoemde lijst ).
    “Aan de deur wordt niet gekocht”
    “Voor collectes niet bellen”
    “Jehovas niet bellen”
    “geen pakjes voor mij afgeven op nr 222”
    “Verboden toegang voor onbevoegden”
    “Reclamedrukwerk nee, wijkbladen ja” (je moet toch ergens je reet mee afvegen toch!}
    Dus boze oude man. laat ze in omroepland en reclameland en in godsdienst allemaal de klere krijgen en doe wat u lijkt. Dus geef niemand geld. Koop nooit spullen waarbij u iets gratis krijgt, zet nooit direct een handtekening ergens onder en als u wat koopt vraag dan overal een kassabon maakt niet uit bij wie. Alleen bij het toilet in de hemawinkel kreeg ik een bonnetje.

    Geliked door 1 persoon

  6. scherpschutter1943 zegt:

    Als aanvulling op mijn eerdere reactie, doe ook nooit mee aan welke goede doelenloterij, hoe dan ook. Het enige goede doel bent u zelf. Ik heb elke maand eigen geld in de staatsloterij, waarom? Ik doe niet mee. De kans dat u een prijs in de loterij wint is even groot als dat u zonder raket op de maan komt. ps. er circuleert op internet een lijstje van grootverdieners in de goede doelenbranche. Als je dat leest geef je echt geen eurocent meer aan hongerende niet witte mensen in Afrika .

    Geliked door 3 people

    • Flo zegt:

      Helemaal met u eens ,allemaal larie en bedrog ,jackpot?? Hoe kan iemand hier in tuinen,loten die verkocht zijn ,kan nooit een jackpot ontstaan,alleen bij gesjoemel .
      De staat licht de boel op ,zijn de mensen helemaal aan gewend,maar ze zouden om te beginnen moeten stoppen met het kopen van loten .Elke loterij is kloterij.

      Geliked door 2 people

  7. Theresa Geissler zegt:

    Nou…Dat “De luizenmoeder”, voor het eerst sinds decennia weer eens een steengoeie Nederlandse comedy -want górtdroog en verrukkelijk politiek incorrect- de laatste keer een score had van 3,5 miljoen, geloof ik dan weer wèl:
    Wie, die ooit zelf schoolgaande kinderen heeft gehad, herkent dit nou níet?!
    Aangedikte types, natuurlijk, maar tóch! (LOL!)

    Like

  8. Trucker zegt:

    Ik heb geen tv al meer als 18 jaar net voor de millennium.
    Mis het niet want de laatste jaren dat ik dat nog had was het al rotzooi.
    Ik kan stellen dat ik beter geinformeerd ben als de zombie die met glazige ogen naar de lichtbak zit te staren en alleen onthoud wat de regerings(gezinde) voorlezers en pratende hoofden mogen zeggen.
    Boeken, lees ik daar iets over boeken… in belgie is er een boekenbeurs, idioten gaan daar naar toe om een boek te kopen,; het kost daar veel duurder dan als het later in de boekenwinkel ligt en ze moeten bovendien nog een een toegansnticket betalen…
    Best verkopende boeken op die beurs kookboeken geschreven door politici (jawel ik lieg niet).
    Interesse van Jan Modaal voor alles wat rond hem/haar gebeurd (buiten voetbal, café gaan en de zoveelste aflevering van feuilleton onbenul bekijken is zero.
    Daarom kunnen figuren als een Rutte of een Macron of Merkel (of wie dan ook in eurabia) hun ding doen.
    D66 het raddraaiende partijtje dat zwaar weegt op het Nederlandse beleid kan alleen gedijen in een klimaat waar er geen (politiek) benul (of besef) is van hij/zij die gaat kiezen.

    Geliked door 1 persoon

  9. Guardiacivil zegt:

    Ik kijk alleen naar films………lees even mee Fonds van Westerloo……..de rest is bagger….bagger en nog eens bagger!

    Geliked door 1 persoon

  10. stef zegt:

    En voor mij is vandaag weer de ALLERGROOTSTE HELD Geert Wilders.
    De jaloerse media weten weer niet hoe ze zelfs met losse flodders moeten schieten over Rusland.
    Geert wordt de toekomstige president van Nederland.

    Geliked door 1 persoon

  11. Wat boeken betreft: daar komen inderdaad ook sites als Bol en Amazon bij.

    Wat televisie betreft, dit is inderdaad niet te meten als ik bedenk dat ik 7 jaar geleden mijn upc-abonnement opgezegd heb, maar nog jaren alle zenders kon ontvangen. De verklaring: het is niet mogelijk om 1 huis af te sluiten, het gaat alleen per blok of portiek.
    Dan het volgende. Mensen zappen tegenwoordig van het ene kanaal naar het andere. Stel dat er met veel bombarie een programma aangekondigd wordt. Veel mensen zullen dan daarop inschakelen. Maar als ze na vijf minuten teleurgesteld weer verder zappen, dan zouden ze toch als kijker geregistreerd zijn. Kijkcijfers zeggen dus niets over waardering of over of een programma ook uitgekeken wordt. Het is dus allemaal manipulerbaar.

    Ik ben blij dat ik 5 jaar geleden de treurbuis definitief de deur heb uitgedaan. Ik ben er mee opgegroeid maar de laatste decennia is het verworden tot een medium, gericht op het stompzinnigste deel van de kijkers.

    Like

  12. BertG. zegt:

    Belangrijke ontdekking over De Teloorgang Van Nederland Ons Vaderland. Want het oer-Hollandse zuivelbedrijf Almhof is gezwicht voor de almaar oprukkende islam: het ‘Hoekje-meisje’ in de bij jong & oud populaire commercials draagt ineens een hartje om haar nek in plaats van een christelijk kruisje.
    https://www.geenstijl.nl/5140969/god-save-our-almhof-mokkels/

    Like

Plaats een reactie