Het wijd verbreide misbruik van de herdenking van Anne Frank

Screenshot_1

(Door: Dr. Manfred Gerstenfeld – Vertaling: E.J. Bron)

Anne Frank is vermoedelijk de bekendste tijdens de Holocaust vermoorde persoon geworden. De herinnering aan haar is bovendien een van de meest misbruikte. Deze mishandeling kent een lang verhaal. Er duiken steeds maar weer nieuwe voorbeelden van op. Een van de velen; in januari 2018 werd aan de Italiaanse voetbalclub Lazio Roma een boete van € 50.000,- opgelegd, nadat supporters voor een wedstrijd in oktober 2017 antisemitische Anne Frank-stickers lieten zien.

In de late jaren-80 gaf de toenmalige directeur van het Anne Frank-huis in Amsterdam geen toestemming aan de Nederlandse filmmaker Willy Lindwer om zijn film “De laatste zeven maanden van Anne Frank” in haar huis te laten zien. De documentaire behandelde haar lijden in de concentratiekampen en haar dood in Bergen-Belsen. Lindwer vertelt dat de directeur tegen hem zei: “Anne Frank is een symbool. Symbolen zouden niet stervend in concentratiekampen getoond moeten worden.”

Het Anne Frank-huis in Amsterdam heeft tientallen jaren geleden bij veel gelegenheden haar naam voor politieke doeleinden gebruikt, die niets te maken hadden met het eren van haar herinnering. De Nederlandse journaliste Elma Verhey becommentarieerde de rol van de Anne Frank-stichting in 1995 als volgt: “Niet alle Nederlanders vinden het gepast dat het Anne Frank-huis zich tot een van de belangrijkste toeristische attracties van Amsterdam heeft ontwikkeld. Veel Nederlandse Joden mijden het Anne Frank-huis vanwege enkele van de door haar dagboek gecreëerde mythen. Bovendien waren er bedenkingen dat de stichting in het verleden meer aandacht had geschonken aan een handvol neonazi´s in Duitsland en het leed van de Palestijnen dan aan het door de staat gesponsorde antisemitisme in de voormalige Sovjet-Unie.

Uit Nederland zijn ook andere instellingen van de herinnering aan Anne Frank afkomstig. In februari 2007 doken in Amsterdam graffiti op, die Anne Frank met een “Palestijnensjaal” laten zien. In 2008 werd van dezelfde foto een commerciële ansichtkaart gemaakt, ondanks het feit dat de grootste partij bij de enige Palestijnse parlementsverkiezingen in 2006 Hamas was, die streeft naar de volkerenmoord op de Joden. In 2006 postte een Belgisch-Nederlandse moslimgroep een karikatuur van Anne Frank in bed met Hitler.

Het motief van de Palestijnse Anne Frank keert regelmatig terug. Onlangs verscheen het op posters en flyers aan de Wits-universiteit in Johannesburg. Het werd tijdens de Israël Apartheid Week gepropageerd door de Palestijnse solidariteitscampagne. In 2017 vergeleek een freelance reisgids bij het Anne Frank-centrum in Berlijn het lijden van de Joden onder de nazi´s met dat van de Palestijnen onder Israëlische controle. Het centrum distantieerde zich van deze uitlating.

In Nederland werd een nieuw theaterstuk van Ilja Pfeiffer over Anne Frank opgevoerd. Het stuk maakt, volledig onhistorisch, van een van de personen die zich met haar verborgen – Fritz Pfeffer – een geweldpleger. Hij werd in de Holocaust vermoord. Het stuk, waarin de herinnering aan de Holocaust bezoedeld wordt, is nog een voorbeeld van de partiële ontwrichting van de Nederlandse samenleving, waarvan de regering niet zal toegeven hoe massaal haar voorganger in ballingschap in de Tweede Wereldoorlog zich überhaupt niet voor het lot van de vervolgde joden interesseerde.

De “Palestijnse” Anne Frank is een omkering van de Holocaust. Een andere verdraaiing van de Holocaust bestaat in zijn ont-judaïsering. In 1952 werd een Engelse vertaling van het dagboek voor de Amerikaanse markt gepubliceerd. Haar titel luidde: “Anne Frank: The Diary of a Young Girl”. David Barnouw, vroeger onderzoeker aan het “Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD), schreef dat Eleanor Roosevelt, de weduwe van de oorlogspresident Franklin Delano Roosevelt, het voorwoord schreef. In deze tekst werden de begrippen “Jood” of “vervolging” van Joden geen enkele keer gebruikt.

Frances Goodrich en Albert Hackett schreven een theaterstuk op basis van het dagboek, dat in 1995 in New York voor het eerst werd opgevoerd. Barnouw schrijft: “Natuurlijk kan de aanpassing van een boek of in dit geval van een dagboek [om daar een theaterstuk van te maken] niet volledig met het origineel overeenstemmen. Maar het feit dat er toen een Hitler en het nationaalsocialisme waren, werd naar de achtergrond gedrongen.” Een eerder geschreven stuk van Meyer Levin had meer joodse inhoud, werd echter door veel producenten afgewezen.

De historicus Tim Cole stelt vast: “De huidige oefening van tolerantie eist dat Anne´s woorden nieuw geschreven worden om leden van ´deze of die minderheid´  in te sluiten en dat alleen al maakt van de historische realiteit een farce.” Hij voegt er aan toe: “Met het oog op deze mythische status loopt de Holocaust het risico om tot een populair verleden te worden, dat ervoor gebruikt wordt alle mogelijke hedendaagse behoeften te dienen. Vooral de behoeften van de huidige linkse trends neigen ertoe een machtig verhaal van het verleden te kapen en dit universeel te maken om een serie nieuwe universele lessen te maken.” Cole sluit af: “Als er één les is die uit de Holocaust getrokken kan worden, dan is het exact die les da thet optimisme van Anne Frank bedroevend misplaatst was.”

Steven Goldstein, directeur van een kleine Amerikaanse organisatie die zichzelf Anne Frank Center for Mutual Respect noemt, valt Donald Trump aan. Hij heeft recht op zijn mening. Dit echter te doen voor een naar Anne Frank genoemd centrum is misbruik van de herinnering aan een gestorven persoon die zich niet meer kan verweren.

Wat betreft het gebruik van het dagboek als middel voor “universalistische” idealen, zou ook de rol van de vader van Anne, Otto Frank, genoemd moeten worden. Verhey beschrijft deze uitvoerig. Ze schreef bovendien dat Anne´s vader niets deed om de mythe te verspreiden dat Anne Frank “stil in de voorstelling stierf, dat haar niets ernstigs zou overkomen”.

Hetgeen hierboven beschreven is, is slechts een kleine selectie uit een enorm vervalsingscomplex over een jonge joodse vrouw die in de Holocaust vermoord werd. Helaas kan men er bijna zeker van zijn dat dit artikel, als het wellicht over een jaar geüpdate wordt, een serie nieuwe voorbeelden van het misbruik van de herinnering aan Anne Frank zal bevatten.

Bron:
https://heplev.wordpress.com
Auteur: Dr. Manfred Gerstenfeld

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Nuttige idioten", "Palestijnen", "Weg met ons!", antisemitisme, Barbarisme, cultuurrelativisme, Desinformatie, Geschiedvervalsing, Historie, Holocaust, Hypocrisie, Indoctrinatie, Israël-vijandigheid, Joden, Jodendom, Jodenhaat, Krankzinnigheid, kwaadaardige opzet, Links fascisme, Linkse Kerk, Marxisme, meningsdictatuur, moralisme, Multiculti, nationaalsocialisme, nieuw fascisme, onwetendheid, political correctness, propaganda, Rotzakken, Socialisten, tolerantie/intolerantie, verloedering, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

16 reacties op Het wijd verbreide misbruik van de herdenking van Anne Frank

  1. Stef zegt:

    Een moeilijke episode in de mensheid wordt misbruikt
    Er is alleen een korte vraag bij nodig.
    Als de misbruikmakers in staat waren zichzelf af te vragen wat Anne Frank zou vinden van hun actie. En Anne hierop kon antwoorden. Zouden ze het dan nog doen?

    Like

    • Petra DeBoer zegt:

      @Stef, ja hoor dan nog zouden ze het zonder in gewetensnood te komen doen. Gebeurd immers ook met de alternatieve Kristallnachtherdenking waar de Joden niks mee hebben.

      Elke jaar is er de officiële Kristallnachtherdenking in Amsterdam wat georganiseerd word door het Centraal Joods overleg, maar daarnaast ook de alternatieve. Het platvorm ‘Stop racisme en uitsluiting” misbruikt deze Kristallnachtherdenking voor hun eigen politieke agenda. Het platvorm bestaat o.a. uit de nationaal socialisten, de activisten van “Wij zijn hier”, een ander joods geluid met Anja Meulenbelt, en het Palestina Komitee. Elk jaar weer hebben ze sprekers die tegen Israël zijn en voor de niet bestaande Palestijnen. Pure haat richting de Joden tijdens deze alternatieve Kristallnachtherdenking. Walgelijk om over het leed van de Joden je eigen politieke en activistische agenda uit te voeren.

      Liked by 2 people

  2. kampersrene zegt:

    “” Belgisch-Nederlandse moslimgroep een karikatuur van Anne Frank in bed met Hitler.””
    Waarom niet Mohhamed in bed met Allah, hoe zouden onze getaande broeders daarop reageren ? Allah voorgesteld als een lelijk oud wijf zonder tanden , dat maakt bepaalde sexuele handelingen veiliger

    Like

  3. theresageissler zegt:

    Ik herinner me een radio-praatprogramma op Hilversum II van begin jaren ’80: In de studio was een Joodseoverlevende vande kampen aanwezig, aan wie basisschoolkinderen uit de bovenbouw telefonische vragen mochten stellen. Maar hoe gaat dat met kinderen op die leeftijd? Ze wisten er tóen al weinig meer vanaf, konden zich er al geen voorstelling meer van maken. Met het gevolg, dat de aard van de vragen varieerde van: “Ja, ik wou vragen, of Mevrouw het leuk(!) gevonden heeft in het kamp” tot: “Ik wou vragen, of U Anne Frank wel eens ontmoet hebt”. (De enige naam, die ze in dit verband bekend was, natuurlijk).
    Maar wat nu opviel,was, dat de studiogast uiterst gereserveerd reageerde en op een zuinig toontje uiteen zette: “Nee….Maar ik wil, nu je hiermee komt, ook wel meteen benadrukken, dat Anne Frank dan ook eigenlijk maar een gewóón meisje was. Misschien dan wat schrijvers-begaafd, maar….” Enfin, de rest van haar betoog kwam er op neer, dat de Holocaust oneindig veel méér slachtoffers had gekend dan Anne Frank en dat ze, zèlf overlevende er bepaald niet blij mee kon zijn, dat alle postume publiciteit – en daarmee nagedachtenis- zich altijd maar weer op één en dezelfde persoon concentreerde. Met andere woorden: Voor haar hoefde dat “symbool” niet echt.
    En daar kon ik eerlijk gezegd goed inkomen.

    Liked by 3 people

  4. Statler & Waldorf zegt:

    Alles is tegenwoordig de prooi van vermarkting en/of een verdienmodel.
    Smakeloze commercie in optima forma.

    Like

  5. Tistochwat zegt:

    Beetje off topic, maar dergelijke uitspraken van Johan Derksen kan ik waarderen.
    Hij moet niks van het ‘koningshuis’ hebben, ‘oranjes’ = opvreters:

    Liked by 1 persoon

  6. Jules Vismale zegt:

    Bekijk allemaal deze lijst van citaten en wijsheden van Anne Frank:

    1. Wij, jongeren, hebben dubbele moeite ons te handhaven in een tijd waarin alle idealisme vernield en verpletterd wordt, waarin de mensen zich van hun lelijkste kant laten zien, waarin getwijfeld wordt aan waarheid, recht en God. Dat is het moeilijke in deze tijden: idealen, dromen mooie verwachtingen komen nog niet op of ze worden door de gruwelijkste werkelijkheid getroffen en zo totaal verwoest.

    2. Ondanks alles geloof ik in de innerlijke goedheid van de mens.

    3. Wat geweldig dat niemand ook maar één moment hoeft te wachten met het verbeteren van de wereld.

    4. Er is nu eenmaal in de mensen een drang tot vernielen, een drang tot doodslaan, tot vermoorden en razend zijn, en zolang de gehele mensheid, zonder uitzondering, geen grote metamorfose heeft ondergaan, zal de oorlog woeden, zal alles wat opgebouwd, aangekweekt en gegroeid is, weer afgesneden en vernietigd worden, om daarna opnieuw te beginnen.

    4. Het zijn wij allen die de oorlog willen en aanvaarden.

    5. Ik denk niet aan alle ellende, maar aan al het moois dat er nog is!

    6. Niemand is ooit arm geworden door te geven.

    7. Niet in rijkdom of macht ligt de grootheid van de mensen, maar in karakter en goedheid.

    8. Kijk hoe slechts één kaars de duisternis zowel kan trotseren als definiëren.

    9. Ouders kunnen alleen goed advies geven en hen op het rechte pad zetten, maar de vorming van iemands karakter ligt in zijn eigen handen.

    10. Fraai volk, de Duitsers. En daar behoorde ik ook eens toe!

    11. Het is een groot wonder, dat ik niet al mijn verwachtingen heb opgegeven, want ze lijken absurd en onuitvoerbaar. Toch houd ik ze vast, ondanks alles, omdat ik nog steeds aan de innerlijke goedheid van den mens geloof.

    12. Het is voor iemand als ik een heel eigenaardige gewaarwording om in een dagboek te schrijven. Niet alleen dat ik nog nooit geschreven heb, maar het komt me zo voor, dat later noch ik, noch iemand anders in de ontboezemingen van een dertienjarig schoolmeisje belang zal stellen.

    13. Ik geef meer om herinneringen dan om jurken.

    14. Ik geloof dat het inzicht, dat het de plicht van de vrouw is dat zij kinderen krijgt, zich in de loop van de volgende eeuw wel zal veranderen en plaats zal maken voor waardering en bewondering voor haar, die zonder mopperen en grote woorden de lasten op haar schouders neemt!

    15. Ik laat het er op aankomen en doe niets anders dan leren en op een goed einde hopen.

    16. Ik moet iets hebben naast man en kinderen waar ik me aan wijden kan! O ja, ik wil niet zoals de meeste mensen voor niets geleefd hebben. Ik wil van nut of plezier zijn voor de mensen, die om mij heen leven en die mij toch niet kennen.

    17. Ik weet dat ik kan schrijven. Een paar verhaaltjes zijn goed, m’n Achterhuisbeschrijvingen humoristisch, veel uit mijn dagboek spreekt, maar… of ik werkelijk talent heb, dat staat nog te bezien.

    18. Ik wil nog voortleven ook na mijn dood! En daarom ben ik God zo dankbaar, dat hij me bij mijn geboorte al een mogelijkheid heeft meegegeven om me te ontwikkelen en om te schrijven, dus om uit te drukken alles wat in me is.

    19. Wie zou weten, hoeveel er in een bakvisziel omgaat?

    20. Wij leven allen met het doel gelukkig te worden, wij leven allen verschillend en toch gelijk.

    21. In de derde les werd het hem echter weer te bont. “Anne, als strafwerk voor praten, een opstel over het onderwerp ‘Kwek, kwek, kwek’, zei juffrouw Snaterbek.”

    22. Intussen moet ik m’n denkbeelden hoog en droog houden, in de tijden die komen zijn ze misschien toch nog uit te voeren!

    23. Luiheid mag aantrekkelijk schijnen, werken geeft bevrediging.

    24. Maar één ding weet ik nu en dat is dit: je leert de mensen pas goed kennen, als je een keer echte ruzie met ze gemaakt hebt. Pas dan kan je hun karakter beoordelen!

    25. Men kan zeggen, je moet je mond houden, maar geen oordeel hebben bestaat niet.

    26. Onze kastanjeboom staat van onder tot boven in volle bloei, hij is vol met bladeren en veel mooier dan het verleden jaar.

    27. Ouders kunnen alleen raad of goede aanwijzingen meegeven, de uiteindelijke vorming van iemands karakter ligt in zijn eigen hand.

    28. Vroeger betreurde ik het altijd dat ik in ’t geheel niet tekenen kon, maar nu ben ik overgelukkig dat ik tenminste schrijven kan.

    29. Onder “eet-periodes” versta ik periodes waarin men niets anders te eten krijgt dan een bepaald gerecht of een bepaalde groente. Een tijdlang hadden we niets anders te eten dan elke dag andijvie met zand, zonder zand, stamppot, los en in de vuurvaste schotel, toen was het spinazie, daarna volgden koolrabie, schorseneren, komkommers, tomaten, zuurkool enzovoort enzovoort.

    Like

  7. Merel zegt:

    Ach meiske toch

    Like

  8. Jules Vismale zegt:

    Is de webmaster ooit eens op bezoek geweest in Het Achterhuis in Amsterdam of heeft hij soms het desbetreffende dagboek gelezen? Ik alleen niet daar Anne Frank in mijn ogen (hoewel ze een groot filosofe was) niet bepaald een Jeanne d’Arc (1412-1431) is en zelfs ‘Mein Kampf’ is voor mij veel te moeilijk om te lezen ofschoon ik dat ooit wel eens heb geprobeerd. Het desbetreffende boek bleek, ironisch genoeg, in het bezit van mijn opa te zijn geweest en deze was n.b. een Surinamer en bruin van huidkleur!

    Like

  9. Jules Vismale zegt:

    Van Anne Frank zijn thans een aantal authentieke brieven opgedoken. Zoals we weten staat Anne Frank bekend als hét fenomeen van de onderdrukking en de misdaden van de nazi’s al zullen de moslimextremisten haar vast ook hebben verafschuwd om haar joodse komaf. Haar verhalen over haar leven schetsen een authentiek en gedetailleerd beeld over de context waarin de joden leefden tijdens het gruwelijke nazi-tijdperk. In de Verenigde Staten wordt ergens in een dorpje het briefverkeer tentoongesteld tussen twee Amerikaanse meisjes en Anne Frank en haar zus, Margot.

    ,,Ik ben een packrat, ik bewaar alles”, zegt de inmiddels overleden Betty in een opgenomen interview, waaruit de BBC citeert. Maar het duurt tot vrijwel elf jaar na de oorlog voor ze ontdekt worden en van wie zij en haar zus eigenlijk penvriendinnen zijn geweest.
    Betty zit in 1956 in de auto als ze op de radio hoort dat ergens op Broadway een toneelstuk wordt opgevoerd dat gebaseerd is op het dagboek van Anne Frank. Tot die tijd heeft ze niet meer aan de brieven gedacht. ,,Ik zei: oh, dat is dus mijn Anne Frank.”
    Met haar moeder koopt ze een aantal exemplaren van het dagboek. ,,We hebben de hele avond gelezen en gehuild omdat we totaal van niets wisten.”

    Juist dit soort gebeurtenissen, zoals het opduiken van nieuwe brieven of gedetailleerde verhalen over de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog, zorgen voor meer begrip en beter besef over wat we nu precies herdenken (natuurlijk NIET dat in Nederland 25.000 Nederlanders lid van de Waffen-SS waren, duizenden Nederlandse politieagenten, ambtenaren en spoorwegpersoneel hier 106.000 joden oppakten en deporteerden en dat koningin Wilhelmina rond 1938 GEEN gevluchte joden uit Nazi-Duitsland in haar achtertuin wou hebben en doorstuurde naar Westerbork!) en wat we mee moeten nemen, de toekomst in en er zijn tegenwoordig heel wat Anne Franks nodig om de onschuld van miljoenen vermoorde en onschuldige kinderen aan de kaak te stellen!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s