200 jaar Karl Marx en 100 miljoen doden

Screenshot_252

(Door: Dr. Rainer Zitelmann – Vertaling: E.J. Bron)

200 jaar geleden werd Karl Marx geboren. In alle media vindt een hoop gedoe rondom deze dag plaats. De “Frankfurter Allgemeine Zeitung” brengt in het feuilleton onder de enorme kop “De zucht van de gekwelde creatuur, het gemoed van een harteloze wereld” op twee pagina´s citaten van Marx, die moeten bewijzen hoe inspirerend en actueel hij als denker zou zijn.

Het feuilleton in de “Frankfurter Allgemeine Zeitung” vindt dat er goede reden zou zijn om de 200ste geboortedag van Max te vieren. Het zou belangrijk zijn dat men “Marx met het hoofd van nu leest en in zijn werk minder motivering voor een systeem zoekt en meer voor de prikkel voor nieuwe ideeën”. Nieuwe ideeën? Ja, het is natuurlijk mooier en opbouwender om je bezig te houden met meer dan 170 jaar oude Marx-citaten en “nieuwe ideeën” te bedenken dan met hetgeen er sindsdien in naam van de Marxistische ideologie werd aangericht.

Wat moet je zeggen over een idee, in naam waarvan 100 miljoen mensen in de 20e eeuw werden gedood?

Men kan twisten over de exacte cijfers of het nu 100 miljoen waren of misschien meer of minder. Is dat beslissend? Op Wikipedia worden onder het trefwoord “Zwartboek van het communisme” de volgende cijfers genoemd. Allen die voor deze misdaden verantwoordelijk waren, beriepen zich op de leren van Karl Marx:

  • Sovjet-Unie: 20 miljoen
  • Volksrepubliek China: 65 miljoen
  • Vietnam: 1 miljoen
  • Noord-korea: 2 miljoen
  • Cambodja: 2 miljoen
  • Oost-Europa: 1 miljoen
  • Latijns Amerika: 150.000
  • Afrika: 1,7 miljoen
  • Afghanistan: 1,5 miljoen
  • De internationale communistische beweging en communistische partijen zonder regeringsmacht: ongeveer 10.000

De Franse historicus Stéphane Courtois somde in het “Zwartboek” vooral massamisdaden in de Sovjet-Unie en andere op:

  • de executie van tienduizenden gijzelaars en gevangenen zonder vorm van proces,
  • de moord op honderdduizenden opstandige arbeiders en boeren van 1918 tot 1922,
  • de hongersnood van 1922, die 5 miljoen doden veroorzaakt zou hebben,
  • de uitroeiing en deportatie van de Kozakken in 1920,
  • de moord op tienduizenden in concentratiekampen van 1918 tot 1930,
  • de liquidatie van bijna 690.000 mensen in de Grote Terreur van 1937 tot 1938,
  • de deportatie van 2 miljoen koelakken en zo genoemden van 1930 tot 1932,
  • de vernietiging van 4 miljoen Oekraïense en 2 miljoen Russische en andere boeren evenals nomaden uit Kazachstan en Kirgizië door een kunstmatige en systematisch verlengde

Hongersnood van 1932 tot 1933

  • de deportatie van honderdduizenden Polen, Oekraïners, Balten, Moldaviërs en bewoners van Bessarabië van 1939 tot 1941 en nogmaals van 1944 tot 1945,
  • de deportatie van Wolga-Duitsers in 1941,
  • de volledige deportatie van de Krim-Tataren in 1943,
  • de volledige deportatie van de Tsjetsjenen in 1944,
  • de volledige deportatie van de Ingoesjeten in 1944,
  • de deportatie en uitroeiing van de stadsbevolking in Cambodja van 1975 tot 1978,
  • de langzame vernietiging van de Tibetanen door de Chinezen sinds 1950.

Rechtvaardiging van de misdaden door linkse intellectuelen

Al deze misdaden werden gerechtvaardigd of gebagatelliseerd door intellectuelen die met het Marxisme sympathiseerden. De haat op het kapitalisme was bij hen zo groot, dat velen van hen eerbiedige bewonderaars van de grootste massamoordenaar van de 20e eeuw werden. Ik spreek hier niet van buitenstaanders of zonderlinge figuren, maar van vooraanstaande intellectuelen van hun tijd. Twee voorbeelden, die voor ontelbare andere staan, zijn de Franse schrijvers Henri Barbusse en Jean-Paul Sartre. Barbusse was door zijn in 1916 verschenen oorlogsdagboek “Het Vuur” wereldberoemd geworden. Het boek werd in meer dan 60 talen vertaald en Barbusse ontving daarvoor de Prix Goncourt, de belangrijkste Franse literatuurprijs. Later was hij een van de meest fanatieke vereerders van de Sovjetdictator Stalin, over wie hij schreef: “Zijn levensverhaal is een serie talloze overwinningen op enorme moeilijkheden. Er ging sinds 1917 geen jaar voorbij, waarin hij niet grote daden volbracht, waarvan één enkele zou hebben volstaan om eeuwige roem te oogsten. Stalin, dat is een ijzeren mens. Hij doet zijn naam alle eer aan: Stalin, de stalen.”

Jean-Paul Sartre, de dramaticus, filosoof en belangrijkste vertegenwoordiger van het existentialisme, wordt op Wikipedia terecht de “paradefiguur van de Franse intellectuelen van de 20e eeuw” genoemd. In zijn opstel “Les Communistes et la paix”, dat in 1952 in vervolgen gepubliceerd werd, ontkende hij het bestaan van de goelags in Stalin´s Sovjet-Unie. Na een reis naar de Sovjet-Unie in 1954 deed Sartre de absurde bewering dat er in de USSR volledige vrijheid van meningsuiting zou heersen. Hij en zijn levenspartner Simone de Beauvoir, die door haar feministische boek “Het andere geslacht” een van de bekendste intellectuelen van Frankrijk werd, waren gloeiende bewonderaars van Mao Tse-toeng en prezen  de door hem uitgeoefende “revolutionaire macht” als uitdrukking van hogere moraal. Sartre bewonderde of verdedigde iedereen die zich op de een of andere manier verzette tegen het kapitalisme, dus ook de Cambodjaanse dictator Pol Pot, die 2 miljoen landgenoten en zodoende 20% van de eigen bevolking liet vermoorden. Dat deed echter geen afbreuk aan Sartres bewondering en verering onder intellectuelen. Datzelfde geldt voor de kapitalismecriticus Noam Chomsky, die de massamoorden van Pol Pot bagatelliseerde en ontkende.

“Een goed idee, maar slecht uitgevoerd”

Als je aanhangers van Marx nu met de in zijn naam gepleegde misdaden confronteert, dan rechtvaardigen zij deze in de regel niet meer, maar zijn tot een andere strategie overgegaan. Ze verklaren regelmatig dat dit immers niet het “ware” socialisme en communisme geweest zou zijn. Marx zou verkeerd begrepen zijn, Lenin, Stalin, Mao en alle anderen zouden zich ten onrechte op Marx hebben beroepen.

Laten we eens aannemen dat dit zo is. Dan is toch de dringende vraag te stellen: hoe goed is eigenlijk een idee, dat sinds zijn ontstaan (kennelijk) nooit en nergens tot de “juiste” uitvoering kwam? En wat moet je van mensen zeggen, die op basis van datzelfde idee steeds opnieuw nieuwe experimenten uitvoeren en denken dat er op een gegeven moment iets heel anders zal uitkomen? Albert Einstein heeft ooit gezegd: “Niets getuigt meer van domheid dan steeds opnieuw dezelfde dingen te doen en andere resultaten te verwachten.”

In mijn nieuwe boek “Kapitalisme is niet het probleem, maar de oplossing” schrijf ik daar over: “Geschiedenis is een groot experimenteerveld. Socialistische systemen werden in alle denkbare vormen uitgeprobeerd. Er was het Sovjet-socialisme, dat verschilde van dat in China. Het economisch systeem in Joegoslavië was anders dan dat in Noord-Korea. Het nieuwste experiment van het “socialisme in de 21e eeuw” in Venezuela was een eigen variant, en de vormen van een democratisch en naar verhouding gematigd socialisme in het naoorlogse Groot-Brittannië en in het Zweden van de jaren-70 waren weer andere vormen. In Afrika werden veelvuldig modellen van een ´Afrikaans socialisme´ uitgeprobeerd; daar heeft het echter net zomin gefunctioneerd als de versies die in Latijns Amerika, Europa of Azië ontwikkeld werden. Dit besef wordt tegenwoordig waarschijnlijk door veel mensen in de wereld gedeeld, ook als de dwaalleer wijdverbreid is dat het socialisme een goed idee zou zijn, dat alleen maar slecht zou zijn uitgevoerd. Op een gegeven moment zal men inzien dat niet de uitvoering slecht was, maar het idee.”

Op dit moment is 42% van de West-Duitsers (in het oosten van Duitsland 59%) het eens met de these dat “socialisme/communisme een goed idee is, dat tot nu toe slecht werd uitgevoerd”. Het lijkt erop dat hoe verder verwijderd van de ineenstorting van de socialistische systemen in de westerse wereld veel in vergetelheid geraakt en het bewustzijn voor de superioriteit van de kapitalistische economische orde verloren dreigt te gaan – vooral bij de jonge generatie, die tijdens de geschiedenislessen meestal alleen maar zeer summier over de economische en politieke omstandigheden in socialistische landen werd geïnformeerd.

Overigens: Bij peilingen na het einde van de Tweede Wereldoorlog in West-Duitsland vertegenwoordigde ook 55% van de geënquêteerden de merkwaardige mening dat het nationaalsocialisme een “goed idee zou zijn, dat alleen slecht werd uitgevoerd”.

Bron:
www.theeuropean.de
Auteur: Dr. Rainer Zitelmann

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Intellectuelen/academici", Barbarisme, Communisme, dictatuur, Links fascisme, Marxisme, Rotzakken, socialisme, Terrorisme, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

5 reacties op 200 jaar Karl Marx en 100 miljoen doden

  1. Elisah zegt:

    https://fenixx.org/2018/05/01/new-york-times-feliciteert-karl-marx-btw-you-were-right/
    Fijn dat de New York Times zelf toegeeft dat ze een soort communistisch partijblad zijn, een Pravda, want als wij het zeggen dan worden we niet geloofd.

    Like

  2. Wouter Eenhoorn zegt:

    2087 Wat gaan wij dan zeggen over pakweg de Islam. ?

    Like

  3. Taljaard zegt:

    Toen de Sowjets aan het einde van de jaren vijftig in de toen nog grotendeels Franse Sahel aan het stoken en agiteren waren ging er onder de lokale bevolking alras de legende op van de grote wijze ”Kar al Mareks”, wiens grote boek de weg wees naar eeuwige overvloed, welvaart en vrijheid.

    Like

  4. Jan zegt:

    Bolsjewistische paus enthousiast over Karl Marx


    now his own newspaper at the Vatican, L’Osservatore Romano, has published an article that applauds German Cardinal Reinhard Marx for his praise of the founder of Communism, Karl Marx.

    In the May 6 article, headlined Marx in controluce (Closer to Marx), Cardinal Reinhard Marx speaks proudly of Karl Marx,

    http://www.thegatewaypundit.com/2018/05/vatican-newspaper-under-pope-francis-praises-karl-marx-the-founder-of-communism/

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s