LEGO in de val van de tijdgeest

Screenshot_142

(Door: “Jim Knopfloch” – Vertaling: E.J. Bron)

Kerstmis 2018 in het kakelbonte Duitsland. De vader heeft een poëziealbum gekregen. Van roze pluche en voorzien van een eenhoorn. Opzij hangt een goudkleurig slotje, per slot van rekening moeten zijn tedere gedachten zijn geheim blijven. De moeder heeft een nieuwe voetbal, een fles autowas en een accuboormachine gekregen. Die ontbrak nog in haar thuiswerker hobbykelder. De 14-jarige dochter kreeg een rode brandweerauto en een zakmes cadeau en ook nog iets voor haar Carrera-autocircuit. En de 16-jarige zoon heeft het Barbie Dream House, een parelketting en een paardenboek gekregen. Hij kan zijn geluk niet op!

PI News (2)

Ieder helder denkend mens kan bedenken dat de huiszegen in de geschetste familie op kerstavond enorm miserabel zou zijn. Het scenario is grotesk. Blijkbaar echter niet voor de gender-voorvechters en vermeende seksisme-bestrijders van het heden. Tot dit resultaat komt men wanneer men de woeste protesten met betrekking tot de nieuwste LEGO-reclamecampagne voor een modelbouwkraan volgt. Wat was er gebeurd? De speelgoedproducent LEGO heeft onder de productielijn LEGO Technic een nieuw speelgoed op de markt gebracht en het zich aangematigd om hiervoor met advertentiemotieven reclame te maken die niet geslacht-neutraal, maar doelbewust mannen zouden moeten aanspreken. Per slot van rekening is deze speelgoed-bouwkraan één meter hoog, 66 cm lang en 26 cm breed.

Er werd gewekt met slogans als: “4057 delen. Dat noemen we goed uitgerust.” Of: “Net zo gecompliceerd als een vrouw. Maar met gebruiksaanwijzing”. Het regende kritiek op de sociale media, net alsof de ontbrekende geslachtsneutraliteit in de reclame een van de grootste problemen zou zijn die dit land op dit moment zou hebben. Bovendien wond men zich er over op dat het product op de verpakking voorzien was van de aanwijzing “For Men” en zodoende – aldus de interpretatie – dus niet geschikt zou zijn voor vrouwen. Wanneer men met betrekking tot de toenemende echte gevaren in zijn vrije leefwijze wordt beperkt, dit echter op grond van indoctrinatie en politieke correctheid niet uitspreken kan of wil, dan blijft er gewoon veel tijd en fantasie over om de frustratie te compenseren en op derden te projecteren.

LEGO staat niet voor het eerst in de focus van de zedenwachters. Behalve een Starwars bouwdoos, die zogenaamd mensen uit de Oriënt zou beledigen, werd en wordt ook de overwegend op meisjes gerichte productielijn LEGO Friends steeds opnieuw bekritiseerd. Het hier tot uiting gebrachte rollenbegrip zou verborgen racistisch en seksistisch zijn, de vrouwenfiguur te slank en de kleurenwereld zou teveel in roze, lila en pastelkleuren gehouden zijn. LEGO Friends is de succesvolste productielijn van de onderneming en zorgde in het verleden voor recordopbrengsten. Aan de invoering van de productie was jarenlang intensief marktonderzoek voorafgegaan.

Als het bij geslachten alleen maar gaat om maatschappelijke constructies, dan kunnen jongens en meisjes, mannen en vrouwen natuurlijk ook geen verschillende behoeftes hebben. Een grote gender-lobby doet niets anders dan met grote argusogen te bekijken of nieuwe producten en reclames de wet van de geslachtsneutraliteit schenden. De industrie zou grandioos verdienen aan “de angst voor nieuwe geslachtsrollen” en zou deze angsten daarom zelfs nog aanwakkeren. Onder de hashtag #pinkstinks bekritiseerde men roze schooltassen voor meisjes en superhero douchegel voor jongens, dunne Barbiepoppen, de dierenliefde van prinses Lillifee en beautysalon- en shopping-spelletjes voor meisjes. Toen LEGO in gevoelde vooruitsnellende gehoorzaamheid enkele vrouwelijke poppetjes in overwegend door mannen gedomineerde beroepen op de markt bracht (onderzoeksters en NASA-pioniers) werd dit hartstochtelijk door de gender-scene bejubeld. Maar omdat er inmiddels immers niet alleen meer man en vrouw bestaan, maar meer dan 60 “geslachten”, moet er nog het een en andere aan varianten van poppetjes worden opgeëist!

Screenshot_143

De markt wordt sinds oudsher bepaald door vraag en aanbod. Een volledig uit zijn voegen geraakte tijdgeest komt daar nu als factor van invloed bij en wil verbieden kopers te identificeren en zo aan te spreken zoals men dit als effectief beschouwt. Een minderheid van bekrompen jacobijnen “springt als honden aan de ketting” en wil dicteren wie welke producten produceert en op welke toon hiervoor reclame gemaakt mag worden. Men kan zich voorstellen hoe reclame er volgens de regels van deze lobby uit zou zien: kleurloos, triest, verkrampt en er altijd hysterisch op bedacht niemand “te discrimineren”. Als een onderneming weet dat haar product overwegend door mannen wordt gekocht, dan zou een tegenovergestelde of geslacht-neutrale beschrijving – alleen maar om niet verdacht te worden van seksisme – absoluut belachelijk en existentie bedreigend zijn. Bovendien zou het werk van marktonderzoeksinstituten en reclamestrategen compleet in onbruik geraken.

Hoe reageerde LEGO op de kritiek op de reclamecampagne voor de bouwkraan en desbetreffende verpakking? Fataal. De speelgoedproducent gaf toe, stopte met de reclamecampagne en verontschuldigde zich. De internetsite “men.lego.com” is op dit moment offline. Politieke correctheid moet men zich kunnen veroorloven.

Bron:
www.pi-news.net
Door: “Jim Knopfloch”

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "diversiteit", "gender", "Nuttige idioten", "Weg met ons!", achterlijkheid, Barbarisme, betutteling, cultuurrelativisme, demoniseren, dictatuur, hersenspoeling, Hypocrisie, Indoctrinatie, Krankzinnigheid, kwaadaardige opzet, Links fascisme, machtswellust, Marxisme, meningsdictatuur, moralisme, nieuw fascisme, political correctness, praatjesmakers, propaganda, Rotzakken, Socialisten, Terrorisme, tolerantie/intolerantie, verloedering, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

14 reacties op LEGO in de val van de tijdgeest

  1. Republikein zegt:

    Volkomen geschuffeld.

    Geliked door 1 persoon

  2. Statler & Waldorf zegt:

    Tering zeg!
    Weet je wat? Met dezen verklaar ik de appeltaart ook tot gender-racisme.

    Like

  3. BertG. zegt:

    Als we nou de kleuren roze en blauw afschaffen voor baby spulletjes en tegelijk het verschil tussen heren en dames fietsen, dan zijn we toch al een heel eind op de goede weg.
    En ook meteen alle broeken en rokken uit de winkel halen, dat worden dan allemaal broekrokken als compromis voor iedereen.
    Ook heren en dames sluitingen (links of rechts je jas dicht knoppen) is dan iets om eens goed naar te kijken.

    Geliked door 1 persoon

  4. bigljohn zegt:

    Er is nog geen een kok gevonden die kon koken naar alle monden. Lego probeert wel iedereen als vriend te krijgen, hopende op een steeds grotere omzet. Het tegendeel zal veel eerder het geval zijn. Namelijk dat Lego door versplintering van zijn assortiment zo duur gaat worden dat het daardoor zichzelf volledig uit de markt prijst, met enorme onverkoopbare voorraden blijft zitten (winkeldochters), en afstevent naar een faillissement.

    Like

  5. Tistochwat zegt:

    We zijn al goed bezig, vinden jullie ook niet?

    Like

  6. freda110 zegt:

    Lego komt volgens mij van oorsprong uit Zweden dus……geen wonder.

    Like

    • E.J. Bron zegt:

      NEE: In 1916 begon Ole Kirk Christiansen in het Deense stadje Billund een houtbewerkingszaakje. De eerste jaren maakte hij voornamelijk meubels, maar vanaf 1932 ging hij zich ook toeleggen op houten speelgoed en kwam de naam LEGO in gebruik. De naam “LEGO” is afgeleid van de Deense woorden “LEg GOdt” (speel goed).

      Geliked door 2 people

  7. Mr D. Umass zegt:

    Laten we dan ook voor gender neutrale condooms gaan….

    Like

  8. Qvic zegt:

    Ach, de huidige reclames zijn zo geschift aan het worden, de man/vrouwen rollenpatroon zijn omgedraaid. De blanke man wordt telkens als een sulletje neer gezet en de vrouw als ” de baas c.q. de werkende neer gezet. Sommige reclames komen enkel “potten” in voor met kleine kinderen en soms zelfs met een gemengd ras. Alsof dat de normaalste gezinnen tegenwoordig zijn. Zo ook de vrouwen en zwarte mannen als de nieuwe technici voor het leger. Reclames van speelgoed die vroeger enkel voor de jongens waren, spelen nu meisjes in mee. Kortom die gender neutrale lobby is gestoord, het baant een weg naar een eenheidsworst. Zodat de industrie van alles maar 1 type voor behoeven te maken voor iedereen. Die gender neutrale lobby zal eerdaags wel uitsterven, want voor nageslacht heb je toch een man en een vrouw nodig en niet van al de andere soorten die zij ter plekke verzinnen. Nederland is knettergek geworden om überhaupt zulke psychische gestoorde lobby’s ruimte te bieden in het kader van de politieke correctheid. Dit heeft hoofdzakelijk te maken dat er overal wel een subsidiepotje voor is, zouden deze niet bestaan hebben, dan was al deze onzinnige troep wat door onze stront wordt gedouwd nooit geweest zijn.
    Dit soort onzin moet de samenleving afstompen, zodat niemand meer helder en normaal kan denken. Want domme mensen zijn nu eenmaal veel makkelijker om te overheersen en te overtuigen van alles en nog wat. Zij lopen ook veel harder achter de hypes aan, die eigenlijk niets waard zijn voor een normaal helder denkende.

    Geliked door 1 persoon

  9. Tistochwat zegt:

    @ Statler & Waldorf 21 oktober 2018 om 20:56

    Ik moet er een beetje aan wennen, mag dat?

    Tuurlijk!
    Persoonlijk vind ik dat setje op de bovenste foto, helemaal rechts, erg snoezig.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s