Erdoğan-Turkije koos voor islamofascisme en totalitarisme

 

(Door: “Balkanske priče”)

De Saoedi’s hebben de afgelopen dertig jaar hun best gedaan om de Turkse politiek te beïnvloeden, door conservatieve partijen, broederschappen en stromingen te financieren. De uitkomst van dit alles; de opkomst van Recep Tayyip Erdoğan. En wie de streken van de Turkse president Erdoğan wil begrijpen, moet kijken naar zijn grote idool: de islamofascistische dichter en ideoloog Necip Fazil Kisakürek. De droom van Kisakürek was een totalitair land waar de islam alles dicteert. En Erdoğan is goed op weg die droom waar te maken. Hij is ook de man, die in 1998 in een toespraak zei: “Democratie is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en gelovigen onze soldaten”. . .

Lees verder>>>
Balkans Chronicles

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Religie van de vrede", Barbarisme, belangenverstrengeling, dictatuur, Islam, Islamisering, islamitische ideologie, islamofascisme, kwaadaardige opzet, machtswellust, nieuw fascisme, Saoedi-Arabië, soennieten, Turkije. Bookmark de permalink .

Een reactie op Erdoğan-Turkije koos voor islamofascisme en totalitarisme

  1. Jules Vismale zegt:

    Dat zelfs het maken van bepaalde soorten wijn, waarin de naam van een Pers en NIET van een moslim, nog de nodige beroering kan brengen vanuit Turkije richting Nederland bewijst dit artikel:

    Turken bedreigen Haagse ondernemer om ’provocerende’ wodka

    Nadat hij een soort wodka op de markt bracht met de naam van n.b. een geliefde Perzische, islamitische dichter voelt ondernemer Ofran Badakhshani uit Den Haag zich geïntimideerd en bedreigd. Het protest wordt aangestuurd vanuit Turkije door media en politici. Badakhshani is ontzettend boos: ’Hoezo willen Turken bepalen wat ik wel en niet mag doen? Nederland is een vrij land.’

    Onlangs moest Ofran Badakhshani (36) zijn wijnhandel drie dagen sluiten. „Grote Turkse kranten en websites schreven over mijn wodka Rumi. Toen begonnen de bedreigingen.”

    Jalalludin Rumi – kortweg Rumi – is de beroemde, 13e eeuwse Perzische, islamitische dichter, filosoof en mysticus, die Badakhshani met zijn wodka zegt te willen ’eren’. „Daar zijn Turkse moslims boos over”, vertelt de ondernemer, die vier jaar geleden zijn drankhandel De Filosoof in Den Haag begon.
    Wat kun je anders verwachten van een stel misselijke figurendie de naam van Allah en anderen alleen maar misbruiken?

    Petitie

    „Een invloedrijke Turkse columnist spoorde zijn lezers aan om mij lastig te vallen. Er werd in Turkije ook een petitie tegen mij gestart. Na een paar dagen sloeg die sfeer over naar Nederland: op Turks-Nederlandse websites wordt van mij geëist dat ik mijn excuses aanbied. Ik word gebeld, krijg e-mails: ’We zorgen dat dit gaat ophouden, we zullen je vinden, hier kom je niet mee weg’.
    En er komen groepjes Turken langs bij mij in de winkel. Telkens een man of twee, drie; mensen die ik nooit eerder heb gezien, die dan rondhangen bij de wodka en met elkaar in het Turks smoezen. Soms reageren ze boos. Dat alles werd zo bedreigend dat ik de zaak enkele dagen heb moeten sluiten.”

    En toen kreeg Badakshani, zelf van Perzische afkomst en op z’n 14e gevlucht uit Afghanistan, een officiële brief uit Turkije, ondertekend door de burgemeester van Konya, ’namens 2,5 miljoen inwoners’. In die stad in midden-Turkije staat de tombe van Rumi, een bedevaartsoord.
    Gaan ze daar ook nog aan Allah vragen of de moslims de hele wereld in bezit krijgen terwijl de Aarde nog niet eens van de mens is maar precies andersom?

    De burgemeester, Uğur Ibrahim Altay, is lid van de AKP, de nationalistisch-islamitische partij van president Erdogan. „Hij wendt zich in zijn brief tot de Nederlandse autoriteiten met het verzoek om mijn ’separatistische en provocerende acties’ in de gaten te houden. En hij wil dat ik een einde maak aan de verkoop van mijn wodka Rumi. Toen was ik er helemaal klaar mee. Rumi heeft niks met de Turken te maken, hij was een Pers, die in Noord-Afghanistan werd geboren. Wij groeien op met zijn gedichten, ik ken een groot aantal daarvan uit mijn hoofd. Rumi moest juist vluchten voor dezelfde dogmatische moslims die nu mijn zaak kapot willen maken.”
    Die akelige Uğur Ibrahim Altay hoeft trouwens helemaal NIETS van Nederland te gaan eisen omdat Nederland Turkije niet is en evenmin omgekeerd!

    “’Bepalen Turken wat ik mag doen?’”

    Veel Nederlanders die in Turkije zijn geweest hebben optredens bijgewoond van ’wervelende derwisjen’, de steeds sneller rond hun as tollende dansers die zichzelf in extase brengen, als eerbetoon aan Allah. Jallalludin Rumi was de oprichter van die mystieke broederschap. Het klooster van de religieuze dansers stichtte de geleerde in het middeleeuwse Konya, in het huidige Turkije. Voor een goed begrip: Rumi heeft als dichter nog altijd een enorme internationale status en invloed. Ook westerse iconen als Madonna en Coldplay-zanger Chris Martin laten zich door diens levenswijsheden inspireren.

    Lag het, gezien Rumi’s religieuze aanzien, niet voor de hand dat moslims zich beledigd zouden voelen? Een – nota bene alcoholische – drank vernoemen naar een soefi-mysticus, vraag je dan niet om problemen? Ofran Badakhshani: „Nee. Wij Perzen vieren Rumi als dichter en filosoof, die overigens ook over alcohol schreef, niet als een heilige man. In plaats van spreekwoorden gebruiken wij zijn gedichten.
    Mijn wodka is een eerbetoon aan hem. Niet voor niks slaat die drank zo aan onder Iraniërs en Perzisch sprekende Afghanen in de diaspora: in december alleen al heb ik driehonderd flessen naar Londen moeten opsturen. Ook vanuit Duitsland, Zweden, Australië, Oostenrijk, van overal komen de bestellingen.”

    Zijn onderneming De Filosoof richtte Badakhshani, die politieke filosofie studeerde en actief is in de VVD en bij Vluchtelingen Organisaties Nederland (VON), op ’uit nostalgische overwegingen’. „Wij Perzen kennen een belangrijke, duizenden jaren oude wijncultuur in de gebieden waar wij vandaan komen: het huidige Iran, Afghanistan en Tadzjikistan. Maar die cultuur is onder druk van de orthodoxe islam bijna geheel verdwenen.
    Recent nog heb ik nog op een van de Londense universiteiten gesproken over de wijnbouw in Afghanistan, waar tot de komst van de Taliban in de jaren 90 nog wijn werd geproduceerd. In Iran was de productie al eerder stopgezet. Wijn speelt historisch een grote rol in onze cultuur, in onze dichtkunst en literatuur. Mede om de pijn van de ballingschap te verzachten heb ik met de Rumi-wodka die traditie in ere willen herstellen. Ik wilde de nostalgie bottelen. Op de fles staat een gedicht van Rumi: ’Geef niet de wijn de schuld, hij vergroot alleen maar uit wie jij bent’.”

    VVD-Kamerlid Dilan Yesilgöz wil dat de intimidaties stoppen. „Ik ken deze ondernemer persoonlijk: een hardwerkende man die niets anders wil dan mooie wijnen en drankjes verkopen”, aldus Yesilgöz. „Bizar dat hij niet alleen in een dergelijke politieke en religieuze discussie wordt getrokken, maar zelfs wordt bedreigd. Daarmee wordt zijn vrijheid van ondernemen op grove wijze aangetast. We hebben al heel vaak een punt gemaakt van inmenging door de Turkse overheid. Geen Nederlander hoeft verantwoording af te leggen aan Turkije. Wij leven in een vrij land.”

    Hypocrisie

    Overigens stuit Badakhshani ook op kritiek uit activistische hoek omdat hij Israëlische wijnen verkoopt, net als de Hema overkwam. „Ik krijg brieven van organisaties die zich met Palestina bezighouden, die vinden dat dat niet kan.”

    Badakshani riep de hulp in van de autoriteiten. Hij heeft inmiddels camera’s geïnstalleerd en de politie houdt extra toezicht op woonhuis en winkel. „Maar daarover doen we geen mededelingen”, aldus een woordvoerder.

    De Haagse ondernemer is vooral ook verbolgen over de ’hypocrisie’. „Rumi is deel van onze en de Turkse populaire cultuur. Er is keukenpapier naar hem vernoemd en yoghurt, slagerijen heten Rumi, er zijn honderden eethuisjes die Mevlana heten – zoals Rumi in het Turks wordt genoemd. Maar als zijn naam met een afbeelding van een derwisj op een fles wodka staat, wordt mijn onderneming nota bene door de Turkse overheid bedreigd en moet ik mijn winkel dichtgooien, wegens intimidaties uit een land, duizenden kilometers hier vandaan, waarmee ik cultureel, religieus en qua taal niks te maken heb. Ze hebben de Instagrampagina van mijn wodka gerapporteerd als ongepast, waardoor ik er drie weken niks mee heb kunnen doen. En op mijn Facebook word ik uitgescholden in het Turks en het Engels. Daar hoeft maar één gek tussen te zitten. Als ik in Nederland, een vrij land, mijn werk niet kan doen, waar dan wel?”

    Laten al die misselijke idioten die een mug in een olifant veranderen omtrent die wodka maar gewoon eens gaan kankeren op de dictatuur daarginder in Turkije die nog veel erger is!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s