“Elektrische auto pas na 700.000 km groener dan benzine”

Screenshot_86

LUIK – Een onderzoek van een Belgische professor legt een bom onder een van de grootste ’hobby’s’ van dit groene kabinet: stimulatie van rijden op stroom. Elektrische auto’s zijn volgens hem pas na 700.000 kilometer beter voor het milieu dan een exemplaar dat op benzine rijdt.

De Telegraaf

Een auto op stroom met een vermogen van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt moet volgens Damien Ernst uit Luik exact 697.612 km afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto die zes liter per 100 kilometer verbruikt.

Professor Ernst deed de berekeningen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile.

De belangrijkste reden dat het zo lang duurt voordat een elektrische auto beter is voor het milieu, heeft te maken met de energiecentrale waar de elektriciteit uit komt. Die centrales wekken stroom op met ’vuile’ steenkolen of gas. Als de stroom uit een windmolen of van zonnepanelen zou komen, hoeft een elektrische auto slechts 30.000 tot 40.000 kilometer meer te rijden dan een benzine-auto om milieuwinst te halen. In ons land is nog maar een heel beperkt percentage van de stroom groen.

Bron:
www.telegraaf.nl
(h/t “Tistochwat”)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in gezond realisme, Graaien, hersenspoeling, Hypocrisie, klimaat, Linkse Kerk, Milieu, Nederland, Overheid, Rotzakken, verloedering, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

23 reacties op “Elektrische auto pas na 700.000 km groener dan benzine”

  1. rini stegeman zegt:

    met een km. stand van 700.000 is een auto toch rijp voor de sloop ?

    Like

  2. Statler & Waldorf zegt:

    Met zonnepanelen exact zo.
    Stel de energie en emissie voor de productie en het transport vanuit China van een paneel op factor 1.
    De gehele opbrengst en besparing uitstoot over de gehele levensduur van een paneel komt dan op factor 0,82.
    De facto dus geen besparing uitstoot/energie maar het tegenovergestelde.

    Like

  3. Tistochwat zegt:

    Als de stroom uit een windmolen of van zonnepanelen zou komen, hoeft een elektrische auto slechts 30.000 tot 40.000 kilometer meer te rijden dan een benzine-auto om milieuwinst te halen.

    Als alles moet gaan werken op windmolens en zonnepanelen is er in dit land geen plaats meer voor ook nog maar één grassprietje.
    Dan staat het hier helemaal vol met windmolens en zonnepanelen.
    Maar daar denken die ‘groentjes’ niet over na, en hun stemvee al helemáál niet.

    Geliked door 2 people

  4. Claudia M. zegt:

    Ik kan me herinneren dat mijn vader een grote Volvo had die 340.000 km op de teller had staan en dat dit heel wat kilometertjes voor een auto waren… Ik geloof ook niet dat ie ‘m weg heeft gedaan vanwege de techniek, maar omdat ie van ouderdom zo onderhand uit elkaar viel. Hoe 700.000 km gehaald zou moeten worden, is mij daarom een raadsel?

    Geliked door 1 persoon

  5. guusvelraeds zegt:

    De Telegraaf brengt dit artikel maar de rest van media die ernstig besmet is met het “duurzaamheid” virus zullen er nauwelijks of geheel niet over berichten want komt niet goed uit in hun groene agenda.

    Like

  6. Qvic zegt:

    Die groene fanaten kijken enkel naar het verbruik c.q, in gebruik nemen van deze middelen. Zij vergeten gemakshalve de grondstoffen delving, de productie, het onderhoud en de recycling. Als je al deze zaken meeneemt dan is zelfs een Hummer milieu vriendelijker dan de elektrische auto’s, Dat geldt ook voor de windmolens en de zonnepanelen. Het is enkel een illusie dat het beter voor het milieu zou zijn. Net als het woord ” DUURZAAM ” Alles wat meer dan 2 jaar mee gaat heet tegenwoordig duurzaam.

    Geliked door 1 persoon

    • BertG. zegt:

      In dat geval ben ik dan vrij duurzaam bezig.
      Ik doe b.v. wel bijna 25 jaar met een stofzuiger, ijskast of wasmachine. bij mij gaat bijna nooit iets kapot.
      En anders repareer ik het zelf, als dat lukt. En ik ben vrij handig.
      Alleen elektronica wordt steeds moeilijker om te repareren, alles is microscopisch klein geworden aan onderdeeltjes.
      En tot op heden heb ik nog vrijwel altijd een vervangend onderdeel gevonden op internet, als je maar goed zoekt.

      Geliked door 1 persoon

  7. Jan Zwitser zegt:

    Alleen een dood mens is duurzaam(als alles verteerrd is)

    Like

  8. Pietersen zegt:

    Oef, de klimaatschreeuwers worden overschreeuwd door de feiten. Helaas zijn zij daar ongevoelig voor, hun linkse hersenprogrammatuur werkt nou eenmaal niet op feiten.

    Geliked door 1 persoon

  9. bigljohn zegt:

    Tijdens een vakantie in Engeland (25 jaar geleden), reden wij met een autobus met dieselmotor die al meer dan 700.000 km op de teller had staan. Zelf op de teller gezien en door de chaufeur bevestigd. De motor draaide nog erg rustig. Het was een lage toeren motor die het lekkerste liep bij 1500 toeren per minuut. Doortrekken in de versnellingen ging maximaal tot 3000 toeren per minuut. Meer toeren kon die lage toeren motor niet maken. Maar om op die elektrische auto terug te komen; al zou Rutte uit allerlei bronnen te weten komen dat vergroening en klimaat pure onzin is, dan nog zouden deze dwaze plannen doorgezet worden. In feite worden we nu door Groen Links geregeerd. Alle andere politieke partijen nemen hun dwaze ideeen over en worden zelf ook steeds linkser. Bij de Provinciale Staten verkiezingen zie ik zelfs dat het stomme kies-vee Groen Links weer een stuk groter gaat maken.

    Geliked door 2 people

  10. orelius zegt:

    Ik blijf het maar even hehalen, alles word gemaakt met co2 lassen waarbij duizende liters co2 de lucht in word geblazen per lasser. Daar hoor ik nou echt niemand over. Hoe komt dat toch. De gehele auto en windmolen industrie last met co2.
    Dat geeft een belasting voor het milieu van jawelste als hun berekeningen zouden kloppen. Het is gewoon een verdien model dat is alles . Larie dus.

    Geliked door 2 people

    • Qvic zegt:

      Bij dit lasproces wordt het beschermende CO2 gas gedeeltelijk omgezet in CO en O3, in het verleden hebben veel van deze lassers koolmonoxide vergiftiging opgelopen tijdens hun werk. Hiermee wil ik aangeven dat de techniek bestaat om al onze CO2 uit onze uitlaatgassen van de auto’s kan gehaald worden, door deze techniek en weer terug voeren naar het verbrandingsproces. waardoor de motor zuiniger met brandstof wordt. Dan behoeven we geen dure katalysatoren meer in het uitlaat systeem te hebben. Maar dit gaat wel ten koste van de olie industrie, omdat we dan minder brandstof nodig hebben. Zo ook is de overheid hierop tegen, doordat zij dan minder accijns en belastingen op de brandstof kunnen innen. Daar gaat het om, om geld en macht over de burgers te hebben en houden. Daarom wordt deze techniek niet toegepast in de auto-industrie.

      Like

  11. BertG. zegt:

    Waarom hebben ze nooit zonnepanelen op elektrische auto’s gemonteerd.
    Dat zou al schelen om de accu’s ergens mee op te laden als je rijd of stil staat.
    En anders gewoon een aanhanger er achter hangen, met een diesel aggregaat.

    Geliked door 1 persoon

  12. AEO zegt:

    Zonnepanelen op de motorkap en het dak zijn zinvol, een aanhanger met een dieselgenerator niet, dan kan je die beter voorzien van zonnepanelen.

    Geliked door 1 persoon

  13. Saeftinghe zegt:

    BertG,
    U lijkt me de enige die hier reageert met inzicht in het gebeuren. Panelen op de auto verminderen in ieder geval de “tank” tijd van de auto en belasten minder het net.

    Groen wordt vrijwel altijd in GELD berekend, daar gaat het mis. In de geldcircuits is troebele corruptie meer regel dan uitzondering.
    “Groen” moet uitgedrukt worden in bespaard fosiel. voor- en tegenstanders van “groen” liegen beide dat ze barsten.

    Een goed waarnemer zet FEITEN op een rijtje en vergelijkt de voor- en nadelen.

    Een windmolen plaatsen kost ongeveer 1,2 keer zoveel als een centrale neerzetten per KWh.
    Voorstanders stellen dat die 20% binnen een half jaar is terugverdiend, dat zou ik minimaal verdubbelen.
    In zeer goede omstandigheden is het zeker mogelijk, maar die zijn er zelden.

    Een molen zet 60% van de energy die door de wiek stroomt om in elektriciteit
    Een centrale die optimaal werkt haalt uit de 10Kw die in een KG fosiel zit er maximaal 3,5 uit als electra. 35%!!!
    Wind is gratis en komt ook gratis ter plaatse van de molen. Minder tankers en tankauto´s die branstof nodig hebben voor trasport en fabrikage van deze tankers.
    Fosiel kost geld, het bij de centrale brengen komt daar boven op.

    Wanneer beide eenmaal werken wordt (na dat eerste jaar) pas duidelijk waar de winst ligt, dit in besparing van fosiel, niet in troebel geld uitgedrukt.
    Een molen draait zonder 5 bemanningsploegen, regelt zichzelf geheel automatisch.
    Onderhoud is vele malen minder. en op momenten dat er geen wind is!
    Ze zijn niet lelijker dan centrales, produceren geen onbruikbare warmte en gaan zeker zo lang mee.
    Slopen stellen we hetzelfde als bij centrales.

    Een enorm nadeel, eigenlijk het enige, is de grilligheid van de wind.

    Zoals een lamp waarbij men wil lezen niet onder een emmer gezet wordt, moet je molens ook op de juiste plaatsen zetten. Op bergruggen met veel wind en weinig bewoners, met de valley er naast waar het stuwmeer is.
    Electra is niet op te slaan als electra, maar wel als chemie in accu´s met een rendement van 60% of in de vorm van opgepomt water in de stuwmeren met een rendement van 90%.
    Daarmee wordt vraag en aanbod op elkaar afgesteld.

    Niet overal zijn bergen, dus moet er een zwaar netwerk zijn om de stroom ter plaatse te brengen,
    Dit zou de politiek behoren te regelen.
    Het zal een ieder dudelijk zijn dat daar andere belangen de overhand hebben.

    Voorop in de wereld loopt Portugal, waar al heel ruim 100% capaciteit is van Water-Wind en Zon.
    Die is niet altijd in bedrijf omdat de wind niet altijd meewerkt, dus moeten (nog steeds) fosiele centrales meedraaien.
    Dit overschot wordt dan verkocht.
    Het is pas nieuws wanneer in Portugal meer dan een week aanééngesloten 100% W-W-Z gedraaid wordt. (Spanje zit op 50 a 60% capaciteit.)

    Windmolens zijn op dit moment zo´n beetje aan het eind van hun ontwikkelings curve.
    Zonpanelen kunnen nog flink verder ontwikkled worden.
    Wat nu gangbaar in de handel is zit op 25% rendement van de instraling.
    Wanneer ik mensen aan het werk zie bij molens of panelen maak ik een praatje en probeer te leren. Een tijd terug een Portugese fabricant van zonpanelen gecontacteerd.
    Daar was men in het laboratorium bezig met panelen die 40% rendement overschreden.
    Op de vraag hoe dat werkte, was het antwoord: “Meneer we mogen toch wel een paar kleine geheimpjes hebben die we niet aan de neus van de concurrent hangen.”

    Wanneer er meer (politieke) samenwerking was op het gebied van W-W-Z energy dan zou er heel veel fosiel gespaard blijven voor volgende generaties.
    Er vallen zoveel bruikbare materialen te maken uit fosiel dat verbranden het ergste is wat er mee gedaan wordt.
    Die materialen verbranden zou altijd nog kunnen nadat deze hun bruikbare tijd hebben gehad.

    Like

  14. De Nederlander doet zijn nieuwe auto al na twee of drie jaar weg en koopt een nieuwe, dan staat er 30 tot 40.000 km op de teller. Deze inruil trend zal bij de elektrische auto niet veranderen. Ik spreek wel voor 3x Jan Modaal die regelmatig een nieuwe auto aanschaft en die zal echt niet tot 700.000 km wachten, trouwens met al die hufters die ook tussen het verkeer zitten is het risico elk jaar groter dat je betrokken raakt bij een ongeval en ook dan gaat de auto eerder weg.

    Like

  15. Jan zegt:

    Reken je rijk

    Electric vehicles in Germany account for more CO2 emissions than diesel ones, according to a study by German scientists.

    When CO2 emissions linked to the production of batteries and the German energy mix – in which coal still plays an important role – are taken into consideration, electric vehicles emit 11% to 28% more than their diesel counterparts, according to the study, presented on Wednesday at the Ifo Institute in Munich.

    Mining and processing the lithium, cobalt and manganese used for batteries consume a great deal of energy.

    http://www.brusselstimes.com/business/technology/15050/electric-vehicles-emit-more-co2-than-diesel-ones,-german-study-shows?fbclid=IwAR1yqV2BRyDOmw7YdabYJ2vLqMQWlcnKVh-Z1Wk5yIvyVf6TPn4MbdotcNY

    Like

  16. Jan zegt:

    Amsterdam wil in 2030 geen benzineauto’s meer in de stad

    Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma van Verkeer in het Actieplan Schone Lucht, dat donderdag is gepresenteerd. Amsterdam wil toewerken naar een uitstootvrije stad in 2030. Dat betekent effectief dat er geen plaats meer is voor vervoersmiddelen die rijden op fossiele brandstoffen.

    Wethouder Dijksma stelt een schonere lucht voor alle Amsterdammers te willen hebben. “Na roken, slecht eten en weinig bewegen is vieze lucht het vierde grootste gezondheidsrisico voor de Amsterdammer. De inwoners leven gemiddeld een jaar korter door vieze lucht.”

    ….
    https://www.nu.nl/binnenland/5872710/amsterdam-wil-in-2030-geen-benzineautos-meer-in-de-stad.html

    Dat wordt fietsen voor Turken en Marokkanen en nooit meer met de auto Turkije kunnen bereiken. Daaraan hadden de slinksen even niet gedacht.

    Like

  17. Jan zegt:

    Elektrische auto=vieze auto, vernietigt milieu en bestaan van anderen

    ..
    17 Tonnen CO2 entstehen bei der Produktion einer einzigen E-Autobatterie. Zum Vergleich: Ein Mittelklasse-Fahrzeug mit einem durchschnittlichen Verbrauch von sechs Litern war da schon über 100.000 Kilometer unterwegs. Die bittere Erkenntnis: Bei der Herstellung eines E-Autos wird doppelt so viel Umwelt zerstört wie bei der Produktion eines vergleichbaren Wagens mit Verbrennungsmotor.
    ….
    17 Tonnen CO2 entstehen bei der Produktion einer einzigen E-Autobatterie. Zum Vergleich: Ein Mittelklasse-Fahrzeug mit einem durchschnittlichen Verbrauch von sechs Litern war da schon über 100.000 Kilometer unterwegs. Die bittere Erkenntnis: Bei der Herstellung eines E-Autos wird doppelt so viel Umwelt zerstört wie bei der Produktion eines vergleichbaren Wagens mit Verbrennungsmotor.

    Schone elektrische auto’s?
    https://www.aktiv-gegen-kinderarbeit.de/2019/04/saubere-elektroautos/

    video
    https://tinyurl.com/yyaqbk32

    Like

  18. Jan zegt:

    De electrische auto, oud idee, nieuw jasje

    Like

Plaats een reactie