Waarom Israël democratischer dan EU-lidstaten is

Screenshot_24

(Door: Dr. Manfred Gerstenfeld – Vertaling: E.J. Bron)

Israël is de enige democratie in het Midden-Oosten. Net zoals al het andere positieve over het land is deze karakteristiek het onderwerp van directe en indirecte aanvallen door externe en interne vijanden.  

Alle Israëlische burgers kunnen stemmen voor de Knesset, het parlement van het land. Het hoogste gerechtshof is de hoogste juridische autoriteit. Er bestaat geen gerechtshof in het buitenland dat zijn vonnissen kan opheffen. Israël heeft een onafhankelijke staatsaccountant en een nationale ombudsman. Israël´s media zijn vaak extreem kritisch tegenover de regering.

De vrijheid van meningsuiting wordt gegarandeerd. Hoe betreurenswaardig het ook is, de mensen kunnen anderen nazi´s of neonazi´s noemen zonder het risico voor de rechter gesleept te worden. Het lidmaatschap van Israël´s grootste politieke partij, Likud, is naar verhouding in de orde van grootte van de regeringspartij in Groot-Brittannië, de Conservatieven. De bevolking van Groot-Brittannië is echter zevenmaal zo groot als die van Israël. Alle leden van Likud kunnen voor haar partijlijst van kandidaten voor de Knesset stemmen.

Israël´s situatie blijft heikel. Iran, een ander land in het Midden-Oosten, wil Israël van de kaart vegen. In de islamitische wereld over het algemeen zijn er velen, die denken dat Israël geen recht heeft om te bestaan. Het belangrijkste doel van de hardcore BDS-campagne in het Westen bestaat erin een einde te maken aan het bestaan van Israël.

In veel westelijke landen bestaat er een aanzienlijk aantal mensen dat niet wil dat Israël bestaat. Uit een peiling in 2019 in Groot-Brittannië bleek dat 5% van de Britse burgers het niet eens is met de uitspraak “Israël heeft alle recht om te bestaan”. Dat zijn ongeveer 3 miljoen mensen.

Behalve directe verbale aanvallen, waarmee beweerd wordt dat Israël geen democratie zou zijn, bestaan er ook indirecte aanvallen. In diezelfde peiling werd vastgesteld dat ongeveer 20% van de Britse bevolking gelooft dat Israël een Apartheidsstaat zou zijn. Als dat waar zou zijn, dan zou Israël niet democratisch kunnen zijn. Israël´s vijanden krijgen bij deze valse beschuldigingen ondersteuning van enkele Israëli´s, zowel Joden als Arabieren. Als Israël daadwerkelijk een Apartheidsstaat zou zijn, dan zouden deze mensen in de gevangenis wegkwijnen. Evenmin zouden Palestijnen in openbare Israëlische ziekenhuizen worden opgenomen.

Er bestaan geen perfecte democratieën. Israël vormt daarop geen uitzondering. Een terechte beperking van de democratie is de noodzaak van een land zichzelf te verdedigen. Israël heeft veel gewelddadige vijanden. Voor zijn verdediging en om moorden door terroristen te voorkomen, moet Israël een zekere controle over zijn Palestijnse buren uitoefenen. Die op de “Westbank” worden door de Palestijnse Autoriteit geregeerd, de moordenaars van Israëli´s worden royaal beloond en de families van zulke moordenaars en gevangen gezette terroristen worden gefinancierd. De in de Gazastrook heersende Hamas is nog erger.

Landen, die lid zijn van de Europese Unie, kunnen niet tippen aan Israël´s democratische karaktereigenschappen. (als historische zijdelingse opmerking over Frankrijk: wellicht herinnert men zich dat in 1941 maarschalk Philippe Pétain als staatshoofd de democratie van het land grotendeels had afgeschaft). Tegenwoordig kunnen EU-lidstaten hun wetten en politiek niet in volledige omvang zelf bepalen. Hun parlementen zijn niet de hoogste autoriteit voor politieke beslissingen. De door de EU-lidstaten aangegane verdragen hebben bij belangrijke thema´s voorrang op de wetten van deze landen.

Het typische antwoord op deze analyse luidt, dat de “bundeling van de soevereiniteit” en beperking van de bevoegdheden van de nationale parlementen vrijwillig werden overeengekomen door de EU-lidstaten. Een andere bewering luidt, dat soevereiniteit mogelijkerwijs tijdelijk werd opgegeven. Lidstaten kunnen besluiten de EU te verlaten. De polarisatie en de politieke chaos, die in de afgelopen twee jaar door het Brexit-proces in Groot-Brittannië werden aangericht, illustreren de sociale kosten om de EU te verlaten en de democratie te belasten.

Diegenen die voor de Brexit zijn, beweren terecht dat veel belangrijke beslissingen over de soevereiniteit van hun land aan vreemden werden afgestaan en dat Duitsland teveel macht heef tin de EU. Dat geldt in het bijzonder voor de vele gevallen waarin geen eenstemmigheid van de lidstaten is vereist. Brusselse bureaucraten, die niet gekozen werden, kunnen beslissingen nemen die de lidstaten benadelen.

Enkele gerechtelijke beslissingen in lidstaten kunnen voor het Europese Gerechtshof opgeheven worden. De rechters van dit gerechtshof zijn overwegend staatsburgers van andere landen dan het land waaruit het beroep naar dit bovennationale gerechtshof komt. De EU-lidstaten zijn zodoende wat dit betreft niet volledig soeverein.

Een klein voorbeeld illustreert de opdringerige aard van de EU-politiek op enkele terreinen. De EU heeft standaards opgesteld voor de kwaliteit van oppervlaktewater, waaraan haar leden vanaf 2027 moeten voldoen. Dat kan zinvol zijn voor rivieren die over grenzen stromen. Het geldt echter ook voor binnenlandse meren en kleine wateren zoals korte kanalen, vijvers en zelfs sloten. Als niet wordt voldaan aan deze standaards, dan kan de EU hoge straffen opleggen. Een actueel Nederlands onderzoek stelde vast dat op dit moment 99% van alle Nederlandse oppervlaktewater niet voldoet aan de EU-standaards. Nederlandse burgers zouden echter verstandig genoeg kunnen verwachten dat over het grootste deel van dit onderwerp nationaal vrij beslist kan worden.

Brussel probeerde zelfs een regel in te voeren dat EU-landen asielzoekers uit andere lidstaten moeten overnemen. Een paar landen kwamen in opstand, omdat zij begrepen dat deze regel moslims op niet selectieve basis het land in zou kunnen brengen, waarvan enkelen uitermate gevaarlijke individuen kunnen zijn. Meerdere duizend in EU-lidstaten levende moslims hebben zich bij ISIS aangesloten, een van de meest criminele terreurorganisaties ter wereld.

Literatuur uit pro-Brexit bronnen onthulde de deels ontbrekende soevereiniteit van de EU-lidstaten. De uitlatingen van de Hongaarse minister-president Viktor Orbán zouden enkele extra inzichten kunnen leveren.

Hetgeen hierboven staat, betreft niet eens het argument over andere gevallen, waarin enkele EU-kidstaten eveneens minder democratisch zijn dan Israël. Zo´n analyse zou het bestaan van No-Go-Areas en de zwakke prestatie van de politiek en justitie van deze landen moeten omvatten.

Bron:
https://heplev.wordpress.com
Door: Dr. Manfred Gerstenfeld

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in antisemitisme, democratie, demoniseren, EUSSR, Israël, Israël-vijandigheid, Jodenhaat. Bookmark de permalink .

13 reacties op Waarom Israël democratischer dan EU-lidstaten is

  1. rottenpikwick zegt:

    Helaas is Israel voorlopig nog geen rust gegund. Vanwege de oprukkende islam in de VN, West-Europa én de VS, komt Israel steeds meer onder druk te staan om een riskante “regeling” te treffen met de palestijnen. Dinsdag zijn er spannende verkiezingen in Israel en kan Netanyahu een schop krijgen. Het spant er om. Ik volg het een beetje, maar vraag me af of er wel een andere geschikte kandidaat is. Bibi zit er al zo’n 15 jaar. Gelukkig is de IDF er ook nog en dat zijn zeker geen domme jongens en meiden. De IDF zal zeker ingrijpen als Israel kwetsbaar dreigt te worden. Bibi heeft ook gezorgd dat Israel goede banden heeft met oa. India, Brazlië, China etc. Israel bruist, West-Europa is terminaal! Bijgaande video; Groot Tel Aviv!

    Liked by 2 people

  2. fleckie zegt:

    ‘CIDI. lanceert nieuwe. website’. Israel Nieuwsbrief , jaargang 34, no.2, april 2019.
    ‘NA maandenlang keihard werken was het eind februari eindelijk zover: de nieuwe website van CIDI. is in de lucht, en ziet er piekfijn uit. .in 1996 was CIDI. de eerste JOODSE organisatie met een eigen goed.opende website. In 2008 werd de website gerenoveerd, maar anno 2019 zag deze er hopeloos gedateerd uit. Het was dan hoog tijd voor een gehele nieuwe website. .De medewerkers van CIDI hebben maandenlang gezwoegd, met resultaat. De nieuwe website is een prachtig visitekaartje voor CIDI. . Het nieuwe http://www.cidi.nl voldoet aan alle moderne eisen qua design en staat ook boordevol nieuwe achtergrondartikelen. Zo kunt u meerdere dossiers lezen over onderwerpen als de politiek van Israel, Israels betrekkingen met buurlanden, BDS en nog veel meer. Ook is er een uitgebreid overzicht v.d.geschidenis van Israel, en een tijdlijn van antisemitisme door de eeuwen heen.
    De website heeft bovendien een nieuwe functie, die de pude website niet had. Er is namelijk een overzicht van de meest actuele. CIDI-projecten, met daarbij de optie om een specifiek project te steunen met een donatie. Op die manier weet u zeker dat uw donatie terechtkomt bij datgene wat u het meest belangrijk vindt. Ook is er een overzichtelijke website waar u onze boeken eniblicaties kunt bestellen. En mocht u te maken krijgen met met antisemitisme, staat er op de nieuwe CIDI-website een helder digitaal formulier om het incident te melden. .De nieuwe website is geschikt voor uw mobiele telefoon of tablet. Ook zullen wij, naast ertikelen in de tekstvorm,naast artikelen in tekstvorm, videocontent aanbieden- we kunnen immers niet achterblijven bij de laatste trends. .Wij hopen dat u de nieuwe website veel zult beOeken. Onze UP-to-date informatie is onmisbaar voor iedereen die op zoek is naar kennis en argumenten in gesprekken over ISRAEL*

    Like

  3. fleckie zegt:

    ‘MAAR. WIJ. NOEMEN. HEN. JODEN’ . Antizionisme in de praktijk. Door Prof. Dr.Klaas A.D. Smelik…………..CIDI, ISRAEL NIEUWSBRIEF,jaargang 34, no.2/ april 2019.
    ‘Steeds vaker wordt antisemitisme geuit in de vorm van ” antizionisme”. Maar waar ligt de grens? Is antisemitisme, dan wel een gerechtvaardigde kritiek op de staat ISRAEL?. Wanneer mag men een beroep doen op de vrijheid van meningsuiting en wanner overschrijft men de rode lijn?.
    Dit zijn de vraagstukken die prof. Dr.Klaas A.D.Smelik behandelt in zijn nieuwste boek uitgegeven door CIDI. ‘MAAR. WIJ. NOEMEN. HEN. JODEN-ANTIZIONISME IN DE. PRAKTIJK” is een uitstekend onderbouwde ana.yse van een actueel-en daardoor zeer belangrijk –onderwerp.
    Binnenkort te koop in de winkels, maar nu alvast te reserveren bij CIDI via administratie@cidi.nl .
    Kosten €17,95. Incl.BTW– excl. verzendkosten.#*~*~*~*~*~*~*~, ‘ Maar wij noemen hen Joden-Antizionisme in de praktijk’ van prof. Kl.Smelik( Universiteit Gent) wordt op woensdagavond 17 april om 19.00 uur in den Haag gepresenteerd. Het eerste exemplaar zal door hem worden uitgereikt aan Tweede Kamerlid. DILAN. yesilgoz( VVD).
    Zij publiceerde onlangs met CHRISTENUNIE- voorman Gert-Jan Segers een actieplan tegen antisemitisme CIDI nodigt u uit om bij deze presentatie aanwezig te zijn.
    Aanmelden via. cidi@cidi.nl*~*~*~*~*~*~*~.

    Like

  4. fleckie zegt:

    CIDI, Israel Nieuwsbrief jaargang 34, no.2, april. 2019. …….’Initiatief- nota aanpak antisemitisme”.
    De Kamerleden presenteren een uitgebreide initiatiefnota met voorstellen om antisemitisme beter te bestrijden. Dat is– met het oog op de toename van anti-Joodse incidenten in Nederland en de rest van. EUROPA-hoognodig.
    DIlan Yesilgoz-Zegerius, Kamer.id voor de VVD, en GertJan Segers, fractievoorzitter v.d Christen-Unie, vinden dat de huidige aanpak van antisemitisme tekortschiet. Zij wijzen op het feit dat Nederland onder Europese landen het hoogst percentage Joden kent(43% dat bepaalde plaatsen of evenementen wel eens mijdt uit angst voor antisemitisme. Ook citeren ze de Monitor Antisemitische Incidenten van CIDI. De Monitor registreerde een zorgwekkende toename van antisemitische. incidenten in 2018- bijna 20% meer dan in 2017. Het is tijd voor een effectievere aanpak, vinden Segers en Yesilgoz:” Als er in onze samenleving geen plaats is voor de Joodse gemeenschap, dan is deze samenleving stuk.
    CIDI juicht de Kamerlleden toe in hun missie om antisemitisme beter aan te pakken. De voorgestelde maatregelen zullen de aanpak van JODENHAAT effectiever maken, en zorgen ervoor dat het probleem de aandacht krijgt die het verdient. Een uitgebreide beschouwing van het pakket aan voorgestelde maatregelen kunt u lezen op de. CIDI-website:www.cidi.nl/ segers -cu-
    en- yesilgoz-vvd-willen-actieplan-tegen-antisemitisme-wat-zijnhun-voorstellen/. -*~*~*~*~*~*~*~

    Like

  5. fleckie zegt:

    ‘WIET! WAPENS. en WESTBANK’. NW. ISR. WEEKBLAD 29.3 2019 . Bart. Schut.
    Volgens de Pepingen krijgt de Knesset er op 9 april een kleurrijke partij bij: Zehoet. De libertarische nationalisten krijgen misschien zelfs de sleutel tot de macht in handen.
    ‘ Het deed de nodige wenkbrauwen fronsen, toen Benjamin Netanyahu een paar weken terug opeens vertelde dat hij aan het bekijken eas of hetb gebruik van marihuana misschien gelegaliseerd zou moeten worden. Legale wiet is niet het eerste waaraan je denkt bij het LAW and ORDER -imago v.d.premier en zijn LIKOEDPARTIJ. Netanyahu’s opvallende opmerking is aan EEN woord toe te schrijven: Zehoet, identiteit. .Het is de naam van een nieuwe partij die volgens alle recente peilingen op 9 april de sprong naar de Knesset gaat maken met 4, 5, of 6 zetels.
    Israel heeft een kiesdrempel van 3.25%) .De partijleiding van Zehoet zelf gelooft dat dit erv zelfs 12 kunnen worden,zodra de kiezer ervan overtuigd is dat de partij daadwerkelijk de drempel zalmhalen. Dat laatste lijkt nu te gebeuren. Mocht ‘Identiteit’ daadwerkelijk in de Knesset komen,dan komt de partij bij de huidige verhoudingen volgens de peilingen meteen in een positie.
    Het spant er namelijk om of de rechtse partijen genoeg zetels zullen behalen om Netanyahu opnieuw aan een meerderheid te helpen.De kans is groot dat dec vier (of meer)!zetels van Zehoet dan de doorslag geven. AFSPLITSING………….. Vandaar Bibi’s flirt met wiet legelisatie. Deze heeft twee doelen: ten eerste probeert de premier kiezers die graag een jointje roken van Zehoet naar Likoed te lokken,ten tweede is het een mooie ouverture voor coalitiebesprekingen , mochten die nodig blijken. De vraag of Zehoet met Netanyahu in zee wil is een interessante . De partij is een afsplitsing van Likoed: in 2007 en 2012 haalde haar leiders Moshe Feiglin 23% tegen BIBI in de strijd om het leiderschap v.h.rechtse blok. Na zijn nederlaag werd Feiglin vicevoorzitter van de Knesset,maar Netanyahu blokkeerde in 2015 een verder opmars naar de politieke top. Feiglin werd op een onverkiesbare plaats op de Likoedlijst gezet en verliet de partij.
    In datzelfde jaar richtte hij Zehoet op, een wonderbaarlijke mengelmoes van rechts-libertarisch en nationalistisch gedachtegoed. Als libertarierscwillen de Zehoetleden zo weinig mogelijk overheidsnpbemoeienis. Zo moet volgens het partijprogramma hetbaantal ministeries teruggebracht worden van 29 naar 11. Ook mag de overheid zich niet langer bemoeien met de huwelijkse staat van de Israëli’s,deze wordt volledig door de burger zelf geregeld. Het opperrabbinaat wordt als het aan Zehoet ligt buitenspel gezet,zijn bevoegdheden worden beperkt en Israeli’sbhoeven alleen nog maar op vrijwillige basis belastinggeld voor hetbbrabbinaatbaf te dragen. …………..VLAKTAKS…………..Over belastingen gesproken,die moeten volgens Zehoet worden betaald volgens een zogenaamde FLAT. RATE , een vlaktaks waarbij iedere Israëli hetzelfde percentage van zijn inkomen afdraagt. Hoe Zehoet dit wil financieren,blijft wat duister, zeker ook omdat de partij af wil van de zamerikaanse hulp voor Israels defensie.( goed voor meer dan 30 miljard euro over de komende tien jasr). Waar Feiglin en co het niet erg hebben oo de overheid en belastingen., zijn zijndol op wapens. Zehpet wil dat elke Israeli het recht heeft vuurwapens te bezitten en bij zich te dragen. Of dit recht ook geldt voor zarabische burgers van de Joodse staat is niet helemaal helder. De dienstplicht dient afgeschaft te worden. Zehoet is nationalistisch,en niet zo’n beetje ook. De partij wil af van de OSLO-akkoorden ,pleit voor Joodse soevereiniteit over de gehele Westelijkev zjordaanoever en wil uiteraard alle bouwrestricties in dat gebied opheffen. De Palestijnen krijgen vervolgens de keuze om te vertrekken( met wat fianciele hulp)., Israelisch staatsburger te worden( maar slechts na grondig onderzoek)! Of een permanente verblijfsvergunning te krijgen, Hoe dit overeenkomt met het principe van gelijkheid voor devwet, dat Zehoetmmetbde mond zo sterk belijdt,blijft onduidelijk. Blijkbaar zijn bij Zehoet. alle Israelischbgelijk, maar sommigen wat gelijker dan anderen.=. *~*~*~*~*~*~*~

    Like

    • fleckie zegt:

      Pingen, moet zijn. ”peilingen, *~*~*~*~*~+~+~( ja, net als bij een andere reageerder, gebeurt er ook div. keren een foute ‘schrijfwijze’, is enorm lastig, net als bij begin van elke nieuwe regel . een hoofdletter!*~*~*~*~*~*~*~

      Like

  6. fleckie zegt:

    ‘WIJ. KUNNEN. NIET. MET. Z’N ACHT. NILJARDEN. NAAR. EEN. ANDERE. PLANEET”,
    NW. Isr. WEEKBLAD 5.4 2019. MICHEL. WATERMAN. …………..GLOBE…………..
    In Trouw,mijn favoriete ochtendblad. Las ik afgelopen maandag twee artikelen die direct mijn aandacht trokken. Op pagina 3 stond een lang interview met ztheo Bovens, de commissaris v.d.koning in Limburg, daar nog steeds liefkozend’gpuverneur’ genoemd. Hij kwam met opzienbarend nieuws, met name voor de Zuid-Limburgers. Zijn provincie,vertelde Bovens, is nog steeds herstellende van de zware slag in. de. jaren. zestig. en. zeventig van de vorige eeuw was toegebracht. De sluiting. van. de. mijnen. leidde destijds tot een enorme werkeloosheid: 45.000 directe en 30.000. indirecte arbeidsplaatsen gingen verloren. Maar dank zij de nieuwe politieke wind die door Nederland waait wordt dit onrecht, zo’n vijftig jaar na dato,rechtgezet. Het eas minister Eric Wiebes die tijdens een werkbezoek aan Limburg met het goede nieuws kwam: in de komende 5 jaar worden de staatsmijnen Beatrix( in Herkenbosch) en Oranje Nassau( in Heerlen) heropend. De regering zet niet langer in op een geldverslindende energietransitie. Het heropenen van de mijnen kost slechts een paar miljoen EURO. …….En er is nog zo veel steenkool in de Limburgse bodem, dat er al binnen een maand een hoog rendement verwacht mag worden.
    …Op de pagina’economie’ las ik mi der goed nieuws voor de al zo zwaar geteisterde Groningers. Nieuws uit den Haag, ook nu weer van minister Wiebes. Na diverse doorrekeningen van het Centraal Planbureau was duidelijk geworden dat het dichtdraaien v.d.gaskraan eigenlijk geen reële optie is. ” We gaan ons mooie, gave land niet vernietigen door het vol te plempen met windmolens of groene weiden op te offeren aan duizenden zonnecellen,” zei Wiebes..” En de kosten van het naar boven halen van aardwarmte zijn door de mensen thuis niet op te brengen. Natuurlijk laten we de Groningers niet in de kou staan: beschadigde huizen worden op kosten van het Rijk hersteld, waar nodig worden gebouwen versterkt, maar de gaswinning moet helaas gewoon doorgaan, daaraan valt niet te ontkomen………………LAND. ZONDER. RISJES……………..
    ‘Heb’, zie ik u denken,’ heb ik iets gemist? Ik heb hier allemaal niets over gelezen, ook niets over gehoord of gezien op radio of tv’. Nee , beste lezer, u hebt niets gemist. U hebt hoogstens ergens overheen gelezen. Over twee woorden in de openingszin van deze column. ‘Afgelopen maandag’, schreef ik. Dat was. 1 april. …….Het heropenen van de kolenmijnen, gas blijven oppompen in Groningen , dat gaat natuurlijk. NIET ECHT gebeuren. Hoewel . Als politici de zo noodzakelijke energietransitie belachelijk blijven maken, als we in ons land niet volop gaan inzetten op groene energie, waar komt de stroom voor het opladen van onze mobieltjes dan vandaan?
    Ik moet de laatste tijd vaak denken aan een stokoude witz: Moos heeft dagelijks last van antisemitisme, hij kan er niet meer tegen. ” Ik zou zo graag ergens anders wonen”, verzucht hij.” In een land zonder risjes”. Kodesj hoort hem, zet een globe voor hem neer en spreekt tot Moos:” Kies maar een land, zeg masr waar je heen wilt”. Moos bestudeert de globe, draait de bol van links naar rechts en weer omgekeerd. Na 5 minuten zegt hij met een timide stemmetje” Hebt u misschien nog een andere wereldbol?” . .Ik gebruik deze oude witz met een kleine twist. Koddesj Borchoe had geen andere aardbol voor moos. Die heeft hij ook niet voor ons. We kunnen deze planeet niet vervuil en uitgeput achterlaten en met z’n 8 miljarden verhuizen naar een andere planeet. Want die andere planeet is er niet.
    TIKOEN olam, het helen van de wereld, is een opdracht voor het Joodse volk die we ons nu eindelijk eens ter harte moeten nemen. We zouden moeten proberen een betere wereld achter te laten voor onze kinderen en voor alle generaties na ons, beter dan wij hemzelf hebben aangetroffen. Daar geloof ik,eerlijk gezegd, al lang niet meer in. Als het ons lukt de wereld achter te laten in dezelfde staat als wij hem hebben aangetroffen, mag ik meteen tekenen bij het kruisje.##*~*~*~*~*~*~*~

    Like

  7. fleckie zegt:

    ….. ‘INNOVATIE.’ …DRUIVENWATER. UIT. AFVAL’. NW. ISR. WEEKBLAD 5.4.2019. ‘ ‘ , Practical Innovation’ een Israelisch bedrijf dat zich specialiseert in het vinden van nieuwe bestemmingen voor afval, heeft ‘wijnwater’ op de markt gebracht. Met het jonge Israelische bedrijf Wine. Water. verkopen zij sinds kort het fruitdrankje ‘O.Vine’. Druivenvelletjes en pitten zijn een afvalproduct in de wijnproduktie. De directeur van Practical Innovation., Tal Leizer: Wij hebben een methode ontwikkeld waardoor we de goede eigenschappen uit dat ‘afval’ kunnen destilleren: de smaak, zonder de suiker of de alcohol”. De drank won vorig jaar de prijs voor beste nieuwe product tijdens de Evian Water Conferentie en is nu ook verkrijgbaar op de Amerikaanse markt. Niet alleen heeft deze uitvinding 2 miljoen euro aan afvalverwerking bespaard, ook heeft het nieuwe drankje al 5 miljoen. winst opgeleverd.*~*~*~*~*~*~*~

    Like

  8. fleckie zegt:

    Tsav| Wajikra/ Leviticus 6:1-8:36 ‘ DE. SHOA. WAS. GEEN. HOLOCAUST’…….NW. ISR. WEEKBLAD. 22.3.2019. . Rabbijn Menno. ten. Brink. .Wij lezen in deze sidra over de offers die in het heiligdom( eerst de Tabernakel, later de Tempels in Jeruzalem) gebracht konden worden. Niet echt teksten die nog tot onze verbeelding spreken. We hebben geen centraal heiligdom meer, de Tempels werden lang geleden verwoest,en volgens de progressief Joodse visie komen deze offerdiensten ook nooit meer terug.
    Brandoffers,meeloffers,zondeoffers,schuldoffers en inwijdingsoffers moesten of konden gebracht worden. De rabbijnen van de Talmoedperiode kenden deze offers over het algemeen ook niet meer, want zij leefden na de Tempelperiode. Maar ze moesten er wel betekenis aan geven en ervoor zorgen dat ze een nieuwe invulling kregen. We kregen dus de offers van het hart, de gebeden, die in de plaats kwamen van deze offers. Het Hebreeuwse woord voor offer, KORBAN, heeft ‘dichterbij komen’ in zich. Dichter bij jezelf komen,bij de ander en bij God, door het offer dat je vanuit jezelf geeft. Dat gebeurde met de dieren en meeloffers in de tijd van het Heiligdom in de woestijn en later de Tempels. Maar het gebeurt nog steeds door de offers van het hart,de gebeden die we uitspreken. En het gebeurt ook door de MITSWOT( van het woord. TSAV) te doen, bijvoorbeeld door anderen te helpen of de wereld een betere plaats te maken. In de lijst van offers in deze sidra is de laatste het vredesoverleg. Dat is waar alles toe moet leiden: sjalom, de perfecte balans in je leven, in de wereld. De Engelse en inmiddels internationaal geaccepteerde term voor de. SHOA. is HOLOCAUST. Het is de macht van het Engels,dat dit woord algemeen gebruikt wordt. Ik heb grote moeite met het woord ‘holocaust’. Het betekent ‘brandoffer’. Als de moord op 6 miljoen Joden iets. NIET. was, was dat een offer. NIEMAND heeft vrijwillig de dood gekozen. Daarom gebruik ik altijd het woord dat het beste aansluit bij de massamoord in. AUSCHWITZ. en ALLE andere plaatsen van de hel op aarde: SHOA, vernietiging. Dat woord staat lijnrecht tegenover welk offer dan ook, want met offers kom je luist dichter bij de essentie van het leven, en zo u wilt, bij God.# *~*~*~*~*~*~*~

    Like

  9. fleckie zegt:

    …’KATHOLICISME. en. ANTISEMITISME’,: pag 34 uit boek van John. Cornwell,’ HITLERS. PAUS! De verborgen geschiedenis van. Pius Xll. Uitg. Balans/ van Halewijck, : uitg.Balans, A’dam, isbn 90.5018.434.0. NUGI 642. Uitg. Van Halewijck, Leuven, isbn 90.5617.247.6. D/ 1999/104/43 . …….Pous Xll. en de Joden […]. Het is allemaal te droevig en te ernstig om er bitter over te zijn[…] een stilte die medeplichtigheid verraadt aan elle krachten die verantwoordelijk zijn voor onderdrukking, onrechtvaardigheid, agressie, exploitatie, oorlog…… …………Thomas Merton.
    …….’Er was een groot verschiltussen de traditionele antl-joodse opstelling van de Kerk, die al vanaf het begin v.het christendom bestond, en het negentiende -eeuwse racisme, dat zich beriep op het sociaal darwinisme. Het racistische antisemitisme dat tot de genocide door de nazi’s zou leiden ging ervan uit dat Joden een genetisch inferieur ras vormden. Dat leidde tot de kwaadaardige theorie dat uitroeiing v.d, Joden de zuiverheid van andere ‘rassen’ zou bevorderen en daarmee zou bevoordelen. In de late Middeleeuwen werden Spaanse Joden uitgesloten v.d. ‘Pure’ gemeenschap van christenen en beschouwde men de inheemse bevolking van. de. pas. ontdekte. Nieuwe. Wereld als. ‘natuurlijke slaven’. Dergelijke ideeen behoorden echter nooit tot het orthodox- christelijke erfgoed. Bij hun pogingen bekeerlingen te winnen,trokken christenen zich zelden iets van ras of afkomst aan.
    De afkeer van Joden kwam voort uit theologische denkbeelden die stamden uit de beginjaren van het christendom. De Joden werden er natuurlijk in de eerste plaats van beschuldigd dat ze Christus hadden vermoord en zelfs God hadden gedood. De vroege kerkvaders, de grote christelijke schrijvers v.d.eerste zes eeuwen christendom, Esten uitgesproken anti-joods. Origenes schreef’: ” Het bloed van Jezus valt niet alleen op de Joden uit die tijd,masr op alle volgende generaties van Joden tot het einde der tijden. ‘ En Johannes Chrsostomus:’ De synagoge is een bordeel, een schuilplaats voor onreine beesten[…] nog nooit heeft een Jood tot God gebeden[…]. zij zijn bezeten door duivels.’ Tijdens het Eerste Concilie van Nicea in 325 verordonneerde keizer Constantijn l. de Grote een duidelijk onderscheid tussen christelijk Pasen en het Joodse. Pesach:’ Het is ongepast,’ verklaarde hij,’dat we op de heiligste aller feestdagen de gewoonten van de Joden zouden moeten overnemen: laten we elke overeenkomst met dit gehate volk uitbannen’. Er volgde een stortvloed aan keizerlijke dekreten tegen Joden, er werden speciale belastingen geheven, er mochten geen nieuwe synagogen worden gebouwd, en huwelijken tussen christenen en Joden waren voortaan verboden. Ook tijdens latere keizerlijke regimes werden Joden vervolgd. In de 5e eeuw mochten ze geen openbaar ambt uitoefenen,werden er regelmatig synagogen verbrand en vonden er tijdens de paasweek vaak pogroms plaats.
    De vraag dringt zich op waarom de christenen tijdens deze vroege periode van het christendom
    niet gewoon alle Joden uitroeiden. Volgens de christelijke leer zouden de Joden overleven en hun zwerftocht voortzetten als teken van de vloek die ze over zich hadden afgeroepen. Zo af en toe riepen de pausen van het eerste millennium op tot matiging van de pogroms,maar de vervolgingen werden nooit verboden en de houding bleef fundamenteel anti-joods. Paus Innocentius deed aan het begin v.d. 13e. eeuw een uitspraak die de mening van de pausen van het eerste millennium
    over de Joden goed samenvat: ‘ Door wat ze zelf zeiden- ‘ zijn bloed kome over ons en over onze kinderen”- werd erfschuld geworpen op de gehele joodse natie– en deze erfschuld zal de joden overal achtervolgen, waar ze ook leven en werken,waar ze ook geboren worden en sterven”. >>>>>>>>>>>>>>>>>

    Like

    • fleckie zegt:

      Tijdens het Vierde Lateraans concilie, dat in 1215 onder Innocentius bijeenkwam,wetd verordonneerd dat Joden voortaan een speciale, makkelijk te herkennen hoofdtooi moesten dragen. Verder werden Joden als tweederangsburgers behandeld. Ze mochten geen land bezitten, geen openbare ambten bekleden en waren uitgesloten van de meeste takken van handel. Het enige dat hun wetd toegestaan, was GELD. UITLENEN ( tegen. door de. regering. vastgestelde. rentepercentages): dit was volgens. het. kerkelijk recht. verboden. voor. christenen. Zo kregen de Joden de reputatie. van. ‘bloedzuigers’. en. ‘ woekeraars’. die leefden van de schulden van christenen. Tijdens de Middeleeuwen bereikte de Jodenvervolgingen een dieptepunt. slechts sporadisch riepen verlichte pausen op tot zelfbeheersing. Op weg naar het Heilige Land probeerden kruisvaarders zoveel mogelijk Joden om te brenge. Overal in Europ vonden gedwongen bekeringen en dopen plaats, vooral van Joodse jongens. De bekering van Joden was een v.d. voornaamste doelstellingen van nieuwe orden als die v.d.franciscanen en dominicanen. Tussen deze twee orden deed zich een conflict voor over de vraag of vorsten het recht hadden de kinderen van Joden onder dwang te laten dopen., als uitvloeisel van hun heerschappij over de horigen in hun grondgebied. Volgens de franciscanen , die zich op de theoloog Duns Scotus beriepen, had God bepaald dat de Joden slaven waren, terwijl de dominicaan Thomas van Aquino meende dat de Joden volgens de natuurlijke wet van het ouderschap het recht hadden hun kinderen op te voeden in het geloof van hun keuze. …………..De middeleeuwen werden eveneens gekenmerkt door een schandelijke vorm van discriminatie die later bekend zou worden als de ‘bloedbeschuldiging’. In het Engeland van de. 12e. eeuw ontstond het verhaal dat Joden christenkinderen martelden en offerden, een verhaal dat zich snel over de rest van Europa verspreidde. De mythe ging vaak vergezeld van verhalen over Joden die zich vergrepen aan gewijde hosties- tijdens de mis het lichaam van Christus– en daar walgelijke rituelen mee uitvoerden. Tegelijkertijd droegen beschuldigingen van rituele moorden, mensenoffers en ontwijdingen van hosties bij aan de overtuiging dat Joden zich met magie bezighielden en daarmee probeerden het christendom te ondermijnen en te vernietigen. Joden werden van rituele moord beschuldigd en ter dood gebracht,: Joodse gemeenschappen kregen de schuld van de pest en andere grote en kleine rampen, en werden volledig uitgeroeid.
      Na de Reformatie nam het aantal rechtszaken wegens magische praktijken tegen Joden af. Voortaan kregen heksen de schuld van een kindermoord. Toch stelde de zestiende- eeuwse paus Paulus lV nog een GHETTO in en verplichtte hij de Joden een gele ster te dragen. In de 18e eeuw kregen joodse burgers in landen die het verst van het katholieke centrum in Rome verwijderd lagen- Holland, Engeland, de protestantse enclaves in Noord-Amerika- voor het eerst enige vrijheid. In de Kerkelijke staat bleven de repressieve maatregelen echter tot ver in de 19e eeuw van kracht, We schreven al dat PionNono na zijn verkiezing korte tijd liberale ideeen had en het GHETTO ontmantelde, maar na zijn terugkeer uit Gaeta liet hij het meteen weer oprichte,. Pas bij de eenwording van ITALIE werd het GHETTO officieel opgeheven, hoewel er tot aan de Tweede Wereldoorlog veel arme Joden in de wijk bleven wonen. In Pacelli’s jeugd, tijdens het pontificaat van Leo Xlll, bleef het antisemitisme in Rome smeulen en vlamde het af en toe op. De afkeer eas vooral gericht tegen de ‘halsstarrigheid’ van de Joden, waar ook de schoolmeester van PACELLI, signore Marchi, zo tegen tekeerging.
      Het is een vreemde toevalligheid dat de strast waar PACELLI werd geboren- de via MONTE Giordano- tevens een belangrijke plaats innam in de mythe v.d.halsstarrigheid. Nieuw pausen die op weg naar. De San Giovanni in Laterano door de Via MONTE Giordano kwamen, hadden de gewoonte om daar een anti-joods ritueel op te voeren. De paus liet hier de processie stilhouden en kreeg dan de. Pentateuch overhandigd door de joodse rabbi,omringspd door geloofsgenoten . De paus gaf het boek vervolgens omgekeerd aan hem terug, samen met twintig goudstukken en de verklaring dat hij de Mozaïsche wet respecteerde, maar de halsstarrigheid van de Joden afkeurde, Katholieke theologen waren er vanouds van overtuigd dat de Joden hun hart alleen maar hoeden openstellen voor het christelijke geloof om hun dwalingen in te zien en te bekeren, Het idee van Joodse halssrptarrigheid speelde ook een cruciale rol bij de kwestie v.d.ontvoerde joodse jongen Edgardo Mortara. Toen de ouders van Edgardo de paus kwamen smeken hun zoon terug te geven, zei deze dat ze hun zoon terug konden krijgen als ze zich tot het Katholicisme zouden bekeren- ze hoefden alleen maar hun hart open te stellen voor de christelijke openbaring. Maar. ze. weigerden. Volgens Pio Nono hadden Edgardo’s ouders door hun obstinate houding het lijden over zichzelf afgelopen.>>>>>>>>>>>>>>

      Like

  10. fleckie zegt:

    De Joodse ‘hardvochtigheid liep parallel met het idee dat de Joden ‘blind’ waren en gong zelfs nog verder? dit komt o.a. tot uiting in de liturgie van Goede Vrijdag, waarbij de voorganger voor de ‘trouweloze Joden bidt’ en vraagt dat ‘onze God en Heer de sluier van hun harten zal wegnemen, opdat ook zij Jezus Christus als onze Heer zullen erkennen’.
    Dit gebed waarbij de voorganger en de gelovigen de gebruikelijk knieval achterwege dienden te laten, eas tot in de jaren zestig gebruik en werd pas afgeschaft door paus Johannes XXlll.
    Omdat Egenio opgroeide in een gezin van advocaten in het kerkrecht, kende hij wellicht het verhaal van Edgardo Mortara( MarcantonioPacelli werd waarschijnlijk over de zaak geconsulteerd) en de argumenten waarmee de paus zijn handelen verdedigde.Hij werd zeker ook beinvloed door signore Marchi’s verhaal over de ‘Joodse halsstarrigheid’ op zijn lagere school. En deze beschuldiging is belangrijk, omdat zij bijdroeg aan het idee dat onder veel katholieken leefde die verder niet anti- joods, laat staan antisemiet waren, dat de Joden hun ongeluk aan zichzelf te wijten hadden. Dit idee was er mede de oorzaak van dat de leiding van de Duitse Kerk in de jaren dertig de andere kant uitkeek toen het antisemitisme steeds kwaadaardiger werd.
    Maar de anti-Joodse houding van de katholieke intellectuelen nam in het Rome van Leo Xlll ook extremer vormen aan, die ongetwijfeld van invloed waren op seminaristen in de pauselijke universiteiten.Tussen februari 1881 en december 1882 werd er in de Romeinse. JEZUIETENKRANT. CIVILTA. CATTOLICA. een serie artikelen gepubliceerd waarin de bloedbeschuldiging weer van stal werd gehaald. De artikele waren van de hand van Giuseppe Oreglia de San Stefano S.J., die beweerde dat er tijdens Pesach in Oost- Europa ‘maar al te vaak! ‘ kinderen werden vermoord en dat het bloed van christenkinderen voor rituelen werden gebruikt. ‘De gewetens van alle Hebreeers zijn belast’ schreef hij. ‘Ze kruisigen een kind per jaar, dat ze een marteldood laten sterven om goed bloed te krijgen’. In 1890 publiceerde de CIVILTA CATTOLICA een serie artikelen over de rol van de Joden bij de vorming van de moderne liberale natiestaat, die later in pamflefvorm verschenen. als DELLA QIESTIONE. EBRAICA IN. EUROPA
    ( Rome, 1891), De auteur v.d. artikelen beweerde dat de Joden ‘op slinkse wijze’ de Franse Revolutie hadden veroorzaakt om gelijke burgerrechten te krigen, en zich later binnendrongen in maatschappelijke sleutelposities binnen de Europese staten met het doel deze te controleren en een ‘virulente campagne tegen het zchristendom’ te ontketenen. De joden waren ‘het ras dat walging oproept’ ze waren ‘een lui volk, dat werkt noch produceert, en leeft van het zweet van anderen’. Het pamflet besloot met een pleidooi voor rassenscheiding en afschaffing van de burgerlijke gelijkheid van Joden.
    Hoewel het racistische antisemitisme en de katholieke anti-Joodse houding dus van elkaar verschillen, zijn uitspraken als deze duidelijk virulent antisemitisch en verschillen ze nauwelijks van de racistische theorieen die zouden culmineren in de moord op de Europese Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat denkbeelden als deze werden verkondigd in een gezagvolle jezuietische krant die onder bescherming stond van de paus, geeft aan dat ze grote groepen mensen bereikten en dat de kerkelijke autoriteiten ze gedoogden. Het is daarom alleen alleszins waarschijnlijk dat ze hebben bijgedragen aan de opkomst van het nazistische antisemitisme.*~*~*~*~*~*<*~. fleckie: dat DE clerus zogenaamd de andere kant opkeek , had waarschijnlijk te maken met de inkomsten voor het Vaticaan, dankzij het concordaat,( 1933?) , tussen von Papen en Hitler , waarbij het Vaticaan een miljard Mark. van Hitler ontving, ter ondersteuning van zijn regime, ( heb ik reeds diverse keren ter berde gebracht) …………..pag. 423, uit boek 'Hitler tafelgesprekken, het ECHTE 'DAGBOEK' van Adolf Hitler, auteur Dr. Henry Picker, uitg. Loeb, uitgevers, Amsterdam 1983, isbn 90.6213. 494.7. ………' 4 juli 1942, aan het diner. Duitse ambassade in het Vaticaan-interpretaties van het Concordaat- Mijn relaties met de pauselijke nuntius- de Amerikanen verdragen geen onzin van de Kerk– Een miljard per jaar in de zakken van de priesters!- Het Concordaat moet worden beeindigd- Foute kunstgrepen van de Wilhelmstrasse- Ik weiger openlijke oorlog met de Kerk- Een kwestie die geregeld moet worden met bisschop Von Galen – De bisschoppen zullen spoedig kruipen voor de staat.
    Op pag. 425 van hetzelfde boek staat o.a. : Eens zullen we er mee ophouden miljarden mark per jaar aan de Kerk te geven, onze vervloekte papen zullen heel spoedig hun deuntje veranderen en in plaats van de onbeschaamdheid te hebben ons beschimpen en ons op de meest beschamende manier aan te vallen, zullen ze spoedig uit onze handen eten.*~*~*~*~*~*~*~

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s