Vrolijk Pasen!


Webmaster E.J. Bron

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

85 reacties op Vrolijk Pasen!

  1. Frans Brassens zegt:

    Heer Bron, zijn familie en alle Bronfans: Prettige Paasdagen!

    Like

  2. Wachteres zegt:

    Moet dat tegenwoordig niet zijn; “Vrolijk Voorjaar” öf iets dergelijks, webmaster?

    Jullie ook een heel fijn Pasen.

    Geliked door 2 people

  3. Republikein zegt:

    Voor iedereen mooie dagen en kijk uit voor friponil😎

    Like

  4. Lee zegt:

    Alle lezers, reaguurders en natuurlijk de webmaster Vrolijk Pasen gewenst!

    Geliked door 1 persoon

  5. Piet Snot zegt:

    Is het dit weekend soms pasen?
    Ik ben niet iets tegen gekomen in de winkel waardoor ik dit zou moeten weten.

    Geliked door 2 people

  6. Wachteres zegt:

    A toi la gloire,O Ressuscité!

    Geliked door 3 people

  7. Henk.V zegt:

    Insgelijks, Bert en dat wens ook ik iedere lezer toe. Ik vond een lied dat gezongen werd door christenen in Egypte. Hun spontane en blijde manier van zingen maakte grote indruk op mij, omdat ik besef dat de moslim broederschap hen voortdurend naar het leven staat:

    Geliked door 3 people

  8. Wachteres zegt:

    Bachkoor Holland & Concertgebouw Kamerorkest — J.S. Bach/Wir setzen uns mit Tränen nieder

    Geliked door 3 people

  9. Mary zegt:

    Allen hier een vrolijk Pasen en genieten van het mooie weer!!!

    Like

  10. Giny zegt:

    Wens de familie Bron en alle lezers vrolijke Paasdagen!

    Like

  11. Bagul zegt:

    Dank u! Ook voor u een meer dan vrolijk pasen…

    Ik voel mij thuis op uw website! Ik heb een voorgevoel dat E.J. Bron aan de basis staat van een nieuw Nederland. Op deze plek ontstaat een nieuwe samenleving. Een noodzakelijke nieuwe samenleving. Het zou mij niet verbazen als meerdere vooraanstaande politici zich hier, onder ons, begeven.😉

    Geliked door 2 people

  12. Zalig pasen webmaster en medestanders

    Geliked door 1 persoon

  13. Henk der Niederlánder zegt:

    Ook vanuit het Tilburgse iedereen een heel fijn Pasen toegewenst en dit weer zal er zeker aan mee helpen

    Like

  14. Cathja zegt:

    Heer Bron en familie, én alle schrijvers en reageerders op deze site: goede en zonnige Paasdagen toegewenst!

    Like

  15. bozeoudeman zegt:

    Niet dat ik dit vroeger ooit zo zei, maar nu speciaal en in het bijzonder voor de zielige islamitische medemens die zich zo snel beledigd voelt: ZALIG Pasen allemaal!

    Geliked door 2 people

  16. Marja zegt:

    Ook van mij iedereen fijne paasdagen gewenst. In het bijzonder voor de heer Bron. Dank voor al uw werk.

    Like

  17. elena zegt:

    Henk V: dit is pesach, bedankt voor het mooie lied God Bless you all.

    Like

  18. Aegolius cs zegt:

    Vrolijk Pasen Bert en de uwen, alsook schrijvers en lezers!

    Geliked door 1 persoon

  19. koddebeier zegt:

    Bert, familie Bron en alle lezers, een Vrolijk Pasen gewenst!

    Geliked door 1 persoon

  20. Tistochwat zegt:

    En dat het maar flink mag gaan regenen, want mijn hele tuin is kurkdroog.

    Geliked door 3 people

  21. Nemesis zegt:

    Zalig Pasen voor Webmaster Bron en familie en ook aan alle schrijvers, reaguurders, medestanders en mee kijkers/meelezers.

    Geliked door 2 people

  22. Thomasson zegt:

    VROLIJK PASEN

    Like

  23. Japio zegt:

    U ook fijne Paasdagen webmaster en alle lezers natuurlijk.

    Like

  24. M. zegt:

    Vrolijk Pasen iedereen.

    Like

  25. Nostradamus zegt:

    Gezegende Pasen hr. Bron en alle vaderlandslievende getrouwen !
    Hartelijk dank voor al jullie hoopgevende reacties en opbouwende feedback !

    Geliked door 3 people

  26. QENQ6 zegt:

    Wat is de betekenis van pasen?
    http://www.telegraaf.nl/nieuws/3474374/wat-is-de-betekenis-van-pasen

    Heeft u ook zo ’n zin het het suikerfeest?

    Like

  27. BigLJohn zegt:

    Prettige Paasdagen ook voor u en uw naasten mijnheer Bron, alsmede voor alle Bron bezoekers.

    Geliked door 2 people

  28. Tineke zegt:

    Heer bronwebmaster,medereaguurders, lezers ,schrijvers en vertalers,
    Hele fijne en zonnige paasdagen gewenst!Ook voor mevrouw bronwebmaster die haar man altijd met zoveel andere mensen moet delen.
    Let us keep up the good spirit!!

    Geliked door 2 people

  29. jantjeuitnl zegt:

    Zalig Pasen iedereen.

    Geliked door 2 people

  30. kampersrene zegt:

    We mogen onze getaande asielbroeders en zusters niet vergeten….Voor alle Islamieten een prettige Pasen en vergeet uw mandje niet te plaatsen ….zodat de klokken van Rome ze vullen met heerlijke paaseieren…

    Geliked door 1 persoon

  31. Oeps zegt:

    Dames en Heren.

    BREAKUING NEWS

    Zeker 100 doden en 400 gewonden bij explosies in kerken en drie hotels in Sri Lanka, omstreeks 10.00 uur lokale tijd.

    https://www.nu.nl/buitenland/5854404/zeker-100-doden-en-400-gewonden-door-explosies-in-kerken-en-hotels-op-sri-lanka.html

    Geliked door 2 people

  32. orelius zegt:

    Aanslagen op sri lanka 160 doden honderde gewonden . Aanslagen op kerken en hotels . Vrolijk pasen.
    Heeft niets met geloof te maken . Verwarde mannen.

    Geliked door 2 people

  33. Geronimo zegt:

    Van harte een zalig Pasen gewenst aan iedereen op deze prachtige site, schrijvers en reageerders, en niet in het minst ook aan de heer Bron voor het vele mooie werk op deze site. Chapeau !

    Like

  34. Franco zegt:

    Fijne Pasen voor die arme christenen en toeristen in Sri Lanka. Ben benieuwd hoe die kerel in zijn witte jurk zich straks om 12 uur eruit gaat wouwelen!!! ”Ies religie van de vrede, het zijn onze broeders en zusters, we moeten van ze houden, we moeten onze deuren en onze harten openen voor die arme vluchtelingen,bla,bla,bla”…………..

    Geliked door 2 people

  35. Lucky zegt:

    Zalig Pasen voor allen hier.

    Geliked door 1 persoon

  36. benkok zegt:

    https://tora-yeshua.nl/2019/04/islampaasfeest-160-doden-kerken-en-hotels-sri-lanka/
    Chaq Pesach sameach niettemin, want JHWH heeft in Yeshua het laatste woord.

    Ben Kok (joods-chr. pastor)

    Geliked door 4 people

    • Piet Snot zegt:

      Daar hoor ik jou nou nooit over wanneer alle vooroordelen weer uit de kast gehaald halen bij Fenixx.
      Dan schijn je alles wel best te vinden wat er daar beweerd wordt of leest.
      Vind je zelf nou niet een beetje schijnheilig voor iemand die zich joods chr. pastoor noemt.
      Hier ben je anders wel bijdehand genoeg wanneer iemand een opmerking plaatst over christenen of joden.
      En ga nou niet beweren dat je dat daar nog nooit gelezen heb, want dan lieg je dat je barst.
      Een beetje schijnheilig overal omheen draaien, daar ben je goed in.
      Want je moet natuurlijk wel met iedereen vriendjes blijven, gluiperd.

      Like

      • benkok zegt:

        @ Piet Snot:
        Dag Piet,
        Ik reageer oprecht en ga op argumenten in, als jij dat niet begrijpt en zo beoordeeld als je doet, zegt dat meer over jou dan over mij.
        En als je de waarheid spreekt en duisternis ontmaskert, wat ik voortdurend doe, dan blijf je doorgaans niet met iedereen vriendjes, dat is ook niet mijn doel, het gaat me om eerlijk gesprek om de waarheid op tafel te houden.
        Met jouw trieste reactie doe je je schuilnaam eer aan, jammer.

        Ben

        Like

      • Piet Snot zegt:

        Dat was niet mijn vraag, deze ontwijk je.
        Jij draait de boel heel slim om.

        Waarom horen we nooit wat van jou wanneer alle vooroordelen over joden weer uit de kast worden gehaald, dat was mijn vraag.
        En je weet precies wat ik hiermee bedoel en waar dit soort berichten staan of te vinden zijn.
        Je reageert er regelmatig zelf.

        Like

      • benkok zegt:

        @Piet Snot: ik heb geen zin om op jouw scheldmail in te gaan, vraag maar of die verwijdert kan worden en stel je vraag opnieuw, op een beetje normaal nivo zonder lasterende onzin.
        Ben

        Like

      • Piet Snot zegt:

        Kijk, dat bedoel ik nou.
        Je laat precies wat er gebeurt wanneer je te kritisch gaat worden over een verdediger van het geloof en waar deze persoon nou precies voor staat.
        Kom je voor jezelf op, of blijf je zwijgen.
        Jij hebt gekozen om te zwijgen.
        Want op geen enkele manier zit ik jou uit te schelden of te beledigen.
        Of je moet al flink geraakt kunnen worden door het woord GLUIPERD.

        Ik vraag niet meer dan waarom je nooit opkomt voor wat jij beweert waar je voor staat.
        Je hebt daar zelfs een naam/functie aangegeven/ bedacht.
        Daar zou ik dan toch wel iets meer van verwachten dan het zwijgen wanneer mijn “volk” weer eens belasterd wordt met allerlei onzin.

        Niet voor niks durft er hier geen jehova of waar dan ook vandaan, hier aan te bellen.

        Like

  37. QENQ6 zegt:

    Aanslagen op kerken en hotels in Sri Lanka: vele doden en gewonden.
    Zet die plaat maar weer op: Imagine…
    Mark Rutte zal wel weer geschokt zijn en we gaan over tot de orde van de dag.

    Geliked door 2 people

  38. edwin vissers zegt:

    De meeste van ’s werelds grootste zielen waren eenzaam. Eenzaamheid lijkt de prijs te zijn die een heilige moet betalen voor zijn heiligheid. Zo waren alle grote godsmannen in de bijbel bekend met eenzaamheid, en dat is vandaag de dag niet anders.

    In de morgenstond van de wereld (of beter gezegd in die vreemde duisternis die snel na de schepping van de mens kwam), wandelde de vrome ziel Henoch met God en was niet meer omdat God hem wegnam. En hoewel het niet staat vermeld in dergelijke bewoordingen is het een eerlijke conclusie als we stellen dat Henoch op een compleet ander pad liep als zijn tijdgenoten.

    Een andere eenzame man was Noach die genade vond in de ogen van God, en alles wijst op de eenzaamheid in zijn leven terwijl hij omringt werd door mensen.

    Abraham had Sarah en Lot, evenals veel dienaren en herders, maar wie kan zijn verhaal lezen en het apostolisch commentaar daarop, zonder onmiddelijk aan te voelen dat het een man was “wiens ziel als een ster was en apart verbleef / woonde”. Voor zover we weten, sprak God niet één woord tot hem in het bijzijn van anderen. Met het gelaat naar de aarde communiceerde hij met God en de ingeboren waardigheid van de man verbood hem deze houding aan te nemen in de aanwezigheid van anderen. Hoe zoet en plechtig was het beeld van de nacht van het offer, toen hij de vuurlampen zag bewegen tussen de stukken van het offer. Daar, alleen met de verschrikking van grote duisternis op hem, hoorde hij de stem van God en wist dat hij een man was die door God uitverkoren was voor een goddelijke gunst.

    Mozes was ook een man “apart” (apart gezet door God / uitverkoren). Terwijl hij aangesloten was aan het hof van Farao, ging hij toch alleen lange wandelingen maken en tijdens één van deze wandelingen, ver verwijderd van de menigte, zag hij een Egyptenaar en een Hebreeër vechten en kwam hij zijn landgenoot te hulp. Na de breuk met Egypte verbleef hij in haast volledige afzondering in de woestijn. Daar – waar hij alleen bezig was zijn schapen te weiden – verscheen het wonder van de brandende braamstruik aan hem. En later – op de top van de berg Sinaï – zat hij ineen gehurkt, helemaal alleen, om in volle verwondering en eerbied te staren naar de Tegenwoordigheid, gedeeltelijk verborgen, gedeeltelijk onthuld, binnen de wolk en het vuur.

    De profeten uit het voor-christelijke tijdperk verschilden enorm van elkaar, maar het gemeenschappelijke kenmerk dat zij allen hadden was hun gedwongen eenzaamheid. Ze hielden van hun volk en roemden in de religie van de vaders, maar hun loyaliteit naar de God van Abraham, Izaak en Jakob, en hun bezieling voor het welbevinden van de staat Israël dreef hen weg van de menigte en in lange periodes van zwaarte. “Ik bekom een buitenstaander voor mijn broeders en een vreemdeling voor mijn moeders kinderen”, riep er één uit en deze sprak onwetend meteen voor de anderen.

    Het meest onthullende van alles is de aanblik van die Ene, over wie Mozes en alle profeten schreven, zoals Hij zijn eenzame weg naar het kruis betrad. Zijn diepe eenzaamheid werd niet verlicht door de tegenwoordigheid van de menigtes.

    ‘Tis midnight, and on Olive’s brow
    The star is dimmed that lately shone;
    ‘Tis midnight; in the garden now,
    The suffering Savior prays alone.
    ‘Tis midnight, and from all removed
    The Savior wrestles lone with fears;
    E’en the disciple whom He loved
    Heeds not his Master’s grief and tears ’t is middernacht en op Olijf’s …
    de ster is gedimd, die de laatste tijd scheen
    het is middernacht in de tuin nu
    de lijdende Redder bid, alleen
    ’t is middernacht, en van allen verwijderd
    de Redder worstelt alleen met angsten
    zelfs de discipel van wie Hij houdt
    verschoond zijn Meester’s smart en tranen niet
    Gedicht door William B. Tappan

    Hij stierf alleen in de duisternis, verborgen voor het zicht van de sterfelijke mens en niemand zag Hem toen Hij triomfantelijk verrees en uit de tombe liep. Hoewel velen hem nadien zagen en getuigenis gaven van wat ze gezien hadden. Er zijn dingen die te heilig zijn voor mensenogen, slechts God kan het aanzien. De nieuwsgierigheid, het tumult, de goedbedoelde maar blunderende inspanningen om te helpen, kan de wachtende ziel alleen maar belemmeren en de communicatie van de geheime boodschap van God naar het aanbiddende hart onwaarschijnlijk – zo niet onmogelijk maken.

    Soms reageren we door middel van een godsdienstige reflex en herhalen we plichtsgetrouw de juiste woorden en uitdrukkingen. Alhoewel deze er niet in slagen onze ware gevoelens uit te drukken en niet over de echtheid van persoonlijke ervaringen beschikken. We leven in nu zo’n tijd. Een bepaalde gebruikelijke loyaliteit kan voor sommigen die deze onbekende waarheid voor het eerst horen brengen naar een uitspraak als “Oh, maar ik ben nooit eenzaam. Jezus heeft gezegd ‘Ik zal je nooit verlaten, Ik zal je nooit begeven en Ik zal met jullie zijn voor altijd’. Dus hoe kan ik eenzaam zijn als Hij altijd bij me is?”

    Nu wil ik de oprechtheid van welke gelovige dan ook niet in twijfel trekken, maar deze “voorgekauwde” getuigenis is te mooi om waar te zijn! Het is duidelijk dat de spreker verschil maakt tussen wat hij denkt dat waar moet zijn en wat wat hij door ervaring heeft opgedaan. Deze vreugdevolle ontkenning van eenzaamheid bewijst alleen maar dat de spreker nooit alleen met God gewandeld heeft … zonder de steun en bemoediging van de gemeenschap. De betekenis van gezelschap – welke hij onterrecht aan de aanwezigheid van christus toeschrijft – kan het gevolg zijn van de aanwezigheid van vriendelijke mensen. Maar vergeet niet dat het onmogelijk is een kruis te dragen in gezelschap. Al is een man of vrouw omringd door een enorme menigte, het kruis is van hem alleen en het dragen ervan kenmerkt hem als een apart gezet man. De maatschappij heeft zich tegen hem gekeerd want anders zou hij geen kruis dragen. Niemand is een vriend van de man met het kruis, “Ze verlieten hem allemaal en zijn gevlucht”.

    De pijn van eenzaamheid komt voort uit de gesteldheid van onze natuur, God heeft ons gemaakt voor elkaar. Het verlangen naar menselijk gezelschap is volkomen menselijk, natuurlijk en juist. De eenzaamheid van een gelovige is een resultaat van zijn wandel met God in een goddeloze wereld, een wandel die hem vaak wegneemt uit het gezelschap van goede gelovigen als ook uit de niet-wedergeboren wereld. Zijn God gegeven instincten schreeuwen om gezelschap met anderen van zijn soort, anderen die zijn verlangens begrijpen, zijn streven en zijn volledige opgaan in de liefde van Jezus. En omdat er binnen zijn vriendenkring zo weinig zijn die dezelfde innerlijke ervaringen hebben, is hij gedwongen alleen te wandelen. De onbeantwoorde verlangens van de profeten voor menselijk begrip bracht bij hen teweeg dat zij hun klachten uitschreeuwden naar God, en zelfs onze Heere Jezus heeft op diezelfde wijze geleden.

    De man en vrouw die is doorgegaan in de Goddelijke aanwezigheid en de daaruit voortvloeiende innerlijke ervaringen, opgedane kennis, ontwikkelde inzichten en geleerde wijsheden en de door God gegeven hartsverlangens zullen niet velen vinden die hun zullen begrijpen. Een bepaalde hoeveelheid sociale omgang zal uiteraard zijn/haar deel zijn wanneer hij zich mengt in het gezelschap van religieuze personen. Maar hij zou niet moeten verwachten dat het veel anders zou zijn, uiteindelijk is hij een vreemdeling en een bijwoner en de reis die hij onderneemt is niet op zijn voeten, maar in zijn hart. Hij wandelt met God in de tuin van zijn eigen ziel en wie kan daar – behalve God – met hem wandelen? Hij is van een andere geest dan de massa die het plein van het huis van de Heer betreden. Hij heeft gezien waarvan anderen slechts hebben gehoord en hij wandelt onder hen zoals Zacharias enigzins wandelde na zijn terugkeer van het altaar, toen de mensen tegen elkaar fluisterden “Hij heeft een visioen gehad”.

    De ware geestelijke man of vrouw is inderdaad een soort van zonderling. Hij leeft niet voor zichzelf maar om de belangen van een Ander te promoten. Hij wil mensen overreden om alles aan zijn Heer te geven en vraagt geen deel voor zichzelf. Hij vind geen plezier in geëerd te worden door mensen, het enige dat hem vreugde brengt is als hij ziet dat zijn Redder verheerlijkt wordt in de ogen van de mensen. Zijn vreugde is te zien wanneer de Heer de hoogste plaats krijgt en hij zichzelf veronachtzaamd. Hij kan maar weinig mensen vinden die willen spreken over zijn hoogste voorwerp van interesse, dus is hij vaak stil en in beslag genomen temidden van de luidruchtige religieuze prietpraat. Hierdoor krijgt hij de reputatie van saai en veel te ernstig, waardoor hij vaak gemeden wordt en de kloof tussen hem en de maatschappij steeds groter wordt. Hij zoekt naar mensen op wiens kleren de geur van mirre en aloë te vinden zijn. en wanneer hij weinig tot geen mens kan vinden bewaart hij deze – net als Mirjam – in zijn hart.

    Het is dezelfde eenzaamheid die hem terugwerpt op God. “Wanneer mijn vader en mijn moeder mij verlaten, dan zal de Heere me opnemen”. Zijn onmogelijkheid tot het vinden van menselijke kameraadschap drijft hem om in God te zoeken wat hij nergens anders vinden kan. Hij leert in innerlijke isolatie wat hij niet in de menigte had kunnen leren – dat Jezus alles is in allen, dat Hij voor ons gemaakt is tot wijsheid, gerechtigheid, heiliging en verlossing! Dat we in Hem leven in overvloed hebben en bezitten!

    Dan resten er nog twee dingen die gezegd moeten worden. Ten eerste dat de eenzame man of vrouw over wie we hier spreken geen hooghartig persoon is, hij is ook geen “heiliger-dan-de-rest” figuur die gehekeld wordt in populaire literatuur. Hij zal waarschijnlijk van mening zijn dat hij de minste van alle mensen is en zal zichzelf zeker de schuld geven van zijn eigenlijke eenzaamheid. Hij wil zijn gevoelens delen met anderen en zijn hart openen voor een gelijkgestemde ziel die hem zal begrijpen, maar het geestelijk klimaat rondom hem moedigt dit niet aan. Dus blijft hij maar stil en vertelt hij zijn zorgen aan God alleen.

    Het tweede punt is dat de eenzame heilige niet een terug getrokken persoon is die zichzelf verhard tegen het menselijk lijden en zijn dagen overwegend met het hoofd in de wolken doorbrengt. Het tegendeel is zelfs waar! Zijn eenzaamheid maakt dat hij sympathiek en benaderbaar is voor de gebrokenen van hart en de gevallenen en de mensen die door zonde gekneusd zijn. Doordat hij is losgemaakt van de wereld is hij des te meer in staat om diezelfde wereld te helpen. Meister Eckhart leerde zijn volgelingen dat wanneer zij in gebed waren en ze herinnerden zich dat een arme weduwe voedsel nodig had, dat ze het gebed onmiddelijk dienden te staken om te gaan zorgen voor die weduwe. “God zal maken dat je hierdoor niets verliest” vertelde hij hen “Je kunt het gebed weer oppakken waar je geblven was en de Heer zal het goed maken met je”. Dit is typerend voor de grote mystici en meesters van het binnenlandse leven ten tijde van Paulus tot aan de dag van vandaag.

    De zwakheid van zoveel moderne gelovigen is dat ze zich zo ontzettend thuis voelen in de wereld. In hun poging om om een rustgevende “aanpassing” te bereiken in deze niet-wedergeboren samenleving zijn ze hun pelgrim-karakter verloren en zijn ze een essentieel onderdeel geworden van de morele orde waartegen we juist in protest dienen te komen. De wereld erkent en accepteert ze voor wie ze zijn, dat is het meest droevige wat er over hen gezegd kan worden. Zij zijn niet eenzaam, maar het zijn ook geen heiligen.

    Geliked door 3 people

  39. Roni zegt:

    Ik heb niets met feestdagen maar ik wens ieder hier die verbonden is met deze website/en de webmaster himself fijne feestdagen toe. Geniet.
    MIJN GEDACHTEN GAAN UIT NAAR DE SLACHTOFFERS EN DODEN IN SRI LANKA. RIP. MIJN TRANEN ZIJN VOOR JULLIE ALLEN !!!

    Like

  40. ronjaspers zegt:

    Iedereen een gezegend pasen toegewenst,en godszegen voor de slachtoffers en nabestaanden in srilanka.

    Geliked door 1 persoon

  41. Oeps zegt:

    Dames en Heren.

    Ik wens eenieder op deze site een Zalig Paasfeest.

    Helaas wordt het Paasfeest dit jaar overschaduwd door de gruwelijke terroristische aanslagen op katholieke kerken en andere locaties in Sri Lanka, waarbij zovele doden en gewonden zijn te betreuren. In hun reacties kiezen machthebbers en media heel zorgvuldig hun woorden, om toch vooral geen vingerwijzingen richting islam te doen. Het is, om onpasselijk van te worden, om te zien, hoe ze zich in allerlei bochten wringen, om de waarheid te verdoezelen. Er circuleren inmiddels berichten over 207 doden en 450 gewonden.

    Zelfs de paus presteerde het om in zijn paastoespraak heel diplomatiek en politiek correct de islam niet met name te noemen. Hij bestede wel erg veel aandacht aan de problemen in het Midden-Oosten. Hij noemde Syrië, Lybië, Jordanië en enkele Afrikaanse landen wel bij naam. Ondanks zijn oproep voor vrede en beëindiging van het geweld, draaide hij toch wel angstvallig om de hete brei heen. Hij verzaakte, om de islam op te roepen zich wat te matigen. In plaats van zijn paasboodschap te beginnen met de gruwelijkheden, op Pasen begaan in Katholieke kerken in Sri Lanka, bestede hij pas na de zegen “urbi et orbi” een paar woorden aan het drama. De bloemen uit Nederland kregen meer aandacht, dan zijn, door de aanslagen zwaar getroffen en treurende schaapjes in Sri Lanka. Veel troost had de paus blijkbaar niet te bieden. Hij leidde de ceremonie met een strak gezicht en uiterst monotoon, zonder ook maar een tikkeltje van gevoel of emotie te uiten. Waarlijk een prestatie, waarvoor hij weinig applaus oogstte.

    Met Pasen worden in het oosten van het land normaliter grote paasvuren aangestoken. Dat is een hele oude traditie. Maar dit jaar mocht het niet. Als excuus werd de droogte aangevoerd. Wie zou er nou toch weer een dergelijk ongeloofwaardig argument bedacht hebben. Kennelijk zijn er hogere belangen, waardoor ook deze traditie uit onze cultuur moet worden verbannen. Een paar kilometer verderop in Duitsland waren de paasvuren nog niet verboden. Daar hadden ze dus kennelijk geen last van de droogte. Die Duitse paasvuren zouden een enorme stankoverlast teweeg hebben gebracht, die zelfs tot in Amsterdam, 150 km verderop, te ruiken zou zijn geweest. Dat zou zijn gekomen door de sterke oostenwind. Het moet ginderwijd in het Duitse dus wel heel erg hard waaien, zo niet stormen. Ik woon in West-Brabant en hier beweegt er geen blaadje aan de bomen. Dus …., hoe verzinnen ze het.

    Nogmaals Zalig Pasen.

    Geliked door 1 persoon

  42. Avidia zegt:

    Ik wens de Heer Bron en de lezers van deze site fijne Paasdagen.

    Like

  43. Hovawart zegt:

    Zolang we deze dagen mogen en kunnen vieren tezamen met familie en dierbaren zal het verhaal blijven leven, of we nu Pasen vieren, of Pesach, of Ostara, het gaat om het samenzijn in betere tijden…..hoe slecht de toekomst ook moge worden, “geen nacht zo donker in het Hof van Getsemane of het word de volgende morgen weer licht.”
    Een Vrolijk Feest toegewenst aan u allen.

    Geliked door 1 persoon

  44. Klaas zegt:

    Like

Plaats een reactie