Krakende ambtenarenmachines komen langzaam tot stilstand

Screenshot_131

(Door: “Weethetwel”)

Het heeft even geduurd, maar nu valt het voor de buitenwacht steeds minder te verdoezelen: de overheid loopt vast. Een perverse mix van arrogantie, machtsmisbruik, geldverspilling, doelloosheid en het ophouden van schone schijn heeft er toe geleid dat overal in Nederland duizenden ambtenaren bezig zijn met niks. Ze hebben geen doel, geen opdracht en doen maar wat. Met een vorkje prikken ze in de monstrueuze berg van regelgeving datgene er uit wat hen van pas komt. En meestal is de conclusie dan dat het gevraagde niet kan. Om vervolgens weer achterover te leunen. Er is in ieder geval één ding dat wel vaststaat: het salaris komt vanzelf.

Gemeentes vallen nu massaal door de mand

De burger merkt de janboel bij de overheid natuurlijk als eerste bij de gemeente. Alle bokken die geschoten worden bij de centrale overheid kennen ze alleen maar als miljardenblunders uit de krant. UWV, Belastingdienst, Rijkswaterstaat om er maar een paar te noemen. Bij gemeentes is het falen direct voelbaar. Een duidelijk voorbeeld is op dit moment de gemeente Venlo. Met een structureel tekort van € 80 miljoen zitten de ambtenaren 1000 man sterk achter hun pasjessysteem in het gloednieuwe stadskantoor van € 40 miljoen te huilen dat ze hun werk niet afkrijgen. In een onderneming zouden ze zeggen “zet er dan een tandje bij”, maar dat werkt hier niet meer. De ambtenaren weten gewoonweg niet wat ze moeten doen. De enige afdeling die redelijk werkt, is het uitgeven van paspoorten en de burgerlijke stand; lekker overzichtelijk. Het gros is bezig met “beleid”. Het krijgen het beleid niet af en dat kun je niet oplossen met nóg meer beleid. En dus gebeurt er bijna niks meer.

Hoe heeft het zover kunnen komen?

In Nederland was een goed functionerend systeem van kleine gemeentes. Groot voordeel was dat via échte directe verkiezingen invloed uitgeoefend kon worden op het bestuur. Er waren wethouders uit de eigen gemeenschap die aanspreekbaar waren en zodoende zaken voor de burger konden regelen. Soms was het daarbij nodig dat uit de steeds toenemende regelgeving die wetten gezocht werden die mogelijkheden boden ze in het voordeel van de burger uit te leggen. Daarbij kon aan de wensen van de burgers tegemoet gekomen worden. Over het algemeen kan niet gesteld worden dat dit als wetsovertreding of integriteitsschending uitgelegd kon worden. Trouwens, bij misbruik werden de wethouders aangesproken vanuit de eigen bevolking en dan waren er nog altijd de verkiezingen als instrument om te corrigeren. Dit systeem is verdwenen en bureaucraten hebben het overgenomen

Bureaucraten

Politiek correct links gruwt van iedere vorm van cliëntelisme. Alles moet altijd éénvormig zijn. Als iets voor één persoon geldt, moet het voor alle personen gelden. Die zienswijze wordt tot in het extreme doorgedreven. Als je een burger iets toe wilt staan, moet er eerst “beleid” komen, een soort wet die dan geldt voor alle burgers zodat je dat alle andere burgers ook toe kunt staan (of vooral weigeren). Dat vinden ze eerlijk. Het mag duidelijk zijn dat wethouders die tegemoet komen aan wensen van burgers, zonder dat precies is vastgesteld of de rest van de wereld hetzelfde ook mag, niet passen in dat systeem. Met het verlinksen van de maatschappij is de oude democratische structuur bewust overhoop gegooid en vervangen door een bureaucratische overheid.

  1. Ingewikkeld maken van procedures. Door van ieder wissewasje een wet of regel te maken, ontstaat een brij van wet- en regelgeving. Op een gegeven moment kent niemand daar meer de weg in. In het vakjargon heet het dat “de maatschappij zo ingewikkeld is geworden dat er veel regelgeving nodig is”. Wie het onzingehalte daarvan wil testen, moet maar eens een omgevingsvergunning (de vroegere bouwvergunning) aanvragen. Je krijgt dan een lijst met veertig punten waaraan allemaal voldaan moet worden. Het gros daarvan is overbodige onzin. Wie voor de lol de onzinvragen weglaat, zal niet veel overhouden. Op zich is dat ook niet zo’n heel eerlijk systeem, want als de aanvraag niet goed ligt bij de ambtenaar zal er altijd wel één van de veertig vinkjes niet aangekruist kunnen worden en dan gaat de aanvraag helaas niet door. De ambtenaar kun je niet kiezen en de wethouder wel.
  2. Persoonlijk verantwoordelijk stellen van wethouders. In de Tweede Kamer is 15 jaar geleden bij wet beslist dat wethouders persoonlijk (ook met hun privévermogen) aansprakelijk gesteld kunnen worden als ze zich niet aan de wet houden. Dat klinkt op het eerste gezicht heel realistisch, want iedereen moet zich aan de wet houden. Om burgers te helpen, zijn er altijd wetten die richting de burger uitgelegd kunnen worden. Vaak zal dat ook goed en correct zijn, maar in een beperkt aantal gevallen zal het tot een juridische zaak kunnen leiden en in het ergste geval wordt de wethouder dan persoonlijk verantwoordelijk gesteld, waarbij hem zelfs zijn eigen bezittingen afgepakt kunnen worden. De gevolgen voor het gemeentebestuur zijn desastreus, want geen enkele wethouder gaat zo ver dat hij zijn persoonlijke leven op gaat offeren om de kiezers van dienst te zijn. Genoeg capabele mensen zullen geen wethouder meer willen worden, omdat ze toch niks kunnen doen voor hun achterban en bovendien groot financieel risico lopen. Daar komt bij dat door deze gang van zaken de ambtenaren de baas zijn geworden, want er zijn gemeentes bekend waar een wethouder door zijn ambtenaren in het oor gefluisterd krijgt als hij iets voor een burger wil regelen: “Als dat doorgaat, lappen we je er bij”. Het gevolg is dat een wethouder voor iedere stap een extern deskundigenrapport gaat vragen om ingedekt te zijn. De ambtenaren vinden dat prachtig, want dan hoeven ze zelf niets meer te doen en kunnen zich bezig houden met “beleid”.
  3. Van dienstverlener naar schepper. Was de overheid er oorspronkelijk om de burger van dienst te zijn, dan is de taakopvatting een heel stuk verschoven. Nu is de overheid er vooral om aan te tonen dat ze een ideale maatschappij kan creëren. Niet alleen lokaal, maar ook nationaal. Veel politici zitten inmiddels naast God op de troon en regelen van daaruit de zeespiegel en de temperatuur op aarde. Maar ook lokaal kunnen ze er wat van. Het ene beleidsstuk na het andere. Zo moet hun ideale maatschappij er uit zien. Wat de burger wil is niet zo belangrijk, want die zijn niet zo slim. De afdeling die het hardst met de beleidsmakers meegroeit zijn de handhavers, want die moeten het goddelijke beleid er bij de burgers doorheen rammen. Dat is helaas een klein nadeeltje van de maakbaarheid van de maatschappij.
  4. Gemeentelijke herindeling en schaalvergroting. Om de kleinschaligheid in de politiek te bestrijden, is gekozen voor monstrueuze gemeentes. Die ontwikkeling is inmiddels zo goed als afgerond. In praktisch alle gemeentes zijn nu peperdure gemeentepaleizen gebouwd waar de dienstverleners achter ingenieuze pasjessystemen hermetisch afgesloten zijn van de burgers. Als er al contact mogelijk is, gaat dat via futuristische afspraaksystemen. Wat vroeger dienstverlenende ambtenaren waren, zijn nu een soort god-assistenten die beleid maken hoe de aarde in te richten en daar kunnen ze niet bij gestoord worden. Af en toe staan ze vervelende burgers te woord.

Zal de wal het schip keren?

In Nederland zijn er nu diverse gemeentes (zoals o.a. Delft en Venlo) die zichzelf een totaal brevet van onvermogen hebben opgespeld. En er is geen zelfreinigend mechanisme. Dat kan ook niet, want ze trekken een veel te grote broek aan. Door de bestuurders vleugellam te maken, zijn de ambtenaren de baas en die willen of durven niets. Bovendien bemoeien ze zich met talloze zaken waar niemand op zit te wachten. Een groot deel van het gemeentelijk budget gaat op aan “beleidsmakers” en nu er door eigen toedoen geld tekort is, barsten ze in huilen uit. In plaats van de beleidsmakers nu aan het werk te zetten bij nuttige taken die de gemeente als dienstverlener beslist moet doen, wordt er gejammerd dat er te weinig mensen zijn om alle taken uit te voeren. En ten slotte doet niemand meer iets. De vraag dringt zich op of de burgers van dat niets doen écht veel zullen merken.

Door:
“Weethetwel”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Bananenrepubliek Nederland, belangenverstrengeling, Bureaucratie, Hypocrisie, Overheid, Rotzakken, Volksvijandigheid. Bookmark de permalink .

6 reacties op Krakende ambtenarenmachines komen langzaam tot stilstand

  1. Peter zegt:

    Zeg dit al jaren,50 procent ambtenaren minder en we missen er niet een van,als je kijkt naar hoe het er aan toe ging vroeger in de DDR zie je bijna geen verschil meer ,camera’s hangen inmiddels overal ,iedereen is te volgen via handy en pasjes,3-4 ambtenaren op 1 iemand die nog werkelijk iets brengt voor de staatskas,het klimaat is een prima afleiding voor de politiek ,over asielbeleid hebben ze het liever niet ,maar halen een klimaatautist van 16 uit Zweden om het gepeupel voor de gek te houden ,benzine prijzen,boetegelden ,boodschappen,energiekosten ,alles kunstmatig stervensduur gemaakt om dit wanbeleid in stand te kunnen houden ,voor iemand die nog denkt dat dit zo voort blijft gaan zou ik zeggen ,droom lekker door .

    Geliked door 2 people

  2. Anneke zegt:

    Zodra de zon schijnt bevolken deze hierboven genoemde ambtelijken de terrassen, de burgers die werken zie je dan niet omdat die moeten werken om het luizenleventje van die nietsnutten te bekostigen. Als pensioengerechtigde zit ik er menigmaal tussen en soms mag ik ook meedoen met het doemdenken, als het over belastingbetalen gaat is het eerste wat ze te zeggen hebben “maar ik betaal ook belasting” geef ik als reactie – Nee, je moet terug betalen wat je teveel aan belastinggeld hebt ontvangen – meestal slaat dat in als een BOM.

    Geliked door 3 people

  3. reageerbuis zegt:

    Verhelderend! Dat de bureaucratie ook op lokaal niveau verstikkend werkt, komt eigenlijk nooit aan de orde. Daarom: nuttig om de zaken vanuit deze invalshoek te bekijken.

    Geliked door 2 people

  4. Ruud zegt:

    Je moet welhaast denken dat ze op de mate van onnozelheid geselecteerd zijn. Samengevat, als controle en vooral handhaving in handen van de overheid zijn, burger, maak dan je borst maar nat
    want linksom, rechtsom of rechtstreeks kost het jou geld en gezondheid.

    Like

  5. Rensk. zegt:

    Ken een paar ambtenaren. Oliedom. Mijn buurman was er 1 is al 15 jaar gepensioneerd en valt zn vrouw en buren lastig. Vent van niks Vette pens en lui als de kleren. Verveelt zich de pleuris en werken houdt ie niet van. Rijkswaterstaat daar heeft ie ¨geslapen¨en PvdA blijven stemmen want het nest waar ie uit voorgekomen is was rood.Nadenken komt niet in zn woordenboek voor. Heb ik weer. Zo´n vent naast me. In tijden van oorlog is dit een gevaarlijk sujet. Nu alleen maar een vervelend sujet.

    Geliked door 1 persoon

  6. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Bureaucratie is een gegeven waar iedereen van tijd tot tijd tegenaan loopt, de ellende is dat je machteloos bent.
    Tijdje terug kreeg ik bericht dat ik mijn rijbewijs moest verlengen, ik had alle rijbewijzen behalve voor een motor. Normaliter hoef je pas vanaf 70 jaar medisch gekeurd te worden maar vanwege mijn groot rijbewijs moest dat nu al en wel door een arbo-arts; kosten rond de € 150,=.
    Je kunt ook je groot rijbewijs ‘in de wacht’ zetten en dan hoef je alleen een medische verklaring in te vullen, te koop bij het CBR en die hebben vervolgens het lef om voor een formuliertje van 2 A4 tjes een kleine € 40,= te rekenen !
    En vervolgens wachten, en wachten en wachten, uiteindelijk heb ik 14 dagen zonder rijbewijs gereden, totale duur van het verlengen +/- 3 maanden !

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s