(Vertaling: E.J. Bron)
Omdat de klasseloze maatschappij nog op zich laat wachten, wil de chef van de Duitse partij “Die Linke”, Bernd Riexinger, deze in ieder geval al in de regionale treinen invoeren. Hij maakt zich er nu sterk voor om de 1e klasse in de regionale treinen van de Duitse Spoorwegen af te schaffen. “Dan zouden we in één klap meer capaciteit voor iedereen hebben – en wel praktisch gratis”, suggereert hij.
“We veroorloven het ons om in overvolle regionale treinen bijna lege wagons met coupés 1e klasse mee te sleuren”, motiveert de politicus van “Die Linke” zijn initiatief. De bus en de trein zouden echter voor iedereen goed moeten worden, niet “overvol voor de een en bijna leeg voor de ander.” De 1e klasse zou afgeschaft moeten worden, in de bus zou die immers ook niet bestaan.
Echter: veel 1e klas plaatsen zijn er in de treinen van de Duitse Spoorwegen sowieso niet meer. Nog maar 6,5% van haar ongeveer een miljoen zitplaatsen zijn volgens informatie van de onderneming nog aan de 1e klasse voorbehouden. “Het aandeel 1e klasse capaciteiten is in de loop der jaren verminderd, er is echter in veel regio´s nog steeds vraag naar dit aanbod”, zei een woordvoerder. “Als ik meer plaatsen wil creëren, dan heb ik langere treinen nodig”, zei de erevoorzitter van de vereniging “Pro Bahn”, Karl-Peter Naumann. De 1e klasse zou echter moeten blijven. Juist op langere afstanden en in het beroepsverkeer waarderen reizigers het vooruitzicht op vrije zitplaatsen en rustig werken.
Er kwam dan ook prompt tegenspraak tegen het initiatief van Riexinger. “Socialistische gelijkmakerij”, vindt bijvoorbeeld de gevolmachtigde voor de spoorwegen van de Duitse regering, Enak Ferlemann. “Grove onzin”, becommentarieerde ook de reizigersvereniging “Pro Bahn”, en de vereniging van Duitse verkeersondernemingen sloot zich hier bij aan. Ook de Spoorwegen zelf maakten duidelijk dat het niet veel zou opleveren om de geprivilegieerde plaatsen af te bouwen.
Bron:
http://zuerst.de
Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)
En uiteindelijk zelf met een aparte trein rond gaan reizen. Of een aantal coupe´ś vorderen! (Zo reisde Lenin met een Duitse trein naar zijn overwinning)
LikeGeliked door 1 persoon
Van dezelfde malloot nog een ideetje
Der Linken-Chef, Bernd Riexinger, will Fluggesellschaften verstaatlichen um das Klima zu schützen
LikeLike
eerste klasse afschaffen is een goed idee. de mensen die het zich kunnen permitteren eerste klasse te reizen zijn ook degenen die het kunnen declareren …
LikeLike
Nee dat is niet zo. Kort door de bocht. Ik weet van mensen, die ver moeten reizen om bij hun werk te komen. Vaak meer dan anderhalf tot twee uur en dan nog terug.
LikeLike
En dat zijn geen mensen, die bakken met geld verdienen.
LikeLike
Zelfs in de oude DDR was er een eerste klas in de Reichsbahn. Er zaten daar belangrijke mensen, zoals degenen die zeiden dat ze “hoch angebunden” (zeer gehecht) waren, dat wil zeggen in dienst van de partij.
Nou, dat was de klassenloze maatschappij.
LikeGeliked door 1 persoon
Het linkse motto is:
All animals/people are equal, but some are more equal than others.
LikeLike
Goed idee komt de eerste klasse ook is in aanraking met het diversiteits gilde.
LikeLike
Met ‘klassenloze maatschappij’ bedoelt men in fteite een maatschappij zonder enige klasse, een maatschappij die dankzij dwangsocialisme dusdanig is verwoest dat men i.p.v. Van maatschappij beter spreke van feodale anarchie ofwel socialistische heilstaat, ook wel arbeidersparadijs maar in werkelijkheid hel voor iedereen. Utopie voor linkshoofdigen, dystopie voor alle normale mensen met een werkend verstand.
LikeLike