De NS is lang in zijn eigen heldenverhaal blijven geloven

Screenshot_156

(Door: Sander van Walsum)

Veel was er al bekend over de Joden-transporten, maar toch weet een nieuw boek over de spoorwegen in oorlogstijd nog te onthutsen: de NS stopte de transporten te lang weg achter de heldhaftige Spoorwegstaking.

Voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) was het vervoer van Joden tijdens de Duitse bezetting een vast onderdeel van de bedrijfsvoering. Het was eerder een logistieke uitdaging dan een morele belasting. Want de NS moest materieel afstaan aan Duitsland terwijl het (reguliere) reizigersvervoer krachtig groeide: van ruim 61 miljoen reizigers in 1939 naar meer dan 209 miljoen in 1943. En daar kwam het ‘Joden-vervoer’, zoals NS-directeur Willem Hupkes deze activiteit omschreef, nog eens bij.

Dit verhaal was in grote lijnen wel bekend. Toch weet het net verschenen boek De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd, 1939-1945 nog te onthutsen. Vooral omdat de bedrijfsmatige nuchterheid van het bedrijf zich zo slecht verdraagt met de gruwelen waaraan het medeplichtig was. Onvrijwillig weliswaar, en zonder enig enthousiasme. Maar toch: het gros van de ruim 100 duizend Nederlandse Shoah-slachtoffers is door de NS vervoerd. Eerst uit alle delen van het land naar kamp Westerbork (of een ander kamp), en van daaruit naar grensstation Nieuweschans – waar Duits treinpersoneel het werk van de NS’ers overnam.

Lees verder>>>
(h/t “Wachteres”)
De Volkskrant

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Barbarisme, Historie, Holocaust, Joden, nationaalsocialisme, nazisme, Nederland, political correctness, Zelfcensuur. Bookmark de permalink .

15 reacties op De NS is lang in zijn eigen heldenverhaal blijven geloven

  1. Steven zegt:

    Misschien worden dat straks ‘blanken transporten’ gezien de opkomende haat tegen de bevolking..

    Liked by 1 persoon

  2. har zegt:

    en het draait natuurlijk allemaal weer om poen !
    als ik de ns was geweest had ik NOOIT 1 cent betaald, voor geen enkele slachtoffer.
    of wordt er misschien gedacht dat de ns een keuze had om de duitse bezetter te weigeren om de joden e.d. te vervoeren ? wat een bullshit !!

    Liked by 1 persoon

  3. ruud beijer zegt:

    Gelukkig hebben we weer een zondebok gevonden na zoveel jaar.
    Nou moet de Spoorwegen vast en zeker geld gaan betalen?Vast en zeker.
    Houd het gezeur nooit op?

    Like

  4. Oeps zegt:

    Dames en Heren.

    Het onthutsende relaas over de NS in oorlogstijd, verbaast mij geenszins. In mijn studententijd, al weer zo’n 50 jaar geleden, heb ik een casestudie gedaan over de NS. Daaruit kwam heel duidelijk naar voren, dat de NS een zeer ambtelijke organisatie was, waar de bureaucratie hoogtij vierde. Regeltjes, voorschriften en spoorboekje waren belangrijker dan behoeften wensen en verlangens van reizigers. Als het spoorboekje maar klopte en de dienstregeling maar volgens het spoorboekje verliep, dan was men tevreden. Niemand stelde zich de vraag waar reizigers vandaan kwamen en waar ze naar toe wilden en op welke tijden ze wilden reizen. Lange wachttijden op tochtige perrons, aansluitingen die je niet kunt halen, of na een dagje randstad, of na een avondje stappen ´s-nachts niet meer thuis kunnen komen in de provincie, ontging ieders interesse. Men kende bij de NS geen empathie of sympathie voor de reizigers. En aan de gevoelens en emoties van de reizigers had men ook geen boodschap. De focus was naar binnen gericht, op het eigen systeem. Met de Joden-transporten in de oorlog zal het dus zeer zeker niet anders zijn geweest. Kortom, kokervisie met regeltjes, voorschriften en spoorboekje. De huidige kritiek op de NS in oorlogstijd verbaast mij dus helemaal niet. De mens stond immers niet centraal. En voor de gruwelen, die de Joden werden aangedaan, had men geen oog. In de ambtelijke bedrijfsvoering werkte men volgens de dienstregeling. Oogkleppen op, verstand op nul, blik op oneindig en de vinger op het spoorboekje. Zelfs de spoorwegstaking kan als een reflectie van de naar binnen gerichte visie worden uitgelegd. Met de spoorwegstaking hebben we toch een geweldige heldendaad gesteld tegenover de moffen. Ja hoor, klop jezelf maar op je schouders.

    Ik reis zelf nauwelijks met de trein. En daar heb ik, net als zoveel andere mensen, hele goede redenen voor. Maar die enkele keer, dat ik er wel gebruik van maak, stel ik telkens weer vast, dat er feitelijk nog steeds niets is veranderd. De bedrijfsvoering is volkomen verstard. De blik is nog steeds naar binnen gericht en niet naar buiten, op de klant en zijn behoeften, verlangens en wensen. Een klantgerichte bedrijfsvoering met oog voor details zou een groot verschil kunnen maken in de voorspoed van het bedrijf. Dan zie je mogelijkheden en dienen nieuwe uitdagingen zich aan. Zo jammer, dat men de kansen, die voor het grijpen liggen, gewoon laat liggen. Treinen rijden nog steeds van plaatsen, waar je niet bent, naar plaatsen, waar je niet moet zijn, op tijden, waarop je niet kunt reizen en doen veel te lang over de reis. Als er op stations veel treinen stoppen en vertrekken, is er veel activiteit. Waar veel activiteit is, zijn veel mensen. Waar veel mensen zijn is er mogelijkheid voor business. En waar business is, is er ook economie.

    Like

    • ruud beijer zegt:

      Beste oeps ,vaak zijn wij het eens. Nu allerminst. Ik werk voor de Spoorwegen. Ik en met mij velen collega,s doen iedere dag hun uiterste best om Nederland te transporteren. Dagelijks vervoeren wij 1.2miljoen mensen. In de 23 jaar dat ik daar werk ben ik zegge en schrijven twee keer te laat geweest op mijn werk,wetende dat als ik te laat bij de trein ben er veel mensen te laat op hun werk komen. Een erezaak om op tijd te komen. Een van de moeilijkste banen is conducteur. De hele dag hoor je niets anders als gekanker op het spoor. Kankeren dat zit in de Nederlanders net zoals de islam in een islamiet zit. Te warm te koud te vol enz enz. Zodra veel Nederlanders wakker worden begint het gezeik. De Spoorwegen doet zijn uiterste best. Wij doen ons uiterste best door dagelijks 1.2 miljoen mensen te vervoeren. Ik stel voor dat je eens naar bijv Spanje kijkt. Daar rijden amper treinen of ze rijden helemaal niet. O ja en de vele storingen bij het spoor zijn Niet de schuld van de Spoorwegen. Dat is de schuld van Pro Rail. Pro rail is Niet de Spoorwegen. Prorail is een ander bedrijf. O ja nog even iets een aantal maanden geleden is mijn collega neergestoken in de trein door een meneer zonder kaartje. Mijn collega heeft drie kinderen en lag daar zwaar bloedend in de trein. Dagelijks worden wij uitgescholden en bedreigt en neergestoken..
      Voor de kankeraars onder ons heb ik een goede raad. Koop een fiets!!!Zeg eens wat aardigs als je een conducteur tegen komt. Misschien is het wel mijn collega die toen werd neergestoken.

      Like

      • Oeps zegt:

        @ ruud beijer (17 september 2019 om 10:18)

        Dames en Heren.

        Zelden wordt ik met kritiek zo bevestigd in mijn stelling als hier. Ik heb gesteld, dat de blik van de NS te zeer naar binnen is gericht en te weinig oog heeft voor de behoeften, verlangens en wensen van de klant/reiziger. Hier lees ik een heel relaas over wat de NS allemaal doet en wat de conducteur allemaal aan gekanker over zich heen krijgt. Het is een verdediging van het eigen beleid van de NS. De blik is dus weer naar binnen gericht en niet naar buiten, naar de behoeften, de verlangens de wensen van de klanten/reizigers.

        Ik zal de laatste zijn, om te ontkennen, dat de conducteur heel veel gekanker over zich heen krijgt. Maar waarom is dat ??? Waarom zouden de klanten/reizigers, toch zo veel kankeren ??? Wel, daar is een reden voor. Dat is dezelfde reden, waarom wij hier op E.J. Bron zo hard kankeren op Mark Rutte en zijn kompanen. Het is de ontevredenheid, die aanzet tot kankeren. De conducteur heeft direct contact met de klant/reiziger. Hij draagt het uniform van de NS. Hij vertegenwoordigt de NS. Daarom kankert de ontevreden klant/reiziger tegen hem. De conducteur is niet het probleem. Hij is slechts de “lul”, die het probleem mag opvangen. Het probleem begint in de top van de piramide van de NS, in de directiekamer. Daar begint de blik, die naar binnen is gericht. En dat straalt uit op het totale bedrijf.

        Zolang in de directiekamer niet wordt geanticipeerd, op wat de klant/reiziger beweegt, wat zijn behoeften, zijn verlangens en zijn wensen zijn, zal zijn ontevredenheid en zijn gekanker niet afnemen. Als Mark Rutte niet aanvoelt, wat er bij de bevolking leeft, welke problemen de bevolking heeft en daar niet op inspeelt en de bevolking zijn beleid door de strot duwt, blijft de ontevredenheid bestaan en zal het gekanker bij E.J. Bron alleen maar erger worden.

        De problematiek wordt veroorzaakt door onvoldoende psychologisch en sociologisch begrip en inzicht. Mensen zijn geen rationele verlengstukken van een computer. Mensen zijn levende wezens die gevoelens hebben en emoties kennen. Mensen hebben behoeften en verlangens en wensen. Wanneer daar onvoldoende rekening mee wordt gehouden, is de kans groot, dat er irritaties ontstaan. En als die irritaties zich opstapelen, gaan de mensen kankeren en komen uiteindelijk in verzet. En dat kan zomaar heel plotseling tot een uitbarsting komen.

        Bedrijfsvoering behelst veel meer, dan economie en techniek. Waar komt de business vandaan ??? De business komt niet van het product/dienstverlening, maar van de klanten/reizigers. Het product/dienstverlening dient de resultante te zijn, van wat de klanten/reizigers beweegt. Hoe beter de NS kan voorzien in de behoeften, de verlangens en de wensen van de klanten/reizigers, des te beter zal het bedrijf draaien. En des te minder zal er worden gekankerd. Dit vereist een goede feeling voor gevoelens en emoties. Het is actie en reactie, oorzaak en gevolg.

        Het kankeren van klanten/reizigers is een uiting van ontevredenheid. De wetenschappelijke term voor ontevredenheid bij de klandizie is “consumentisme”. Consumentisme ontstaat veelal door een opeenstapeling van kleine ergernissen, die opeens een verzadigingspunt bereiken. Het geheel is meer, dan de som van de delen.

        Dit principe van het richten van de blik op de behoeften, verlangens en wensen van de markt, is een vorm van “toegepaste psychologie en sociologie”. De wetenschappelijke term is “klantgericht denken”. Het is in feite het eerste en belangrijkste college in de masterclass “commerciële beleidsvorming”. Dit principe gaat niet alleen op voor het bedrijfsleven, maar ook voor dienstverlening, politiek en overheidsinstanties, kortom voor alle aspecten van de maatschappij.

        Like

      • ruud beijer zegt:

        Beste Oeps wij worden het niet eens. Het is de politiek die de koers bepaald. Zij bepalen of er treinen worden aangekocht of niet. Zij bepalen de onderhoudskosten. De Spoorwegen rijdt treinen over rails .Die rails zijn NIET van de Spoorwegen. De bovenleiding is NIET van de Spoorwegen. De stroomvoorziening is NIET van de Spoorwegen. De Spoorwegen rijdt treinen .Meer niet en dan dagelijks meer dan een miljoen. Storingen aan de wissels en aan de bovenleidingwaardoor dienen niet werken is NIET de schuld van de Spoorwegen. Laat dat even tot je doordringen. De politiek bepaalt.
        De reizigers stemmen op de politiek. De politiek wil geen geld uitgeven aan de Spoorwegen. Dus met andere woorden Eigen schuld dikke bult. Ergo dus niet zeuren maar stemmen op de PVV want wij willen terug naar de Spoorwegen van vroeger toen alles bij ons hoorde.Verder staan de Nederlanders bekent om hun geklaag!!

        Like

      • Oeps zegt:

        @ ruud beijer (18 september 2019 om 13:08)

        Dames en Heren.

        De problematiek bij de NS is inderdaad. Dat is niet met een paar woorden te beschrijven. Het is inderdaad niet alleen een interne kwestie, maar ook een politieke. De spoorwegen is ook een nutsbedrijf. En dat heeft ook zo zijn eigenaardigheden. De kleine zelfstandige bedrijfjes zijn destijds niet voor niets genationaliseerd en samengevoegd de NV Nederlandse Spoorwegen. De beslissing, in de 90-er jaren, om de Spoorwegen weer privatiseren en op te splitsen, was zeer zeker geen goed plan. En persoonlijk heb ik de nodige bedenkingen bij de benoeming van bullebak Jan Tiimmer als president commissaris bij de NS. Een eventuele her-nationalisering van het spoorbedrijf zal zeer zeker op korte termijn de problemen niet oplossen. Integendeel, dat creëert vele nieuwe problemen. Het implementeren van een consument gericht beleid vereist zeer zeker veel tijd en investering. Oppassen bij de nationalisatie, dat de ambtenarij geen hoogtij gaat vieren. Voorlopig zal het gekanker van de reizigers dus wel aanhouden.

        Liked by 1 persoon

      • ruud beijer zegt:

        Beste Oeps wij worden het niet eens. Het is de politiek die de koers bepaald. Zij bepalen of er treinen worden aangekocht of niet. Zij bepalen de onderhoudskosten. De Spoorwegen rijdt treinen over rails .Die rails zijn NIET van de Spoorwegen. De bovenleiding is NIET van de Spoorwegen. De stroomvoorziening is NIET van de Spoorwegen. De Spoorwegen rijdt treinen .Meer niet en dan dagelijks meer dan een miljoen reizigers . Storingen aan de wissels en aan de bovenleiding waardoor dien niet werken is NIET de schuld van de Spoorwegen. Laat dat even tot je doordringen. De politiek bepaalt.
        De reizigers stemmen op de politiek. De politiek wil geen geld uitgeven aan de Spoorwegen. Dus met andere woorden Eigen schuld dikke bult. Ergo dus niet zeuren maar stemmen op de PVV want wij willen terug naar de Spoorwegen van vroeger toen alles bij ons hoorde.Verder staan de Nederlanders bekent om hun geklaag!!Het is niet goed of het deugt niet.

        Like

  5. J. C. Th. Köhler zegt:

    “…de gruwelen waaraan het medeplichtig was. Onvrijwillig weliswaar…”

    Als er geen sprake was van vrijwilligheid is er geen sprake van medeplichtigheid.

    j.c.th.kohler@ziggo.nl

    Liked by 1 persoon

  6. Johan zegt:

    Iedere vierkante centimeter van Nederland was bezet door Duitsers. Zij bepaalden wat hier moest gebeuren.
    Zo te zien had de NS tijdens de oorlog geen enkele ruimte om de Jodentransporten te weigeren.
    Je zal daar maar staan als machinist en je staakt dan. Wat waren de consequenties ? Die waren meedogenloos. Als je daar niet aan meedeed, werd je tegen de muur gezet.

    Liked by 1 persoon

    • har zegt:

      precies, exact mijn gedachte !
      maar een hoop wegmetonzers zien dat toch helemaal anders, als je geen verzetstrijder was bij de ns was/ben je automatisch een nsb-er…
      de links/progressieve denkwijze is uitermate verrot of gewoonweg satanisch…

      Liked by 1 persoon

  7. Jules Vismale zegt:

    Vroeger heette de NS de SS (Staatsspoorwegen) en dat ook de afkorting van de beruchte Schutzstaffel!

    Like

  8. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Voor degenen die bij het lezen dachten “Roger van Boxtel dat klinkt vaag bekend”.
    Dat klopt, dat is weer een van die D66 politici die na zijn politieke ‘carrière’ goed voor zichzelf gezorgd heeft met het zoveelste luizenbaantje;
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_van_Boxtel
    Rechten gestudeerd maar altijd in overheidsdienst ‘gewerkt’.
    Eigenaardig, je leert jarenlang om meester in de rechten te worden maar je gaat niet aan het werk in de advocatuur, was hij daar niet goed genoeg voor of heeft hij jarenlang een studie gedaan waar hij eigenlijk niks aan vond?

    Like

  9. Nemesis zegt:

    Spoorwegstaking heldhaftig??? Omdat Mien die UK zat dat riep te doen en waardoor heel veel mensen verrekt zijn van de honger omdat bijvoorbeeld de aardappeloogst en ander voedsel uit Groningen niet kon worden aangevoerd ???? super helden, toch?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s