Middelbare scholieren steeds dommer

Screenshot_2

Leesvaardigheid in ons land gedaald tot onder het gemiddelde van 37 rijke landen

De schoolprestaties van middelbare scholieren in Nederland zakken steeds verder weg, blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Volgens de OESO is de leesvaardigheid van middelbare scholieren in ons land gedaald tot onder het gemiddelde van de 37 rijke landen die meedoen aan het driejaarlijkse zogenoemde Pisa-onderzoek. Daarmee scoort Nederland lager dan ooit sinds de eerste Pisa-onderzoeken van begin deze eeuw. “Zeer zorgwekkend. Het is een schande dat wij er in een rijk land als Nederland niet in slagen om ons onderwijs op peil te houden”, stelt de Algemene Onderwijsbond.

Lees verder>>>
(h/t “Wachteres”)
Post online

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in "Nuttige idioten", "Weg met ons!", Bananenmonarchie Nederland, Hypocrisie, Linkse Kerk. Bookmark de permalink .

47 reacties op Middelbare scholieren steeds dommer

  1. ruud beijer zegt:

    De algemene onderwijsbond AOb bestaat uit linkse huichelaars en wegkijkers in Nederland.

    Geliked door 2 people

  2. Omdat er veel leerlingen in de klas zitten die van buiten nederland komen en geen nederlands spreken, wordt het moeilijk om daar taalonderwijs op het gewenste niveau aan te geven, ook niet aan de autochtone leerlingen. In de statistieken zie je dat niet terug maar worden de uitslagen op een hoop geveegd en conclusies uit getrokken, zonder de oorzaak te benoemen, Dat zie je ook in het beroepsonderwijs. De exameneisen worden steeds verder naar beneden bij gesteld om maar zoveel mogelijk geslaagden te krijgen en om te showen hoer goed ze het wel doen als school. Een monteur van zo’n opleiding kan nog geen sleutel vast houden. Werkgevers zijn daar niet blij mee want zij drijven een zaak en geen opleidingsinstituut. Zo zkun je de statistieken ook interpreteren.

    Geliked door 5 people

  3. Hovawart zegt:

    Het zijn echter de ‘slimmere’ en welwillende kinderen die allemaal de dupe worden van het ‘aanpassen’ (lees verlagen) van het onderwijsniveau en het lesmateriaal (gestelde eisen), deze generatie zal hun potentieel niet ten volste kunnen benutten, ik stel dan ook voor dat men het (v)mbo op de schop gooit en de LBO het (lagerberoepsonderwijs) weer ten volle gaat benutten…….de lbo’ers kunnen doorstromen naar een opleiding op mbo-niveau, of met een basis-vaardigheid direct instromen op de banenmarkt, (misschien een overbruggingsperiode met een aantal stages om de slag te pakken te krijgen).
    (het Speciaal Onderwijs weer voor de trage starters en de minder slimme leerlingen)….en een paar leraren voor de klas die gewoon weer met Meneer of Meester worden aangesproken.
    En stoppen met het aanbieden van vechtsportcursussen voor hangjongeren en jeugd-delinquenten, dat leren ze al op school en op het schoolplein……..lekker kaasschoppen.

    Geliked door 3 people

  4. Johan zegt:

    Ieder jaar verlaten duizenden echte Nederlanders ons land voorgoed.
    Ieder jaar worden er tienduizenden nieuwe “glansparels” binnen gehengeld uit voornamelijk Afrika en het Midden-Oosten.
    Geen wonder, dat Nederland een achterlijk land wordt.
    Op een gegeven moment kantelt de boot de verkeerde kant op.

    Geliked door 4 people

  5. Oeps zegt:

    Dames en Heren.

    Het zijn de grote zegeningen van het moderne onderwijs, dat door de politiek correcte extreem-linkse elite tot ongekende hoogte werd gebracht.

    De onderbetaalde vakkenvullers komen zonder diploma en met een pretpakket van de MAVO. Ze waren goed in sport en konden leuk spelen op de computer. Ze brabbelen wat klompen-engels en menen de talen te beheersen. In het week-end gaan ze met drugs uit hun dak bij het hossen in de disco. Een scooter, dure merkkleding en een snel kapsel horen er ook bij. Ze vullen hun maag met de zooi van McDonnalds. En in de zomervakantie gaan ze feesten en beesten in Marbella. Ze menen alle wijsheid in pacht te hebben en geloven de leugens van de extreem linkse propaganda en adoreren de hysterische Greta. Maar aan primaire kennis, algemene ontwikkeling, inzicht, levenservaring en wat gezond verstand ontbreekt nog wel het een en ander. Ze hebben er geen flauw idee van, wat er in de ”grote mensen wereld” echt gaande is en hoe ze bij de neus genomen worden. Ze dromen van een gepimpte zwarte Volkswagen Golf GTI. Straks, als de bomen niet meer tot in de hemel groeien en het gedaan is met hun rijkelui’s leventje, schreeuwen ze moord en brand. Jammer dan !!!

    Geliked door 7 people

  6. willem zegt:

    De leesvaardigheid wil omgekeerd evenredig dalen met het percentage van kinderen met een migratie achtergrond.

    Geliked door 3 people

  7. koddebeier zegt:

    Als je domheid importeert worden de schoolprestaties vanzelf lager, in Duitsland speelt het zelfde !

    Geliked door 2 people

  8. kameel, dadel, fatima. zegt:

    met dank aan alle on opgevoede buitenlandse paupers. het is zeker zeer zorgwekkend.

    Geliked door 1 persoon

  9. verwardeman zegt:

    Arme leraren en juffen , als je klassen voor vijftig of meer procent gevuld zijn met moSSels met
    een gemiddeld IQ van 75 kun je je nog zo inzetten , het haalt niks uit.
    Hierdoor wordt het gemiddelde van een klas naar beneden gehaald , zelfs al heb je er een
    aantal lelieblanke bolleboosjes in zitten , dat gemiddelde keldert !
    Conclusie : weg met die moSSels , terug naar het zand van herkomst.

    Geliked door 3 people

  10. henk verhoef zegt:

    is niet alleen lezen — maar wat dacht u van rekenen.
    En wat heet scholieren– is de 2e klamer dan ook bevolkt met middelbare scholieren( reken wonders ala eikeltjes pyama) om bemensing
    en Jan Gemiddelde behanger en zijn pensioenopbouw en corruptie / bedonderderij
    En iedereen denkt dan nog– wij zijn der beste
    Natuurlijk —

    Geliked door 1 persoon

  11. Ook Vlaamse scholieren worden dommer. Het traditionele Vlaamse onderwijs wordt aangetast door anderstalige microben en vreemde virussen. Steeds meer anderstalige kinderen bevolken de scholen. Zij plegen een aanslag op de onderwijskwaliteit, zij laten onderwijsniveaus naar beneden donderen. Multiculturalisme, sociale mix, gemengde klassen, inclusie, iedereen-gelijk, gelijke kansen… zijn dure stunten waarvoor een hoge prijs betaald moet worden. En die prijs is de teloorgang van ons kwaliteitsonderwijs.Links onderwijsbeleid voert een strategie die goede leerlingen doet afhaken, hun prestatiedrang remt af omdat er exorbitante aandacht gaat naar wanpresteerders, zwakbegaafden en andere klooiers, omdat er gestreefd wordt naar gemengde klassen waar niemand de beste mag zijn, waar iedereen gelijk moet zijn, en waar de leerstof aangepast wordt aan achterblijvers en zwakkelingen, aan anderstaligen en ongeletterden. De prijs voor deze onzinnige onderwijspolitiek is hoog: verval, verloedering, teloorgang, nivellering in neerwaartse spiraal… En zo presteren scholieren steeds zwakker.

    Geliked door 3 people

  12. Haha, iedereen met een beetje Sjoege weet hoe dat komt, maar dit mag niet gezegd worden! ssssssssssssssss……….. Mss komt het ooit nog een keer weer terug, in andere tijden.

    Geliked door 2 people

  13. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Recent bekeek ik een video over Britt Decker en haar paard George, ze heeft een grote schare volgers op social media en ging naar een paardensportbeurs, nauwelijks ter plekke wordt ze aangeschoten door de Duitse standhouder die haar € 500,= zwart geld bood voor wat reclame, wat bleek? Britt spreekt geen Duits, zelfs niet het steenkolen Duits van de meeste Nederlanders. Maar dat niet alleen, iemand die wilde helpen sprak Engels maar helaas ook in het Engels was met Britt geen normale conversatie mogelijk.
    Waarom is dat bijzonder ?
    Nou Britt heeft dus gewoon een havo-diploma op zak !
    Het zal wel aan mij liggen maar als je vroeger naar de Mulo ging kreeg je Frans, Duits, Engels en Nederlands in je pakket.
    En dat was geen keuzemogelijkheid, het samenstellen van wat ze tegenwoordig een pretpakket noemen behoorde nog niet tot de mogelijkheden.
    De havo werd destijds de opvolger van de HBS, en als je een HBS diploma op zak dan was je iemand hoor, een echte studiebol.
    Het kan verkeren….

    Geliked door 4 people

    • Lucky zegt:

      Dat is mij ook al opgevallen, de kinderen hebben geen spreekvaardigheid in die talen, ze leren een hele hoop regeltjes maar kunnen zich amper uitdrukken in het Frans of Duits.

      Geliked door 1 persoon

  14. guusvelraeds zegt:

    Gelukkig is de linkse indoctrinatie rondom klimaat, islam en Europese unie nog op het gewenste peil.

    Geliked door 5 people

  15. ronjaspers zegt:

    Dankzij de extreem linkse infiltratie en indoctrinatie van het onderwijs.En niet te vergeten de politiek.

    Geliked door 5 people

  16. Steven zegt:

    Ze paffen liever WIET en zuipen redbull

    Geliked door 4 people

  17. Jan zegt:

    De zogeheten homeopatische verdunning van de westerse wereld

    Geliked door 2 people

  18. paulzwueste zegt:

    Tsja, wat wil je met die aanzwellende massa’s kwijlende zwarten met ’n IQ van onder de 70 die gezakt zijn voor de test met het leesplankje Aap, Noot, Mies in je klas…!

    Geliked door 4 people

    • paulzwueste zegt:

      Ik lees net dat ook in Vlaanderen de alarmbellen zijn afgegaan.
      De leesresultaten op het gebied van leesvaardigheid en begrijpend lezen zijn de afgelopen 15 jaren tot ’n alarmerend dieptepunt gezakt.
      Zelfde scenario, je weet wel dat met die kwijlende zwartjes die na 6 jaar LO nog niet bij de Z van het Aap, Noot, Mies- leesplankje gekomen zijn…!

      Geliked door 2 people

      • Harry zegt:

        Het enige wat ze weten is : Aap Naait Mies .
        Ze kunnen niet schrijven , ze kunnen niet rekenen , ze kunnen niet normaal praten , ze kunnen zich niet gedragen !
        Ik hoor regelmatig klachten door scholieren over hun gekleurde klasgenoten .
        Ze leren niks en hebben daar ook geen behoefte aan .
        Ze lopen enkel hun zwarte lul achterna .
        En mobiele telefoons stelen van andere kinderen , ook zo’n bezigheid .
        En die uitdrukking van die lui t.w. “ motherfucker “ , geeft te denken over de opvoeding door hun moeders .
        D.w.z. het chronisch gebrek daaraan .
        De vader is weer verder getrokken , uiteraard . Chronisch foetsie .
        Wat doen die moeders met hun kinderen ?

        Geliked door 3 people

  19. Heniusz zegt:

    Niet verbazingwekkend als je de laatste decennia de gang van zaken in ons onderwijs een beetje (een heel klein beetje volstaat) hebt gevolgd. Verdomming was het streven en dat is dus uitstekend gelukt. Telkens weer de eisen (naar beneden) aanpassen om lekker inclusief te kunnen zijn (Zodat domlandiërs ook mee kunnen) heeft ons onderwijs eerst uitgehold en te einde gesloopt.
    Niet alleen op gebied van taal vaardigheid overigens…

    Geliked door 4 people

  20. Henk.V zegt:

    Af en toe zie ik wel eens wat fragmenten van een serie over de moderne jeugd op een gefingeerde middelbare school en de types die in die televisieserie rondlopen komen mij totaal onwezenlijk voor, en dat terwijl ik toch heel wat jaren met jeugd in die leeftijdsklasse had te maken. Zelfs de brugklassers hebben hun jeugdige schuchterheid verloren en hun taalgebruik suggereert een niet bestaande levenservaring en volwassenheid.Er zit niets kinderlijks meer in deze jeugd.
    Ze zijn ”volwassen” geworden via linkse indoctrinatie methodes. Links streeft namelijk geestelijk vroegrijpheid na.Dat is een smerige tactiek ,omdat wij weten dat zulke jongeren beslist nog lang niet volwassen zijn.
    Wat het doel van de linkse rotzakken is dat je een niet-volwassen groep jongeren het gevoel opdringt dat zij wel degelijk de volwassenheid hebben bereikt: verstandelijk, geestelijk en fysiek en die gecreëerde illusie biedt de linkse opvoeders de gelegenheid zich te goed te doen aan jeugdige ‘volwassenen”.
    Zij kunnen meepraten over wereldproblemen zonder die echt te doorzien, maar niettemin zij ze nuttig en ook anderszins kunnen de volwassenen op een zogenaamde basis van totale gelijkwaardigheid met hen ”communiceren”, zodat ik soms geneigd ben te denken , dat veel middelbare scholieren, die niet meer onder een strak geregisseerd ,herkenbaar regime van belangrijke kennisverwerving verkeren, het hoofd vullen met linkse lucht en ,dus niet meer over feitenkennis en noodzakelijke methodes beschikken om kennis op te nemen. Wanneer ik aanhangers van de klimaat staking zie en hoor, dan hoor ik linkse papegaaien.

    Cynische gesteld vermoed ik dat er behoorlijk veel door links beïnvloede leerlingen wijzer zijn geworden ”in hun onderlichaam” en dommer in de ”bovenkamer.”

    En heb ik het nog niet eens gehad over migranten kinderen die alleen al door hun taalachterstand achterop zijn geraakt. Alleen de zeer intelligenten onder hen zullen zich moeiteloos met hun Nederlandse klasgenoten kunnen meten.

    Geliked door 8 people

  21. BigLJohn zegt:

    De scholen hebben het veel te druk met de linkse indoctrinatie aan de kinderen. Al het andere moet daarvoor wijken. Je moest eens weten met wat voor lesmateriaal ze daar bezig zijn. Het lijkt op een opleidingsinstituut voor Groen Linksers. Cultuur onder Vuur heeft daar een boekje over uitgebracht wat ik ook in huis heb. Je haren rijzen ten berge als je dat boekje doorleest.

    Geliked door 4 people

  22. karton zegt:

    De Algemene Onderwijsbond : “Zeer zorgwekkend dat we in een rijk land als Nederland het onderwijs niet op peil kunnen houden”. Die Bond ziet het verkeerd : Dat het onderwijs niet op peil kan worden gehouden is een gevolg van het feit dat Nederland helemaal geen rijk land is.
    De Alg.Onderwijsbond moet eens leren denken.

    Geliked door 2 people

  23. Benedict Van Gansbeke zegt:

    Ook in België hetzelfde fenomeen. Mijn ouders hebben nooit voorgelezen, dat hoefde niet. Het niveau lag vroeger veel hoger. Door het communistische, inclusieve M decreet in België moesten zwakkere en gehandicapte kinderen ook in normale klassen kunnen thuishoren. De gevolgen zijn nu zichtbaar. We worden net als Nederland het lachertje van de klas. Nog een geluk voor 50 plussers op de arbeidsmarkt. Voor hen zijn er nu veel kansen (spreek uit ervaring), want de jeugd kent nauwelijks talen en foutloos Nederlands is ook al een zeldzaamheid.
    Trouwens werden in de Sovjetunie de zwakkere leerlingen direct in aparte klassen gezet. Het cultuurmarxistisch denken brengt Europa hiermee ook veel schade toe.

    Geliked door 3 people

  24. guusvelraeds zegt:

    Hadden we allemaal chinezen en japanners geïmporteerd de afgelopen 40 jaar dan lag het niveau van de onderwijs score anno 2019 in de bovenste regionen. Gegarandeerd. Importeer je alleen moslims en volk uit de sub sahara gebieden dan moet je niet vreemd opkijken dat het gemiddelde IQ drastig omlaag gaat. Als Nederland een kennis economie wil opbouwen of onderhouden stop dan acuut met de import uit Afrika en het Midden Oosten. Kijk hoe die landen functioneren dan zie je de toekomst van Nederland. Maar ook het links ideologisch onderwijs in Nederland is niet bevordelijk voor een hoge resultaat score. Links onderwijs brengt luiheid in denken voort. Links onderwijs verkoopt ideologie als vaststaande feiten. Kritisch denken wordt afgestraft in de linkse kerk. Wat wil je verwachten van studenten die geleerd krijgen 2+2=5 en als ze wagen 4 te zeggen worden uitgemaakt voor xenofoob racist en rechtsextreem.

    Geliked door 4 people

  25. delamontagne zegt:

    Zou het kunnen zijn dat dit een Toekomst-beeld wordt Anno 205. ?
    Leraar en kinderen ontdekken iets VREEMD op schoolplein…….

    Geliked door 5 people

  26. henk verhoef zegt:

    ZIE WEER DE DEMOS MET DE JEUGD
    ZE WILLEN DAT ER NAAR ZE GELUISTERD WORD EN LOPEN ACHTER GEKKE AUTIST GRETHA AAN
    dE AFGROND TUIMELEN ZE ZO IN WANT JA ALS JE DAARMEE HET KLIMAAT DENKT TE KUNNEN VERANDEREN
    hELAAS HEEFT JEUGD WEL VOORBEELD VAN DE FRENSKES DIKKE PENS tIMMERFRANS– GEKOZEN DOOR DE HOOGOPGELEIDE GOED ONDERLEGDE LINKSE PAPS EN MAMS
    hOE LANG GAAT DIE DOMHEID NU AL DOOR– DE HUIDIGE 30-75 JARIGE – SNAPT TOCH OOK GEEN ENE ZAK VAN BV ZIJN PENSIOENEN OF KEUZE 2E KAMER

    Geliked door 2 people

  27. Tistochwat zegt:

    Het is werkelijk schandalig:

    Geliked door 5 people

  28. Hovawart zegt:

    Veel geluk voor die jonge ouders die hun kinderen WEL een goede start in het leven wensen, het zoeken naar ‘witte’scholen word onmogelijk, dus moet u wel privéschool of naar een land buiten de EU,……..leuk hé dat Europese Project…….het enige dat de kleintjes hier leren is arabisch, koranlessen en geweld.

    Geliked door 2 people

  29. Cleo zegt:

    Om het bepaalde leerlingen niet te moeilijk te maken, worden de toetsingsnormen steeds naar beneden bijgesteld. Met funeste gevolgen…

    Like

  30. Rensk. zegt:

    Zeer zorgwekkend. Moslims houden niet van lezen. Daar hebben ze de Imam voor die ze zegt wat te doen. Plus dat ze slecht Nederlands spreken. Ik merk het al als ik b.v. de NS moet bellen en ik krijg een allochtoon aan de lijn. Tegenwoordig doe ik alsof de verbinding verbroken word en bel ik opnieuw. Je verstaat ze amper. Geen geduld daarvoor.

    Geliked door 2 people

  31. Alex Delarge zegt:

    Tsja. De gevolgen van 1400 jaar muᛋᛋliminteelt begint nu door te dringen in Nederland.
    https://joostniemoller.nl/2015/11/het-verboden-onderwerp-inteelt-is-weldegelijk-moslimprobleem/

    https://www.dagelijksestandaard.nl/2015/11/nederlandse-pegida-vrouw-die-sprak-over-massieve-inteelt-en-achterlijkheid-in-de-islam-zal-worden-vervolgd/

    Like

  32. Wachteres zegt:

    https://hoeiboei.blogspot.com/2012/01/als-de-school-ze-dom-houdt-houdt-de.html

    Als de school ze dom houdt, houdt de fiscus ze arm

    Een artikel van Arabist Haans Jansen uit 2012., met 2 reacties van Wachteres.

    Het geknoei vanuit de regering toen ook al van de beïnvloeding door links [ze wilden een midden-school, war alle niveaus bij elkaar in ëën klas zaten] en de instroom van de islam kwam erbij..

    Berg je dan maar.

    Wachteres31 januari 2012 om 11:52

    Als lerares Nederlands en Engels binnen het MBO-onderwijs heb ik de afgang van dat onderwijs mee gemaakt.

    Vanaf 1980: ‘Vernieuwen om het vernieuwen’; een minister was geen goede minister als er gedurende zijn/haar regeerperiode geen vernieuwend onderwijsproces in gang werd gezet.

    Om de drie jaar, het ene vernieuwingsproces was nog in volle gang, werd er een ander proces geïnitieerd.

    Scheppen geld en heel veel tijd werden hieraan gespendeerd,soms hoorde je aan het eind van de cursus, terwijl je in de les al bezig was met de verwerking ervan: ‘Leuk geprobeerd, maar we stoppen ermee’.

    Natuurlijk kwamen er veel klachten en natuurlijk waren de leraren de schuldigen van de zich steeds verslechterende onderwijssituatie.

    Gelukkig voor hen kwam er de commissie Dijsselbloem die uitmaakte dat de regering de afgelopen 15 jaar een zootje van het onderwijs had gemaakt:

    http://tinyurl.com/3qw3ngz

    http://vorige.nrc.nl/nieuwsthema/onderwijs/article1876387.ece

    ‘De commissie oordeelt hard over de bewindslieden. Zij delen de verantwoordelijkheid voor het falende beleid, zegt de commissie’. „Het politiek belang was belangrijker dan het belang van het kind”.

    Natuurlijk was de regering even ‘geschokt’ en deed zij daarna de bekende plas.

    De bezuinigingen werden ingezet; inderdaad, leerlingen moesten slagen, met als gevolg dat het talenonderwijs op MBO-niveau naar de knoppen ging. Bevoegde docenten, die zeker drie uur in de week taalonderwijs gaven, waren niet meer nodig. Als je als leerkracht, wat voor vak je ook gaf, vroeger de HAVO had gedaan, kon je tussen de bedrijven door best wel een half uurtje Nederlands of Engels geven.

    Leerlingen die door wilden stromen naar het HBO zaten met de handen in het haar. Ik herinner me een noodkreet van leerlingen tijdens een TV programma:’Geef ons a.u.b. Nederlands en Engels, wij hebben die vakken nodig voor onze vervolgopleiding’.

    Gelukkig was ik toen al gepensioneerd. Alhoewel, mijn eerste gedachte bij zoveel initiatief en gemotiveerdheid was:
    ‘Ik zou jullie wel pro deo les willen geven’.

    Wachteres31 januari 2012 om 14:14

    Mijn aanvullig op wat er in de twee linken op mijn stukje van 11.52u. staat:

    De vernieuwingen moesten budgettair neutraal gebeuren, m.a.w. deze mochten geen geld kosten. Van de leerkrachten werd daarom verwacht dat zij in hun vrije tijd, vaak in het week-end, de nieuwe stof gingen ontwikkelen.

    Ons werd niet gevraagd of wij achter de vernieuwingen stonden. Als je als docent vragen in die richting stelde werd er gezegd dat alles opdracht van hogerhand was. Slikken of stikken dus!

    De schooldirecties hadden ongetwijfeld angst om niet mee te huilen met de wolven in het bos; stel je voor dat je als school niet vernieuwend bezig was, dan hoorde je er niet bij. Dat zou de school leerlingen kunnen kosten.

    Er is momenteel weer eens veel kritiek op docenten, teveel vakantie waar ze niet afwillen enzo. Ik ben er van overtuigd dat de chaos binnen het onderwijs destijds nog veel groter zou zijn geweest als de leraren geen heel bewust besef van verantwoordelijkheid voor het onderwijskundige welzijn van hun leerlingen hadden gehad.

    Daar hebben zij heel veel vrije tijd aan opgeofferd. De vernieuwende waanzin in onderwijsland heeft zeker twintig jaar geduurd, als het niet langer is.
    Beantwoorden

    Like

  33. Het gebrek aan interesse voor taal en lezen nestelt zich bij kinderen al in hun vroegste levensjaren. De basis van leesvaardigheid en interesse voor boeken ligt in het kleuteronderwijs, waar voorbereidend lezen centraal staat. En ik wil nog verder teruggaan in de tijd: de jaren die baby’s en peuters thuis doorbrengen in een brousse-sfeertje waar ze tijdens hun eerste levensjaren opgroeien met een eigen thuistaal en eigen cultuur, waar ouders lustig kwebbelen en tetteren in hun vreemde thuistaaltje, dat zijn verloren jaren, waarin stimulansen ontbreken om de kleuter belangstelling voor ‘lezen’ bij te brengen.

    Like

Plaats een reactie