LOL! – Diesel i.p.v. elektrische mobiliteit: Winterkou legt elektrische bussen in Berlijn plat

(Vertaling: E.J. Bron)

“Dat kan zo toch niet”, zei Petra Nelken, woordvoerster van het openbaar vervoersbedrijf Berlijn (BVG). Zoals de “Berliner Morgenpost” daarvoor onder verwijzing naar interne ondernemingsinformatie berichtte,  vielen afgelopen maandag 23 elektrische bussen van de BVG deels wegens het koude weer uit. Nelken bevestigde noch dit aantal noch een complete uitval, ze zei echter dat het ging om een “ruim een dozijn” bussen en duidelijk minder actieradius leverden.

 

Alle elektrische bussen werden ´s nachts opgeladen, zouden echter “voor het overwegende deel” hun actieradius echter niet gehaald hebben en konden daarom niet worden ingezet. Vooral een model van de firma Solaris zou de verdragsmatig gegarandeerde actieradius niet gehaald hebben.

Diesel vervangt elektrisch

“De bussen moeten volgens het verdrag ook bij -10 graden 130 kilometer rijden, dat is echter lang niet alle bussen gelukt”, aldus Nelken. Volgens “Wetterarchiv” daalden de temperaturen tot meer dan 10 graden onder nul.

Een complete uitval zou daarom niet hebben plaatsgevonden, omdat de bussen wel ingezet werden. Ze moesten alleen eerder dan anders naar het oplaadpunt van het bedrijf. Ze werden vervangen door voertuigen met dieselmotoren. Hetzelfde overkwam een jaar geleden het openbaar vervoersbedrijf in Solingen. Na technische storingen werden ook daar elektrische bussen met bovenleiding vervangen door dieselbussen.

Het actieradiusprobleem in Berlijn was “in het ergste geval binnen minuten” van invloed op de dienstregelingen. “Meer vertragingen hadden we onlangs door de vele tractoren in de stad”, citeert de “Welt” de BVG.

BVG houdt vast aan elektrificatie

Tot eind 2021 dienen er 227 elektrische bussen in de straten van de hoofdstad onderweg te zijn, deelt de BVG op haar website mee.

Tot 2030 zou men bovendien het hele wagenpark van op dit moment 1400 voertuigen willen overschakelen naar elektrisch. “Wat dat in een koude winter kan betekenen”, besluit de “Welt”, “maken passagiers en chauffeurs nu al mee.”

Bron:
epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door”
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

16 reacties op LOL! – Diesel i.p.v. elektrische mobiliteit: Winterkou legt elektrische bussen in Berlijn plat

  1. droevige mof zegt:

    De bussen worden niet elektrisch verwarmd, maar met een dieselaggregaat. Zodat het deugdmensje gelooft dat hij moreel warm zit in zijn deugdbusje.
    Alles is een leugen, alles is bedrog, alles is winstbejag.
    https://www.berliner-zeitung.de/mensch-metropole/berliner-elektrobusse-heizungen-und-klimaanlagen-werden-mit-diesel-betrieben-li.15146

    Geliked door 1 persoon

    • Heniusz zegt:

      Dat is ook logisch, zou je zo’n bus ook nog eens elektrisch willen verwarmen zijn 10x zo veel batterijen nodig, zonder dat heb je wel een warme bus, maar rij je er geen paar kilometer mee want batterijtje leeg…

      Geliked door 1 persoon

  2. Hans van Straaten zegt:

    Ik kan er alleen maar om lachen.

    Like

  3. Tijl Uylenspiegel zegt:

    Openbaar vervoer is vele malen complexer dan de meeste mensen zich realiseren en mede dankzij de schaalvergroting leent het zich bij uitstek voor schrijftafelgeleerden.
    Mensen die zelf nog nooit op openbaar vervoer zijn aangewezen geweest maar het wel voor het zeggen krijgen.
    Met het opkomen van de mobiliteit ontstonden busbedrijfjes die net als heel vroeger de postkoetsbedrijven een verbinding op poten zetten waar mensen tegen betaling gebruik van konden maken.
    Dit nam echter zo’n vlucht dat regulering noodzakelijk werd, de eerste regulering was dat de overheid (soms lokaal, soms regionaal, soms nationaal) concessies ging verlenen; Jantje mocht een lijn gaan exploiteren tussen Rotterdam en Dordrecht, Pietje mocht dat van Rotterdam naar Gouda.
    Voor het verkrijgen van zo’n concessie stelde men wel voorwaarden, eerst nog alleen aan de frequentie waarin gereden werd maar al gauw werden er ook eisen gesteld aan materieel.
    De overheidsbemoeienis groeide echter dermate dat de bedrijven alleen nog winst konden maken indien ze meerdere verbindingen konden exploiteren en uiteindelijk kwamen alle vervoersbedrijven in handen van de overheid omdat er voor particulieren geen droog brood te verdienen viel.
    De subsidies vlogen je om de oren want de overheid vond bereikbaarheid een vereiste.
    En daar waar eenmaal begonnen wordt met subsidie krijgt misbruik al gauw de kans, maw. het werd een zooitje.
    En dus begon zo’n dertig jaar geleden de privatisering, de overheid wilde van al die subsidie vretende bedrijven af.
    Intussen stond de techniek niet stil en de eisen van de consument werden ook steeds hoger, de vroegere dieselbussen gingen vaak zo’n 25 à 30 jaar mee maar de modernere bussen zijn na zo’n 10 jaar op en versleten.
    Ga dat maar terugverdienen met kaartjes waarvan de overheid de prijs vaststelt !
    De privatisering heeft dus nauwelijks gewerkt, alleen grote multinationals dorsten het aan en zelfs die geven de een na de ander de strijd op omdat ze verliesgevend blijken.
    De stadsvervoersbedrijven in de grote steden zijn nog wel in overheidshanden en draaien nog altijd met een grote (vaak gemeentelijke) subsidiestroom.
    En inmiddels hebben de “Groene gekkies” ook hier hun kans geroken, al die dieselbussen vielen in ongenade (onterecht want met de nieuwste technieken zijn de rokende bussen allang verleden tijd).
    Hele wagenparken worden naar de schroothoop verwezen, kapitaalvernietiging in optima forma.
    De nieuwe elektrische technieken staan echter nog in de kinderschoenen en zijn nog niet geschikt om op grote schaal ingezet te worden.
    Dat worden ze echter wel steeds vaker en ja, dan is het wachten tot het misgaat.

    Like

  4. toetssteen zegt:

    Dank voor dit artikel!

    Like

  5. karton zegt:

    Ik hoorde/las dezer dagen dat in de gemeente Apeldoorn het gehele autobus-park is vervangen : álle diesels eruit en allemaal vervangen door elektrische bussen van Chinese makelij. (De burgemeester van Apeldoorn is die vervelende Ton Heerts (PvdA) maar dat terzijde en heeft er ook helemáál niks mee te maken !)
    Vóórdat de vorst begon stond plm. de halve autobus-voorraad stil wegens mankement, nú, tijdens de koude staan de meeste stil !
    Een “vliegtuig” vol Chinese autobus-monteurs komt hier naar toe om te repareren; zal nog wel garantie zijn !
    Typisch staaltje van “Hollandse Handelsgeest” de “VOC-mentaliteit” zou Bakellende kirren !!!!!
    Nét als bij de vaccins : Nederland loopt wéér eens voorop bij de aankoop maar de aflevering duurt nog even !!!

    Like

  6. Hovawart zegt:

    Warmtepompen weigeren massaal dienst, Ev’s staan om de haverklap met lege batterijen aan de kant, maar de media zwijgen,…..dat zegt genoeg, zo niet alles.
    Elektrificatie brengt ons naar de moderne ‘Dark Ages’…..terug naar de middeleeuwen.

    Like

  7. Qvic zegt:

    Dit probleem is al veel langer bekend, dat batterij voertuigen bij 5 graden boven nul de helft van zijn normale capaciteit nog hebben en bij elke 5 graden kouder steeds met de helft afneemt. Dit is enigszins op te lossen met een batterij verwarming, bij 20 graden presteren de batterijen optimaal. Dus als zij zo graag alleen maar met elektrische voertuigen willen rijden, moeten zij een airco annex verwarming voor de batterijen inbouwen. Dit zal wel weer een deel van batterij verbruik op zich nemen. Maar met de extreme kou van -10 of nog kouder ontstaat het nu ontstane probleem niet. Ik vind het best wel een gigantische tekortkoming van die bussen leverancier, dat zij hieraan niet hebben gedacht. Als batterijen constant de ideale temperatuur hebben, gaan deze ook nog langer mee. Maar als we de kosten/baten plaatje opmaken en de diesel met elektrische gaan vergelijken, dan zijn de diesel varianten vele malen goedkoper, betrouwbaarder en gaan minstens 5x langer mee. Als zij de nieuwste motoren met een euro 6 motor nemen, dan is deze nog minder milieu belastend, dan elektrische voertuigen. Want een batterijpakket is na 8 jaar op en moet weer vervangen worden. De kosten voor een nieuwe batterijpakket kost nu de helft van een nieuwe elektrische bus. Dus financieel gezien zijn die bussen na 8 jaar afgeschreven. Terwijl een diesel aangedreven stadsbus na 40 jaar nog rond rijdt.

    Like

  8. Bob zegt:

    Het hoog technische EU heeft het
    weer geflikt. Waarom werken de regeringen
    niet meer bij -10 graden.
    Zet ze allemaal in de vrieskist bij
    het vaccin.

    Like

  9. Kanaloa01 zegt:

    Ieder verstandig mens weet dit al veel langer. Dit bericht is slechts een bevestiging van wat we al lang weten.

    Like

  10. Ivanneau zegt:

    Niet alleen in Berlijn maar ook dichter bij huis in Zwolle, Apeldoorn, Deventer, Ede, Wageningen vallen de elektrische bussen met tientallen uit. En als ze het nog doen zijn het rijdende vrieskisten.

    Like

  11. D. G. Neree zegt:

    Accu’s vliegen inderdaad leeg met deze kou. Ik merkte het aan mijn camera’s.

    Like

  12. D. G. Neree zegt:

    WordPress is aan het klooien.

    Like

  13. Ravian zegt:

    Dat komt er nu van als je dit soort zaken laat regelen door de mensen met goede punten voor maatschappijleer, en niet door de mensen met goede punten voor natuurkunde.
    En diezelfde onbenullen brengen u ook windmolens, en zonnepanelen, en warmtepompen…

    Like

Plaats een reactie