Kroatië verkoopt de haven van Rijeka niet aan China

(Vertaling: E.J. Bron)

Om de Chinese invloed in het zuiden van Midden-Europa te stoppen, heeft Kroatië onder druk van de VS en de EU een € 2,7 miljard dure aanbesteding met China afgebroken. Velen hebben wellicht een belangrijk nieuwsbericht begin januari over het hoofd gezien, toen Kroatië had te kampen met de gevolgen van een krachtige aardbeving in de provincie Banovina. Kroatië verhinderde destijds dat China de aanbesteding voor een van de belangrijkste havens in het noorden van de Adriatische Zee kreeg – een stap die grote effecten zou kunnen hebben op Midden- en Zuid-Europa.

Wat zat er achter deze beslissing?

Het management van de haven van Rijeka gaf geen officiële redenen, maar volgens betrouwbare bronnen zou de licentie aan een consortium van Chinese ondernemingen vergeven moeten worden, dat het beste aanbod had voorgelegd. Zoals meerdere Kroatische media echter berichtten, was de druk uit de Verenigde Staten en de Europese Unie te groot, zodat de aanbesteding werd afgezegd.

Bij de aanbesteding ter waarde van ongeveer € 2,7 miljard ging het om de gunning van licenties voor een containerterminal voor een periode van 50 jaar. Volgens de aanbestedingsvoorwaarden zou de licentieontvanger de terminal ontwikkelen en beheren. Het grootste Kroatische dagblad “Vercernij List” verklaarde dat het aanbod van China weliswaar beter zou zijn dan dat van Nederland, maar dat politieke overwegingen van doorslaggevende betekenis zouden zijn voor de blokkade van China, zoals altijd wanneer het om strategische economische kwesties gaat.

“De druk uit de VS en de EU om China de 50-jarige licentie te weigeren, was enorm”, schrijft de krant, en voegde er aan toe dat de VS en de EU China op grond van strategische regio´s niet in de haven van Rijeka wilden hebben.

Ivan Brodić, de hoofdredacteur van de Kroatische website “Energypress”, denkt dat de aanbesteding werd gestopt, omdat men gemerkt zou hebben dat Kroatië door de invloed van het Chinese kapitaal te veel bedreigd zou worden.

“De Chinese onderneming, die door de Communistische Partij van China gecontroleerd wordt, zou op de lange termijn een belangrijk deel van de haven van Rijeka beheren. De haven is belangrijk, omdat hij in de toekomst via het spoor met Midden-Europa verbonden is. Hij zou daardoor een serieuze concurrent voor de Sloveense haven Koper en het Italiaanse Triëst worden, waarin Al Chinese ondernemingen aanwezig zijn”, verklaarde hij.

Het lijkt erop dat westelijke politieke kringen zich ervan bewust worden dat China Zuid-Europa en het Middellandse Zeegebied economisch compleet wil domineren. Dit deel van Europa is bijzonder belangrijk voor de bekende “Nieuwe Zijderoute”, waardoor China een uniforme Eurazische markt wil creëren, die het zelf domineert.

Het beslissende aan dit project is dat het potentieel van Rijeka door de bouw van een nieuwe spoorweg, die van de haven tot aan de Hongaarse grens leidt, versterkt zou kunnen worden. Dit is een aspect dat voor alle Driezeeën-landen van belang is.

Rijeka is op dit moment met een door Hongarije in de 19e eeuw aangelegde spoorlijn verbonden met Midden-Europa. De Kroatische regering heeft van de bouw van een nieuwe spoorlijn naar de Hongaarse grens echter een van haar belangrijkste doelen gemaakt. Het idee dat China in Rijeka stapt, was verbonden met de bouw van deze spoorlijn. Volgens Kroatische media zijn de Chinezen zeer geïnteresseerd in de bouw en later de overname van de spoorlijn in het kader van de licentie. Enkele ministers, waaronder de Kroatische minister van Economische Zaken Oleg Butković, zijn echter van mening dat het voor Kroatië beter zou zijn om de bouw te voltooien met behulp van de EU.

Het is op dit moment nog niet bekend of de verhindering van de toegang van China tot de haven van Rijeka ook een beslissing over de versnelling van de bouw van de vitale spoorweginfrastructuur, die zal bijdragen aan de ontwikkeling van Midden-Europa, betekent.

Daarentegen is wel bekend dat het Westen, als het de Chinese invloed in dit deel van Europa wil beperken, het initiatief moet nemen voor nieuwe investeringen in de regio.

(Bron: trimarium.pl en Remix News)

Bron:
unser-mitteleuropa.com

Vertaald uit het Duits door:
E.J. Bron
(www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

6 reacties op Kroatië verkoopt de haven van Rijeka niet aan China

  1. Klaas zegt:

    +++
    https://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Piraeus
    +
    As of 2020, the Port of Piraeus is majority owned by COSCO with 67% of shares
    +
    https://en.wikipedia.org/wiki/COSCO_Shipping
    +++

    Like

    • bobzelf zegt:

      ONZE DROEFTOETER IS ZO’N PAARDENLUL
      DAT HIJ ZELFS HET JAAR NIET GOED KAN GOOGELEN

      JA, DE EU DEED WONDEREN VOOR ZIJN LANDEN ……

      U KJUNT GELD KRIJGEN ALS U WEL 500 MILJOEN EURO VOOR TANKS BETAALD UIT DUITSLAND
      DE SPOORWEGEN WEG VOOR EEN PRIKKIE
      DE TOLWEGEN WEG VOOR EEN PRIKKIE
      DE MOTRO WEG VOOR EEN PRIKKIE

      N DE GRIEKSE CHAUFFERS , ?? DIE LATEN IEDEREEN GRATIS REIZEN

      ALLES WAT ZE NU NOGWEG KUNNEN HALEN

      IS DE TEMPEL VAN ZEUS, THE ACROPOLIS EN HET ZAND OP DE EILANDEN EN MISSCHIEN WAT EILANDEN WEG SLEPEN

      DAT ISEEN GRAPJE HOOR KLAAS, DUS JE HOEFT NIET TE GOOGELEN WELKE EILANDEN

      DUS JA, DE CHINEZEN DID IT,

      DE GRIEKEN WERKEN ZICH DAAR HET LAPLAZARUS EN ROEPEN

      JA EINDELIJK WORDEN WE BETAALD AAN HET EINDE VAN DE MAAND

      EN ALS ER STRONT IS AAN DE KNIKKER ??

      DAN IS DE EU WEER NIET THUIS

      HOERA

      WE LOVE EU , CUM TU I JU , ,WI WILL HILP J U

      GOOD HE, ALS IK VERHOOFSTADT NADOE, UW TANDENFEE

      OOM VLADIMIRICH PUTIN , READY TO DESTROY THE ASHOLES

      Like

  2. Klaas zegt:

    +++

    +++

    Like

  3. Ben zegt:

    Zelfde verhaal in Italië met Brindisi en Bari.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s