Amsterdams activistisch slavernijmuseum plan nu al drie keer zo duur als gepland: “Leest als een parodie”

(Door: Bart Reijmerink)

In Amsterdam wil men graag een speciaal slavernijmuseum oprichten dat afrekent met het ‘witte perspectief’ op de slavernij. Kritische historici zien het eerder als een vorm van geschiedvervalsing en nuchtere politieke oppositiepartijen hekelen het feit dat de kosten, voor vooralsnog alleen het plan, al drie keer zo duur zijn als geraamd. Activistische politici in Amsterdam komen weer met een plan waar niemand op zit te wachten én dat peperduur zal zijn. 

Lees verder>>>
(h/t “Bas”)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Amsterdams activistisch slavernijmuseum plan nu al drie keer zo duur als gepland: “Leest als een parodie”

  1. Jan zegt:

    Is traditie. Het Stadhuis/Muziektheater-complex Stopera aan het Amsterdamse Waterlooplein zou uiteindelijk 97 miljoen gulden meer kosten dan de 306 miljoen gulden die in 1979 in de begroting stonden.

    Like

  2. Jan zegt:

    De rotzooi voor het slavernijmuseum kan toch gewoon geplaatst worden bij de rotzooi van het tropenmuseum?

    Like

  3. Heniusz zegt:

    Over welk “wit” perspectief willen ze het dan hebben? Dat in die tijd de meeste gewone Nederlanders ook niet veel meer dan slaaf waren? Of dat er (ook nog eens over een langere tijd gerekend) meer blanken slaaf waren van de Ottomanen dan zwarten van wie dan ook, inclusief dezelfde Ottomanen? Er zal weer iets “activistisch” uit komen en daar zal IK dan niet heen gaan. Zonde van het geld, vind het al erg genoeg dat er weer zo veel belastinggeld totaal nutteloos verspilt wordt!

    Like

  4. Hovawart zegt:

    Telkens als de woorden ‘geld’ en ‘pvda’ in één zin worden genoemd is de burger automatisch de pineut, weer meer belastinggeld verkwist……….of u allemaal even extra wil betalen.

    Like

  5. Jan zegt:

    ….
    Gegevens uit de Trans-Atlantische Slavenhandel Database, geregisseerd door historicus David Eltis van Emory University, tonen aan dat de meerderheid van de gevangenen die naar de VS werden gebracht, afkomstig waren uit Senegal, Gambia, Congo en Oost-Nigeria. Europeanen hielden toezicht op deze wrede handel in menselijke vracht, maar ze hadden veel lokale medewerkers. “De organisatie van de slavenhandel was zo opgezet dat de Europeanen langs de kustlijnen zouden blijven en op Afrikaanse tussenpersonen en kooplieden moesten vertrouwen om de slaven naar hen toe te brengen”, zegt Toyin Falola, een Nigeriaanse professor Afrikaanse studies aan de Universiteit van Texas in Austin. . “De Europeanen konden niet naar het binnenland zijn gegaan om de slaven zelf te halen.”

    Het gekwelde debat over slavernij in de VS zwijgt vaak over de rol die Afrikanen speelden. Die stilte vindt weerklank in veel Afrikaanse landen, waar er nauwelijks sprake is van nationale discussie of erkenning van de kwestie. Van de kleuterschool tot de universiteit in Nigeria leerde ik over grote Afrikaanse culturen en veroveraars uit het verleden, maar niet over Afrikaanse betrokkenheid bij de slavenhandel. In een poging om een deel van de waardigheid terug te winnen die we tijdens het kolonialisme verloren hebben, hebben Afrikanen de neiging gehad om verhalen over een glorieus verleden van rijke tradities en dappere prestaties uit te vergroten.

    Maar er zijn andere, minder besproken hoofdstukken uit onze geschiedenis. Toen ik opgroeide, sprak mijn vader Chukwuma Nwaubani op enthousiaste wijze over mijn overgrootvader, Nwaubani Ogogo Oriaku, een leider van onze etnische Igbo-groep die in de 19e eeuw slaven verkocht. “Hij werd door iedereen gerespecteerd”, zei hij. “Zelfs de blanken respecteerden hem.” Van de 16e tot de 19e eeuw werden naar schatting 1,4 miljoen Igbo-mensen als slaven over de Atlantische Oceaan vervoerd.

    Sommige families hebben ervoor gekozen om soortgelijke geschiedenissen te verbergen. “We spreken er fluisterend over”, zegt Yunus Mohammed Rafiq, een 44-jarige professor in de antropologie uit Tanzania, die nu lesgeeft aan het centrum van de New York University in Shanghai. In de 19e eeuw plunderde de bet-over-overgrootvader van de heer Rafiq, Mwarukere, van de etnische groep Segeju, dorpen in het achterland van Tanzania, verkocht de meerderheid van zijn gevangenen aan de Arabische kooplieden die Europeanen bevoorraadden en de rest als arbeiders aanhielden. zijn eigen kokosplantages. Hoewel de familieleden van de heer Rafiq met trots over Mwarukere spreken, hebben ze ergens in de jaren zestig zijn naam uit familiedocumenten geschrapt, kort nadat Tanzania onafhankelijk werd van de Britse koloniale overheersing, toen het bijzonder gevoelig lag om Afrikanen te herinneren aan hun rol bij het tot slaaf maken van elkaar.

    ….
    Sommige families voelen zich vervloekt of belast door hun geschiedenis en zouden willen dat ze ervan af konden komen. “Wat onze voorouders deden, was niet goed”, zei de 48-jarige Teddy Nwanunobi, een journalist uit het zuidoosten van Nigeria. “Als ze hadden nagedacht over de gevolgen, hadden ze die dingen niet gedaan.” Zijn overgrootvader was een Igbo-slavenhandelaar
    …..
    Mijn vader gelooft niet dat de afstammelingen van degenen die deelnamen aan de slavenhandel nu zouden moeten boeten voor die fouten. Zoals hij aangeeft, maakte het kopen en verkopen van mensen deel uit van veel Afrikaanse culturen, als een vorm van lijfeigenschap, lang voordat de eerste blanken op onze kusten landden. En hoewel veel families nog steeds het respect en de invloed behouden die hun voorouders in de slavenhandel hebben opgebouwd, is de directe materiële winst in de loop van de tijd verwaterd. “Als iemand me om herstelbetalingen vraagt,” zei hij sarcastisch, “dan zal ik zeggen dat ze me moeten volgen naar mijn achtertuin, zodat ik daar wat geld uit de boom kan plukken en het aan hen kan geven.”
    ….
    Wat de heer Rafiq betreft, hij is het ermee eens dat Afrikanen iets verschuldigd zijn aan de afstammelingen van slaven in Amerika – een openhartige erkenning van hun eigen medeplichtigheid aan de trans-Atlantische handel. “Opgeleide Afrikanen moeten hun geschiedenis herschrijven, vooral de postkoloniale geschiedenis, die een soort herstellende geschiedenis was die de neiging had om kwesties als slavernij te marginaliseren”, zei hij. “Een deel van de compensatie vertelt het verhaal van ons aandeel in wat er vandaag de dag met Afro-Amerikanen gebeurt.”
    When the Slave Traders Were African
    Those whose ancestors sold slaves to Europeans now struggle to come to terms with a painful legacy
    https://www.wsj.com/articles/when-the-slave-traders-were-african-11568991595

    ‘My Nigerian great-grandfather sold slaves’
    https://www.bbc.com/news/world-africa-53444752

    Like

  6. guusvelraeds zegt:

    Krijgen de neger slavendrijvers ook een plaats in dat museum. Toen de eerste blanken met hun schepen landen op de Afrikaanse westkust om te fourageren (niet om slaven in te laden) bestond op het Afrikaanse continent sinds mensen heugenis slavernij. Het waren de neger slavendrijvers die de blanken vroegen om slaven van het Noorden naar het Zuiden te transporteren langs de Afrikaanse kustlijn waar de inlandse slavenmarkten waren. Slavernij was in de Afrikaanse geschiedenis voor 95% een continentaal gebeuren. De slavernij richting Noord Midden en Zuid Amerika de zogenaamde driehoekshandel heeft slechts de laatste 5 % beslagen. Deze periode is wel het best gedocumenteerd geweest vandaar dat deze periode nu gebruikt kan worden om herstelbetalingen af te dwingen.

    Like

  7. vangie1206j zegt:

    Maak je niet druk over die kosten stijging…… Gewoon even de belastingen ophogen en het probleem is opgelost.
    AMSTERDAM is daar specialist in hun hufterigheid bij de inwoners in rekening brengen.

    Like

  8. Jan zegt:

    Linkse gekken (pleonasme) zien ineens overal racistische vogelnamen

    Nu worden er ook inspanningen geleverd om de namen van enkele levende monumenten – vogels – te veranderen.


    voorbeeld van fout vogeltje, de huismus

    Toen natuuronderzoekers zoals John James Audubon bijvoorbeeld een nieuwe vogel ontdekten, noemden ze die vaak naar een vriend of collega.

    “Er is de grasmus van Wilson en de grasmus van Swainson en de grasmus van Kirtland”, somt Kenn Kaufman op, auteur van verschillende veldgidsen voor vogels…

    Kaufman had, zoals veel vogelaars, niet veel aandacht besteed aan de mensen achter de vogelnamen.

    Dat wil zeggen, tot vorig jaar, toen hij meer hoorde over die laatste man op zijn lijst.

    ‘John Bachman was een lutherse predikant in South Carolina’, zegt Kaufman.

    “Hij dacht ook dat hij een wetenschapper was”, zegt Kaufman, “en een deel van wat hij schreef, suggereerde dat blanken van nature superieur waren aan leden van andere rassen.” Hij zegt dat de theorieën van Bachman de inspanningen ondersteunden om slavernij te rechtvaardigen.

    “Zodra je je dat soort dingen over deze historische personages begint te realiseren”, zegt Kaufman, “krijgen de vogelnamen een meer sinistere toon.”

    Het is een toon die vogelactivisten proberen te veranderen.
    Op weg naar inclusiviteit bij vogels kijken: forum bespreekt hernoemen van gelijknamige vogels
    https://www.npr.org/2021/06/05/1002944505/monuments-and-teams-have-changed-names-as-america-reckons-with-racism-birds-are-

    Like

  9. leefbarbaar zegt:

    En straks staat het museum er en zijn we 500 miljoen verder en dan blijkt dat moslims nog steeds slaven verkopen en houden en dat je dit nergens in het nieuwe museum kunt vinden. Linkse hobby.

    Geliked door 1 persoon

  10. Julia zegt:

    De enige slaven zijn namelijk de Nederlandse belastingbetalers om dit oeverloos gezeik te bekostigen. Ook de Gouden Koets mag niet meer rijden vanwege het slavenverleden en is ook in het kringloop museum geplaatst. Wij mogen alleen nog naar de geschiedenis kijken, het niet tonen daarvan en is wederom een vernietiging van onze historie. Die zwarten vergeten zeker dat zij zelf dat hun voorouders slavenhandelaren waren maar denken hier als nabestaanden nu uit te komen huilen en het liefst nog schadevergoedingen te vangen. Het zal al deze slaven klagers eens sieren om terug te keren naar hun roots en zelf hun handen uit de mouwen gaan steken om de vele arme delen in Afrika te helpen opbouwen dan leren ze ook wat werken is in plaats van eeuwig zeiken op onze tradities en geschiedenis waar heel veel linkse blanke landverraders hun oren naar laten hangen. https://www.trouw.nl/nieuws/ook-afrika-verdiende-aan-de-slavenhandel~ba2a374d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F Kortom als men hier niet kan leven of wil aanpassen en er alleen op uit is geld te vangen en te profiteren van ons sociaal stelsel is het de hoogste tijd om biezen te pakken en voor goed terug te keren naar land van herkomst. Dan zijn wij van een hoop gezeik zoals racisme en slavernij af en kan de politiek zich eindelijk met essentiële zaken aan de slag gaan om ons land verder op te bouwen waar onder door miljarden te besparen en dit eens te gaan besteden zoals onderwijs, gezondheid- en ouderenzorg. Voorlopig genoeg werk aan de winkel en vooral geen tijd meer te besteden aan de tot niets uitlopende eindeloze discussies en subsidies aan niet ter zake doende instellingen zoals o.a. aan de racisten van Kick of Zwarte Piet en BLM.

    Like

  11. Verwardeman zegt:

    Als onze voorouders ze niet naar Amerika hadden
    Gebracht zou Sylvana Simons nu leven in een lemen
    Hutje in de brandende zon………….
    Heb je daar wel eens over nagedacht , ondankbaar
    Piswijf ?

    Geliked door 1 persoon

  12. Jan zegt:

    Zwarten zijn de ergste racisten

    “Blanke mensen die bezwaar maken tegen het idee om vermoord te worden vanwege hun ras is hèt bewijs dat de blanke suprematie uit de hand loopt.”

    Aruna Khilanani, een ‘psychiater’ van Indiase afkomst, vertelde onlangs aan een publiek in Yale, waar ze als gastpreker was, dat ze regelmatig fantasieën heeft over het vermoorden van blanke mensen en dat ze zich daar niet schuldig over voelt. Khilanani beschuldigde alle blanken ervan psychopaten te zijn, beweerde dat het blanke ras een “dementerend, gewelddadig roofdier” is en zei dat er geen goede blanke mensen zijn.

    Khilanani heeft een vergunning van de staat New York om geneeskunde uit te oefenen, en ondanks haar publieke verklaring dat ze regelmatig gewelddadige ideeën heeft over het schaden van blanke mensen op basis van hun ras, is er geen bewijs dat de staat haar onderzoekt of overweegt haar medische licentie in te trekken.
    https://sheikyermami.com/2021/06/pampered-yale-psycho-dreams-of-murdering-white-people/

    Like

  13. koosv8 zegt:

    Maar het is weer gemeenschaps geld waar u en ik , maar vooral onze kinderen een schuldgevoel mee moet worden aangepraat.
    Zelfde situatie doet zich al jaren voor bij Anne Frank. De scholen bezoeken het graag, want o o, o, het is wat.!!! MAAR…… wat er nu gaande is wordt allemaal weg gewoven met het grootste gemak, maar de links actievistische leerkrachten doen net of de neus bloed. Wij moesten knap leren schrijven, lezen, rekenen, ook hoofdrekenen. Staartdelingen moesten uitkomen, hoeft allemaal niet meer. Afgestompt en luiheid, en iets met de handen kunnen is minderwaardig. Het blanke Europa moet ontbonden worden. En als er niets veranderd zijn ze op de goede weg, in hun ogen althans.

    Like

  14. Bas zegt:

    Critical Race Theory

    BEKIJK: Overlevende van Mao’s China verbluft schoolbestuur met huiveringwekkende waarschuwing over kritieke rassentheorie / Critical Race Theory

    Dit is inderdaad de Amerikaanse versie van de Chinese Culturele Revolutie. De Critical Race Theory heeft zijn wortels in het culturele marxisme. Het hoort niet thuis op onze scholen.”

    Like

  15. Bas zegt:

    Ondertussen, over Critical Race Theory

    Kijk hoe een moeder in Florida zich uitspreekt tegen de Critical Race Theory:

    “Dat is de waarheid niet onderwijzen, tenzij je gelooft dat blanken beter zijn dan zwarten.”

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s